2021-03-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nu måste du väl ändå tullat lite för mycket på helgspriten lite för tidigt?

Det finns inget staket runt tomten utan järnstolpar med taggtråd. (Typ den enda liknelsen med gård som man förövrigt kan dra, men massmedia envisas ju med att kalla det för släktgård med 100-åriga anor. Detta är en sommarstuga med en stockholmares mått mätt). Tomten ligger inte centralt i något samhälle utan i utkanten av något som i bästa fall kan kallas en by, men som jag sade det är mera skog än samhälle. Notera att jag varit ute och besiktat fastigheten och området idag. Man har inte viken för sig själv. Tomten söder om fastigheten har brygga som ligger innanför Ebbas och med båt som kommer man att passera 10 meter från Ebbas brygga. Vidare har den samfällda bryggan "Lilla Bryggan" (som för övrigt satt upp en skylt om att bryggan är privat och att endast bryggklubbens medlemmar äger tillträde i strid med allemansrätten) bojar som ligger i vattnet innanför en linje vinkelrätt ut från Ebbas tomt. Stigen ner till Lilla Bryggan kan det ju vidare vara ett jäkla spring på. Det är 10 meter från huset och löper längs med hela norra tomtgränsen.
alltså måste ändå hylla dig för att ha åkt ut dit irl
2021-03-06, 19:57
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Tja Theo Dietz kanske? Mäklaren som friskrev sig allt ansvar eftersom han inte träffat Esbjörn...som han själv sade...

men hennes väninna som skall ha varit med när kontraktet skrevs, vem är det? varför har det inte framkommit vem det är?, alla runt Esbjörn ska granskas i sömmarna men varför är denna väninna fortfarande anonym????

och denna gemensamma bekant de båda hade som satte dem i kontakt? kanske är det just DENNA som är den verkliga boven i dramat? detta var överlagt och noga planerat att skapa drev från dennas sida kanske?

Jag vet inte helt vad du jobbar med, men om man är fastighetsmäklare och endast hjälper till med att upprätta avtal så måste man ju friskriva sig. Gör man inte det kommer det en massa följdansvar, framför allt mot köpare. Nu känner ju Ebba Theo så det var säkert praktiskt. Hon hade också kunnat gå till en advokat för att få hjälp med skrivandet. Det är ju inget fel i kontraktet. Felet ligger i att Esbjörn av egen eller annans vilja kommit på andra tankar och vill häva köpet. Det spelar ingen roll om det hade varit mäklare inblandad eller inte mer än att det sannolikt hade blivit vääääldigt svårt att bråka på det sätt som man gör nu. Eftersom mäklaren hade tvingats ställa sig på Ebbas sida och se till att Esbjörn fullföljde avtalet så som man kommit överens om.
2021-03-06, 19:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Den tråden du hänvisar till här styrker det jag har sagt om att detta inte drabbar Ebba för att hon är politiker. Utan mycket för hon har ett förtroende yrke. Så som polis och präst oxå är. Vissa yrken representerar man även som privatpersonerna.

Med den skillnaden att gubben här har sålt för 3.9 milj och försöker undvika få betalt.
Har undertecknat av fri vilja och redan lurat av Ebba 390.000:- i handpenning.
Nu försöker gubben både behålla kakorna och äta upp dom, kakorna som hägrar är att få behålla både huset och handpenningen.
Vilken likhet finns det sa du?
2021-03-06, 20:00
Medlem
Citat:
Jag vet inte helt vad du jobbar med, men om man är fastighetsmäklare och endast hjälper till med att upprätta avtal så måste man ju friskriva sig. Gör man inte det kommer det en massa följdansvar, framför allt mot köpare. Nu känner ju Ebba Theo så det var säkert praktiskt. Hon hade också kunnat gå till en advokat för att få hjälp med skrivandet. Det är ju inget fel i kontraktet. Felet ligger i att Esbjörn av egen eller annans vilja kommit på andra tankar och vill häva köpet. Det spelar ingen roll om det hade varit mäklare inblandad eller inte mer än att det sannolikt hade blivit vääääldigt svårt att bråka på det sätt som man gör nu. Eftersom mäklaren hade tvingats ställa sig på Ebbas sida och se till att Esbjörn fullföljde avtalet så som man kommit överens om.
Nej man kan inte friskriva sig https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
men man skall uppmärksamma att det inte rör sig om ett förmedlingsuppdrag, men fastighetsmäklarlagen är tillämplig även på skrivuppdrag och det som skiljer är att man inte är skyldig att upprätta en objektbeskrivning, boendekostnadskalkyl och journal. Men man har fortfarande plikt om omsorgsplikt om båda parter, kundkännedom, kontrollplikt m.m. Läs gärna mer på länken jag hänvisade till FMI.
2021-03-06, 20:00
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
tja eftersom det sitter ett staket där så är det bara att renovera dvs givetvis byta ut taggtråden och stolpar om så behövs.
Ja men i utkanten centralt, det ligger ju fortfarande i byn och utan massa insyn och granne direkt inpå.

