Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Menar du att den neuropsykologiska utredningens frågeställning var hur Esbjörn fungerar i vardagen?
Okej. Du bortser alltså från så gott som hela den neuropsykiatriska utredningen, dvs den omfattande testningen och frågeformulären som använts för att undersöka Esbjörns kognitiva status. Samtliga använda test och frågeformulär räknas upp överst på utlåtandets första sida.
Den som läser det omaskade i utredningen ser att test och frågeformulär alla mäter olika aspekter av Esbjörns kognitiva funktioner . T ex har WAIS-IV som mäter den generella kognitiva funktionsnivån använts. Andra tester har mätt olika delaspekter av Esbjörns kognitiva funktioner, som t ex minnestesterna WM-III och RCFT. Resultaten av tester och frågeformulär redovisas grundligt i utlåtandet, men i stort sett all text är maskad och bilagorna saknas.
Berätta gärna för oss hur du kommit fram till att psykologen i stort bortsett från tester och frågeformulär i sin bedömning av Esbjörn och i stället till största delen baserat bedömningen på en telefonintervju med Majkgård? För det är ju precis det du hävdar att han gjort.
I bakgrunden står att Majkgård "fungerar i princip som närmast anhörig", varför hon benämns som närstående. Esbjörn är ensamstående utan egna barn. Brorsbarnen har han ojämn kontakt med.
Esbjörn har inga nära anhöriga. Menar du att psykologen skulle ha avstått från att intervjua Majkgård bara för att hon inte är släkt med Esbjörn? Så vitt jag vet finns det inga krav på att uppgiftslämnare i en psykologutredning måste vara släkt med personen som utreds.
Utredningen vi diskuterar har bekräftat den diagnos som Esbjörn haft i över tio år. Så vitt jag vet var inte Majkgård inblandad i de tidigare utredningarna och de gjordes inte heller av samma psykolog som nu. Av detta drar jag slutsatsen att Majkgårds medverkan varken gjort till eller ifrån vad gäller utredningens resultat: Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som försämras med tiden. Notera att det även finns röntgenundersökningar, CT-hjärna, från 2008 och 2010 som påvisar avvikelser
Även om den här psykologundersökningen kastas i papperskorgen förändrar det ingenting i sak.
Det kan också vara så att allt trassel kring Esbjörn beror på att Esbjörn inte riktigt fungerar som han ska sedan länge? Han genomgick ju den första utredningen för över tio år sedan, vilket indikerar att hans kognitiva förmågor började svikta långt innan han fyllde 70 år.
Du skriver väggar av nonsens, jag har aldrig skrivit att Barry Karlsson har bortsett från några tester eller resultat. Jag har citerat de delar som styrker det jag skriver medans du försöker lägga ord i min mun. Argumentera hederligt om du vill bli bemött med respekt och saklighet. Det gör du inte nu.
Det är trams att informanten som svarar på frågor om kognitiva svårigheter i vardagen inte måste vara en nära anhörig. Vem som helst förstår att Majkgård rimligen inte kan ha den relation som krävs för att svara på toalettvanor, tandborstning och annat som ska beskrivas. Självklart hade psykologen kunnat avstå från att fråga Esbjörns hyresvärd om hans högst personliga liv.
Det finns inget i någon av utredningarna som visar att hans ”kognitiva förmågor” sviktar så att det skulle kunna ursäkta hans lögner.