Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-06, 22:50
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=5POSC07urWc

Detta var ett informativt och bra klipp faktiskt.
Citera
2021-03-06, 22:55
Avslutad
De har lyckats med att försöka haussa sitt flockbeteende eftersom flera av er härinne läser tråden, blir oroliga och agerar därefter. Varför är ni så lättpåverkade? Problemet idag är att alla kan vara aktieägare och det skapar osäkerhet bland de som äger aktier som kan påverka marknaden. På samma sätt som det skapar hysteri åt andra hållet. ”Systemet” i sig är för stort och innehåller för mycket pengar för att hela börser skall rasa. Sedan får man vara försiktig med hur de vill styra agendan på reddit osv. Det är lätt idag att påverka människor, oftast används det på fel sätt och folk tar felaktiga beslut.

Att äga aktier är ett komplement för att skapa passiv inkomst. 80% som hänger på reddit och följer investeringar därefter bör inte investera överhuvudtaget. De andra få procenten styr de övriga och det är inte givet att de är vinnare...
Citera
2021-03-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Varför är ni så lättpåverkade? Problemet idag är att alla kan vara aktieägare och det skapar osäkerhet bland de som äger aktier som kan påverka marknaden.

En massa kids som växt upp med smartphones och tror att allt som är upvoted på reddit är sant.

Att ett inlägg om att "förutspå" en börskrash är topvoted säger en del om användarbasen. Samma skit med bitcoin 2017, alla högst rankade inlägg på reddit handlade om "säkra analyser", att bitcoin garanterat skulle nå 100k USD under 2018, osv. Sett folk som lagt hela sitt livs besparingar i cryptos.

Sorgligt och komiskt på samma gång. Att folk gör världens grej av Gamestop vittnar om bristande kunskaper om ekonomi i allmänhet, man gräver där man står och känner sig smart.
Citera
2021-03-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
De har lyckats med att försöka haussa sitt flockbeteende eftersom flera av er härinne läser tråden, blir oroliga och agerar därefter. Varför är ni så lättpåverkade? Problemet idag är att alla kan vara aktieägare och det skapar osäkerhet bland de som äger aktier som kan påverka marknaden. På samma sätt som det skapar hysteri åt andra hållet. ”Systemet” i sig är för stort och innehåller för mycket pengar för att hela börser skall rasa. Sedan får man vara försiktig med hur de vill styra agendan på reddit osv. Det är lätt idag att påverka människor, oftast används det på fel sätt och folk tar felaktiga beslut.

Att äga aktier är ett komplement för att skapa passiv inkomst. 80% som hänger på reddit och följer investeringar därefter bör inte investera överhuvudtaget. De andra få procenten styr de övriga och det är inte givet att de är vinnare...

Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
En massa kids som växt upp med smartphones och tror att allt som är upvoted på reddit är sant.

Att ett inlägg om att "förutspå" en börskrash är topvoted säger en del om användarbasen. Samma skit med bitcoin 2017, alla högst rankade inlägg på reddit handlade om "säkra analyser", att bitcoin garanterat skulle nå 100k USD under 2018, osv. Sett folk som lagt hela sitt livs besparingar i cryptos.

Sorgligt och komiskt på samma gång. Att folk gör världens grej av Gamestop vittnar om bristande kunskaper om ekonomi i allmänhet, man gräver där man står och känner sig smart.

Ni vet inte vad ni pratar om, men jag förstår er, jag tänkte likadant.

Läs på istället, den här gången har redditkidsen överlistat marknaden.

Dom har just nu världsekonomin i ett riktigt jävla punggrepp.

Apes strong togheter.

Nej, det skulle inte få hända om man inte tillät det, men man kommer låta det hända. Detta är det absolut perfekta tillfället för en reset.
Citera
2021-03-07, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Ni vet inte vad ni pratar om

Läs på istället, den här gången har redditkidsen överlistat marknaden.

Ok.

Kan du lova att du gör något roligt trick om du har fel? Typ äter upp dina strumpor och lägger ut på youtube. Jag menar, du vet ju att du har rätt... så då borde du kunna ta ett sådant bet. Eller?

Oh wait, du kommer svara... "jag har ingenting att bevisa!" Jo, du och alla andra som vet-bättre måste leva upp till det ni säger. Annars är ni bara troll. Är du ett troll? Trivs du med epitetet troll? Är det relaterat till din uppväxt? Brukade ni leka troll i skogen när ni var barn?
Citera
2021-03-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej. Inte på Avanza i alla fall och inte senaste kraschen. Avanzianerna nettosålde fonder under coronakraschen och nettoköpte aktier. Den stora fondpaniken kom nästan halvvägs in i mars några dagar innan botten när fondspararna paniksålde så in i helvete. Redan då hade vissa individuella aktier vänt. Trots att indexfonderna tokdumpade.

