2021-03-06, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
WSB är en sekt. Deepfuckingvalue må vara en duktig investerare - som fru fortuna vakar över - men vad som sägs på WSB bör man ta med en rejäl nypa salt, och litw mer därtill.

Ja visst är det så.

Men det ska forfarande bli oerhört intressant.
Citera
2021-03-06, 08:35
Medlem
bajssprutans avatar
Någon på WSB gjorde en film som förklarar de senaste dagarna.

Meme

Man kan inte låta bli att gilla aktien.
Citera
2021-03-06, 10:17
Medlem
CarlMengers avatar
Jag har också en magkänsla att något kommer att hända nu. Ett helt år utan någon tillväxt och nasdaq och dowjones på allra högsta...
En annan sak som jag tror många tar fel i. är att på grund av öppningar och färre smittade att allt kommer bara gå som vanligt till sommaren. När man har haft någon kris så blir folk rädda. Det är inte något som går över på korttid, folk väljer då att spara istället för att handla och det är inte så svårt att se var detta kommer leda till. Jag kan ha fel såklart. Men vi har haft ett år med hur mycket printade pengar och knappt sett någon inflation. Det betyder att ekonomin är stendöd.
Citera
2021-03-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 997
LÄS DETTA!

Först tänkte jag att även om det är teoretiskt möjligt så kommer någon centralbank eller nån myndighet gå in och sätta stopp för skiten, så att det inte kan inträffa, och så att allt fortsätter rulla på som vanligt.

Sen insåg jag att den kommande kraschen, utlöst av Gamestop, är det perfekta skälet till det World Economic Forum försöker genomföra.

Är ni med?

Den nya ekonomin, build back better, en ny valuta, osv... den grejen drar nytta av att man låter Gamestop-skiten krascha hela börsen.

DÄRFÖR ser jag det som en potentiell risk. Därför kommer inget land, myndighet eller bank att stoppa skiten. Man kommer låta det hända, för det är vad som blir övergången till Klaus Schwabs våta dröm.

Helvete, fattar ni inte att det KOMMER hända? Just av den enkla anledningen.

Jag hör dig, ser samma sak
Citera
2021-03-06, 14:20
Medlem
"23.6% of All US Dollars Were Created in the Last Year"

https://www.thestreet.com/mishtalk/economics/23-6-of-all-us-dollars-were-created-in-the-last-year

varför skulle börsen gå ned när pengarna växer på träd?
Citera
2021-03-06, 15:01
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om du räknar ifrån toppen av 2000 så har den inte stigit med mkt mer än räntan, det tog ca 15 år för börsen att bara återhämta sig.

Generationseffekter är spännande om man kollar 20 års perspektiv.

40-talisterna gick i pension år 2000-2015. De tog ut sina spår pengar från börsen för att kunna njuta livet innen de blir sjuka/gamla. Uttagen gav lägre efterfrågan och mer fallande aktiekurser.

Men nu är det de stora barnkullarna från början av 90-talet som börjar pensionssparande och det kan ge en högre efterfrågan på aktiesparande i 20-30 år (med konjunkturer och tillfälliga chocker ibland, men inte lika tufft).
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-03-06 kl. 15:20.
Citera
2021-03-06, 15:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Största risken jag ser är att merparten av USAs börskapital ägs av indexfonder.

Indexsparare är privatpersoner som nog är mer psykologiskt känsliga för röda siffror på depån än för fundamenta i företags bokslut.

Sparare i indexfonder är ofta långsiktiga, så de säljer nog inte för vissa kortvariga sättningar i marknaden, men vad händer om de grips av panik?

När mindre än 50% av aktierna ägs av andra än indexfonder, då är det färre aktier som kan blankas eller användas för att tjäna pengar på köp/säljoptioner, så effekterna av blanknings-rallyn borde bli mindre än tidigare.

Största risken med att merparten av USAs börskapital ägs av indexfonder är psykologi. Får medelsvensson för sig att börserna kommer rasa på samma sätt som om 1929, då kan alla vilja sälja dina indexfonder.

De som spar i indexfonder de är nog känsliga för om det lyser rött på depån, psykologin, och kan drabbas av säljpanik, som 1929.
Citera
2021-03-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Största risken jag ser är att merparten av USAs börskapital ägs av indexfonder.

Indexsparare är privatpersoner som nog är mer psykologiskt känsliga för röda siffror på depån än för fundamenta i företags bokslut.

Sparare i indexfonder är ofta långsiktiga, så de säljer nog inte för vissa kortvariga sättningar i marknaden, men vad händer om de grips av panik?

När mindre än 50% av aktierna ägs av andra än indexfonder, då är det färre aktier som kan blankas eller användas för att tjäna pengar på köp/säljoptioner, så effekterna av blanknings-rallyn borde bli mindre än tidigare.

Största risken med att merparten av USAs börskapital ägs av indexfonder är psykologi. Får medelsvensson för sig att börserna kommer rasa på samma sätt som om 1929, då kan alla vilja sälja dina indexfonder.

De som spar i indexfonder de är nog känsliga för om det lyser rött på depån, psykologin, och kan drabbas av säljpanik, som 1929.

