2021-02-25, 18:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö och den bekräftade uppgiften om Holland.

Som tidigare har omnämnts så är det bekräftat att Janne Dahlsjö kom att bosätta sig i Holland.

Detta har blivit bekräftat av tre av varandra oberoende UL under årens lopp. Kommer att gå igenom detta när Dahlsjö kunde ha tagit sig dit.

Den 29 juli på kvällen 1965 träffades åtminstone de tre försvunna samt "Fjärde mannen" för att gå igenom den mycket otrevliga situationen som hade uppstått. Mötet skall ha skett på ett hak i Haga. Den 30 juli träffades de återigen på ett hak i denna stadsdel. Då skall inte Dahlsjö varit med.

I november samma år, så ser vittnet Bosse T. både Dahlsjö och Kjell-Åke sittandes i en vit PV av årgång 1964 vid Kungstorget. Bakom ratten satt en för honom okänd ung man. Den här bilen kan ha tillhört Kjell-Åke. En av dem hade då sagt till vittnet "berätta inte för någon att du har sett oss här". Därefter vet vi ingenting om Dahlsjö men helt säkert är att han erhöll hjälp av sin familj även om detta inte är bekräftat. Nästa vittnesuppgift om honom kom från "Fjärde mannen". Han såg då honom sommaren 1966 i hamnen i antingen Amsterdam eller Rotterdam. En sommar börjar i juni så någon gång mellan november 1965 och tidigast juni 1965 hamnade han i det land där han kom att leva resten av sitt liv. Eftersom vintern 1965-66 var mycket kall och snörik så lär även Dahlsjö, precis som Kjell-Åke, ha varit kvar i Göteborg under vintern. Jag tror han lyckades ta sig till Holland först under senvåren 1966. Hur han tog sig dit har aldrig framkommit men kan ha skett sjövägen. Att inte bröderna Dahlsjö gav Janne hans sjömansbok som blev kvar efter att han sista gången lämnade hemmet den 28 juli 1965 kan ha berott på att han inte längre behövde boken. Vare sig för att ta sig dit eller väl i landet.

Uppgiften om att Dahlsjö kom att ta sig till Danmark kommer faktiskt från två av varandra oberoende UL. Även om dessa båda uppgifter är något olika. En omnämner enbart Danmark och den andra omnämner Köpenhamn. Uppgiften om honom från Köpenhamn 1971 kan mycket väl stämma. De som då träffade honom där var gamla bekanta. Janne Dahlsjö skall heller aldrig ha återvänt till Sverige. Det närmaste han kom var Danmark.

Ytterligare en uppgift har också blivit bekräftad av två av varandra oberoende UL. Det är uppgiften att han skall ha avlidit av naturliga orsaker under 1990-talet

Därför är just Janne Dahlsjös liv i Holland och då Rotterdam av allra största intresse för att försöka kunna komma vidare. Ingen lätt uppgift förvisso med tanke på vi vet vad hans nya namn var. Jag vet inte hur den holländska bokföringen fungerar. Ej heller om detta register är intakt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-25 kl. 18:56.
Citera
2021-02-25, 21:58
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som tidigare har omnämnts så är det bekräftat att Janne Dahlsjö kom att bosätta sig i Holland.

Du ska veta "Skaraborg2" att jag har den största respekt för de resultat du nått i dina efterforskningar i Dahlsjöfallet. Du är troligen sanningen en bra bit på spåren. Skriv ett filmmanus! Sälj det till Hollywood!

Dock kan jag ha synpunkter på bl a ovanstående. Du har förmodligen rätt; och för att få de bekräftade uppgifterna bevisade, ja då krävs antagligen ett utdrag ur folkbokföringen i Holland (om han verkligen levde "inom det etablerade samhällets ramar").
Citera
2021-02-26, 22:30
Medlem
Vem är Kjell-Åkes bror som lever Idag? Kan inte hitta det
Citera
2021-02-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windriven34
Vem är Kjell-Åkes bror som lever Idag? Kan inte hitta det
Putte.
Citera
2021-02-27, 11:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur kom Janne Dahlsjös liv i Holland att gestalta sig?

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du ska veta "Skaraborg2" att jag har den största respekt för de resultat du nått i dina efterforskningar i Dahlsjöfallet. Du är troligen sanningen en bra bit på spåren. Skriv ett filmmanus! Sälj det till Hollywood!

Dock kan jag ha synpunkter på bl a ovanstående. Du har förmodligen rätt; och för att få de bekräftade uppgifterna bevisade, ja då krävs antagligen ett utdrag ur folkbokföringen i Holland (om han verkligen levde "inom det etablerade samhällets ramar").

Tack för din uppskattning.

Vill också framhålla att vi är ett flertal personer som har hållit på med detta fall under många år. Dessa bekräftade uppgifter ang. Janne Dahlsjö som har framkommit visar att vi är på rätt väg. Hade datumet den 29 juli 1965 utspelat sig i USA så kan det mycket ha kommit att filmats.