Inte för jag vet var du hittar denna statistiken. Men som du själv antyder på så hade de som äger enskilda aktier redan drabbats av panik innan fondägarna gjorde det, för du säger ju själv att fondägarna drabbades av panik sent in i kraschen.
Senast redigerad av Hew18 2021-03-07 kl. 08:25.
Citera
2021-03-07, 08:23
Medlem
Fråga:

Om man har köpt aktier för 1000 kr exempelvis och det blir en börskrasch. Kan det bli så att man i värsta fall hamnar flera tusen i skuld, dvs blir återbetalningsskyldig på något vänster?
Citera
2021-03-07, 08:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Fråga:

Om man har köpt aktier för 1000 kr exempelvis och det blir en börskrasch. Kan det bli så att man i värsta fall hamnar flera tusen i skuld, dvs blir återbetalningsskyldig på något vänster?
Nej, absolut inte. Om du köper vanliga aktier kan du max förlora insatsen.
Det är bara optioner och sånt du ska akta dig för om du har dålig koll.
Citera
2021-03-07, 08:34
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Inte för jag vet var du hittar denna statistiken. Men som du själv antyder på så hade de som äger enskilda aktier redan drabbats av panik innan fondägarna gjorde det, för du säger ju själv att fondägarna drabbades av panik sent in i kraschen.
Sannolikt gjorde fondägarna helt fel och sålde på botten för att sedan sitta livrädda på läktaren och missa uppgången helt. Normalt går fonder inte ner så fort och orsakar sån panik som corona.
Hur gick fonderna när finanskrisen 2008 drog igång ? Jag var fokuserad på annat då.

Jag började köpa lite den 13e Mars och fortsatte mata på.
Det sved när nergången fortsatte, men det är när blodet rinner i gatorna man ska handla.

Jag personligen hade de få likvider jag satt på i ett sparkonto, då jag bränt det mesta på en kåk.
Men jag vill iaf tro att jag inte hade panikat om jag suttit i fonder då. Flyt ibland.

Jag ska använda fondsäljen som indikator nästa gång det bli ett snarlikt ras på när det är köpläge.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-07 kl. 09:29.
Citera
2021-03-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Sannolikt gjorde fondägarna helt fel och sålde på botten för att sedan sitta livrädda på läktaren och missa uppgången helt.

Jag började köpa lite den 13e Mars och fortsatte mata på.
Det sved när nergången fortsatte, men det är när blodet rinner i gatorna man ska handla.

Jag personligen hade de få likvider jag satt på i ett sparkonto, då jag bränt det mesta på en kåk.
Men jag vill iaf tro att jag inte hade panikat om jag suttit i fonder då. Flyt ibland.

Jag ska använda fondsäljen som indikator nästa gång det bli ett snarlikt ras på när det är köpläge.

Ja ska man sälja av så ska man göra det i ett tidigt skedde. Inte då börsen har gått ner 40-50%, då är det lite försent. Fast människor styrs av känslor och många har jobbat hårt för pengarna så lättare sagt än gjort. Fast det var ju inte fondägarna som orsakade kraschen om de sålde på botten.

Blir intressant och se hur utvecklingen på börsen blir nu då fed mer eller mindre har sagt att de inte planera att göra så mkt åt den stigande 10 åriga räntan. I fredags så gick börsen upp trots att 10 åringen gick upp. Så kanske marknaden har lagt det bakom sig eller så var det bara en rekyl upp efter ganska så stora utförsäljningar inom teknik, och många aktier är översålda nu. Räntan är fortfarande väldigt låg historiskt sett.
Citera
2021-03-07, 09:44
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Generationseffekter är spännande om man kollar 20 års perspektiv.

40-talisterna gick i pension år 2000-2015. De tog ut sina spår pengar från börsen för att kunna njuta livet innen de blir sjuka/gamla. Uttagen gav lägre efterfrågan och mer fallande aktiekurser.

Men nu är det de stora barnkullarna från början av 90-talet som börjar pensionssparande och det kan ge en högre efterfrågan på aktiesparande i 20-30 år (med konjunkturer och tillfälliga chocker ibland, men inte lika tufft).
Om det du säger stämmer kommer millenials och zoomers att pumpa upp alla axier till månen.
Och jag som är sen Gen-x kommer att kunna dumpa precis på toppen. Giggedy.

Jag ska bli världens snabbaste snuskgubbe i min Lambo.
Citera
2021-03-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Biden har tryckt upp 16 000 Miljarder kronor för att leka jultomte med. Detta kommer att ge en kickstart på inflationen som kommer gå i höjden. Flera större placerare börjar ta höjd för detta.

https://youtu.be/h3EU29IcFE0
Vet vad inflation innebär, men förklara för en novis som mig vad det innebär att ta höjd för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in