2021-03-05, 16:59
Medlem
DeValeras avatar
När det gäller psykologuttlåtandet om Esb eventuella kognitiva svikt finns väl följande att säga om det. Barrys undersökning påvisar en mildare svikt, dock så gör denne psykolog inte gällande att denne sänkning inte är grav eller att den ska ha påverkat Esb rättshandlingsförmåga

Vi ska även komma ihåg att det var Esb, eller nå, personer i hans närhet som har initierat denna undersökning. Det ligger således i Esbs och hans teams intresse av att resultat i denna undersökning blir så gynnsam som möjligt för Esb. Därför finns det skäl att misstänka att det låg i hans intresse att inte prestera maximalt på de test som utfördes. Det är ju inte en termometer som Barry sätter i Esba öra och läster av ett resultat utan att Esb aktivt deltar i testen. Jag hävdar inte att Esb fuskade eller inte ansträngde sig fullt ut, utan pekar bara den faktorn att det fanns anledning till att inte prestera på topp i denna undersökning.

Esb deltog i en brottmålsrättegång tidigare. Nu har det varit olika bud i tråden om han haft en försvarare eller ej vid den rättegången. Har han inte haft en egen försvarare så måste ju rätten efter det som framkommit i polisförhören och deras egen uppfattning att han var fullt kapabel att företräda sig själv. Annars har ju rätten en skyldighet att med tvång förse en person som anses som ej kognitivt frisk med en offentlig försvarare, enligt Rättegångsbalkens 21 kap 3§. Har ESb haft en offentlig försvarare i rättegången så borde ju denne om han märkt att Esbs mentala funktioner sviktat meddelat rätten detta för att se det som en förmildrande omständighet. Detta har försvararen inte gjort. Esb ska tydligen också kunna redogöra för denna olycka som legat 1 1/2 tillbaka i tiden. Tänk er själva att hamna i en så pass stressfylld situation som en trafikolycka och sedan ganska detaljerat minnas händelserna, tyder på ett hyfsat gott minne vågar jag påstå, om det stämmer. Någon som motsäger mig om detta?
2021-03-05, 16:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
OBS !!
Det här inlägget är bara egna spekulationer, det tillför inget nytt, det innehåller inga länkar till dokument eller källor

Det som stör mig mest i den här historien är Esb:s beteende.
Han är förmodligen en 100 % ärlig och hederlig person som aldrig skulle drömma om att försöka slingra sig ur en affär han avtalat.

Först en liten sammanfattning:
Han får en förfrågan från en gemensam bekant ang att sälja sin fastighet. Han nobbar
inte omedelbart utan går hem till EB och pratar om saken över en kaffe.
Han fortsätter att träffa EB under sommaren.
Han lånar ut nycklar till henne och låter henne ta dit Anticimex för att värdera.
Han skriver på ett köpekontrakt.
Under hela den här processen (c:a 2 månader enl stämningsansökan och jag tror inte det

finns skäl för EB:s advokat att ljuga om det) så säger inte Esb så mycket som flaska
om att han inte vill sälja, att fastigheten är bortlovad till andra eller att det
finns några hinder för honom att sälja.
Närmsta tiden efter undertecknandet har han inte vidtagit några åtgärder för att komma
ur avtalet, annat än att han sökt EB per tel (utan att ha fått svar) dagen efter för
att säga att han ångrat sig.
Tvärtom har han haft flera kontakter med EB och även träffats personligen 30 augusti,
då överlåtelsen diskuterades i "glad och skojfrisk anda" fortfarande enl
stämningsansökan och jag tror inte att EB:s advokat ljuger här heller annat än
möjligen om glad och skojfrisk anda. EB kan förmodligen bevisa kontakterna gm
telefonloggar och vittnen från mötet 30 aug
[Här säger även Esb i polisförhöret ang trädfällningen att EB varit hemma hos honom
när träden fälldes så jag antar att det även gjordes röjning och trädfällning 30 aug
fortfarande utan att EB märkt några sura miner.....men....hela det förhöret är totalt
förvirrat och f-n vet vad man kan lita på av hans utsagor i det. Det "känns" som att
han medvetet försökt spela knäpp under det förhöret.]
Först 4 september märker EB att något inte stämmer i och med att Mats ringer till Theo
Dietz och hon ringer själv till Esb och får veta att han ångrat sig "..den plötsligt
ändrade inställningen.." kalls det i stämningsansökan.
Esb säger dessutom att han skickat ett rek brev till EB med sitt ångrande den 3 sept,
men inlämningskvittot har vi inte sett.
Hursomhelst, 4 sept fattar EB att något inte är som det skall.
Esb:s och EB:s kontakter efter 4 sept har jag inte koll på, men de har iaf (enligt
EB:s brev) avtalat att mötas på fastigheten (som kallas "Kullen") och samåka till
banken den 16 sept. Oklart om de avtalat det mötet mellan 30 aug och 16 sept eller om
de gjort det tidigare, kanske t.o.m. vid kontraktsskrivningen.

