2021-03-05, 23:26
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
2016-10-28, 22:45 länk
echoesofglory
Det skall tilläggas att kläderna inte var sönderslitna på något sätt, ett byxben var vänt ut och in, vilket kanske innebär att hon kläddes av medan hon var död. Alltså tecken på en arrangerad scen. Tidningarna skriver som sagt om våldtäkt, en läkare hävdar att det är en "stor sannolikhet" att Eva utsatts för sexuellt våld. Safarik avfärdar allt detta, kanske också en svaghet i deras resonemang?
Det skall tilläggas att kläderna inte var sönderslitna på något sätt, ett byxben var vänt ut och in, vilket kanske innebär att hon kläddes av medan hon var död.

2016-10-28, 22:55 länk
echoesofglory
Hunden låg bredvid, någon skrev väl om "nästan rituellt" men det är väl en 80-tals föreställning, polisen fann spår efter Evas klackar, hon släpades in i buskaget. Kläderna låg bredvid, jeans, skor och trosor. Man tycker att PAJ borde haft sår och liknande, kanske ytterligare en svaghet i teorin.

Det med hunden kallade Safarik som tidigare nämnt leakage, dvs Paj berättade något som verkligen inträffat men i ett nytt sammanhang. Under mordnatten befann sig en hundförare i närheten av brottsplatsen, Mark menar att Paj använde denna incident men placerade den vid ett senare tillfälle för att förklara varför han stannade vid just den platsen.
Kläderna låg bredvid, jeans, skor och trosor.

2016-12-21, 19:35 länk
Joe Blow
Tyvärr har du fel. Han måste inte sno ihop ett jävla dugg. P kan säga att han för många år sedan har sagt det han har att säga. Om inte P själv har vett på att välja den ståndpunkten så skulle vilken försvarare som helst råda honom att för sitt eget bästa hålla käften. Det är upp till utredarna att driva det vidare utan hans medverkan. Alla bör förstå att det är i stort sett hoplöst vid det här laget. Ledsamt men sant.

Rätta mig om jag har fel men visst var uppgiften som LGWP igår sladdrade ur sig att Evas kläder låg prydligt ihopvikta en bit ifrån kroppen något som inte kommit till offentligheten tidigare?
Rätta mig om jag har fel men visst var uppgiften som LGWP igår sladdrade ur sig att Evas kläder låg prydligt ihopvikta en bit ifrån kroppen något som inte kommit till offentligheten tidigare?

2016-12-28, 18:09 länk
echoesofglory
De uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna är en intressant detalj som inte diskuterats så mycket. Vilka är så ordningsamma? Militärer har disciplin. Hade inte P gått en officersutbildning? Finns andra teorier? Skulle en främling ställa sig och vika ihop kläder efter ett mord?
De uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna är en intressant detalj som inte diskuterats så mycket.

2017-03-19, 23:24 länk
Draifos
Jag vet inte vilka uppgifter som gäller, eller om det ens spelar någon större roll, men om ett byxben var vänt ut och in så var det ju inte särskilt prydligt.
men om ett byxben var vänt ut och in så var det ju inte särskilt prydligt.

2017-03-20, 01:08 länk
Pudelfrillan
Det här var väl mer en uppfattning som någon på plats fick när kläderna hittades. Om nu byxor, trosor och strumpor låg i en välordnad hög och skorna stod prydligt uppställda bredvid så kanske benämningen på hela arrangemanget blev "prydligt".
Om nu byxor, trosor och strumpor låg i en välordnad hög och skorna stod prydligt uppställda bredvid så kanske benämningen på hela arrangemanget blev "prydligt".
Det är inte en benämning som jag själv har hittat på utan den kommer från en annan källa.
Det är inte en benämning som jag själv har hittat på utan den kommer från en annan källa.

Benämningen prydligt kommer först från Joe Blow.

Hmm, undrar om vi inte har fått en trådsanning här beträffande de uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna:

Expressen Publicerad 22 jul 2005 kl 10.10, uppdaterad kl 10.52 Dagen efter hittades hon knivmördad och med avslitna kläder.

SVT Nyheter UPPDATERAD 14 DECEMBER 2016 PUBLICERAD 12 DECEMBER 2016 kläderna låg konstigt, på ett annat ställe

Expressen Publicerad 6 aug 2020 kl 04.30 Hennes tre år äldre syster Eva hittades liggande på marken, blodig – med avslitna kläder. Skorna stod intill varandra och sedan byxorna bredvid.

Jag hittar typ bara avslitna kläder när jag söker på Google, förutom då att kläderna låg konstigt.

