2021-03-03, 18:42
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Min poäng var att vi inte kan ta Aftonbladets uppgifter som ett konstaterat faktum. Den vaga formuleringen om ”Enligt uppgift till Aftonbladet...” betyder ju att de inte vet.
De vet, eller borde veta, att han var där, men som flera påpekat inte varit säkra i vilken polisiär roll. Det kan ha varit så enkelt att han befann sig i närheten, var tillgänglig och med lämplig kompetens för att medverka vid undersökningen av platsen. Tiden får utvisa.
Citera
2021-03-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Okej! Jag försöker tänka ut vad för form av elektronik som skulle kräva bombtekniker och om man läser vad deras arbetsuppgifter är så bör det handla om utrustning av militärt slag. Om det nu är den alla pratar om kanske han hade med sig utrustning för att "öva" under sin löptur.
Eftersom det inte finns en uns av sanning i vad folk skriver här, åtminstone inga källor av något slag, utan enbart vilda spekulationer ang sprängning, så tar åtminstone jag det med en rejäl skopa salt. Polisen kan ha hittat något de inte kunnat identifiera på håll och för säkerhets skull kallat på bombtekniker - det kan vara några batterier eller vad som helst.
Citera
2021-03-03, 19:13
Medlem
jag undrar spontant, hur stort intresse kvarlevor i Tyresta skulle uppbringa t.ex. här på flashen om det inte vore för att DA försvunnit.
Med det vi vet idag är det kroppsdelar eller en hel kropp som hittats i Tyresta. Ingenting mer. Ändå fylls sida efter sida upp med den ena mer fantastiska teorin efter den andra...

Om DA inte var försvunnen, då skulle jag gissa att vi hade haft max 8 sidor i denna tråd.
Citera
2021-03-03, 19:18
Avslutad
Kan det vara så att han var smygbög och inte orkade leva med sig själv? Och bara tagit självmord?
Citera
2021-03-03, 19:33
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Om DA inte var försvunnen, då skulle jag gissa att vi hade haft max 8 sidor i denna tråd.
Du kan själv välja hur många inlägg som skall visas per sida och på så sätt påverka hur många sidor en tråd har. Det kan bli svårt att komma ner till åtta, men om du maxar inställningen kan du komma ner till mindre än en tredjedel jämfört med standardinställningen.
Citera
2021-03-03, 19:36
Medlem
SeanAverys avatar
Har läst igenom det mesta av tråden nu, sjukt många inlägg om Björnar och älgar, ja Björn har ju setts runt Stockholm några gånger, iallafall norr om staden, ska vi tro att att en Gåsgam varit där och tuggat på liket?
Senast redigerad av SeanAvery 2021-03-03 kl. 19:40.
Citera
2021-03-03, 19:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Styckningsdelar kanske. Bara delar av en kropp kan ha hittats.

Varför släpa på dem så långt i svår terräng och trots det lämna dem synliga för den som har vägarna förbi?

Då är det ju enklare att gräva ner dem i en skog eller bränna dem på en brasa i valfri skog inte långt från en väg.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2021-03-03 kl. 19:39.
Citera
2021-03-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför släpa på dem så långt i svår terräng och sen bara lämna dem synliga för den som har vägarna förbi?

Då är det ju enklare att gräva ner dem i en skog eller bränna dem på en brasa i valfri skog inte långt från en väg.
De kan ha varit nergrävda, men vildsvin bökat upp kvarlevor? Och andra djur släpat omkring. Nä, inte f*n vet jag. Hela historien om dessa kvarlevor mitt i en nationalpark känns overkligt.
Citera
2021-03-03, 19:43
Medlem
Viktigast nu att inte ämnet rinner ut i sanden. Myndigheterna bör informera vad som hittats oavsett om det ligger i allmänhetens intresse eller inte.

Vid nedtystning bör vän av ordning dra öronen åt sig....
Citera
2021-03-03, 19:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Självmord medelst detonation har jag inte hört talas om sedan WW2 när japanerna på Iwo Jima sprängde sig till döds med handgranater.

Det måste väl vara fullständigt unikt i Sverige om det här är sant?!

Jo då det händer ibland. Inte helt unikt.

Hittade två på en snabb googling:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwMbEg/jag-tankte-bombattack

https://www.st.nu/artikel/sprangde-sig-sjalv-till-dods
Citera
2021-03-03, 19:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Självmord medelst detonation har jag inte hört talas om sedan WW2 när japanerna på Iwo Jima sprängde sig till döds med handgranater.

Det måste väl vara fullständigt unikt i Sverige om det här är sant?!
Inte helt ovanlig självmordstaktik förr i tiden när dynamiten kunde få inhandlas av i princip vem som helst. Har sett flera gamla tidningsartiklar där män tagit livet av sig genom att ha en dynamitgubbe i munnen och tända på. Det är väl ett ganska snabbt, säkert och smärtfritt sätt att kasta in handduken. Så har någon tillgång till rejäla sprängmedel är det väl inte otänkbart att man väljer det sättet.
Citera
2021-03-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Varför förmodar alla att bombteknikerna skulle vara på plats på grund av just sprängämnen när det även är polisens bombtekniker som hanterar giftiga ämnen m.m? Det är bombtekniker som hanterar brev man misstänker vara te.x mjältbrand och annat giftigt.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bombtekniker/

Ska man spekulera hejvilt så visst, kanske var en uppgörelse i den "undre världen" där man hade med sig sprängämnen för att tortera offret eller använda som avrättningsmetod men jag tycker det är osannolikt att man glömmer en handgranat med risk för DNA/avtryck på en brottsplats där dessutom väljer att lämna offret.

Förmodligen har man inte hittat något särskilt utan någon form av pulver men med tanke på att det ligger en död person i anslutning till fyndet så tar man det säkra före det osäkra och kallar in bombgruppen.

Intressant och en nyhet för mig!

Men, är väl inte konstigt att det spekuleras om sprängmedel istället för mjältbrandspulver i förhållande till en hittad död person som möjligtvis kan vara en försvunnen militär??
Senast redigerad av Mess11 2021-03-03 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in