2021-03-04, 08:10
Medlem
Handfatstrallarens avatar
2021-03-04, 02:02 länk
Pudelfrillan
Frågan är om GN och SE ens är hörda i utredningen?
GN är nog hörd i utredningen med tanke på att Polisen knackar dörr och vädjar om tips:Inga iakttagelser är för små” för boende runtikring själva händelseförloppet.

Därutöver ... säg det?
Citera
2021-03-04, 09:04
Medlem
[quote=Pudelfrillan|74901873]Glöm inte Eva's klasskamrat på gymnasiet SE.
Psykiskt störd, led av schizofreni redan vid tidpunkten för mordet. Spökar ut sig och går ibland runt på stan iklädd ridbyxor och ridstövlar. Denna företeelse blir ännu mer märklig när man tänker på att SE kände Eva och att mördaren är en psykiskt störd individ.

Den bisarra ridutstyrseln skulle dessutom kunna vara ett uttryck för något, t.ex. fungera som en ventil för att ibland lätta på oro, ångest och samvete, den skulle även kunna vara symbolisk och bottna i en djupare, mer "sjuk" koppling till den döda Eva och hennes stora hästintresse.

Men det är väl givetvis bara en slump... fast nog är han lite intressant ändå med tanke på att Kramfors är en sån liten håla, där dom mest udda, såna som SE och GN måste kollas upp ordentligt. Frågan är om GN och SE ens är hörda i utredningen? SE kan ha fått hjälp med alibi av en beskyddande

Jag har pratat med SE en gång och han verkade väldigt trevlig. Dessutom brukar han inte cykla omkring utan han promenerar.
Citera
2021-03-04, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Glöm inte Eva's klasskamrat på gymnasiet SE.
Psykiskt störd, led av schizofreni redan vid tidpunkten för mordet. Spökar ut sig och går ibland runt på stan iklädd ridbyxor och ridstövlar. Denna företeelse blir ännu mer märklig när man tänker på att SE kände Eva och att mördaren är en psykiskt störd individ.

Den bisarra ridutstyrseln skulle dessutom kunna vara ett uttryck för något, t.ex. fungera som en ventil för att ibland lätta på oro, ångest och samvete, den skulle även kunna vara symbolisk och bottna i en djupare, mer "sjuk" koppling till den döda Eva och hennes stora hästintresse.

Men det är väl givetvis bara en slump... fast nog är han lite intressant ändå med tanke på att Kramfors är en sån liten håla, där dom mest udda, såna som SE och GN måste kollas upp ordentligt. Frågan är om GN och SE ens är hörda i utredningen? SE kan ha fått hjälp med alibi av en beskyddande mor.

Ja det känns som att det måste finnas en tredje part i den här historien, mina slantar satsar jag iaf på GN, Annelie, SE, Mr P eller BÅ som alternativa GMn, alla kände Eva.

Vi har alltså 5 personer som jag tycker är högintressanta för mordet.

GN med tanke på sin närhet till mordplatsen, att han kände Eva, är psykiskt instabil och kvinnomisshandlare.

Annelie på grund av svartsjuka mot Mr P och Eva.

också på grund av svartsjuka, hennes känslor blev aldrig besvarade.

SE kanske hade en crush på Eva sedan tidiga tonåren och nu skulle hon flytta, en psykiskt sjuk man som kan bli aggressiv?

Mr P som hela den här historien handlar om, hans kärlek till Eva som inte besvarades.
Kvinnorna tycks ha flockat sig runt just Mr P. Dock tror jag faktiskt mer att det är någon annan som mördat Eva just på grund av hans kärlek till henne, han skulle aldrig mörda Eva på grund av det.

och Annelie var uppenbarligen svartsjuka, Mr Ps stora kärlek var Eva.
Vi har även dom okända SE och GN i Evas närhet.

Alla dessa visste att Eva skulle flytta dagen efter, någon ville stoppa det.
Citera
2021-03-04, 22:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Jag har pratat med SE en gång och han verkade väldigt trevlig. Dessutom brukar han inte cykla omkring utan han promenerar.