Är det här med prydligt en påhittad trådsanning av Joe Blow, eller finns det någon som helst substans i det?

LGWP?

Joe Blow hänvisade till att LGWP sa ”prydligt” i Veckans brott, Säsong 13, Avsnitt 10, 20 december, Mordet på Eva Söderström 1987.

Jag hittar dessvärre inte det avsnittet (video) på internet.

SVT Nyheter UPPDATERAD 14 DECEMBER 2016 PUBLICERAD 12 DECEMBER 2016 kläderna låg konstigt, på ett annat ställe
– Jag sprang dit och in där, och så hittade jag henne...hon hade bara en t-shirt på sig som var vit förut men nu var den alldeles röd...hon låg där naken och Laban låg bredvid...och kläderna låg konstigt, på ett annat ställe...jättekonstigt var det...
2016-12-21, 19:49 länk
Vidje
Det där med kläderna sa ju nästan Anneli också, jag fick en känsla av det när hon inte sa att dom låg slängda på sidan om.
2016-12-28, 18:09 länk
echoesofglory
De uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna är en intressant detalj som inte diskuterats så mycket. Vilka är så ordningsamma? Militärer har disciplin. Hade inte P gått en officersutbildning? Finns andra teorier? Skulle en främling ställa sig och vika ihop kläder efter ett mord?
2016-12-28, 19:12 länk
bradgardsindiamen
Jag har svårt att se vare sig främling eller någon hon kände skulle vara mer plausibel att göra det...det är en udda detalj. Varför ens ta av kläderna, hon var väl redan så allvarligt huggen att hon må varit döende om inte redan död (även om det var ett våldtäktsförsök som gick snett är ju inte de flesta våldtäktsmän nekrofiler) Kanske i detta de kom att misstänka kufen Sture?

Men... möjligt är kanske att mordet skett av annan orsak än sexuellt begär och att GM klätt av henne för att ge föreställningen om att det var ett sexmord, och glömmer av sig eller faller i rutin och lägger kläderna prydligt ungefär som hen själv skulle klätt av sig för att gå och lägga sig (spekulation).
2016-12-28, 20:04 länk
Pudelfrillan
Den människan som har gjort detta är inte helt "frisk" om du frågar mig.
2016-12-28, 20:35 länk
Pudelfrillan
En psykiskt störd eller psykiskt sjuk människa kan vara extremt pedantisk. Tror knappast att det har med endast en viss typ av utbildning att göra, som i det här fallet en officersutbildning.
Även en person som lider av stark och okontrollerbar ångest kan mycket väl utveckla ett pedantiskt tvångsbeteende för att på så sätt försöka reducera, kontrollera och hantera situationer där stark ångest upplevs.
GN
Citera
2021-03-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
En sak är säker, i den här tråden spekuleras det friskt.
Jag tror mig veta att Eva Söderström bodde i Sundsvall redan vid terminsstarten hösten 87
MrP och Eva VAR ett par. Det har kommit fram att kretsen runt Eva visste det
Jag har inte bott i Kramfors på många år, men skulle inte förvåna mig alls om merdelen av er som
skriver i tråden gör det, den är ibland så spekulerande och hatisk, precis som avundsjukan på de mindre orterna brukar vara.

Många vill förtala några som nämns här utan att ni vet vad ni talar om

Är ni alla sadister som njuter av att skriva som ni gör?

Många av er har nog psykiska diagnoser.

Bra info. Då kan man börja på fundera varför den här PG (vän till Evas syster) sitter och säger precis motsatsen till detta när hon blev intervjuad i svenska fall för FBI. Hon menade ju på att de inte var ett par och att Eva inte var intresserad av Mr P. Har du någon teori om detta?
Citera
2021-03-06, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Bra info. Då kan man börja på fundera varför den här PG (vän till Evas syster) sitter och säger precis motsatsen till detta när hon blev intervjuad i svenska fall för FBI. Hon menade ju på att de inte var ett par och att Eva inte var intresserad av Mr P. Har du någon teori om detta?

Såg Svenska fall för FBI och förvånades över den kvinnans vetskap om honom och Eva. Jag har ingen aning vem hon är men nåt skumt är det med henne.
"Han blev svart i ögonen" sa hon bl.a i intervjun. Var PG bästa vän med dessa två, eftersom hon var så detaljerad i sin beskrivning om fallet och honom?
Måste betyda att PG hade stor kännedom om dessa två.

Frågor: varför misstänkliggör hon Mr P i programmet? Hatar hon honom? Varför i så fall?
Fick hon bra betalt av de som gjorde programmet ELLER har hon en psykisk sjukdom som gör att hon ibland tappar kontrollen över det hon säger och gör?