Efter att striden blivit offentlig har Esb kommit med den ena förklaringen efter den
andra.
-Han förstod inte.
-Priset var för lågt.
-Hon fällde träd.
Esb fick en chans att förklara sig 23 nov vid ett möte med EB, EB:s advokat och Esb:s
ombud närvarande via telefon, men gick därifrån innan mötet började och innan hans
"ledsagare" anlänt. Det är fullkomligt obegripligt, för där hade han ju faktiskt
chansen att förklara sig och komma ur affären.

Hur 17 skall man förstå hans beteende ?
Jag gör en lååååång killgissning för att åtminstone f ö r s ö k a förstå.
Esbjörn med syskon ärver fastigheten för länge sedan och så småningom är det Esb och
ett antal syskonbarn kvar som ägare. Esb löser ut syskonbarnen, oklart varför men en
kvalificerad gissning är att syskonbarnen ville sälja och få ut sitt arv i cash, medan
Esb ville ha kvar sommarstället med sin sambo. Matz, som antagligen har det gott
ställt skänker bort sin andel mot en (värdelös) utfästelse att få ärva.

Esbjörn trivs med sitt sommarhus och med sin sambo och där lever de gott och har det
bra. 2012 dör sambon och Esb tycker antagligen inte att det är lika kul med huset
längre när han inte har ngt sällskap och förfallet tilltar. Han är kompis med Maggan
Majkgård, som blir ett stöd för honom i hans ensamhet och med tiden får de till ett
arrangemang där Esb får mat och husrum mot att han utför enklare arbeten. Nu blir
Maggan och Odalgården hans enda fasta punkt i tillvaron och hela hans sociala liv
består av Maggan och Odalgården och de sysslor han utför där. Jag antar att han
skriver testamente med Maggan som förmånstagare och det tycker jag är helt rimligt
oavsett om han testamenterar för att vara snäll eller om Maggan kräver det. Vore jag i
Esb:s situation hade jag antagligen gjort det samma.

Nu är det en sak i min killgissning som är oerhört viktig:
Esb skriver testamentet som folk i gemen skriver sina testamenten, dvs med ordalydelsen: "Jag testamenterar all min egendom till X".
Observera ordet "egendom", eller kanske han skrev "kvarlåtenskap".
Han skrev inte "Jag testamenterar min fastighet till X".
Esb är nöjd och glad med situationen. Han får mat och husrum, har ett socialt liv och kan då och då gå och skrota lite på sin tomt, som bar ser mer och mer bedrövlig ut och det gör honom lite beklämd. Visst har en och annan velat köpa, men han har bara fått skambud och de flesta backar bara inför renoveringskostnaderna (ev går det ej heller att riva och bygga nytt pga någon k-märkning).
Så en dag dyker det upp någon som faktiskt vill betala lite mer, dessutom en känd politiker, som garanterat inte kommer att luras eller på annat sätt jävlas med honom. Han får ett pris som han accepterar (och som senare även visat sig vara fullt rimligt med avdrag för kostnader för renovering och iordningställande av tomt, inte ens Binninge har klarat att få en värdering som v ä s e n t l i g t avviker).
Nu tycker Esb att han gjort något riktigt bra.
-Maggan får ärva pengar i st f rucklet och hon (eller hennes arvingar) slipper dessutom krångla med att sälja det själv när Esb är död om kanske 5 eller 10 år när det är ännu ruttnare och värt ännu mindre, tänker Esb
-Eftersom köparen är inställd på att renovera och inte bygga nytt så kommer Esb att få se sitt gamla sommarnöje från barndomen återställas till sin forna prakt och han ser verkligen fram emot att få komma och hälsa på och se det från insidan när renoveringen är färdig.
-Esb utgår ifrån att Maggan skall bli jätteglad och han tänker att det skall bli en överraskning för henne när köpet är genomfört (16 sept) och han kommer hem och visar henne kontoutdraget från banken på alla pengar hon skall få ärva samt att hon inte behöver bekymra sig över att bli av med det ruttna huset.
-I och med att det blev motorsågsknatter den 30 aug så undrade Maggan vad det var för oväsen på hans tomt, så då blev det ingen överraskning för Maggan.