Ja men att du har pratat med SE en gång säger ju inget om huruvida han kan ha mördat Eva för ett par decenium sedan eller inte. Jag är helt övertygad om att dom flesta som har mördat någon är trevliga när dom pratar med någon för första gången. Dessutom är han i 60 års åldern nu, förmodligen medicinerad och lugn o fin, han kanske inte alltid var så trevlig för 30 år sedan när han var 25 - 30?

Ja men bara för att han promenerar i dagsläget kan man väl inte dra slutsatsen att han aldrig har cyklat?
Jag tror nog att SE cyklade ibland när han var i 25 -30 års åldern.

Det krävs kanske en schizofren, psykiskt sjuk man för att cykla omkring i det oväder som rådde den 25 sep 1987?
Kanske fick SE likt Linköpings-mördaren ett oemotståndligt infall (hörde röster?) och kände att han måste döda någon, tog med sig en kniv och cyklade iväg för att hitta ett lämpligt offer. Han kan då ha sett hur Eva släpptes av i korsningen, känt igen henne och förstått att hon skulle promenera hem till föräldrarnas hus, och då cyklat som en dåre via Kontorsvägen för att vara på plats vid skogsdungen när Eva kom gåendes.

Som sagt, den som inte var där vet inte.

Det kan även tilläggas att Mr P har varit väldigt samarbetsvillig när det kommer till att lämna DNA-prov och varit angelägen att få bevisa att han inte har med mordet att göra.
Man kan därmed inte helt utesluta att det faktiskt finns en anledning till detta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-04 kl. 23:32.
Citera
2021-03-04, 22:54
Medlem
Guran är en mycket snurrig människa, det har han alltid varit.

Efter Palmemordet ringde han till spaningsledningen och sa att mördaren suttit i väntsalen på Tågstationen i Kramfors några dagar efter mordet.

Och hur Guran kunde få jobb på SJ fattar ingen, allra helst inte dem han jobbade med där.
Citera
2021-03-05, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja men att du har pratat med SE en gång säger ju inget om huruvida han kan ha mördat Eva för ett par decenium sedan eller inte. Jag är helt övertygad om att dom flesta som har mördat någon är trevliga när dom pratar med någon för första gången. Dessutom är han i 60 års åldern nu, förmodligen medicinerad och lugn o fin, han kanske inte alltid var så trevlig för 30 år sedan när han var 25 - 30?

Ja men bara för att han promenerar i dagsläget kan man väl inte dra slutsatsen att han aldrig har cyklat?
Jag tror nog att SE cyklade ibland när han var i 25 -30 års åldern.

Det krävs kanske en schizofren, psykiskt sjuk man för att cykla omkring i det oväder som rådde den 25 sep 1987?
Kanske fick SE likt Linköpings-mördaren ett oemotståndligt infall (hörde röster?) och kände att han måste döda någon, tog med sig en kniv och cyklade iväg för att hitta ett lämpligt offer. Han kan då ha sett hur Eva släpptes av i korsningen, känt igen henne och förstått att hon skulle promenera hem till föräldrarnas hus, och då cyklat som en dåre via Kontorsvägen för att vara på plats vid skogsdungen när Eva kom gåendes.

Som sagt, den som inte var där vet inte.

Det kan även tilläggas att Mr P har varit väldigt samarbetsvillig när det kommer till att lämna DNA-prov och varit angelägen att få bevisa att han inte har med mordet att göra.
Man kan därmed inte helt utesluta att det faktiskt finns en anledning till detta.

Det finns fler som kan intyga att SE är en av de lugnaste och finaste människor som finns i den här stan och att endast en gång har det brunnit för honom efter att ha blivit extremt provocerad under en lång tid. Psykisk ohälsa behöver inte alltid betyda att en person är våldsam. Han har säkert inte ens slagit någon på käften i hela sitt liv, vilket jag är säker på att de flesta andra har gjort någon gång
Citera
2021-03-05, 10:47
Medlem
Handfatstrallarens avatar
2016-10-28, 22:45 länk
echoesofglory
Det skall tilläggas att kläderna inte var sönderslitna på något sätt, ett byxben var vänt ut och in, vilket kanske innebär att hon kläddes av medan hon var död. Alltså tecken på en arrangerad scen. Tidningarna skriver som sagt om våldtäkt, en läkare hävdar att det är en "stor sannolikhet" att Eva utsatts för sexuellt våld. Safarik avfärdar allt detta, kanske också en svaghet i deras resonemang?
Det skall tilläggas att kläderna inte var sönderslitna på något sätt, ett byxben var vänt ut och in, vilket kanske innebär att hon kläddes av medan hon var död.

