2021-03-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har i ett tidigare inlägg hänvisat till nedanstående länk där det går att kontrollera vilka kurser Binninge godkänts i och hur många högskolepoäng han har.

Den som har lust att gräva kan begära ut uppgifterna från LADOK.

https://www.uka.se/studentratttillsyn/fragorsvaromstudentratt/allmannahandlingar/arutdragurladokallmanhandling.5.6e146e73159a75da6c 441d0.html
Det är inte alldeles ovanligt att interner på anstalterna läser juridik som en del av sin radikalisering till rättshaverister. På två år hinner man studera en del. Men jag tror att det i huvudsak handlar om självstudier.
https://www.facebook.com/johann.binninge/posts/10216573724081368
2021-03-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
..Du kanske tycker att det är en bra strategi att Binninge bestämmer sig för att driva tvisten som ocker redan innan han har träffat Esbjörn eller innan tvisten ens existerar.

Det hade kunnat fungera om det hade gått att skaka fram en utredning som visar att Esbjörn är dement och en värdering som visar att huset är värt 2 miljoner mer än priset i kontraktet. Binninge misslyckades på båda punkterna.

2 miljoner skillnad räcker faktiskt inte heller, lagen lägger sig nämligen inte i att man gör dåliga eller bra affärer. Skillnaden behöver vara betydligt större. Så att säljaren har valt att använda ocker som motstrategi är dömt att misslyckas.
2021-03-06, 10:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Berätta hur sommarvattnet från sjön fungerar på vintern eller hur de direktverkande elementen ska värma upp ett oisolerat sommarhus?

Berätta samtidigt hur de fyra kakelugnarna, som finns i huset, kan vara sotade och godkända för eldning av skorstensfejarmästaren, när inte sotarn ens visste att eldstäderna i huset fanns kvar?
2021-03-06, 10:01
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
2 miljoner skillnad räcker faktiskt inte heller, lagen lägger sig nämligen inte i att man gör dåliga eller bra affärer. Skillnaden behöver vara betydligt större. Så att säljaren har valt att använda ocker som motstrategi är dömt att misslyckas.
Helt rätt att lagen inte bryr sig. Men väldigt många människor tycker att det känns moraliskt fel. Och tycker många att det känns fel, så väcks allmänhetens intresse och då är media där direkt.
2021-03-06, 10:03
Medlem
Alwaysrights avatar
Omröstning om utfall av fastighetstvisten (översiktligt) = Advokat Flashback har talat!:

1/3 tror att Ebba´s sockrade bud kommer att accepteras av Esbjörn och Ebba får huset inom kort
2/3 tror Ebba får huset efter Tingsrättens avdömning om knappt ett år.
Ingen tror att Esbjörn får tillbaka huset

Det är intressant slutsats av knappt 40-talet personer. Jag trodde själv att Esbjörn skulle kasta in handduken nu...

"Så få har ställt till med så mycket oreda på så kort tid...."
2021-03-06, 10:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Saknar han verkligen juristutbildning eller är det bara en av många trådsanningar som fått ett eget liv? Har det blivit klarlagt?

Ebba kallade honom iaf jurist och även tryckfrihetsexperten Nils Funcke efter vad jag förstod. (Att han däremot inte är advokat är förstås en annan femma.)

Vi är säkert jättemånga som inte har fått något vidare intryck av honom och de övriga som du nämner. Varför i hela friden tror du att vi skulle inbilla oss att han är bra för att tillvara Esbjörns intressen? Vi har heller inget emot att diskutera det. Men förslagsvis i hans egen tråd som bara ligger och väntar.

Det är lite tjatigt att avfärdas som ”pedofilkramare” och liknande när man vill diskutera Ebbas handlingar och stärker inte heller hennes sak.

Han saknar utbildning.
En råtta kan kalla sig jurist om den vill. Vem som helst kan kalla sig jurist. Det är ingen skyddad titel.
2021-03-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Saknar han verkligen juristutbildning eller är det bara en av många trådsanningar som fått ett eget liv? Har det blivit klarlagt?

Ebba kallade honom iaf jurist och även tryckfrihetsexperten Nils Funcke efter vad jag förstod. (Att han däremot inte är advokat är förstås en annan femma.)