Men snälla, kan du förstå att jag varit ute och kollat idag. Passagen till bryggan går 10 meter från husknuten. Bryggklubben har 8 eller 10 platser. Stolparna med taggtråden kan inte ersättas med staket annat än 110 cm högt med tillräckligt med luft mellan ribborna osv.
2021-03-06, 20:02
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
alltså måste ändå hylla dig för att ha åkt ut dit irl

Som jag sade. Min fru hade köpt en cykel som vi skulle hämta i Uppsala. Så varför inte passa på att åka förbi och informera sig om verkligheten istället för att sitta och tro en massa saker. Som bl a du gör även fast du har någon form av branschkunskap.
2021-03-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Menar du att den neuropsykologiska utredningens frågeställning var hur Esbjörn fungerar i vardagen?

Okej. Du bortser alltså från så gott som hela den neuropsykiatriska utredningen, dvs den omfattande testningen och frågeformulären som använts för att undersöka Esbjörns kognitiva status. Samtliga använda test och frågeformulär räknas upp överst på utlåtandets första sida.

Den som läser det omaskade i utredningen ser att test och frågeformulär alla mäter olika aspekter av Esbjörns kognitiva funktioner . T ex har WAIS-IV som mäter den generella kognitiva funktionsnivån använts. Andra tester har mätt olika delaspekter av Esbjörns kognitiva funktioner, som t ex minnestesterna WM-III och RCFT. Resultaten av tester och frågeformulär redovisas grundligt i utlåtandet, men i stort sett all text är maskad och bilagorna saknas.

Berätta gärna för oss hur du kommit fram till att psykologen i stort bortsett från tester och frågeformulär i sin bedömning av Esbjörn och i stället till största delen baserat bedömningen på en telefonintervju med Majkgård? För det är ju precis det du hävdar att han gjort.

I bakgrunden står att Majkgård "fungerar i princip som närmast anhörig", varför hon benämns som närstående. Esbjörn är ensamstående utan egna barn. Brorsbarnen har han ojämn kontakt med.
Esbjörn har inga nära anhöriga. Menar du att psykologen skulle ha avstått från att intervjua Majkgård bara för att hon inte är släkt med Esbjörn? Så vitt jag vet finns det inga krav på att uppgiftslämnare i en psykologutredning måste vara släkt med personen som utreds.

Utredningen vi diskuterar har bekräftat den diagnos som Esbjörn haft i över tio år. Så vitt jag vet var inte Majkgård inblandad i de tidigare utredningarna och de gjordes inte heller av samma psykolog som nu. Av detta drar jag slutsatsen att Majkgårds medverkan varken gjort till eller ifrån vad gäller utredningens resultat: Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som försämras med tiden. Notera att det även finns röntgenundersökningar, CT-hjärna, från 2008 och 2010 som påvisar avvikelser

Även om den här psykologundersökningen kastas i papperskorgen förändrar det ingenting i sak.

Det kan också vara så att allt trassel kring Esbjörn beror på att Esbjörn inte riktigt fungerar som han ska sedan länge? Han genomgick ju den första utredningen för över tio år sedan, vilket indikerar att hans kognitiva förmågor började svikta långt innan han fyllde 70 år.

Du skriver väggar av nonsens, jag har aldrig skrivit att Barry Karlsson har bortsett från några tester eller resultat. Jag har citerat de delar som styrker det jag skriver medans du försöker lägga ord i min mun. Argumentera hederligt om du vill bli bemött med respekt och saklighet. Det gör du inte nu.

Det är trams att informanten som svarar på frågor om kognitiva svårigheter i vardagen inte måste vara en nära anhörig. Vem som helst förstår att Majkgård rimligen inte kan ha den relation som krävs för att svara på toalettvanor, tandborstning och annat som ska beskrivas. Självklart hade psykologen kunnat avstå från att fråga Esbjörns hyresvärd om hans högst personliga liv.