2016-10-28, 22:55 länk
echoesofglory
Hunden låg bredvid, någon skrev väl om "nästan rituellt" men det är väl en 80-tals föreställning, polisen fann spår efter Evas klackar, hon släpades in i buskaget. Kläderna låg bredvid, jeans, skor och trosor. Man tycker att PAJ borde haft sår och liknande, kanske ytterligare en svaghet i teorin.

Det med hunden kallade Safarik som tidigare nämnt leakage, dvs Paj berättade något som verkligen inträffat men i ett nytt sammanhang. Under mordnatten befann sig en hundförare i närheten av brottsplatsen, Mark menar att Paj använde denna incident men placerade den vid ett senare tillfälle för att förklara varför han stannade vid just den platsen.
Kläderna låg bredvid, jeans, skor och trosor.

2016-12-21, 19:35 länk
Joe Blow
Tyvärr har du fel. Han måste inte sno ihop ett jävla dugg. P kan säga att han för många år sedan har sagt det han har att säga. Om inte P själv har vett på att välja den ståndpunkten så skulle vilken försvarare som helst råda honom att för sitt eget bästa hålla käften. Det är upp till utredarna att driva det vidare utan hans medverkan. Alla bör förstå att det är i stort sett hoplöst vid det här laget. Ledsamt men sant.

Rätta mig om jag har fel men visst var uppgiften som LGWP igår sladdrade ur sig att Evas kläder låg prydligt ihopvikta en bit ifrån kroppen något som inte kommit till offentligheten tidigare?
Rätta mig om jag har fel men visst var uppgiften som LGWP igår sladdrade ur sig att Evas kläder låg prydligt ihopvikta en bit ifrån kroppen något som inte kommit till offentligheten tidigare?

2016-12-28, 18:09 länk
echoesofglory
De uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna är en intressant detalj som inte diskuterats så mycket. Vilka är så ordningsamma? Militärer har disciplin. Hade inte P gått en officersutbildning? Finns andra teorier? Skulle en främling ställa sig och vika ihop kläder efter ett mord?
De uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna är en intressant detalj som inte diskuterats så mycket.

2017-03-19, 23:24 länk
Draifos
Jag vet inte vilka uppgifter som gäller, eller om det ens spelar någon större roll, men om ett byxben var vänt ut och in så var det ju inte särskilt prydligt.
men om ett byxben var vänt ut och in så var det ju inte särskilt prydligt.

2017-03-20, 01:08 länk
Pudelfrillan
Det här var väl mer en uppfattning som någon på plats fick när kläderna hittades. Om nu byxor, trosor och strumpor låg i en välordnad hög och skorna stod prydligt uppställda bredvid så kanske benämningen på hela arrangemanget blev "prydligt".
Om nu byxor, trosor och strumpor låg i en välordnad hög och skorna stod prydligt uppställda bredvid så kanske benämningen på hela arrangemanget blev "prydligt".
Det är inte en benämning som jag själv har hittat på utan den kommer från en annan källa.
Det är inte en benämning som jag själv har hittat på utan den kommer från en annan källa.

Benämningen prydligt kommer först från Joe Blow.

Hmm, undrar om vi inte har fått en trådsanning här beträffande de uppställda skorna och prydligt ihopvikta kläderna:

Expressen Publicerad 22 jul 2005 kl 10.10, uppdaterad kl 10.52 Dagen efter hittades hon knivmördad och med avslitna kläder.

SVT Nyheter UPPDATERAD 14 DECEMBER 2016 PUBLICERAD 12 DECEMBER 2016 kläderna låg konstigt, på ett annat ställe

Expressen Publicerad 6 aug 2020 kl 04.30 Hennes tre år äldre syster Eva hittades liggande på marken, blodig – med avslitna kläder. Skorna stod intill varandra och sedan byxorna bredvid.

Jag hittar typ bara avslitna kläder när jag söker på Google, förutom då att kläderna låg konstigt.

Är det här med prydligt en påhittad trådsanning av Joe Blow, eller finns det någon som helst substans i det?

