Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Största risken jag ser är att merparten av USAs börskapital ägs av indexfonder.
Indexsparare är privatpersoner som nog är mer psykologiskt känsliga för röda siffror på depån än för fundamenta i företags bokslut.
Sparare i indexfonder är ofta långsiktiga, så de säljer nog inte för vissa kortvariga sättningar i marknaden, men vad händer om de grips av panik?
När mindre än 50% av aktierna ägs av andra än indexfonder, då är det färre aktier som kan blankas eller användas för att tjäna pengar på köp/säljoptioner, så effekterna av blanknings-rallyn borde bli mindre än tidigare.
Största risken med att merparten av USAs börskapital ägs av indexfonder är psykologi. Får medelsvensson för sig att börserna kommer rasa på samma sätt som om 1929, då kan alla vilja sälja dina indexfonder.
De som spar i indexfonder de är nog känsliga för om det lyser rött på depån, psykologin, och kan drabbas av säljpanik, som 1929.
Vad skulle skillnaden vara om fondägare drabbas av panik emot om aktieägare drabbas av panik?
Överlag så lär nog fondägare vara mindre benägna att drabbas av panik, av den simpla anledningen att de inte kollar sitt konto varje dag i samma mån som folk som äger enskilda aktier.
Största nackdelen med fonder anser jag vara hur segt köp/sälj hanteringen är, det kan ju ta upp till en vecka, och du har ingen aning om till vilka priser du köper/säljer för. Fonder är enkelt, och fyller en funktion, men samtidigt avskyr jag dem. Varför man inte kan köpa/sälja fonder live förstår jag inte, för det finns en livekurs på dem bara att de inte visar den. I synnerhet fonder som är bara inriktade emot ett index så som svenska.