2021-03-06, 00:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du jämförde barnmisshandel och våldtäktsförsök med vad Ebba har gjort? Vad kom du fram till?
Nej jag jämförde vad sossen sagt och vad Ebba sagt.
2021-03-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du har fel. Diagnosen som Esbjörn har, lindrig kognitiv funktionsnedsättning, innebär att en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan från en tidigare funktionsnivå etc.
Du kan förneka det hur mycket du vill, men det är sedan länge utrett att Esbjörn inte fungerar som han ska längre. Ebba borde åtminstone ha anat det eftersom hon säger att hon lärde känna Esbjörn under sommaren.
Eller är det så att Ebba inte heller fungerar som hon borde? Märkte Ebba I själva verket att Esbjörn inte var helt på banan och utnyttjade situationen?

Jag tror att det kom som en kalldusch för Ebba att Esbjörn sedan många år har en dokumenterad märkbar nedsättningen av den kognitiva funktionsförmågan. Det hade hon inte räknat med.
Du får väl göra en egen tolkning av utredningen om du vill. Jag håller mig till experternas utlåtande om att om Esbjörn utreddes inom öppenvården så skulle han inte ens få en remiss för vidare utredning eftersom hans symptom är för lindriga.
2021-03-06, 00:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Du får väl göra en egen tolkning av utredningen om du vill. Jag håller mig till experternas utlåtande om att om Esbjörn utreddes inom öppenvården så skulle han inte ens få en remiss för vidare utredning eftersom hans symptom är för lindriga.

Helt rätt. Vid sista utredningen 2014 sågs ingen anledning för vidare uppföljning, och nu får han samma diagnos som för 7 år sedan. Det fanns, och finns inte, någon anledning till vidare uppföljning. Esbjörn är för sin ålder frisk som en nötkärna.

Han hade då, 2010-2014, en subjektiv närminnesproblematik och det vi kan konstatera idag är att den dessutom är selektiv, vilket den säkert också varit hela tiden.

Att Esbjörn är lite av en hypokondriker innebär inte att han inte vet vad han gör, tvärtom.

Dessutom utesluter diagnosen demens.
Avslutad
Citat:

Du menar vad Ebbas partiska experter tycker.
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Jag har inte gjort någon egen tolkning av den neuropsykologiska utredningen. Jag återupprepar bara vad den neuropsykolog som gjort den senaste undersökningen av Esbjörn och vad tidigare utredningar kommit fram till.
Att du inte vill acceptera sanningen inte mitt problem.

Citat:
Sammanfattningsvis. Föreliggande utredning bekräftar den tidigare ställda diagnosen från år 2011: F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) och ger i föreliggande utredning det motsvarande svaret "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning" (enligt DSM-5), som innebär att en serie inklusionskriterier är uppfyllda, bland annat s.k. exekutiva funktioner med sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner, flexibilitet och bristande vardagliga ADL-funktioner; dessa redovisas inte alla i detalj utan ingår implicit i diagnoskoden. Det är min bedömning att det dessutom skett en kognitiv försämring sedan förra testningarna 2010 och 2012 där vissa värden nu är• •
https://www.docdroid.net/OyFZ2J8/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-47-ab-45-maskad-version-pdf
2021-03-06, 00:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Ej antytt det är relevant juridiskt, men rättade mysqou, som skrev "grannarna står...på Esbjörns sida".

Då även du med denna din replik kommenterar grannarna undrar man, med tanke på ditt felaktiga mästrande mot mig, vad du anser grannars enligt dig sekterism i uppskattande av Ebba har med målet att göra?

Vidare kan även frågas vad ditt intresse i detta är. Tidigare beskrev du Ebba som en på diverse sätt fruktansvärd människa, vilket i och för sig förklarar att grannarna ger dig sektvibbar när de gillar henne.

Är du anti-kristdemokrat-ledare? Svarar du på det att Ebbas föregångare var bättre har inte heller det med målet att göra. (Fullt med irrelevant sk*t i tråden, men min rättelse av mysqou med länk till artikel om caset i UNT tillförde inte irrelevans.)
Jag har aldrig skrivet hemska saker om Ebba. Jag har skrivet om hur jag tycker att Ebba har agerat i just detta.

Jag är inte Anti KD ledare. Politiskt är jag anti KD. Partiet och jag står långt ifrån varandra åsiktsmässigt. Men det finns många partier jag inte sympatiserar med, så jag har inget utpräglat emot just KD. Du är inte heller utvald av mig att mästra med. Det är inte så att jag kommenterar och mästrar något för att det är du som skriver det. Handlar faktumet att jag inte röstar på KD med att jag skriver här? Svar Nej. Jag hade haft samma åsikt, vilken partiledare som än svindlat till sig ett hus.