Den som fick en överraskning var däremot Esb, för Maggan blev skitförbannad. Hon är 80 år själv och har inget behov av vare sig pengar eller ruckel eller sjötomt. Hon har alltid sett på Esb:s testamente som något hennes barn / barnbarn (eller andra närstående) skall få glädje av och dessa är inte 80 år, utan betydligt yngre, så hela vitsen med testamentsupplägget från hennes sida var att hennes arvingar skulle vänta ut kommunens exploateringsplaner med kommunalt V/A etc, för då kommer fastigheten att bli guld värd, oavsett skick, ruckel, bilvrak eller vad det vara månde.

Esb får nu två alternativ av Maggan:
1: Fullfölj affären och jag säger upp bekantskapen och du får aldrig mera sätta din fot på Odalgården.
2: Häv avtalet med EB, så glömmer vi din lilla fadäs, pratar aldrig mera om saken och allt är som vanligt igen.

Alt 1 innebär att hela hans liv rasar samman och han får tillbringa de sista åren helt ensam i en lägenhet i Uppsala.
Alt 2 innebär att allt blir som vanligt igen för Esb, men att han kommer att tvingas uppföra sig illa mot EB. Kanske var det därför han avvek från mötet 23 nov. Han klarade helt enkelt inte att tala om hur det faktiskt ligger till. Kanske också därför han kommer med ständigt nya förklaringar för att komma ur affären. Det är nog lite skämmigt att erkänna att man inte har något annat liv än det som Maggan och Odalgården kan ge honom.

Frågan är vad jag själv hade gjort i Esb:s situation om min killgissning stämmer, nämligen att han och Maggan tolkat meningen med testamentet på olika sätt och att det är det som är grunden för hela striden.

Esb valde alt 2 och jag förstår honom faktiskt.
Jag hade förmodligen också valt alt 2. Och skämts som en hund.

Ville bara informera att han ej har bott där utan han ärvde huset för 13 år sen.
Att han och sambon han vara där ser jag som en liiten ocjh några veckor om året på sin höjd.
Dessutom bodde de aldrig tillsammans innan heller
2021-03-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det dyker upp pengar på ditt konto, pengar du inte vill ha, nog måste du kunna be banken återföra dom dit de kom ifrån?

"Det här är inte mina pengar vv ta bort dom/returnera!"
Om det är en felaktig utbetalning - men inte en handpenning från en affär. Tror du på allvar på vad du skriver...?
2021-03-05, 17:06
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag ställer frågan ytligare en gång. Läste du texten i länken?

Ja, vad läste du?
2021-03-05, 17:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
OBS !!
Det här inlägget är bara egna spekulationer, det tillför inget nytt, det innehåller inga länkar till dokument eller källor

Det som stör mig mest i den här historien är Esb:s beteende.
Han är förmodligen en 100 % ärlig och hederlig person som aldrig skulle drömma om att försöka slingra sig ur en affär han avtalat.

Först en liten sammanfattning:
Han får en förfrågan från en gemensam bekant ang att sälja sin fastighet. Han nobbar
inte omedelbart utan går hem till EB och pratar om saken över en kaffe.
Han fortsätter att träffa EB under sommaren.
Han lånar ut nycklar till henne och låter henne ta dit Anticimex för att värdera.
Han skriver på ett köpekontrakt.
Under hela den här processen (c:a 2 månader enl stämningsansökan och jag tror inte det