LGWP?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-03-05 kl. 11:24.
Citera
2021-03-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
2021-03-02, 19:01 länk
kramiklon
Den som har följt fallet efter det att ”Svenska fall för FBI” sändes och läst tråden, måste ju se sambandet och fatta orsaken …
2016-12-11, 14:03 länk
Joe Blow
Hur kan du ha svårt för att tänka dig att TV låter en person bli utpekad som mördare när det var precis vad dom gjorde?
Dessutom i rent underhållningssyfte.
Ändå tillmäter du supersnutarna stor trovärdighet?
DET ÄR SVAR NOG!

Du är ute och cyklar vårdslöst kramiklon.

Du gör delvis en feltolkning av mitt inlägg – det märks inte minst när du väljer att åberopa innehållet i ett inlägg av Joe Blow. Mitt inlägg innehåller en ytterligare dimension som du missar … SVAR NOG!

Eftersom du väljer att relatera till inlägget av Joe Blow kommenterar jag det innehållet.

Jag har sagt det förut, men än en gång: Det som till en del kom fram vid ”Svenska fall för FBI” och SVT:s granskning av mordet baseras på vad P själv uppgett i förhör – alltså den delen, handlar inte om något eventuellt skvaller. Så länge det inte kommer fram någon information som kan förklara det som är belastande för honom, kommer han att vara misstänkt i mångas ögon. Sen om det finns några logiska och trovärdiga förklaringar till det som är graverande, vet jag inte … Jag har personligen ännu inte sett eller hört några sådana klargöranden.

De må vara fritt för var en att bilda sig en egen uppfattning och göra en bedömning vad man anser vara trovärdigt på grundval av den fakta som är känt i dagsläget.
Citera
2021-03-05, 11:38
Medlem
Citat:
Med andra ord så tror inte du att det var GM som kom cyklandes efter Limstagatan, eftersom de valde att strunta i den lilla detaljen i Svenska fall för FBI.

Med ”STOR sannolikhet” tror jag att den cykel som låg nere vid Långbacken kan kopplas till GM. ”Sannolikt” var det GM som cyklade hejdlöst efter Limstagatan i riktning mot Bruket. Men man känner en viss tvekan vad gäller vittnet, dess orsaker har diskuterats tidigare.

Men ändå värt att nämna är att vittnets iakttagelse stämmer väl in på tiden för händelseförloppet; cyklisten observeras enl. vittnet 22:55, 23:15 observeras cykeln nere vid Långbacken av ungdomarna, dessförinnan, ca 22:45 passerar den unga flickan platsen och ser ingen cykel.

Om uppgifterna när ungdomarna observerade cykeln 23:15 kom ut i media direkt efter mordet (?) minskar trovärdigheten ett snäpp hos vittnet, på grund av att han hörde av sig till polisen efter 6 dagar, och troligtvis redan då visste om ungdomarnas tidsangivelse …

Man måste säga att GM hade en enorm tur som undgick upptäckt. Om ungdomarna bara hade åkt lite tidigare och flickan kommit ca en kvart senare hade dom sannolikt varit direkt i händelsernas centrum för överfallet – det rör sig inte om så många minuter. Dessutom passerade ytterligare en bilist strax efter 23:15 och då var hunden borta. Det var inte bara vädret GM hade tur med, den där ödesdigra natten.
Citera
2021-03-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Med ”STOR sannolikhet” tror jag att den cykel som låg nere vid Långbacken kan kopplas till GM. ”Sannolikt” var det GM som cyklade hejdlöst efter Limstagatan i riktning mot Bruket. Men man känner en viss tvekan vad gäller vittnet, dess orsaker har diskuterats tidigare.

Men ändå värt att nämna är att vittnets iakttagelse stämmer väl in på tiden för händelseförloppet; cyklisten observeras enl. vittnet 22:55, 23:15 observeras cykeln nere vid Långbacken av ungdomarna, dessförinnan, ca 22:45 passerar den unga flickan platsen och ser ingen cykel.