Eller det värsta, vill HON dölja nåt...?

Jag har ingen aning om det här men underligt är det.
Citera
2021-03-06, 12:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det finns fler som kan intyga att SE är en av de lugnaste och finaste människor som finns i den här stan och att endast en gång har det brunnit för honom efter att ha blivit extremt provocerad under en lång tid. Psykisk ohälsa behöver inte alltid betyda att en person är våldsam. Han har säkert inte ens slagit någon på käften i hela sitt liv, vilket jag är säker på att de flesta andra har gjort någon gång

Ja men herregud, det där hör man ju ständigt och jämt från anhöriga, vänner och bekanta till mördare:
"Vi förstår ingenting, han har alltid varit så lugn och snäll"
"Han har aldrig visat några våldsamma tendenser tidigare"
"Han är den sista personen vi trodde skulle kunna göra något sådant"
"Vi har bott granne med honom i 20 år och sett han växa upp, han har alltid varit så godhjärtad och hjälpsam" osv. osv....

Varken du eller andra kan intyga eller gå i god för ett skvatt om SE, i synnerhet inte när det handlar om något som utspelade sig för 34 år sedan.

Jag är mycket väl medveten om att psykisk ohälsa inte behöver innebära att personen i fråga är våldsam, tvärtom snarare, 98% är inte det, men man kan inte utesluta något bara av den anledningen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-06 kl. 12:55.
Citera
2021-03-06, 13:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Såg Svenska fall för FBI och förvånades över den kvinnans vetskap om honom och Eva. Jag har ingen aning vem hon är men nåt skumt är det med henne.
"Han blev svart i ögonen" sa hon bl.a i intervjun. Var PG bästa vän med dessa två, eftersom hon var så detaljerad i sin beskrivning om fallet och honom?

Frågor: varför misstänkliggör hon Mr P i programmet? Hatar hon honom? Varför i så fall?
Fick hon bra betalt av de som gjorde programmet ELLER har hon en psykisk sjukdom som gör att hon ibland tappar kontrollen över det hon säger och gör?

Jag antar att PG i första hand förde Anneli's talan eftersom A själv inte medverkade i programet. Dom är ju bästa vänner så PG ställde givetvis upp.
Citera
2021-03-06, 13:44
Medlem
Citat:

Jag kan personligen inte tro att Eva skulle ha valt att ta hjälp av PAJ (med flytt av hästarna osv) plus spendera en hel kväll i hans bostad om det hade varit så att hon vore äcklad av honom eller visste om att han var svartsjuk. Det pratas ju hela tiden om hur hon hade skinn på näsan men skulle hon då plötsligt inte våga säga ifrån till Mr P när han "tvingade sig på" och ville hjälpa henne med flytten? Det går inte ihop och låter för mig som ett påhitt.
Citera
2021-03-06, 13:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ett stort frågetecken på Cykelvittnet. Han kan lika gärna vara GM själv. Det är inte heller säkert att den ålder som angetts i tidningarna stämmer med vittnets egentliga ålder, han ville ju vara "anonym". Kanske det också var Cykelvittnet som PAJ såg där vid mordplatsen.( Det som han sa i FBI-programmet) "Det stod en man med en hund där"...

Om inte Cykelvittnet är GM så måste han ju annars vara lite trögtänkt eftersom han inte såg något samband mellan cyklisten och mordet utan det måste påpekas av arbetskamraterna. Tänka sig att ett hela samhället är i panik och alla pratar om mordet. Så sitter karln där på jobbet och säger...."tänk, vilken fartdåre som nästan höll på köra över mig när jag var ute och rastade hunden". Lite svårt att tänka sig in i detta, att någon skulle kunna vara så bortkopplad liksom

Som jag har förstått det insåg cykelvittnet när han läste om mordet i tidningen att det måste ha varit mördaren han såg. Han blev väl rädd och höll det för sig själv i några dagar men kunde sen inte kunde hålla tyst utan berättade om vad han sett. Han uppmanades då att kontakta polisen.

Men visst, det kan mycket väl vara något skumt med cykelvittnet, det kan man inte utesluta.
Citera
2021-03-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja men herregud, det där hör man ju ständigt och jämt från anhöriga, vänner och bekanta till mördare:
"Vi förstår ingenting, han har alltid varit så lugn och snäll"
"Han har aldrig visat några våldsamma tendenser tidigare"
"Han är den sista personen vi trodde skulle kunna göra något sådant"
"Vi har bott granne med honom i 20 år och sett han växa upp, han har alltid varit så godhjärtad och hjälpsam" osv. osv....