Det finns inget i någon av utredningarna som visar att hans ”kognitiva förmågor” sviktar så att det skulle kunna ursäkta hans lögner.
2021-03-06, 20:06
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Nej man kan inte friskriva sig https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
men man skall uppmärksamma att det inte rör sig om ett förmedlingsuppdrag, men fastighetsmäklarlagen är tillämplig även på skrivuppdrag och det som skiljer är att man inte är skyldig att upprätta en objektbeskrivning, boendekostnadskalkyl och journal. Men man har fortfarande plikt om omsorgsplikt om båda parter, kundkännedom, kontrollplikt m.m. Läs gärna mer på länken jag hänvisade till FMI.

Absolut. Ser inte att Theo har brustit i någon del. Jag är utbildad mäklare men inte yrkesverksam.
2021-03-06, 20:07
Medlem
Citat:
Men snälla, kan du förstå att jag varit ute och kollat idag. Passagen till bryggan går 10 meter från husknuten. Bryggklubben har 8 eller 10 platser. Stolparna med taggtråden kan inte ersättas med staket annat än 110 cm högt med tillräckligt med luft mellan ribborna osv.
Varför menar du att man inte kan byta staket helt? Taggtråd och stolpar? Eftersom det sitter ett staket där redan, sedan troligen innan strandskyddslagstiftningen så kommer det ganska säkert inte bli några problem. Jo jag skrev och berömde dig för det
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Tja Theo Dietz kanske? Mäklaren som friskrev sig allt ansvar eftersom han inte träffat Esbjörn...som han själv sade...

men hennes väninna som skall ha varit med när kontraktet skrevs, vem är det? varför har det inte framkommit vem det är?, alla runt Esbjörn ska granskas i sömmarna men varför är denna väninna fortfarande anonym????

och denna gemensamma bekant de båda hade som satte dem i kontakt? kanske är det just DENNA som är den verkliga boven i dramat? detta var överlagt och noga planerat att skapa drev från dennas sida kanske?

Du behöver verkligen läsa på eller bevisa att han var med henne och bearbetade honom,
ang Esb så ska han granskas då han har valt att bryta kontraktet inte EB väninna som var med.
Varför är hon viktig ?
Hela röjarlaget var där med flera stycken dvs det fans nog fler som hade kunnat bevittna avtalet, men det var ej aktuellt för Esb ville sälja huset då dom skrev på. och läst har han gjort efter som han visste att det ej var med om röjningen på detta avtal.
Detta enligt domen som Esb lämnade under ed.
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Den tråden du hänvisar till här styrker det jag har sagt om att detta inte drabbar Ebba för att hon är politiker. Utan mycket för hon har ett förtroende yrke. Så som polis och präst oxå är. Vissa yrken representerar man även som privatpersonerna.
De har en fantastisk förmåga att klara sig, oantastliga. Tanken är väl att de med förtroendepositioner måste skyddas så att samhället inte rasar sönder
2021-03-06, 20:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Aktbilagan säger ingenting mer än det ursprungliga intyget. En lindrig kognitiv störning. Det är synd att Majkgård inte försöker svara sanningsenligt oavsett om det var hennes första eller andra version som var den riktiga. Som det förefaller nu så ändrar hon sina uttalanden så de passar ett specifikt syfte, på samma sätt som Esbjörn gör. Det är kanske olyckligt att Esbjörn är inneboende hos henne om hon samtidigt ska vara den som lämnar information som underlag till rättegången? Det finns ju fortfarande en riks att hon har trott sig få ärva även Esbjörns fastighet på samma sätt som de två andra äldre männens.

Det känns som att det finns en uppenbar risk för att Barry Karlssons utlåtande kan påverkas av jäv, även om han är noga med att poängtera att det inte gäller specifikt honom.

Lite undrande blev jag när jag läste den raden, det finns inga jäv?
Varför ens skriva in något sådant och framhålla en sån sak samt förklara hur kontakter togs och vilken utredning som egentligen var meningen göra.
Blev han lite för nervös, för ingen har nämnt något eller ifrågasatt att Barry är opartisk.
Nu väcks istället tvivel av raden, lite väl klantigt av beteendevetare som psykologer ofta är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in