Problemet är att få uppgifterna om Dahlsjö i Holland bevisade utan att ha det namn han kom att ha i sitt nya land. Tror nog att förnamnet fortfarande kom att förbli Jan men kan ha stavats på ett annat sätt. Kom han att bo i Holland med ett legalt uppehållstillstånd eller bodde han som illegal invandrare? Blev han holländsk medborgare? Jag tror inte att Dahlsjö kom att leva ett bra liv där med tanke på att familjen i Göteborg kom att skicka honom pengar ett antal gånger under årens lopp. Han kom troligtvis att få både barn och barnbarn där men ingen vet heller vad dessa heter eller bor idag. Lever hans hustru ev. sambo?
Citera
2021-03-02, 21:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hällskriftsgatan 4 och Hällskriftsgatan 8 E i Slätta Damm.

Här är ett intressant program som handlar om Clark Olofsson som heter Folkhems Desperadon.

https://www.youtube.com/watch?v=1tpkf68rFZ0

8:08 in i programmet visas Hällskriftsgatan 4 där han bodde. Gay Karlsson bodde på Hällskriftsgatan 8 E under samma tid som Clark i Slätta Damm. Fram till 8:22 in i programmet får man se hur det såg ut i detta område. Har själv besökt Hällskriftsgatan och det såg då precis ut på samma sätt.

Jag tror inte att Gay och Clark umgicks med varandra med tanke på att det var fyra års åldersskillnad. Däremot lär de ha hört talats om varandra. Gays syster berättade för mig att hon själv hade sett den unge Clark där men inte haft någon som helst kontakt med honom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-03-02 kl. 21:41.
Citera
2021-03-03, 10:54
Medlem
Azrils avatar
Café Mården

Första bilden jag ser på ingången till Café Mården på Landsvägsgatan 24 (kvarteret 'Matrosen') vilken har en central betydelse för gossarna. Bilden är daterad 1960 talet.....
Senast redigerad av Azril 2021-03-03 kl. 11:53.
Citera
2021-03-03, 11:55
Medlem
Azrils avatar
Café Mården

Fungerande länk till bild av Café Mården istället för ovanstående

/Azril
Citera
2021-03-04, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel publicerad i oktober 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Fungerande länk till bild av Café Mården istället för ovanstående

/Azril

Tack för länken.

Detta foto kommer från den här artikeln:

Artikeln publicerades i FiB-aktuellt #42/1966 och den utkom under den första halvan av oktober det här året. Man ser också på trafiken och parkerade bilar att det rådde vänstertrafik. Kan ev. ha varit enkelriktad trafik där man ser Volvon komma.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-03-04 kl. 13:38.
Citera
2021-03-06, 10:18
Medlem
Citat:
Leif GW Persson: Så kan gåtan kan få sin lösning

Det är förmodligen den mest osannolika dagen i svensk kriminalhistoria. Tre unga män försvinner spårlöst. Sen försvinner en till. Samma dag genomför tre andra unga män ett bankrån, ett rån som saknar motstycke vad gäller bisarrt upplägg.

Polisprofessorn Leif GW Persson tror inte att det är en slump att allt hände i Göteborg, torsdagen den 29 juli 1965.

Plus-artikel i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Eqzw/leif-gw-persson-sa-kan-gatan-kan-fa-sin-losning
Citera
2021-03-06, 22:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
GWs båda teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av HTML5
Plus-artikel i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Eqzw/leif-gw-persson-sa-kan-gatan-kan-fa-sin-losning

Känner till GWs "nya" teori.

I Veckans Brott den 13 februari 2018, var GW övertygad om att de tre från Haga hade hade kört ner i vattnet och drunknat. Hans "nya" teori är att även "Hymme" också satt i bilen och alla fyra kom att drunkna och försvann för alltid tillsammans med "den midnattsblå".

Den gode GW får ursäkta men det finns faktiskt personer som är bättre insatta i detta fall än han själv.
Citera
2021-03-07, 13:59
Medlem
Hej! Efter många, långa timmar och sena kvällar har jag nu tagit mig igenom tråden och kompletterat med de poddar som både tagit upp fallet och verkat rimliga till innehåll.

Det jag inte riktigt kan bortse från, är möjligheten att de trenne pöjkarna kan ha kört sin PV i stort sett i vilken riktning från Götet som helst. De behöver ju inte ha åkt söderut för att bada utan kan ha hittat annars skäl till det, de har även åkt inåt landet till Borås tidigare och unga män utan något vettigt att fylla tillvaron med är knappast kända för att fatta logiska beslut.

Personligen tror jag varken att man skall hemfalla för mycket till varken att bortse från slumpen eller det motsatta. Märkliga samband går alltid att hitta och till synes oförklarliga händelser med ovanliga ingredienser, såsom ett mängdförsvinnande, vill man gärna hitta en mer spännande förklaring till än vad som nödvändigtvis behöver vara sanningen.

Det finns så mycket material att bygga knepiga PM på och även så många hål att fylla med märkliga historier, att jag har svårt att "låsa mig" vid teorier som baseras på vittnen som ingen här personligen och öga mot öga fått info från. T.ex vittnet -72 kunde, om jag minns rätt, från början inte minnad om hon varit i Lin- eller Lidköping o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in