Vad grannarna tycker har som jag skrivet tidigare inget med målet att göra. Men det att grannarna tyckte var intressant. Det skulle man aldrig göra på min gata.

Vad jag har för intresse för detta är? Troligtvis det samma som många andra här. En juridisk intressant händelse med många spännande vinklingar och intriger.
När dessutom båda parter är frikostiga med att dela med sig av sin sida av historien i pressen är det ju extra kul.
2021-03-06, 00:39
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Han har ju redan advokathjälp och det är inte otroligt att advokaten är villig att gå vidare med ett enskilt avtal om det skulle bli aktuellt. "Juristen" och advokatens partner Björn Hurtig har haft kontakt tidigare. De har bl a skrivit en debattartikel ihop. Kan tänka mig att det kan finnas ett intresse där för att driva målet pro bono, men det är bara en lös spekulation från min sida.

Det har ju skett en uppluckring men huvudregeln är väl fortfarande att det är enskilt åtal som gäller för förtalsmål.
Varför blev "juristen" utesluten ur KD? När var det?

Jag skrev fel i mitt tidigare inlägg då jag totalt glömde rättsskyddet man har i hemförsäkringen Den brukar uppgå till ersättning för advokatarvoden upp till 200 000 - 250 000 beroende på bolag. Självrisken är 20 -25 % av kostnaden också beroende på bolag.
Om "juristen" själv skulle välja att gå vidare så är det ju inte många handlingar i målet. Kan tänka mig att ombudskostnaderna för hans del skulle ligga på max 30 000 -50 000, och så betalar han 20% -25% ur egen ficka.

Vad jag läst mig till i tråden hade han en rätt framtonande roll i KD. Han blev utesluten när han blev dömd för 15 år sedan
2021-03-06, 00:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Efter att ha analyserat saken fram och tillbaka så tror jag att Esbjörns bud i domstolen var vad de sa förut att han tar egna domstolskosnader om köpet går tillbaka.

På det tror jag Ebbas motbud var att han får ta bådas domstolskostnader om köpet ska gå tillbaka.

Med det har Ebba hedrat sin utfästelse att Esbjörn får ångra sig om han verkligen vill det.

Samtidigt kan hon med full rätt hävda att en domstolsförhandling var enda chansen att komma till en förlikning.

Om Ebba själv lagt ett bud som innebär att affären går tillbaka, vilket jag tvivlar på, bör hon också i det ha tagit med att hon får förköpsrätt på huset om det ska säljas igen, vilket ju är mycket troligt att det ska. Inte minst för att Esbjörn skall kunna betala alla kostnader.

Det lär ju bli Esbjörns största problem vid ett återköp, att få fram medel för att betala alla kostnader.
2021-03-06, 00:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag skrev fel i mitt tidigare inlägg då jag totalt glömde rättsskyddet man har i hemförsäkringen Den brukar uppgå till ersättning för advokatarvoden upp till 200 000 - 250 000 beroende på bolag. Självrisken är 20 -25 % av kostnaden också beroende på bolag.
Om "juristen" själv skulle välja att gå vidare så är det ju inte många handlingar i målet. Kan tänka mig att ombudskostnaderna för hans del skulle ligga på max 30 000 -50 000, och så betalar han 20% -25% ur egen ficka.

Vad jag läst mig till i tråden hade han en rätt framtonande roll i KD. Han blev utesluten när han blev dömd för 15 år sedan

Vilken hemförsäkring hade du tänkt att brännvinsadvokaten skulle nyttja för det?
2021-03-06, 00:43
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Men om "juristen" vill ha advokathjälp kräver nog denna ett rejält förskott.
Glöm inte rättsskyddet i hemförsäkringen. Beloppet brukar ligga på 200 000 - 250 000 för ombudskostnader. Av det betalar man 20% - 25% i självrisk ur egen ficka.
Säkert är tvisterna Ebba - Esbjörn finansierade på samma vis
2021-03-06, 00:46
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vilken hemförsäkring hade du tänkt att brännvinsadvokaten skulle nyttja för det?
Vad jag av skadeglada här i tråden fått höra, så är han skriven hos sin mor och samtliga folkbokförda brukar ingå i hemmets försäkring (såvida modern har en sådan förstås)
2021-03-06, 00:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Rätt mycket talar för att hennes uttalande är olagligt och därmed straffbart.

Rätt mycket talar för att hennes uttalande, som var sant, också var försvarligt, och därför lagligt och inte straffbart.
Senast redigerad av trngw 2021-03-06 kl. 01:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in