Om uppgifterna när ungdomarna observerade cykeln 23:15 kom ut i media direkt efter mordet (?) minskar trovärdigheten ett snäpp hos vittnet, på grund av att han hörde av sig till polisen efter 6 dagar, och troligtvis redan då visste om ungdomarnas tidsangivelse …

Man måste säga att GM hade en enorm tur som undgick upptäckt. Om ungdomarna bara hade åkt lite tidigare och flickan kommit ca en kvart senare hade dom sannolikt varit direkt i händelsernas centrum för överfallet – det rör sig inte om så många minuter. Dessutom passerade ytterligare en bilist strax efter 23:15 och då var hunden borta. Det var inte bara vädret GM hade tur med, den där ödesdigra natten.

Ett stort frågetecken på Cykelvittnet. Han kan lika gärna vara GM själv. Det är inte heller säkert att den ålder som angetts i tidningarna stämmer med vittnets egentliga ålder, han ville ju vara "anonym". Kanske det också var Cykelvittnet som PAJ såg där vid mordplatsen.( Det som han sa i FBI-programmet) "Det stod en man med en hund där"...

Om inte Cykelvittnet är GM så måste han ju annars vara lite trögtänkt eftersom han inte såg något samband mellan cyklisten och mordet utan det måste påpekas av arbetskamraterna. Tänka sig att ett hela samhället är i panik och alla pratar om mordet. Så sitter karln där på jobbet och säger...."tänk, vilken fartdåre som nästan höll på köra över mig när jag var ute och rastade hunden". Lite svårt att tänka sig in i detta, att någon skulle kunna vara så bortkopplad liksom
Citera
2021-03-05, 15:48
Avslutad
Citat:
Ett stort frågetecken på Cykelvittnet. Han kan lika gärna vara GM själv. Det är inte heller säkert att den ålder som angetts i tidningarna stämmer med vittnets egentliga ålder, han ville ju vara "anonym". Kanske det också var Cykelvittnet som PAJ såg där vid mordplatsen.( Det som han sa i FBI-programmet) "Det stod en man med en hund där"...

Om inte Cykelvittnet är GM så måste han ju annars vara lite trögtänkt eftersom han inte såg något samband mellan cyklisten och mordet utan det måste påpekas av arbetskamraterna. Tänka sig att ett hela samhället är i panik och alla pratar om mordet. Så sitter karln där på jobbet och säger...."tänk, vilken fartdåre som nästan höll på köra över mig när jag var ute och rastade hunden". Lite svårt att tänka sig in i detta, att någon skulle kunna vara så bortkopplad liksom

Vem är cykelvittnet ?

Det märkliga är att det verkar varit så mycket aktivitet där på platsen både före och efter mordet men inte medan det hände. Så mördaren hade inte särskilt mycket tid på sig, ändå har han stått och vikt ihop kläder och mördat hunden.

Jag får inte ihop detta alltså.

Kan dom ha varit två som mördade Eva ?
En som höll bevakning och en som arrangerade det hela till att se ut som en våldtäkt.

I såna fall sätter jag också mina slantar på Mr P och BÅ som arrangerade mordplatsen, dom har också hittat på historier allt eftersom tiden gick.

I Kärlek och svartsjuka kan allt hända, Mr P tog på sig pojkväns rollen efter mordet, trots att man aldrig varit något par, det tycker jag är det största beviset på att Mr P och BÅ är inblandade till 100%.

BÅ måste ha undrat som fan varför han tog på sig pojkvänsrollen, det var också det ultimata beviset på att han inte visade känslor för BÅ. BÅ kan mycket väl ha mördat Eva i ren svartsjuka, hon skulle inte få leka med hennes känslor för Mr P genom att flytta till Sundsvall.
Senast redigerad av BerraSWE 2021-03-05 kl. 15:52.
Citera
2021-03-05, 22:24
Medlem
En sak är säker, i den här tråden spekuleras det friskt.
Jag tror mig veta att Eva Söderström bodde i Sundsvall redan vid terminsstarten hösten 87
MrP och Eva VAR ett par. Det har kommit fram att kretsen runt Eva visste det
Jag har inte bott i Kramfors på många år, men skulle inte förvåna mig alls om merdelen av er som
skriver i tråden gör det, den är ibland så spekulerande och hatisk, precis som avundsjukan på de mindre orterna brukar vara.

Många vill förtala några som nämns här utan att ni vet vad ni talar om

Är ni alla sadister som njuter av att skriva som ni gör?

Många av er har nog psykiska diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in