Vad skulle skillnaden vara om fondägare drabbas av panik emot om aktieägare drabbas av panik?

Överlag så lär nog fondägare vara mindre benägna att drabbas av panik, av den simpla anledningen att de inte kollar sitt konto varje dag i samma mån som folk som äger enskilda aktier.

Största nackdelen med fonder anser jag vara hur segt köp/sälj hanteringen är, det kan ju ta upp till en vecka, och du har ingen aning om till vilka priser du köper/säljer för. Fonder är enkelt, och fyller en funktion, men samtidigt avskyr jag dem. Varför man inte kan köpa/sälja fonder live förstår jag inte, för det finns en livekurs på dem bara att de inte visar den. I synnerhet fonder som är bara inriktade emot ett index så som svenska.
Citera
2021-03-06, 21:30
Medlem
Haddock93s avatar
Ett intressant inlägg från en tråd i Wallstreetbets:

Citat:
The stockmarket crash soon will be blamed on us I guarantee it

The bubble will burst my apes, but with style.
Once we squeeze gme to the moon, and the others like AMC, it will be the biggest squeeze of all time and with multiple stonks we like. But I believe, that this is rigged af. So rigged that it's going to happen when the bubble is the biggest. And they will blame it on us.

I can see the future news: reddit apes responsible for stockmarket crash
And there will be lots of propaganda and probably some changes to the stonkmarket.

We are retailers, apes together strong. But we have no power to crash a stonkmarket, or do we?

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/lyysbc/the_stockmarket_crash_soon_will_be_blamed_on_us_i/

Ligger nog mycket i det här.
Citera
2021-03-06, 21:32
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
LÄS DETTA!

Först tänkte jag att även om det är teoretiskt möjligt så kommer någon centralbank eller nån myndighet gå in och sätta stopp för skiten, så att det inte kan inträffa, och så att allt fortsätter rulla på som vanligt.

Sen insåg jag att den kommande kraschen, utlöst av Gamestop, är det perfekta skälet till det World Economic Forum försöker genomföra.

Är ni med?

Den nya ekonomin, build back better, en ny valuta, osv... den grejen drar nytta av att man låter Gamestop-skiten krascha hela börsen.

DÄRFÖR ser jag det som en potentiell risk. Därför kommer inget land, myndighet eller bank att stoppa skiten. Man kommer låta det hända, för det är vad som blir övergången till Klaus Schwabs våta dröm.

Helvete, fattar ni inte att det KOMMER hända? Just av den enkla anledningen.

Mycket möjligt. Great Reset måste ju införas med en krasch och med Biden vid rodret så är det troligt att det snart är dags.

Allt annat i samhälle blir ju mer och mer totalitärt med lockdowns etc. så skulle ej förvåna.
Citera
2021-03-06, 21:44
Medlem
Vadfan händer, Forbes väljer att legitimera hela grejen istället för att håna investerare i Gamestop?

Vinden vänder? Det händer?

Citat:
GameStop Has Nothing To Do With The Madness Of Crowds

The GameStop (GME) eruption has been portrayed as the product of wildly irrational investor behavior – a “frenzy,” a “speculative orgy”, a “game played by losers who don’t have any idea what they’re doing” – a classic case of the Madness of Crowds.

This view is incorrect. Observers are misled by the fact that the market is obviously not “rational” in the finance-theoretic sense of the term. Share prices no longer reflect the underlying asset-value.

The GME event is in fact the result of a process that is hyper-rational. It is based on highly accurate calculations of specific outcomes which possess a much higher degree of certainty than is the case for normal investment decisions. There is no “madness of crowds” here. It is a premeditated, predatory take-down of a cornered and defenseless counterparty.

https://www.forbes.com/sites/georgecalhoun/2021/03/05/gamestopgamestonk-has-nothing-to-do-with-the-madness-of-crowds/?sh=66b0419025d0
Citera
2021-03-06, 22:11
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vad skulle skillnaden vara om fondägare drabbas av panik emot om aktieägare drabbas av panik?

Överlag så lär nog fondägare vara mindre benägna att drabbas av panik, av den simpla anledningen att de inte kollar sitt konto varje dag i samma mån som folk som äger enskilda aktier.

Största nackdelen med fonder anser jag vara hur segt köp/sälj hanteringen är, det kan ju ta upp till en vecka, och du har ingen aning om till vilka priser du köper/säljer för. Fonder är enkelt, och fyller en funktion, men samtidigt avskyr jag dem. Varför man inte kan köpa/sälja fonder live förstår jag inte, för det finns en livekurs på dem bara att de inte visar den. I synnerhet fonder som är bara inriktade emot ett index så som svenska.

Nej. Inte på Avanza i alla fall och inte senaste kraschen. Avanzianerna nettosålde fonder under coronakraschen och nettoköpte aktier. Den stora fondpaniken kom nästan halvvägs in i mars några dagar innan botten när fondspararna paniksålde så in i helvete. Redan då hade vissa individuella aktier vänt. Trots att indexfonderna tokdumpade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in