finns skäl för EB:s advokat att ljuga om det) så säger inte Esb så mycket som flaska
om att han inte vill sälja, att fastigheten är bortlovad till andra eller att det
finns några hinder för honom att sälja.
Närmsta tiden efter undertecknandet har han inte vidtagit några åtgärder för att komma
ur avtalet, annat än att han sökt EB per tel (utan att ha fått svar) dagen efter för
att säga att han ångrat sig.
Tvärtom har han haft flera kontakter med EB och även träffats personligen 30 augusti,
då överlåtelsen diskuterades i "glad och skojfrisk anda" fortfarande enl
stämningsansökan och jag tror inte att EB:s advokat ljuger här heller annat än
möjligen om glad och skojfrisk anda. EB kan förmodligen bevisa kontakterna gm
telefonloggar och vittnen från mötet 30 aug
[Här säger även Esb i polisförhöret ang trädfällningen att EB varit hemma hos honom
när träden fälldes så jag antar att det även gjordes röjning och trädfällning 30 aug
fortfarande utan att EB märkt några sura miner.....men....hela det förhöret är totalt
förvirrat och f-n vet vad man kan lita på av hans utsagor i det. Det "känns" som att
han medvetet försökt spela knäpp under det förhöret.]
Först 4 september märker EB att något inte stämmer i och med att Mats ringer till Theo
Dietz och hon ringer själv till Esb och får veta att han ångrat sig "..den plötsligt
ändrade inställningen.." kalls det i stämningsansökan.
Esb säger dessutom att han skickat ett rek brev till EB med sitt ångrande den 3 sept,
men inlämningskvittot har vi inte sett.
Hursomhelst, 4 sept fattar EB att något inte är som det skall.
Esb:s och EB:s kontakter efter 4 sept har jag inte koll på, men de har iaf (enligt
EB:s brev) avtalat att mötas på fastigheten (som kallas "Kullen") och samåka till
banken den 16 sept. Oklart om de avtalat det mötet mellan 30 aug och 16 sept eller om
de gjort det tidigare, kanske t.o.m. vid kontraktsskrivningen.

Efter att striden blivit offentlig har Esb kommit med den ena förklaringen efter den
andra.
-Han förstod inte.
-Priset var för lågt.
-Hon fällde träd.
Esb fick en chans att förklara sig 23 nov vid ett möte med EB, EB:s advokat och Esb:s
ombud närvarande via telefon, men gick därifrån innan mötet började och innan hans
"ledsagare" anlänt. Det är fullkomligt obegripligt, för där hade han ju faktiskt
chansen att förklara sig och komma ur affären.

Hur 17 skall man förstå hans beteende ?
Jag gör en lååååång killgissning för att åtminstone f ö r s ö k a förstå.
Esbjörn med syskon ärver fastigheten för länge sedan och så småningom är det Esb och
ett antal syskonbarn kvar som ägare. Esb löser ut syskonbarnen, oklart varför men en
kvalificerad gissning är att syskonbarnen ville sälja och få ut sitt arv i cash, medan
Esb ville ha kvar sommarstället med sin sambo. Matz, som antagligen har det gott
ställt skänker bort sin andel mot en (värdelös) utfästelse att få ärva.

Esbjörn trivs med sitt sommarhus och med sin sambo och där lever de gott och har det
bra. 2012 dör sambon och Esb tycker antagligen inte att det är lika kul med huset
längre när han inte har ngt sällskap och förfallet tilltar. Han är kompis med Maggan
Majkgård, som blir ett stöd för honom i hans ensamhet och med tiden får de till ett
arrangemang där Esb får mat och husrum mot att han utför enklare arbeten. Nu blir
Maggan och Odalgården hans enda fasta punkt i tillvaron och hela hans sociala liv
består av Maggan och Odalgården och de sysslor han utför där. Jag antar att han
skriver testamente med Maggan som förmånstagare och det tycker jag är helt rimligt
oavsett om han testamenterar för att vara snäll eller om Maggan kräver det. Vore jag i
Esb:s situation hade jag antagligen gjort det samma.

