2021-03-06, 00:48
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vilken hemförsäkring hade du tänkt att brännvinsadvokaten skulle nyttja för det?
Hyresgästföreningens rättshaverifond?
2021-03-06, 00:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Jag vet inte vilka dessa "ni" som du skriver om, mig får du gärna tilltala med du.

Eftersom frågan om förtal ofta ställs på sin spets vid nyhetsförmedling talar man ofta om förtalande uppgifter förs fram kan det vara straffritt om dessa är av allmänt intresse. Utanför detta område är utrymmet att säga och skriva nedsättande uppgifter mindre. Detta framgår av nedan återgivna kommentar till brottsbalken 5 kap 1 §.
I lagtexten anges inte närmare de olika situationer då ett allmänt eller ett enskilt intresse motiverar att lämnandet av en uppgift är försvarligt.

Vid försvarlighetsbedömningen måste beaktas att den vidsträckta yttrandefriheten är grundvalen för ett demokratiskt samhällsskick. Det måste finnas utrymme för den politiska debatten. Också andra samhälleliga, kulturella och vetenskapliga frågor måste få ventileras, även om enskilda personer i viss mån skulle angripas i denna diskussion. Ett annat viktigt område, där yttrandefriheten bör särskilt beaktas, är den yrkesmässiga nyhetsförmedlingen.

Det är ett allmänt samhälleligt intresse att nyhetsförmedlingen är fullständig och vederhäftig och detta intresse kan därför ofta få väga över den enskildes anspråk på skydd mot kränkande uttalanden. Vad som ibland kallas sensations- eller skandaljournalistik och som inte står i samband med den egentliga nyhetsförmedlingen har inte motsvarande skydd. De pressetiska publiceringsreglerna “Etiska regler för press, radio och tv” kan ha ett visst intresse för försvarlighetsbedömningen. Norstedts juridiks kommentar till brottsbalken.

Tack. Här står exakt precis det jag hävdat hela tiden. Nu VET vi alltså att Ebbas uttalande är försvarligt, och att jag haft rätt i detta tämligen uppenbara hela tiden.

Citat:
Det är ett allmänt samhälleligt intresse att nyhetsförmedlingen är fullständig och vederhäftig och detta intresse kan därför ofta få väga över den enskildes anspråk på skydd mot kränkande uttalanden
2021-03-06, 01:03
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Rätt mycket talar för att hennes uttalande är olagligt och därmed straffbart.
Men är det åtalbart bara sådär utan vidare. RF 4 kap. 12 § borde ge viss immunitet?:
Citat:
Talan får inte väckas mot den som utövar eller har utövat uppdrag som riksdagsledamot på grund av hans eller hennes yttranden eller gärningar under utövandet av uppdraget, utan att riksdagen har medgett det genom ett beslut som minst fem sjättedelar av de röstande har enats om.

Mårten Schultz https://www.svt.se/opinion/tvangsomhandertagandet-av-petzall-visar-grundlagens-svaghet:
Citat:
Regeln är en immunitetsregel. Den skyddar riksdagsledamöterna från straffansvar för handlingar som skett inom ramen för uppdraget som riksdagsledamot. Immuniteten har begränsad omfattning. (Jmf. reglerna om åtal mot statsråd och det generella åtalsförbudet mot statschefen – dvs i nuläget kungen.)
Riksdagsledamöter anses vara riksdagsledamöter 24/7. I alla fall då de är krassliga och inte sjukskriver sig. Enligt Schultz ska regeln garantera riksdagens integritet och då skulle den ha ringa värde om den tillät åtal för "yttranden och gärningar" utanför kammaren.. Det enda relevanta som jag hittat är länken och den handlar egentligen inte om åtal även om den är intressant genom den som författat innehållet.
2021-03-06, 01:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Vad jag av skadeglada här i tråden fått höra, så är han skriven hos sin mor och samtliga folkbokförda brukar ingå i hemmets försäkring (såvida modern har en sådan förstås)

Men med det lilla problemet att han inte bor hos sin mor, har inte de "skadeglada" berättat det för dig?

Försäkringsbolag brukar vara lite mer kinkiga än myndigheterna när det kommer till att inte låta sig luras av bedragare, det vet du säkert själv också.

Plus att hans mor så också ska ha rapporterat rätt antal vuxna boende i lägenheten till försäkringsbolaget, eftersom det kan påverka premien m.m.
Tillåt mig tvivla.
Senast redigerad av trngw 2021-03-06 kl. 01:13.
2021-03-06, 01:33
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Men är det åtalbart bara sådär utan vidare. RF 4 kap. 12 § borde ge viss immunitet?

Hur är det med läsförståelsen? Är det någon som frihetsberövat Ebba?

(Och hur exakt kan ett privat husköp eller förtal om inblandade parter i detta räknas som något man gjort i tjänsten som invald i riksdagen?)
2021-03-06, 01:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Hur är det med läsförståelsen? Är det någon som frihetsberövat Ebba?

(Och hur exakt kan ett privat husköp eller förtal om inblandade parter i detta räknas som något man gjort i tjänsten som invald i riksdagen?)

Ja, hur är det med läsförståelsen? ...