Varken du eller andra kan intyga eller gå i god för ett skvatt om SE, i synnerhet inte när det handlar om något som utspelade sig för 34 år sedan.

Jag är mycket väl medveten om att psykisk ohälsa inte behöver innebära att personen i fråga är våldsam, tvärtom snarare, 98% är inte det, men man kan inte utesluta något bara av den anledningen.

Men man kan ju inte heller börja misstänka varenda kotte som har psykiska problem, det är ju ett ganska brett spektrum. Sen tycker jag att SE verkar alldeles för kort för att stämma in på beskrivningen av cykelmannen, isåfall får man nog dra bort 15 cm
Att karln sedan ibland tror att han är en häst det är ju lite lustigt. Själv tror jag ju att jag är en gris, inget konstigt alls. Och du är väl en pudel?
Citera
2021-03-06, 13:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag kan personligen inte tro att Eva skulle ha valt att ta hjälp av PAJ (med flytt av hästarna osv) plus spendera en hel kväll i hans bostad om det hade varit så att hon vore äcklad av honom eller visste om att han var svartsjuk. Det pratas ju hela tiden om hur hon hade skinn på näsan men skulle hon då plötsligt inte våga säga ifrån till Mr P när han "tvingade sig på" och ville hjälpa henne med flytten? Det går inte ihop och låter för mig som ett påhitt.

Nej det ligger något i det du säger. Om Mr P nu var så hemsk skulle givetvis ingen av systrarna frivilligt ha umgåtts med honom.
Citera
2021-03-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Som jag har förstått det insåg cykelvittnet när han läste om mordet i tidningen att det måste ha varit mördaren han såg. Han blev väl rädd och höll det för sig själv i några dagar men kunde sen inte kunde hålla tyst utan berättade om vad han sett. Han uppmanades då att kontakta polisen.

Men visst, det kan mycket väl vara något skumt med cykelvittnet, det kan man inte utesluta.
I alla fall så tror jag att cykelvittnet pekade ut Cykelstyret, för enligt någon tidning hade han ju sagt att han skulle känna igen personen om han såg honom igen och då borde han ju ha fått det förslaget från polisen "tror du att det är den här mannen, S***e?" Och då instämde han säkert.
Varför har det annars blivit så tyst om detta cykelvittne om det inte beror på att man insett att man fått fel person utpekad? S***e är ju inte längre misstänkt och även om han var ute och cyklade den kvällen så kanske han aldrig var I närheten av mordplatsen.
Citera
2021-03-06, 14:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men man kan ju inte heller börja misstänka varenda kotte som har psykiska problem, det är ju ett ganska brett spektrum. Sen tycker jag att SE verkar alldeles för kort för att stämma in på beskrivningen av cykelmannen, isåfall får man nog dra bort 15 cm
Att karln sedan ibland tror att han är en häst det är ju lite lustigt. Själv tror jag ju att jag är en gris, inget konstigt alls. Och du är väl en pudel?

Nej det kan man givetvis inte göra men eftersom SE är schizofren, har gått i samma skolklass som Eva och dessutom rituellt iklär sig ridstövlar och ridbyxor än idag så är det inte konstigt att man vill uppmärksamma och belysa honom, det är t.o.m. rimligt att se honom som suspekt.

Det är inte lätt att dels i mörkret och sen med tanke på den fart som cyklisten påstås ha haft hinna uppskatta cyklistens längt korrekt. Några 15 cm är det inte tal om här, SE kan
givetvis passa in på beskrivningen.

Nej.. vad är det där för rent skitsnack från din sida? SE tror INTE att han är en häst, i sånt fall borde han väl snarare hoppa runt på stan och gnägga...
Den bisarra ridklädseln och hästintresset bottnar förmodligen i något annat, kanske ett trauma han upplevt som är djupt emotionellt sammankopplat med just ridning och hästar vad vet jag?

Om du själv tror att du är en gris bör du snarast kontakta psykiatrin 0612 - 861 17
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-06 kl. 15:21.
Citera
2021-03-06, 15:07
Medlem
Majsargotts avatar
Han gör inte så mycket annat än att bara gå omkring hela dagarna? SE alltså, jag tror att jag såg honom dagligen senast jag var uppe i Kramfors.
Det där med att han går omkring i ridkläder har säkert med något trauma att göra som du sa, att han vill vara kvar i en förgången tid kanske

Om nu Eva och Mr P verkligen VAR ett par så undrar jag också varför flera har sagt motsatsen? PG som sagt och även en del här i tråden.
Senast redigerad av Majsargott 2021-03-06 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in