Nu är det en sak i min killgissning som är oerhört viktig:
Esb skriver testamentet som folk i gemen skriver sina testamenten, dvs med ordalydelsen: "Jag testamenterar all min egendom till X".
Observera ordet "egendom", eller kanske han skrev "kvarlåtenskap".
Han skrev inte "Jag testamenterar min fastighet till X".
Esb är nöjd och glad med situationen. Han får mat och husrum, har ett socialt liv och kan då och då gå och skrota lite på sin tomt, som bar ser mer och mer bedrövlig ut och det gör honom lite beklämd. Visst har en och annan velat köpa, men han har bara fått skambud och de flesta backar bara inför renoveringskostnaderna (ev går det ej heller att riva och bygga nytt pga någon k-märkning).
Så en dag dyker det upp någon som faktiskt vill betala lite mer, dessutom en känd politiker, som garanterat inte kommer att luras eller på annat sätt jävlas med honom. Han får ett pris som han accepterar (och som senare även visat sig vara fullt rimligt med avdrag för kostnader för renovering och iordningställande av tomt, inte ens Binninge har klarat att få en värdering som v ä s e n t l i g t avviker).
Nu tycker Esb att han gjort något riktigt bra.
-Maggan får ärva pengar i st f rucklet och hon (eller hennes arvingar) slipper dessutom krångla med att sälja det själv när Esb är död om kanske 5 eller 10 år när det är ännu ruttnare och värt ännu mindre, tänker Esb
-Eftersom köparen är inställd på att renovera och inte bygga nytt så kommer Esb att få se sitt gamla sommarnöje från barndomen återställas till sin forna prakt och han ser verkligen fram emot att få komma och hälsa på och se det från insidan när renoveringen är färdig.
-Esb utgår ifrån att Maggan skall bli jätteglad och han tänker att det skall bli en överraskning för henne när köpet är genomfört (16 sept) och han kommer hem och visar henne kontoutdraget från banken på alla pengar hon skall få ärva samt att hon inte behöver bekymra sig över att bli av med det ruttna huset.
-I och med att det blev motorsågsknatter den 30 aug så undrade Maggan vad det var för oväsen på hans tomt, så då blev det ingen överraskning för Maggan.

Den som fick en överraskning var däremot Esb, för Maggan blev skitförbannad. Hon är 80 år själv och har inget behov av vare sig pengar eller ruckel eller sjötomt. Hon har alltid sett på Esb:s testamente som något hennes barn / barnbarn (eller andra närstående) skall få glädje av och dessa är inte 80 år, utan betydligt yngre, så hela vitsen med testamentsupplägget från hennes sida var att hennes arvingar skulle vänta ut kommunens exploateringsplaner med kommunalt V/A etc, för då kommer fastigheten att bli guld värd, oavsett skick, ruckel, bilvrak eller vad det vara månde.

Esb får nu två alternativ av Maggan:
1: Fullfölj affären och jag säger upp bekantskapen och du får aldrig mera sätta din fot på Odalgården.
2: Häv avtalet med EB, så glömmer vi din lilla fadäs, pratar aldrig mera om saken och allt är som vanligt igen.

Alt 1 innebär att hela hans liv rasar samman och han får tillbringa de sista åren helt ensam i en lägenhet i Uppsala.
Alt 2 innebär att allt blir som vanligt igen för Esb, men att han kommer att tvingas uppföra sig illa mot EB. Kanske var det därför han avvek från mötet 23 nov. Han klarade helt enkelt inte att tala om hur det faktiskt ligger till. Kanske också därför han kommer med ständigt nya förklaringar för att komma ur affären. Det är nog lite skämmigt att erkänna att man inte har något annat liv än det som Maggan och Odalgården kan ge honom.

Frågan är vad jag själv hade gjort i Esb:s situation om min killgissning stämmer, nämligen att han och Maggan tolkat meningen med testamentet på olika sätt och att det är det som är grunden för hela striden.

Esb valde alt 2 och jag förstår honom faktiskt.
Jag hade förmodligen också valt alt 2. Och skämts som en hund.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om detta ligger väldigt nära sanningen.
2021-03-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Narrativet bland trollen är att Ebba försöker blåsa Esbjörn. Men hon är snäll och låter honom genomföra affären utan mäklare.

Detta var väl ändå dagens trolleri-trollera.

Ebba är snäll o låter Esbjörn genomföra affären utan mäklare
2021-03-05, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Detta var väl ändå dagens trolleri-trollera.

Ebba är snäll o låter Esbjörn genomföra affären utan mäklare

Ja, han sparar ca 200 000 kr på det.
2021-03-05, 17:18
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Men huset var ju värderat till mellan 4,2-5 miljoner i befintligt skick. Köparen köper ju huset i befintligt skick, hur mycket den i ett senare läge väljer att lägga på renovering är ju varje köpares eget val.

