2021-03-06, 19:29
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om en enda person har intervjuats hur en annan person fungerar i vardagen, utanför testmiljön, hur stor inverkan har då den personen på resultatet som rör just vardagen?
Menar du att den neuropsykologiska utredningens frågeställning var hur Esbjörn fungerar i vardagen?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har läst rapporten, på sidan 7 under rubriken Sammanfattning och bedömning står följande:

Sen står det på sidan 1 under rubriken Utlåtande angående Bolin Esbjörn:

Om jag sätter ihop informationen från dessa två meningar, att GBS-skalan indikerar en förhöjd nivå av kognitiva funktionsnedsättningar och att GBS-skalan baseras på en telefonintervju med Margareta Majkgård genomförd 7 januari, så kan jag dra slutsatsen att Margareta Majkgård har haft en stor inverkan på resultatet som ju bekant är att Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.

Så jag hoppas att du förstår att mitt påstående inte är taget ur luften. Jag fokuserar helt enkelt på det som inte är maskat i stället för på det som är maskat. Man kan skapa en helhet från de delar man har tillgång till i stället för att gissa hej vilt. Jag rekommenderar det.

På första sidan står det även:
Okej. Du bortser alltså från så gott som hela den neuropsykiatriska utredningen, dvs den omfattande testningen och frågeformulären som använts för att undersöka Esbjörns kognitiva status. Samtliga använda test och frågeformulär räknas upp överst på utlåtandets första sida.

Den som läser det omaskade i utredningen ser att test och frågeformulär alla mäter olika aspekter av Esbjörns kognitiva funktioner . T ex har WAIS-IV som mäter den generella kognitiva funktionsnivån använts. Andra tester har mätt olika delaspekter av Esbjörns kognitiva funktioner, som t ex minnestesterna WM-III och RCFT. Resultaten av tester och frågeformulär redovisas grundligt i utlåtandet, men i stort sett all text är maskad och bilagorna saknas.

Berätta gärna för oss hur du kommit fram till att psykologen i stort bortsett från tester och frågeformulär i sin bedömning av Esbjörn och i stället till största delen baserat bedömningen på en telefonintervju med Majkgård? För det är ju precis det du hävdar att han gjort.

I bakgrunden står att Majkgård "fungerar i princip som närmast anhörig", varför hon benämns som närstående. Esbjörn är ensamstående utan egna barn. Brorsbarnen har han ojämn kontakt med.
Esbjörn har inga nära anhöriga. Menar du att psykologen skulle ha avstått från att intervjua Majkgård bara för att hon inte är släkt med Esbjörn? Så vitt jag vet finns det inga krav på att uppgiftslämnare i en psykologutredning måste vara släkt med personen som utreds.

Utredningen vi diskuterar har bekräftat den diagnos som Esbjörn haft i över tio år. Så vitt jag vet var inte Majkgård inblandad i de tidigare utredningarna och de gjordes inte heller av samma psykolog som nu. Av detta drar jag slutsatsen att Majkgårds medverkan varken gjort till eller ifrån vad gäller utredningens resultat: Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som försämras med tiden. Notera att det även finns röntgenundersökningar, CT-hjärna, från 2008 och 2010 som påvisar avvikelser

Även om den här psykologundersökningen kastas i papperskorgen förändrar det ingenting i sak.
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Man frågar inte nära vänner om personens hygien eller toalettvanor, det gör man bara med anhöriga, har själv erfarenhet av detta genom att vi ansökte om "spisvakt", sen svärfar vid 2 tillfällen glömt kastrullen på spisen, som då kopplades in för att förhindra brand på spisen samt rökdetektor med larmsändare.

Esbjörn hade ju även fått kronis på sig ang garagehyra i Västerås, det betyder att han blivit vräkt, garage är ganska omständiga ur vräkningssynpunkt pga allt skrot som finns där. Eftersom det bara fanns 2 bilar på foton på hans tomt bör det då varit 5 bilar i detta garage som då måste ha forslats bort någonstans, det här pekar på att Esbjörn har en ful ovana att inte göra rätt för sig. Frågan som inte ställts är om Esbjörn har mer skit i bagaget. Han kontaktade inte ens bruden som han körde över enligt polisförhöret 1 år senare, hon som fick men för livet, det pekar i en klar riktning. Någon i Västerås som orkar kolla i arkiven ?
Det kan också vara så att allt trassel kring Esbjörn beror på att Esbjörn inte riktigt fungerar som han ska sedan länge? Han genomgick ju den första utredningen för över tio år sedan, vilket indikerar att hans kognitiva förmågor började svikta långt innan han fyllde 70 år.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-06 kl. 19:37.
2021-03-06, 19:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det är många här som mer visar känslor än sunt förnuft. Det är trist att hela tiden få invektiv och pejorativ tillskrivna sig. Kanske kan man tröst sig med att de som argumenterar på det sättet halvt erkänner att de har fel?

