2021-03-03, 17:11
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det har hänt i modern tid i Sverige tidigare. Vet att jag läst om det.
Ja det var en snubbe i Norrköping för som sprängde skallen av sig utanför biblioteket mitt på dagen för ett antal år sen.
Citera
2021-03-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det har hänt i modern tid i Sverige tidigare. Vet att jag läst om det.

Joda! visst, han kanske inte höll i någon handgranat men sprängde själv till stoft gjorde han.
https://www.expressen.se/nyheter/bil-sprangdes-pa-varmdo---en-dog/

"För polisens del handlar det om att slå fast med säkerhet att ingen ytterligare person satt i bilen när den sprängdes. - Vi kan inte vara säkra, även om indikationerna är sådana"
Senast redigerad av vinkelkap 2021-03-03 kl. 17:34.
Citera
2021-03-03, 17:36
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det var en snubbe i Norrköping för som sprängde skallen av sig utanför biblioteket mitt på dagen för ett antal år sen.

Känner till en läkare som drog några varv pentylstubin runt nacken och tände på. Poliserna som kom till platsen hade inte sett något värre självmord. Får se vad som har hänt i Tyresta.
Citera
2021-03-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Vad hade den som hittade liket för ärende till grottan?

Det finns inga grottor där. Det handlar om en skreva som kanske är någon meter djup. Man kan se på aftonbladets bilder hur poliserna står och tittar ner i skrevan. De är ganska vanliga i området. Ofta är de vattenfyllda.
Citera
2021-03-03, 17:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Meningslös meningsutbyte, speciellt för en som tror att den Björn måste korsa vägar för att ta sig fram men visst, din björnkunskap är nog lika usel som din argumentationsteknik och om du har hållit dig uppdaterad så har jag med en viss säkerhet släppt björn spåret och med detta kan jag konstatera att du inte har gjort tydligen.
https://www.de5stora.com/fragor-svar/bjorn/kan-bjornar-simma/
Unga björnhannar kan vandra långt och det hände för 12-15 år sedan eller mer att en ung hanne. vandrade ned till Sthlm. Den simmade dock runt Sthlm på utsidan genom att simma mellan öarna i skärgården. Dock blev den inte kvar utan vandrade nordöst igen då det inte finns några honor i området att para sig med.
Vargar har rört sig ned mot Sthlm med men blivit ihjälkörda eller vandrat ut igen.
Räv, örn, korp, kråka, möss däremot och kanske råttor som kan gnaga på ett lik.
Citera
2021-03-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben

Vet du när? Jag har vaga minnen av att ha hört om det där på 80-talet men att det redan då var "ett antal år sedan".

Ny tråd kanske?
Citera
2021-03-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Självmord medelst detonation har jag inte hört talas om sedan WW2 när japanerna på Iwo Jima sprängde sig till döds med handgranater.

Det måste väl vara fullständigt unikt i Sverige om det här är sant?!

Då har du nog missat ungefär 1000 självmordsattentat. Och ett stort antal andra sprängningar.
Har även förekommit i Sverige.
Citera
2021-03-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Den sistnämnda meningen kan jag hålla med dig men det är inte relevant att inte utesluta att något djur är inblandad med just tanke på omständigheterna. Det är skog, djur. Djur drar sig dit+djur trivs där= Djur finns där. Den kopplingen ska du väl kunna ta i åtanke ändå bland alla teorier som presenteras.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns inga grottor där. Det handlar om en skreva som kanske är någon meter djup. Man kan se på aftonbladets bilder hur poliserna står och tittar ner i skrevan. De är ganska vanliga i området. Ofta är de vattenfyllda.

Nu när du säger sådär så håller jag det inte så osannolikt att OM det är DA han vurpat/glatt ikull slagit sig medvetslös/orörlig och drunknat.
Citera
2021-03-03, 18:26
Medlem
Neonights avatar
Några UFO- observationer i samband med försvinnandet? Skulle kunna förklara hur han hamnat där. Upplockad och sen dumpad där i skrevan. Rena spekulationer såklart...
Citera
2021-03-03, 18:31
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Varför förmodar alla att bombteknikerna skulle vara på plats på grund av just sprängämnen när det även är polisens bombtekniker som hanterar giftiga ämnen m.m? Det är bombtekniker som hanterar brev man misstänker vara te.x mjältbrand och annat giftigt.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bombtekniker/

Ska man spekulera hejvilt så visst, kanske var en uppgörelse i den "undre världen" där man hade med sig sprängämnen för att tortera offret eller använda som avrättningsmetod men jag tycker det är osannolikt att man glömmer en handgranat med risk för DNA/avtryck på en brottsplats där dessutom väljer att lämna offret.

Förmodligen har man inte hittat något särskilt utan någon form av pulver men med tanke på att det ligger en död person i anslutning till fyndet så tar man det säkra före det osäkra och kallar in bombgruppen.
Senast redigerad av Spelmissbruket 2021-03-03 kl. 18:36.
Citera
2021-03-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Varför förmodar alla att bombteknikerna skulle vara på plats på grund av just sprängämnen när det även är polisens bombtekniker som hanterar giftiga ämnen m.m? Det är bombtekniker som hanterar brev man misstänker vara te.x mjältbrand och annat giftigt.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bombtekniker/
Man skrev i AB att man hittat någon form av elektronik. I samband med det skrev AB även att bombtekniker var på plats. Därav satte folks fantasi igång. Det är inte alltid heller flashbackare bryr sig om att läsa inläggen eller följa länkar speciellt noggrant. Men vi lär få se vad man hittat och förhoppningsvis även vems kvarlevor som låg där.
Citera
2021-03-03, 18:40
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man skrev i AB att man hittat någon form av elektronik. I samband med det skrev AB även att bombtekniker var på plats. Därav satte folks fantasi igång. Det är inte alltid heller flashbackare bryr sig om att läsa inläggen eller följa länkar speciellt noggrant. Men vi lär få se vad man hittat och förhoppningsvis även vems kvarlevor som låg där.

Okej! Jag försöker tänka ut vad för form av elektronik som skulle kräva bombtekniker och om man läser vad deras arbetsuppgifter är så bör det handla om utrustning av militärt slag. Om det nu är den alla pratar om kanske han hade med sig utrustning för att "öva" under sin löptur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in