Vi är säkert jättemånga som inte har fått något vidare intryck av honom och de övriga som du nämner. Varför i hela friden tror du att vi skulle inbilla oss att han är bra för att tillvara Esbjörns intressen? Vi har heller inget emot att diskutera det. Men förslagsvis i hans egen tråd som bara ligger och väntar.

Det är lite tjatigt att avfärdas som ”pedofilkramare” och liknande när man vill diskutera Ebbas handlingar och stärker inte heller hennes sak.

Advokat är en skyddad titel, där advokatsamfundet har regler för god advokatsed. Samfundet utövar tillsyn över medlemarna. Jurist är ingen skyddad tittel. Vem som helst kan kalla sig jurist, efter att ha läst kurser, men inte tagit examen.

Jag tror att Binninge läst juridik, och har någon slags erfarenheter av tvister, men jag vet inte om han har examen. Han samarbetar med advokater, som kanske hjälpt honom? Av det som skett hittills har han skött sitt uppdrag över förväntan, och visat att han är både lugn och orädd. Han verkar inte imponeras av att motståndaren är en partiledare.

Binninge har skaffat fram bevisning och sakkunnigutlåtanden, ny värdering av fastigheten, och i övrigt har han gjort det han ska göra för att ge sin klient en hygglig chans att uppnå framgång.
2021-03-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Från Expressen, delar ur ett brev Ebba skickat till Esbjörn.

Om du ej fullgör köpet på frivillig väg överväger min huvudman att väcka talan om bättre rätt i domstol. Eftersom det inte framkommit några skäl som ger dig rätt att ej fullfölja försäljningen förutsätter jag att hennes talan där kommer att bifallas.

Detta hade jag missat, Ebba stämmer för Bättre rätt. Inte om köpekontraktet är giltigt och bindande.
Bättre rätt,,,, Det är ju något som används när man inte har juridiskt bindande handlingar för sin sak.

Varför i hela världen skulle Ebba ha bättre rätt till Esbjörns släktgård än han själv?
Är du efterbliven?
varför skulle hon stämma honom angåeden kontraktets giltighet?
Det har ju varit giltigt hela tiden....
Det är att Esbjörn inte fullgjort sin del av ett giltigt bindande kontrakt som hela tiden varit frågan.
Vad trodde du saken handlade om - och hur kan du ha missat vad det egentlige handlade om?
2021-03-06, 10:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Advokat är en skyddad titel, där advokatsamfundet har regler för god advokatsed. Samfundet utövar tillsyn över medlemarna. Jurist är ingen skyddad tittel. Vem som helst kan kalla sig jurist, efter att ha läst kurser, men inte tagit examen.

Jag tror att Binninge läst juridik, och har någon slags erfarenheter av tvister, men jag vet inte om han har examen. Han samarbetar med advokater, som kanske hjälpt honom? Av det som skett hittills har han skött sitt uppdrag över förväntan, och visat att han är både lugn och orädd. Han verkar inte imponeras av att motståndaren är en partiledare.

Binninge har skaffat fram bevisning och sakkunnigutlåtanden, ny värdering av fastigheten, och i övrigt har han gjort det han ska göra för att ge sin klient en hygglig chans att uppnå framgång.

Sakkunnigutlåtanden har han skaffat fram, men några bevis som stödjer han eller hans klients påståenden, som ju är motstridiga, har han inte skaffat fram, istället har han skaffat fram bevis som stöder motpartens talan.

Detta är ett exempel på saker han gjort som skadat sin klient.
2021-03-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det räknas nog inte skulle jag tro. Det här har inte blivet massmedialt för att hon är politiker, men möjligtvis för att hon är en offentlig person.

Säkert oxå för att hon ofta använt media. Hon har bjudit i till hemma hos reportage, hon har öppet delat både bra och svåra saker med media. Hon har synts mycket i mediabruset och är där av medialt intressant. Folk är vana att läsa om henne så att säga.

Om EB inte varit politiker, partiledare och riksdagsledamot hade det inte varit någon idé alls att börja skandalisera henne i media. Ingen, inte ens Brännström, hade brytt sig.