Förövrigt Jag antar att det det är tusen kr du beräknar dina exempel i.
Lite frågor på den bara, har huset källare? Annars behövs ju knappast renovering.
Min granne lade om hela sitt tak i somras det kostade 123 tusen. Varför beräknar du så högt som upp åt 400 tusen i ditt exempel. Jag drog in bergvärme för ett par årsettan det kostade lite över 100 tusen. Har du dåliga kontakter inom hantverkar skråt eller lägger du dig medvetet högt? Det har aldrig funnits en brygga. På vilket sätt är det relevant att ta upp brygga och uthus i ditt räkneexempel? Eller förresten på vilket sätt är ditt räkneexempel överhuvud tagit relevant?

Självklart. Syftet var att belysa ungefär vilket investeringsbehov som kan finnas för att skapa ett fullvärdigt 8 miljonershus på den aktuella tomten (som fortfarande bara har 21 meter strandlinje).

Ja, det är klart att det är tusen. Vad tror du??? Frågar du bara för sakens skull?

Ja, huset har partiell källare. Det framgår både av värderingsutlåtandet men också av diskussionen om att träden togs ned för att påbörja dränering.

Om du läser noggrant så säger jag 200 - 400 beroende på skick under. Av bilderna så framgår att det är rejält med mossa på taket vilket kan innebära fuktinträngning och röta inte bara i läkten utan även undertaket. Byter man undertaket passar man även på att tilläggsisolera vinden. Dessutom tror jag inte att din granne fick enkupigt tegel utan betongpannor som kostar ungefär hälften så mycket.

En bergvämepump kostar mellan 70 - 160 tkr beroende på kvalitet och effekt. Till det kommer kostnaden för borrning.

Har det aldrig funnits brygga? Du har inte ens kollat ett flygfoto på hitta.se eller google över kåken? Jo, det finns en brygga som ägaren disponerar. Men det finns inget inskrivet servitut till den rätten så man kommer att få luta sig mot hävdvunnen nyttjanderätt - det fanns en brygga även på 50/60-talet om man kollar eniros historiska kartor. Så det är relevant

Uthusen är enkla och bara att riva. Om man har en villa så vill man ha ett garage eller liknande för att ställa in trädgårdsmöbler, redskap, gräsklippare osv under vintern så det är relevant

Du tänker väl som så många andra att kostnaden alltid är efter rot. När man talar om ett så här risigt objekt så käkar man upp rot-avdraget i ett nafs, särskilt som ensamstående. Det är därför närmare verkligheten att bortse från rot.

Slutligen kanske jag ligger i överkant. Min erfarenhet av större fastighetsjobb är att det drar över budget. Kolla på det mycket underhållande programmet husdrömmar - den enda som klarat budget under senaste säsongen var en kille som gjorde mer än halva jobbet själv och som övertalade sin sambo om att lägga laminat i hela vardagsrummet.

Men om man bara byter lite här och där varje år så kan man säkert hålla nere kostnader.

Så ja, jag tycker att det är ganska relevant och det är ingen som gett sig in på ämnet tidigare utan listar jämförelseobjekt som de inte har en aning om hur de ser ut.

Mäklarskråets mantra för fastighetsvärde: "Läge, läge och läge" skall tolkas: Ort, tomtens placering på orten och slutligen husets placering på tomten (eller i lägenhetsfall lägenhetens placering i huset). Tomtens placering på orten är sisådär, inklämd i sydvästra viken med blygsamma 21 meter strand.
Tjockt med vass och näckrosor utanför var det också. Huset ligger placerat mitt på tomten och har 10 meter till tomgräns söder och norrut och ca 20 meter västerut. Inget styckningsobjekt rent tekniskt och med högsta sannolikhet inte heller ur strandskydssbestämmelserna. Huset vänder gaveln mot sjön vilket självklart är sämre än att lägga en långsida.

Slutsats: Ebba kommer att vinna detta oavsett om det kan påvisas att Esbjörn var virrig när han skrev på därför att priset är inte uppenbart lägre än marknadsvärdet. Båda rekvisiten måste föreligga för ogiltigförklarande av ingånget avtal.
2021-03-05, 17:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag har skummat värderingen, där av min fråga om huset hade källare. Jag tänker att man låtsas vara stensäkert jävligt dåligt om man frågar om det man är osäker på.
Det finns en liten källare, som nås via en brant trappa vid köksingången.
Låter som en liten matkällare helt enkelt.
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=8
Större delen av huset står på torpargrund.
2021-03-05, 17:28
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja har läst men är ej säker på att det M-gård som var på banken.
Och det skulle ju förklara att det ej gick.

