2021-03-03, 20:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men vittnesmålet som SE hört, den om den mörka rocken. Vad tror du om det, ljög SE månne?
Undrar varför i så fall, knepigt det här.

Även om SE ljög så blir han inte gärningsman per automatik bara för det. Alf L ljög också och var inte heller han GM.

Jag lägger märke till att man i SEktbibeln inte kan skilja mellan att beslås med en lögn och att vara gärningsman utan likställer dessa två.

Det kan finnas andra bevekelsegrunder till att ljuga än att man är mördare. Något SEktbibelns författare tydligen inte förstår.
Citera
2021-03-03, 21:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Tilläggas kan ju att även LJ lutar mer åt jacka än rock, när det kommer till GMs klädsel.

Nu säger faktiskt LJ att mördaren kan ha haft keps. Det bör vi observera noga enligt KP. Att LJ lutar mer åt jacka än rock passar inte in på SE och måste därför förnekas.

Det kryllar inte med vittnen som sett mördaren ha keps så LJs observation är viktig för att peka ut SE!

Inte ett enda vittne på mordplatsen eller LJ ser någon handledsväska, men den observanta YN ser åtminstone ett hårt fodral utan synlig rem och det måste bara betyda att mördaren hade en mjuk handledsväska med rem som ingen sett på mordplatsen.

Om YN ens mötte mördaren på DBG är dock inte riktigt utrett.

Jag kallar detta för "vittnesbudkavel" man tar bara just det som skulle kunna passa in på SEs signalement från var och ett av vittnena längs flyktvägen och bortser från allt annat. Likt att klä på en klippdocka så kan man då ta fram ett vagt signalement som passar hjälpligt in på SE. Visserligen på extremt många andra också, men ingen har ju pekat ut dem som mördare.

Om man beaktar att KP också utan motivering "sätter en revolver i handen på SE, bara för att han måste ha en sån" så finns det knappast utrymme för alternativa gärningsmän.

Att inget vittne har pekat ut SE som gärningsman blir bara en petitess som invändning om vi använder dessa metoder för att peka ut SE som gärningsman.

Tyvärr känns detta sätt att resonera inte realistiskt i mina ögon, då alternativhypotesen att SE kom lite sent till mordplatsen och "bättrade på sin ankomsttid lite" är betydligt mer trolig.
Citera
2021-03-03, 21:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ja det är inte uteslutet att han kan ha snappat upp det när han kom tillbaka från löprundan, även om det är troligast att det var när han vände sig om uppe på krönet.

Jaså, och varför kunde han inte snappat upp det någonstans kring mordplatsen typ 2 min efter mordet? LJ borde rimligtvis också setts bäst från mordplatsen jämfört med från uppe på trappkrönet där GM mer bara kastar en hastig blick bakåt.
Citera
2021-03-03, 22:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jaså, och varför kunde han inte snappat upp det någonstans kring mordplatsen typ 2 min efter mordet? LJ borde rimligtvis också setts bäst från mordplatsen jämfört med från uppe på trappkrönet där GM mer bara kastar en hastig blick bakåt.
Ja han säger SE att " han inte hade någon klar bild över mannen, hans bedömning av ålder grundar sig närmast på kroppsbyggnad och hållning" så det var väl vad han hann se innan han skyndade vidare mot David Bagares gata.

I senare förhör blev det betydligt fler detaljer men då hade han ju läst på.
Citera
2021-03-03, 23:24
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ja han säger SE att " han inte hade någon klar bild över mannen, hans bedömning av ålder grundar sig närmast på kroppsbyggnad och hållning" så det var väl vad han hann se innan han skyndade vidare mot David Bagares gata.

I senare förhör blev det betydligt fler detaljer men då hade han ju läst på.

Det där är ju inget argument för att det är troligare att SE skulle sett LJ från trappkrönet. LJ sågs bäst från mordplatsen (då han flyttat sig N om barackerna), men även därifrån med längre exponering är det ganska svårt att göra den åldersbestämningen men dock betydligt troligare än från trappkrönet.
Citera
2021-03-03, 23:30
Medlem
Draifoss avatar
Skandiamannen - Mördare eller vittne?
Palmeutredningen lades ner i somras och lämnade efter sig en misstänkt mördare, den s.k. Skandiamannen Stig Engström. I dagens avsnitt diskuterar Veckans brotts expert Christoffer Carlsson hur vi skall se på Engström ur ett kriminologiskt perspektiv.

https://www.svtplay.se/video/30347070/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-skandiamannen-mordare-eller-vittne?start=auto
Citera
2021-03-04, 01:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänker inte "argumentera" med dig om det här, det brukar mest bli käbbel. Jag försöker bilda mig en uppfattning om händelseförloppet, på ett sätt där varje enskild detalj blir begriplig och passar in i ett större sammanhang. Och där går det helt enkelt inte ihop för mig att SE skall ha sett Lars J inne i gränden. Den pusselbiten passar helt enkelt inte in i helhetsbilden för mig, och då plockar jag bort den. Jag ser det alltså som mer troligt att det är först när SE läser intervjuerna med Lars J i media som han inser att det överhuvudtaget fanns en människa där inne i gränden.

Med andra ord anser du att SE sagt att han sett en 20årig man i blå jacka på vänster sida barackerna vid en viss tid och att det av en slump råkar finnas en 20 årig man i blå jacka som varit på vänstra sidan barackerna vid samma tid?
Citera
2021-03-04, 01:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
SEs vittnesmål om att han ser en man inne i gränden (LJ) inkommer redan kring 12 snåret dagen efter mordet. Frågan är om det verkligen stod i någon tidning redan morgonen efter att LJ stått där han stod. I så fall får någon gärna länka till den artikeln. Annars är ju den teorin inte ens hypotetisk möjlig.

