Citat:
Menar du att den neuropsykologiska utredningens frågeställning var hur Esbjörn fungerar i vardagen?
Citat:
Okej. Du bortser alltså från så gott som hela den neuropsykiatriska utredningen, dvs den omfattande testningen och frågeformulären som använts för att undersöka Esbjörns kognitiva status. Samtliga använda test och frågeformulär räknas upp överst på utlåtandets första sida.Jag har läst rapporten, på sidan 7 under rubriken Sammanfattning och bedömning står följande:
Sen står det på sidan 1 under rubriken Utlåtande angående Bolin Esbjörn:
Om jag sätter ihop informationen från dessa två meningar, att GBS-skalan indikerar en förhöjd nivå av kognitiva funktionsnedsättningar och att GBS-skalan baseras på en telefonintervju med Margareta Majkgård genomförd 7 januari, så kan jag dra slutsatsen att Margareta Majkgård har haft en stor inverkan på resultatet som ju bekant är att Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.
Så jag hoppas att du förstår att mitt påstående inte är taget ur luften. Jag fokuserar helt enkelt på det som inte är maskat i stället för på det som är maskat. Man kan skapa en helhet från de delar man har tillgång till i stället för att gissa hej vilt. Jag rekommenderar det.
På första sidan står det även:
Sen står det på sidan 1 under rubriken Utlåtande angående Bolin Esbjörn:
Om jag sätter ihop informationen från dessa två meningar, att GBS-skalan indikerar en förhöjd nivå av kognitiva funktionsnedsättningar och att GBS-skalan baseras på en telefonintervju med Margareta Majkgård genomförd 7 januari, så kan jag dra slutsatsen att Margareta Majkgård har haft en stor inverkan på resultatet som ju bekant är att Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.
Så jag hoppas att du förstår att mitt påstående inte är taget ur luften. Jag fokuserar helt enkelt på det som inte är maskat i stället för på det som är maskat. Man kan skapa en helhet från de delar man har tillgång till i stället för att gissa hej vilt. Jag rekommenderar det.
På första sidan står det även:
Den som läser det omaskade i utredningen ser att test och frågeformulär alla mäter olika aspekter av Esbjörns kognitiva funktioner . T ex har WAIS-IV som mäter den generella kognitiva funktionsnivån använts. Andra tester har mätt olika delaspekter av Esbjörns kognitiva funktioner, som t ex minnestesterna WM-III och RCFT. Resultaten av tester och frågeformulär redovisas grundligt i utlåtandet, men i stort sett all text är maskad och bilagorna saknas.
Berätta gärna för oss hur du kommit fram till att psykologen i stort bortsett från tester och frågeformulär i sin bedömning av Esbjörn och i stället till största delen baserat bedömningen på en telefonintervju med Majkgård? För det är ju precis det du hävdar att han gjort.
I bakgrunden står att Majkgård "fungerar i princip som närmast anhörig", varför hon benämns som närstående. Esbjörn är ensamstående utan egna barn. Brorsbarnen har han ojämn kontakt med.
Esbjörn har inga nära anhöriga. Menar du att psykologen skulle ha avstått från att intervjua Majkgård bara för att hon inte är släkt med Esbjörn? Så vitt jag vet finns det inga krav på att uppgiftslämnare i en psykologutredning måste vara släkt med personen som utreds.
Utredningen vi diskuterar har bekräftat den diagnos som Esbjörn haft i över tio år. Så vitt jag vet var inte Majkgård inblandad i de tidigare utredningarna och de gjordes inte heller av samma psykolog som nu. Av detta drar jag slutsatsen att Majkgårds medverkan varken gjort till eller ifrån vad gäller utredningens resultat: Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som försämras med tiden. Notera att det även finns röntgenundersökningar, CT-hjärna, från 2008 och 2010 som påvisar avvikelser
Även om den här psykologundersökningen kastas i papperskorgen förändrar det ingenting i sak.
Citat:
Det kan också vara så att allt trassel kring Esbjörn beror på att Esbjörn inte riktigt fungerar som han ska sedan länge? Han genomgick ju den första utredningen för över tio år sedan, vilket indikerar att hans kognitiva förmågor började svikta långt innan han fyllde 70 år.
Man frågar inte nära vänner om personens hygien eller toalettvanor, det gör man bara med anhöriga, har själv erfarenhet av detta genom att vi ansökte om "spisvakt", sen svärfar vid 2 tillfällen glömt kastrullen på spisen, som då kopplades in för att förhindra brand på spisen samt rökdetektor med larmsändare.
Esbjörn hade ju även fått kronis på sig ang garagehyra i Västerås, det betyder att han blivit vräkt, garage är ganska omständiga ur vräkningssynpunkt pga allt skrot som finns där. Eftersom det bara fanns 2 bilar på foton på hans tomt bör det då varit 5 bilar i detta garage som då måste ha forslats bort någonstans, det här pekar på att Esbjörn har en ful ovana att inte göra rätt för sig. Frågan som inte ställts är om Esbjörn har mer skit i bagaget. Han kontaktade inte ens bruden som han körde över enligt polisförhöret 1 år senare, hon som fick men för livet, det pekar i en klar riktning. Någon i Västerås som orkar kolla i arkiven ?
Esbjörn hade ju även fått kronis på sig ang garagehyra i Västerås, det betyder att han blivit vräkt, garage är ganska omständiga ur vräkningssynpunkt pga allt skrot som finns där. Eftersom det bara fanns 2 bilar på foton på hans tomt bör det då varit 5 bilar i detta garage som då måste ha forslats bort någonstans, det här pekar på att Esbjörn har en ful ovana att inte göra rätt för sig. Frågan som inte ställts är om Esbjörn har mer skit i bagaget. Han kontaktade inte ens bruden som han körde över enligt polisförhöret 1 år senare, hon som fick men för livet, det pekar i en klar riktning. Någon i Västerås som orkar kolla i arkiven ?
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-06 kl. 19:37.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-06 kl. 19:37.