2021-03-06, 20:14
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har Esbjörn dött i covid-19? När då?!
Det visste hon väl inte när hon gick dit, lr? Hon träffar mycket människor hela tiden så risken att hon hade c19 är rätt stor. Det är lite övermaga att samma människa kan med darr på rösten säga att regeringen med berått mod tillät smittspridningen med död som följd. Själv har hon ju inga problem att utsätta en äldre herre. Bara en massa munväder 0 förtroende
2021-03-06, 20:16
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Varför menar du att man inte kan byta staket helt? Taggtråd och stolpar? Eftersom det sitter ett staket där redan, sedan troligen innan strandskyddslagstiftningen så kommer det ganska säkert inte bli några problem. Jo jag skrev och berömde dig för det

Vad jag menar är att man inte kan ersätta stolparna med annat än staket på 110 cm höjd och luft mellan ribborna. Dvs inte som hindrar insyn endast förhindrar tillträde.
2021-03-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Absolut. Ser inte att Theo har brustit i någon del. Jag är utbildad mäklare men inte yrkesverksam.
Kanske finns en anledning till det...

jo han har skrivit till parterna i avtalet att han friskriver sig från allt ansvar. eftersom man inte kan det så finns nog stor risk att åka på en varning för att få parterna att tro att han kan det.

Dessutom har han inte träffat Esbjörn, på vilket sätt har han säkerställt att Esbjörn inte har demens eller annan psykisk sjukdom? kan man säkerställa det på ett kort telefonsamtal med en 80 + menar du? utan ens kontakt med en enda anhörig? (om han nu ens haft ett telefonsamtal med honom ens)
ca 20% av alla 80 åringar har demens i olika grad. Som mäklare skall man inte medverka till en överlåtelse som kan bli ogiltigförklarad https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/nar-saljaren-har-demens-eller-lider-av-psykisk-sjukdom

dessutom träffar man inte parterna fysiskt så krävs utökad kundkännedom, vi får nog anta att Esbjörn inte klarar ut att legitimera sig med bank-id eftersom han har svårt att betala räkningar m.m, då krävs alltså en kopia på en identitetshandling som är vidimerad, helst vidimerad av två stycken. Så vem i Esbjörns närhet har vidimerat hans id-handling? Ebba? Troligen så har det med andra ord inte hänt, eftersom INGEN i hans närhet fick information om detta innan det var påskrivet.

Han har inte heller gått igenom kontraktet med Esbjörn för att försäkrat sig om att han förstår kontraktet och dess innebörd.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-06 kl. 20:31.
2021-03-06, 20:19
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Nej man kan inte friskriva sig https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
men man skall uppmärksamma att det inte rör sig om ett förmedlingsuppdrag, men fastighetsmäklarlagen är tillämplig även på skrivuppdrag och det som skiljer är att man inte är skyldig att upprätta en objektbeskrivning, boendekostnadskalkyl och journal. Men man har fortfarande plikt om omsorgsplikt om båda parter, kundkännedom, kontrollplikt m.m. Läs gärna mer på länken jag hänvisade till FMI.
Man kan ju undra varför denna Theo inte medverkade vid kontraktets tecknande utan omgående friskrev sig allt ansvar... Han måste tyckt/vetat att det var fishy
2021-03-06, 20:21
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Du skriver väggar av nonsens, jag har aldrig skrivit att Barry Karlsson har bortsett från några tester eller resultat. Jag har citerat de delar som styrker det jag skriver medans du försöker lägga ord i min mun. Argumentera hederligt om du vill bli bemött med respekt och saklighet. Det gör du inte nu.
Se där! Bara otrevligheter utan substans till svar.

Citat:
Det är trams att informanten som svarar på frågor om kognitiva svårigheter i vardagen inte måste vara en nära anhörig. Vem som helst förstår att Majkgård rimligen inte kan ha den relation som krävs för att svara på toalettvanor, tandborstning och annat som ska beskrivas. Självklart hade psykologen kunnat avstå från att fråga Esbjörns hyresvärd om hans högst personliga liv.
Har du redan glömt bort att Majkgård i"princip fungerar som närmast anhörig" till Esbjörn?