Grabbar, är ni inte läskunniga?

"Fått in pengar på ditt konto
Har du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

När du upptäcker att du har fått pengar på ditt konto av misstag bör du snarast kontakta din bank för att få information om vem som satt in pengarna. Banken kan hantera det på samma sätt som när du själv gjort en felbetalning."

Esbjörn kan inte bevisa att han fått pengarna av misstag. Då äger inte banken rätt att ta reda på varifrån de kom (det vet ju esbjörn i och för sig redan) men framfört allt inte avsändarens bankkonto. Det vore brott mot banksekretessen.
2021-03-05, 17:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rapporten kan vara komprometterad även om Barry Karlsson är opartisk. Jag har angett orsaken. Uppgiftslämnaren Majkgård har ärvt två fastigheter i Marielund från ensamstående män utan bröstarvingar. Det är inte oväsentligt i sammanhanget.

Det var du som hävdade att de experter som har uttalat sig om rapporten inte kan göra det eftersom de inte var med vid testtillfället, nu vill du plötsligt prata bort stycket som beskriver Esbjörns beteende vit testtillfället! Du får faktiskt bestämma dig.

Experterna som till och med ifrågasätter syftet med utredningen har haft tillgång till beskrivningen av Esbjörn vid testtillfället och den fullständiga omaskade rapporten. Deras slutsats är att utredningen är utförd för ett juridiskt ändamål och förstår inte ens varför den genomförts.

Barry Karlsson är inte opartisk, han är köpt av Esbjörn/Binninge för att skriva en rapport som de kan använda i domstol för att hävda att Esbjörn inte förstod vad han gjorde.

Och det är också hela problemet med rapporten, att den är skapad i efterhand i detta enda syfte.

Esbjörn har i intervju efter intervju, polisförhör efter polisförhöret och nu senast i en domstolsförhandling visat att han förstår mycket, mycket, väl vad han gjort och vad han gör.
2021-03-05, 17:35
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
När kontraktet skrevs den 20 augusti hade EB faktiskt med sig ett vittne. Hur många skulle hon haft med sig menar du? Det hade väl i stället varit lämpligt att Esb i så fall haft med sig någon. Det kunde han mycket väl ha haft om han så velat.

Det är dessutom så att ett det inte finns några krav alls i lagstiftningen (Jordabalken 4:1) på att köpekontrakt gällande fastighet ska bevittnas för att vara giltiga. Och om parterna av något skäl vill ha med vittnen vid kontraktsskrivningen så är det väl mera lämpligt att vardera parten har med sig var sitt vittne, och inte att den ena parten har med sig flera. Om EB hade haft två personer med sig kan jag tänka mig att det blivit ett väldigt gapande om "en mot tre".

Det vanliga är att kontraktsskrivningen följs upp med ett nytt möte där köpebrevet upprättas och bl.a. full betalning erläggs. På köpebrevet, som är ett kvitto på att säljaren har fått sina pengar, ska säljarens namnteckning bevittnas. Det förekommer dock att köpekontraktet och köpebrevet upprättas och skrivs under vid samma tillfälle och då läggs samman till ett dokument. Men även då är det säljarens namnteckning som bevittnas.

Nu uteblev Esb från det möte på banken som han och EB hade gjort upp om och där affären skulle fullföljas, köpebrevet skrivas under och Esbs namnteckning bevittnas. Det var inte EBs fel.

Hur fastighetsköp ska gå till har upprepats åtskilliga gånger i tråden. Men det verkar behöva upprepas med jämna mellanrum.
På det dokument man använder för att söka lagfart, vanligen köpebrevet, gäller enligt jordabalken 20 kap 7 § att lagfartsansökan ska "[...] förklaras vilande, om vid köp, byte eller gåva överlåtarens underskrift på fångeshandlingen inte är styrkt av två vittnen [...]". Om man bara har en köpehandling, dvs endast köpekontraktet, gäller det kravet för det dokumentet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in