I MPLs facebook, där planen görs upp om att göra EB "mör" är det hennes politiska plattform som ses som hennes ömma punkt. Vad skulle det annars ha varit?

Det är dessutom hela tiden den politiska aspekten på husköpet som skanderas både här i tråden och i massmedia: EB kan inte vara kvar som partiledare, KD riskerar att åka ur riksdagen på grund av att hon köpt ett hus på "fel" sätt, hon är olämplig som politiker för att hon köpt hus av en gammal man bl.a. bl.a bl.a. Hela drevet går ut på att hon ska tvingas bort från politiken.

Hennes husaffär kopplades direkt till hennes politiska persona när Binninge fick Brännström att publicera lögnaktiga påståenden om att hon lurat en dement man. Hade det inte varit en känd person, i detta fall en partiledare hade Brännström inte varit intresserad. Och det är just intresset för EB som partiledare och riksdagsledamot som håller intresset uppe för att sprida det ena osanna påståendet efter det andra. När EB till sist ger igen med samma mynt mot den som är den drivande motorn i smutskastningen så sker det i hennes politiska Facebook.

Därför bör RF 4 kap. 12 § kunna tillämpas i bedömningen.

Och vid brottsbedömningen bör också hänsyn tas till just det faktum att EB skrev sitt inlägg som ett försvar mot alla de osanna påståenden om henne som planterats i media av Binninge.
2021-03-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Omröstning om utfall av fastighetstvisten (översiktligt) = Advokat Flashback har talat!:

1/3 tror att Ebba´s sockrade bud kommer att accepteras av Esbjörn och Ebba får huset inom kort
2/3 tror Ebba får huset efter Tingsrättens avdömning om knappt ett år.
Ingen tror att Esbjörn får tillbaka huset

Det är intressant slutsats av knappt 40-talet personer. Jag trodde själv att Esbjörn skulle kasta in handduken nu...

"Så få har ställt till med så mycket oreda på så kort tid...."

Du glömde mig!!!

Jag är en obotlig optimist/rättshaverist, som tror att Esbjörn har en chans att vinna nu när Ebba fallit ner från sin piedestal. Med konsekvens att bevisvärderingen inte kommer vara lika fri som befarats, till förmån för en partiledare, i en sak som handlar om avtalsrätt och om den person som är trovärdigast. Nu ökar bevisvärdet av sakkunnigutlåtanden och fackmannamässigt utförda värderingar av fastigheten.

Eftersom saken rör fast egendom kommer det inte vara så enkelt som vissa personer envisas med att tro. Det finns flera avtal, som Ebbas utfästelse på Facebook, och Esbjörns hävning som gör denna tvist svårare, än vad som framgick under förberedande förhandling.

Jag tror att det kan sluta med att Ebba Busch backar eftersom det är lång tid innan huvudförhandling. Valrörelsen har redan börjat med Sabuni som vill ta över Ebbas roll som röstmagnet. Sabuni som likt Ebba, är både för och emot Åkesson och hans SD samtidigt, så finurligt att vi inte vet vilket, vare sig innan eller efter näst val. Som bäddat för ny överenskommelse med sossarna, då budgeten är viktigare för Sabuni än borgerligt samarbete. Där jag undrar om övriga KD också har samma inställning om att ro iland röster, med alla medel för att komma över riksdagsspärren i ytterligare 4 år. Där många riksdagsledamöter har Ebba Busch att tacka för makten och härligheten.
2021-03-06, 10:39
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tack. Här står exakt precis det jag hävdat hela tiden. Nu VET vi alltså att Ebbas uttalande är försvarligt, och att jag haft rätt i detta tämligen uppenbara hela tiden.
Du läser nog inte hela citatet, i alla fall inte ordentligt.
Massmedias nyhetsförmedling tillåts ta ut svängarna står det. Sen skriver man följande:
"Vad som ibland kallas sensations- eller skandaljournalistik och som inte står i samband med den egentliga nyhetsförmedlingen har inte motsvarande skydd."
Först efter det kan man placera det som skrivs på Fejan utan samband med journalistik. De som skriver där har att beakta förtalsregeln och utrymmet för försvarlighetsundantag är rätt litet.

Vad menar du var Ebbas syfte med att sprida uppgifter om "juristens" gamla brott?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in