Det är möjligt efter som Draifos tror att SE hittar på en 20 årig man i blå jacka i gränden. Och att det sen slumpar sig så att det fanns en 20 årig man i blå jacka på detta ställe i gränden, vid just denna tiden. Mycket tyder på att det är så nämligen. Vad är tydligen hemligt.
Citera
2021-03-04, 02:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Stämmer, han pratar inte om någon GM. Han säger bara att Lisbet Palme hade sagt, när han kom fram till henne, att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Han hade innan dess sett en man stå inne i gränden, iklädd mörkblå täckjacka. Eftersom vi vet att LP inte pratat med SE så la alltså SE ut ett villospår här. Smart.

Det var alltså inte en förväxlingsstrategi från början, åtminstone inte enbart.

Ok. Hur vet vi att SE inte pratat med LP?

Hur kunde SE veta vad LP sagt?

Gissningskungen SE. Gissar att det är LP som sagt blå jacka. Alltså att det närmaste vittnet när han själv mördade Palme i mörk rock ska ha sagt blå jacka. Gissar att det varit en 20 årig man i blå jacka en viss tid i gränden.

Han gissar då rätt. Fenomenet SE.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-04 kl. 02:08.
Citera
2021-03-04, 02:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej jag kan inte bevisa att han var på Sveavägen innan mordet (hur skulle jag kunna det?) men han stämplade ut 23.19 så han har med största sannolikhet klivit ut på gatan (vid Svea 44) ca 23.20.

Det viktigaste du påstår dig ha på SE är att han var där i tid för att kunna utföra mordet, inte sant? Men då är det ju ganska viktigt att få bort alla tvivel på att han kom ut i tid.

Tex den verkliga utstämplingstiden enligt fröken ur. Var det 23:19 eller 23:20? Vilket är fakta och vilket är fel?

Pratade han inte med väktarna?

Hur lång tid tar det från stämpelklockan, öppna dörren in till receptionen, prata med väktarna, öppna ytterdörren och gå till Dekorima?
Citera
2021-03-04, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det där med "i 20-årsåldern" kan jag inte förklara, men det är säkert inget hokus-pokus. Jag tror för övrigt inte att det finns någon teori som har kunnat förklara exakt alla observationer, och själv tycker jag att den svåraste utmaningen har varit att försöka förstå varför Anders B säger att gärningsmannen hade en upprullad stickad mössa. Det går ju inte alls ihop med SE-hypotesen, som jag personligen tycker är den teori som har det absolut bästa förklaringsvärdet.

Här kan man jämföra med hur författaren Lars Borgnäs har löst det här i sin alternativa teori. I stället för att t.ex. tänka att Anders B helt enkelt kan ha sett fel, så väljer Lars Borgnäs att i stället utgå ifrån just Anders B:s vittnesmål om en upprullad stickad mössa. Problemet är bara att då kommer inte Borgnäs längre än så här, och så tvingas han väl i vanlig ordning dra till med typ SÄPO om resten av händelseförloppet:
"Olof Palmes mördare bar sannolikt en upprullad stickad mössa."
https://gunnarwall.wordpress.com/2018/11/25/lars-borgnas-om-skandiamannen-han-var-inte-mordaren-men-kan-ha-varit-mannen-pa-asen/

Om man tittar på Anders B:s uppgifter så säger han att det är tre kvinnor som går där. Han pratar om att mördaren ska ha använt vänster hand. Han placerar dem på trottoaren på olika sätt. Det finns väl olika förklaringar till Anders B:s olika uppgifter, men det är hur som helst svårt att ta dem helt och hållet för sanningen. Han verkar inte ha någon tydlig minnesbild av hur han kom till platsen, han har en blacka mellan krogen och bankomaten verkar det som. Hans vänner tog ut pengar ur bankomaten 3-4 minuter innan skotten. Anders B har tydligen uppehållit ensam sig på platsen under 3-4 minuter efter att hans kamrater gått sin väg. Bara som en fingervisning om hans berusningsgrad. SE såg Anders B rulla runt på platsen innan han sköt Palme. Det är därför han nämner en berusad person i förhör.
Senast redigerad av dudley555 2021-03-04 kl. 03:59.
Citera
2021-03-04, 03:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
9 på chockskalan (varav en del fysisk "medtagenhet" efter löprunda) där 10 är högsta chocknivån.

Intressant. SE är alltså extremt chockad enligt dig, kan ju knappt prata.

I detta väldigt chockade tillstånd menar du alltså att SE under fysisk påfrestning (promenerande fort och springande) på några minuter hittar på en story om hur han är ett vittne till mordet han nyss utfört helt oplanerat. En story som 35 år senare inte med säkerhet kan spräckas. Det får man säga är en extrem prestation.

Fina detaljer i att han inte kände igen LP riktigt. Att han inte trodde på att det var Palme till en början. Hittar på att man käbblar om att man inte får skämta om att det är Palme. Han hörde skottet som en avgasknall (likt många andra vittnen som beskriver ljudet på ett sätt som verkar alldeles för tyst).

Han säger det väller blod ur munnen och att LP blir bryskt behandlad av polisen. Beskriver hur Palme såg annorlunda ut i ansiktet, precis som folk brukar säga när de ser en anhörig död (anhörig har ett välkänt ansikte, kändis har välkänt ansikte). Han berättar att han aldrig träffat Palme.

Det är en besynnerlig historia att hitta på om man inte upplevt det. Stämmer så fint med verkligheten som man bara kunnat uppleva på mordplatsen några få minuter efter mordet.

Om SE är GM ska han alltså ha kommit på och dragit en nästan perfekt lögnhistoria med fina detaljer samtidigt som han var extremt chockad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in