Citat:
Det finns inget i någon av utredningarna som visar att hans ”kognitiva förmågor” sviktar så att det skulle kunna ursäkta hans lögner.
Vad tror du att Esbjörns diagnos lindrig kognitiv funktionsnedsättning betyder?
Ett tips är att studera diagnoskriterierna som jag postat i tråden.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-06 kl. 20:23.
2021-03-06, 20:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Nu måste du väl ändå tullat lite för mycket på helgspriten lite för tidigt?

Det finns inget staket runt tomten utan järnstolpar med taggtråd. (Typ den enda liknelsen med gård som man förövrigt kan dra, men massmedia envisas ju med att kalla det för släktgård med 100-åriga anor. Detta är en sommarstuga med en stockholmares mått mätt). Tomten ligger inte centralt i något samhälle utan i utkanten av något som i bästa fall kan kallas en by, men som jag sade det är mera skog än samhälle. Notera att jag varit ute och besiktat fastigheten och området idag. Man har inte viken för sig själv. Tomten söder om fastigheten har brygga som ligger innanför Ebbas och med båt som kommer man att passera 10 meter från Ebbas brygga. Vidare har den samfällda bryggan "Lilla Bryggan" (som för övrigt satt upp en skylt om att bryggan är privat och att endast bryggklubbens medlemmar äger tillträde i strid med allemansrätten) bojar som ligger i vattnet innanför en linje vinkelrätt ut från Ebbas tomt. Stigen ner till Lilla Bryggan kan det ju vidare vara ett jäkla spring på. Det är 10 meter från huset och löper längs med hela norra tomtgränsen.

Här är en bra bild tagen från bryggan inemot hennes tomt.
https://imgur.com/a/YveaUrE
2021-03-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det visste hon väl inte när hon gick dit, lr? Hon träffar mycket människor hela tiden så risken att hon hade c19 är rätt stor. Det är lite övermaga att samma människa kan med darr på rösten säga att regeringen med berått mod tillät smittspridningen med död som följd. Själv har hon ju inga problem att utsätta en äldre herre. Bara en massa munväder 0 förtroende
Det låter på dig som att Ebba Busch med flit har smittat Esbjörn med covid-19. Menar du att han inte ens blev sjuk? Vad utsatte hon honom för då?
2021-03-06, 20:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Vad jag menar är att man inte kan ersätta stolparna med annat än staket på 110 cm höjd och luft mellan ribborna. Dvs inte som hindrar insyn endast förhindrar tillträde.

Man kan inte ersätta stolparna båten sitter fast i den
https://imgur.com/a/PU5rr0u
2021-03-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Här är en bra bild tagen från bryggan inemot hennes tomt.
https://imgur.com/a/YveaUrE
Man ser inte den fina taggtråden som redan finns där! Den kan man måla vit så har man ett snyggt staket! Säkert värt 952.000:-
2021-03-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Man kan ju undra varför denna Theo inte medverkade vid kontraktets tecknande utan omgående friskrev sig allt ansvar... Han måste tyckt/vetat att det var fishy
ja det är väldigt märkligt. dessutom när han är en mäklare från trakten och jobbar i det området. Det normala är vid ett skrivuppdrag att man pratar med båda parter, upprättar ett kontrakt anpassat för dem, sedan träffar dem vid kontraktsskrivning och går igenom kontraktet med parterna.
2021-03-06, 20:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Man ser inte den fina taggtråden som redan finns där! Den kan man måla vit så har man ett snyggt staket! Säkert värt 952.000:-

https://imgur.com/a/PU5rr0u

Här är den.
2021-03-06, 20:30
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
ja det är väldigt märkligt. dessutom när han är en mäklare från trakten och jobbar i det området. Det normala är vid ett skrivuppdrag att man pratar med båda parter, upprättar ett kontrakt anpassat för dem, sedan träffar dem vid kontraktsskrivning och går igenom kontraktet med parterna.

Theo Dietz jobbar väl inte i Uppsala? Sjönära jobbar i Stockholms skärgård.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in