Ebba har blivit uthängd i media just för att hon är politiker, och har uttalat sig i kanalen för sina politiska uttalanden. Är det så svårt att förstå?
2021-03-06, 02:03
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Talan får inte väckas mot den som utövar eller har utövat uppdrag som riksdagsledamot på grund av hans eller hennes yttranden eller gärningar under utövandet av uppdraget

Ebba åtalas inte för yttranden eller gärningar som gjorts under hennes utövande av uppdraget som riksdagsledamot, och hon har heller inte frihetsberövats. Men för all del, fortsätt gärna posta allsköns länkar som understödjer tesen om att riksdagsledamöter tydligen är immuna mot åtal i Sverige.
2021-03-06, 02:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Tack. Här står exakt precis det jag hävdat hela tiden. Nu VET vi alltså att Ebbas uttalande är försvarligt, och att jag haft rätt i detta tämligen uppenbara hela tiden.
Nej det vet vi väll inte. Vi vet väll precis snarare tvärt om? Ebbas Facebook inlägg är ju ingen nyhetsrapportering, där av där av har hon ett snävare utrymme att säga saker.

Jag har ytterst svårt att se varför det skulle att det finns ett allmänt intresse av att få ta del av dessa uppgifter. Eller allmänhetens intresse kan jag se, jag är ju en av de som tycker att det är intressant. Men jag har svårt att först varför jag skulle få veta det. Finns det då relevans i ett enskilt intresse, dvs tingsrätten. Det har varit diskussioner här om ämnet. Personligen tyckte jag Nej-sidan har klokast argument.
2021-03-06, 02:11
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ja, hur är det med läsförståelsen? ...

Ebba har blivit uthängd i media just för att hon är politiker, och har uttalat sig i kanalen för sina politiska uttalanden. Är det så svårt att förstå?
Det räknas nog inte skulle jag tro. Det här har inte blivet massmedialt för att hon är politiker, men möjligtvis för att hon är en offentlig person.

Säkert oxå för att hon ofta använt media. Hon har bjudit i till hemma hos reportage, hon har öppet delat både bra och svåra saker med media. Hon har synts mycket i mediabruset och är där av medialt intressant. Folk är vana att läsa om henne så att säga.
2021-03-06, 02:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Har han någonsin sagt tvingad? Det jag läste i kvällspressen var att han kände sig pressad, det är ju ganska långt ifrån tvingad.
Jag menar att om han inte blev tvingad att skriva under avtalet, utan gjorde det av egen fri vilja så finns det ingenting som tyder på att avtalet mellan Ebba och Esbjörn skulle vara ogiltigt. Det är vad tingsrätten har att ta ställning till. Hur kände han sig i så fall "pressad"? Han har haft en hel sommar på sig att fundera. Kände han sig pressad att bjuda in Ebba med väninna till kontraktsskrivningen i hans hus? Om han inte ville sälja, varför bjöd han då in dem vid tillfället avtalet skulle skrivas under? Om Esbjörn inte ville sälja hade han inte behövt träffa dem. Sanningen är att Esbjörn i efterhand ångrade sig och ångerrätt existerar inte vid fastighetsköp. Då säger han till media att han blivit "pressad" att skriva under. Hur kommer tingsrätten att ställa sig till det tro?
2021-03-06, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ja, han sparar ca 200 000 kr på det.

200 000kr i vilken värld lever du i?

70 – 90 000kr och det är då ett fullt mäklaruppdrag. Bilder, marknadsföring, visningar etc.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/maklararvodeprovision-salja-bostad#maklararvoden2020normalt
2021-03-06, 02:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Någon som vet vad de båda förslagen till förlikning innebär? Esbjörn skulle som bekant hem och fundera över "motbudet" som han fått.

Jag tolkar det som att nu handlar det om pengar. Esbjörn ville ju inte sälja, men vad handlar bud och motbud om ifall det inte är pengar? Så därför gissar jag att Esbjörn/Binninge nu är beredda att sälja, men att den nya värderingen på 4,6 miljoner (istället för 4,2) ska ligga till grund för det nya priset. Gissningsvis vill nu Esbjörn sälja, men vill ha 400000 mer än tidigare och det är budet. Ebba har kommit med ett motbud.

Då är frågan om Esbjörn verkligen vunnit något? Han har sina kostnader för sitt ombud och hur hanteras Ebbas kostnader för hennes advokat? Om vi antar att det går till huvudförhandling kommer Ebbas advokat att sopa banan med Binninge. Ebba kommer att vinna den juridiska delen av tvisten. I så fall kommer Esbjörn att få betala både för sina egna och Ebbas rättegångskostnader. Men om vi antar att Ebba av politiska skäl vill ha ett snabbt slut på det hela för att få politisk ro igen. Hur mycket kan hon då gå med på? Kan hon lägga några hundratusen till samt att båda bär sina egna kostnader för ombud/advokat?

Esbjörn ville inte sälja och det sa han senast några dagar innan de möttes i rätten. Vad skulle få honom att helt plötsligt ändra sig? Ett högre pris, men pengar som han ändå måste betala sitt ombud Binninge med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in