Själv har jag lyckats få en del i Ebbas hejargäng att reta sig på mig eller mina inlägg. Det är lite konstigt eftersom jag delar deras uppfattning att Ebbas husköp är juridiskt giltigt ...
Men du tillåter dig att tänka kring att det kanske inte är det. Och du avskriver inte förtalet som trams.

Det vill säga du tillber inte Ebba.

Jag vet inte riktigt vad tror om Ebbas affär, jag tror att det kommer att vara svårt att häva den juridisk. Detta betyder ju inte att jag inte ser väldiga moraliska brister i den.

Man kan inte säga att jag är någon Esbjörn fantast heller. Antingen är han en gammal tjuvgubbe, som tycker att en brännvinsadvokat är bra. Annars är det så att han blivet lurad av hans lagmedlemmar. Men då kan man inte räkna bort att samma sak hände i somras med Ebba.
Om han vinner lär väll huset förfalla ett par år till, och sedan säljer brorsonen det och gör en jävla vinst.

Men för mig räknas det inte vad som händer med huset efter det här är klart. Har någon manipulerat sig till ett hus jävligt billigt. Så bör det granskas. Och om en en partiledare för ett parti som har som profil att värna om de gamla. Är inblandad så kan det hända att även om affären är juridisk riktig, så kan den moraliskt lukta så illa att den blåser ut partiet ur riksdagen.
2021-03-06, 19:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det borde verkligen till en lagändring som skyddar de äldre. Undrar vart samhället är på väg när vissa människor inte skyr några medel
Här kommer länk till en polis som skrev över Lars 88 år fastighet till sig och kom undan med endast böter. (FB) Lars, 88 år, lurades på sitt hus av polisman - som döms till böter
Den tråden du hänvisar till här styrker det jag har sagt om att detta inte drabbar Ebba för att hon är politiker. Utan mycket för hon har ett förtroende yrke. Så som polis och präst oxå är. Vissa yrken representerar man även som privatpersonerna.
2021-03-06, 19:45
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Om det hade varit två romer istället för Ebba och hennes torped som lurade av Esbjörn hans hus, hade det låtit annorlunda på Flashback då?

Om ja, varför?

Vilken jävla torped???
2021-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja, här står Ebba och vräker ur sig att regeringen med berått mod har låtit så många människor dö i pandemin. Men när det kommer till henne själv var det tydligen inte så noga när hon sökte upp Esbjörn 80 + gång på gång. FHM har uppmanat alla att man inte ska träffa sina äldre släktingar p.g.a de risker som finns, men själv sket hon fullständigt i det utan tyckte det var helt okey att tvinga sig på Esbjörn och tjata sönder honom tills han gav med sig. Vilken falsk människa - berått mod. 0 trovärdighet kvar
Har Esbjörn dött i covid-19? När då?!
2021-03-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vilken jävla torped???
Tja Theo Dietz kanske? Mäklaren som friskrev sig allt ansvar eftersom han inte träffat Esbjörn...som han själv sade...

men hennes väninna som skall ha varit med när kontraktet skrevs, vem är det? varför har det inte framkommit vem det är?, alla runt Esbjörn ska granskas i sömmarna men varför är denna väninna fortfarande anonym????

och denna gemensamma bekant de båda hade som satte dem i kontakt? kanske är det just DENNA som är den verkliga boven i dramat? detta var överlagt och noga planerat att skapa drev från dennas sida kanske?
Senast redigerad av sandraso 2021-03-06 kl. 19:51.
2021-03-06, 19:51
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Denna tomt ligger närmast helt PRIVAT. Man ser knappt huset från vägen, man kan gå ut och ta sitt morgonkaffe ostört och ingen ser en, trots man bor centralt i ett samhälle, man har inga grannar som har direkt insyn, staket runt hela fastigheten som troligen kommit upp innan 75 och därmed undgår att det krävs strandskyddsdispens för det är förbjudet att sätta staket pga strandskyddet, m.m DET är av mycket högt värde, dessutom ser det snarare som en lyx att ha en hel liten vik för sig själv.

Hörntomt brukar generellt alltid inbringa extra kosing och vara mer eftertraktat, varför tror du det? Kan det vara för att det blir lite mer privat än att ha grannar om sig på båda sidor?

Nu måste du väl ändå tullat lite för mycket på helgspriten lite för tidigt?

Det finns inget staket runt tomten utan järnstolpar med taggtråd. (Typ den enda liknelsen med gård som man förövrigt kan dra, men massmedia envisas ju med att kalla det för släktgård med 100-åriga anor. Detta är en sommarstuga med en stockholmares mått mätt). Tomten ligger inte centralt i något samhälle utan i utkanten av något som i bästa fall kan kallas en by, men som jag sade det är mera skog än samhälle. Notera att jag varit ute och besiktat fastigheten och området idag. Man har inte viken för sig själv. Tomten söder om fastigheten har brygga som ligger innanför Ebbas och med båt som kommer man att passera 10 meter från Ebbas brygga. Vidare har den samfällda bryggan "Lilla Bryggan" (som för övrigt satt upp en skylt om att bryggan är privat och att endast bryggklubbens medlemmar äger tillträde i strid med allemansrätten) bojar som ligger i vattnet innanför en linje vinkelrätt ut från Ebbas tomt. Stigen ner till Lilla Bryggan kan det ju vidare vara ett jäkla spring på. Det är 10 meter från huset och löper längs med hela norra tomtgränsen.
2021-03-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men du tillåter dig att tänka kring att det kanske inte är det. Och du avskriver inte förtalet som trams.

Det vill säga du tillber inte Ebba.

Jag vet inte riktigt vad tror om Ebbas affär, jag tror att det kommer att vara svårt att häva den juridisk. Detta betyder ju inte att jag inte ser väldiga moraliska brister i den.

Man kan inte säga att jag är någon Esbjörn fantast heller. Antingen är han en gammal tjuvgubbe, som tycker att en brännvinsadvokat är bra. Annars är det så att han blivet lurad av hans lagmedlemmar. Men då kan man inte räkna bort att samma sak hände i somras med Ebba.
Om han vinner lär väll huset förfalla ett par år till, och sedan säljer brorsonen det och gör en jävla vinst.

Men för mig räknas det inte vad som händer med huset efter det här är klart. Har någon manipulerat sig till ett hus jävligt billigt. Så bör det granskas. Och om en en partiledare för ett parti som har som profil att värna om de gamla. Är inblandad så kan det hända att även om affären är juridisk riktig, så kan den moraliskt lukta så illa att den blåser ut partiet ur riksdagen.
Det gör det ändå!
2021-03-06, 19:52
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Om det bara hade varit en tomt utan hus hade det förmodligen inte gått att få bygglov, därav är huset värdehöjande oavsett skick.
Nu ser dessutom huset ut att ha klarat sina ca100 år bra, då man inte kan se att det "hänger" någonstans som hus gör när de börjar bli bortom räddning. Rakt o fint e de!

Näe, grunden. Dvs plintarna ligger nog rätt så huset hänger inte. Men det är ett rejält ruckel. Jag lovar dig. Det krävs mycket vilja och eller flis för att få fason på det. Sen kanske det blir fint.
2021-03-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nu måste du väl ändå tullat lite för mycket på helgspriten lite för tidigt?

Det finns inget staket runt tomten utan järnstolpar med taggtråd. (Typ den enda liknelsen med gård som man förövrigt kan dra, men massmedia envisas ju med att kalla det för släktgård med 100-åriga anor. Detta är en sommarstuga med en stockholmares mått mätt). Tomten ligger inte centralt i något samhälle utan i utkanten av något som i bästa fall kan kallas en by, men som jag sade det är mera skog än samhälle. Notera att jag varit ute och besiktat fastigheten och området idag. Man har inte viken för sig själv. Tomten söder om fastigheten har brygga som ligger innanför Ebbas och med båt som kommer man att passera 10 meter från Ebbas brygga. Vidare har den samfällda bryggan "Lilla Bryggan" (som för övrigt satt upp en skylt om att bryggan är privat och att endast bryggklubbens medlemmar äger tillträde i strid med allemansrätten) bojar som ligger i vattnet innanför en linje vinkelrätt ut från Ebbas tomt. Stigen ner till Lilla Bryggan kan det ju vidare vara ett jäkla spring på. Det är 10 meter från huset och löper längs med hela norra tomtgränsen.

tja eftersom det sitter ett staket där så är det bara att renovera dvs givetvis byta ut taggtråden och stolpar om så behövs.
Ja men i utkanten centralt, det ligger ju fortfarande i byn och utan massa insyn och granne direkt inpå.
2021-03-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har inte Majkgård tvingat en stackars döing att testamentera sin fastighet till henne?
Tror inte det.....hon har velat köpa fastigheten tidigare med Esbjörn sa nej-----har för mig att det fanns en summa också
2021-03-06, 19:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
samma järnväg som ni hävdat i tråden att Ebbas barn inte kan ta sig över ensamma.

Du får gärna kalla mig för du och jag har aldrig nämnt den förut, du blandar ihop mig med någon annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in