2021-03-03, 15:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Vilken "helhetsbild"?

Så när fakta inte passar in i din hypotes plockar du bara bort den?

Det är exakt det här det felar i SE-sektens hypotes.

Först bestämmer man sig för att SE är GM. Sedan klipper och klistrar man och väljer ut allt som passar eller kan omtolkas in i den hypotesen och drar ett stort svart streck över det som motbevisar hypotesen. Förstår du frustrationen hos alla de som vill ha en hållbar hypotes.

Jag är inte emot SE som GM per se. Utan efterfrågar en balanserad hypotes utifrån de fakta som finns.
Inte att man plockar ut vissa bitar och tänjer på sanningen för att sedan pressa in det i en förutbestämd hypotes och uppfattning om SE som bygger på Vintras, Stat Behind, EAP och hemska Täbymoderater.
Jag har alltså två olika hypoteser: Att det gick till som SE säger, resp. åklagarens teori om händelseförloppet.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-03 kl. 16:11.
Citera
2021-03-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att den här påhittade "egentliga" gärningsmannen fick just en mörkblå täckjacka kan ha en mycket enkel förklaring. Just det signalementet (som alltså byggde på något som Lisbeth hade sagt till Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus, och som knappast hade något alls med Lars J att göra) hade gått ut t.ex. i Rapports extrasändning kl. 04:00, så det kunde väl SE ha snappat upp där. Att han sedan placerade denna mörkblå täckjacka just där inne i gränden behöver inte heller vara något mysterium. Det kanske var naturligt att placera den på den enda någorlunda upplysta platsen, längs den flyktväg som SE säkert var väl förtrogen med. Var skulle han annars ha placerat den här gärningsmannen?
Jag tror inte på att han snappade upp det i rapports extrasändning. Rubriken för anmälan är iakttagelse av en person. Varför är det så konstigt om han såg LJ inne i gränden? Han pratar inte om någon GM i förhöret.
Citera
2021-03-03, 16:34
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Att den här påhittade "egentliga" gärningsmannen fick just en mörkblå täckjacka kan ha en mycket enkel förklaring. Just det signalementet (som alltså byggde på något som Lisbeth hade sagt till Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus, och som knappast hade något alls med Lars J att göra) hade gått ut t.ex. i Rapports extrasändning kl. 04:00, så det kunde väl SE ha snappat upp där. Att han sedan placerade denna mörkblå täckjacka just där inne i gränden behöver inte heller vara något mysterium. Det kanske var naturligt att placera den på den enda någorlunda upplysta platsen, längs den flyktväg som SE säkert var väl förtrogen med. Var skulle han annars ha placerat den här gärningsmannen?

Hur vill du förklara SEs bedömning att han var i 20-års åldern då? Definitivt inget som LP sagt iaf.
Citera
2021-03-03, 16:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Nu har andra redan svarat, men:
På Holmérs presskonferens talas om en man på 170-180 cm. Kan vara två män med utländsk bakgrund. Björkman talar om att han hör något på främmande språk. Det har talats om en man i 25-35 års ålder. Detta är bara vad jag tog utifrån huvudet. Vi kan skapa vilken profil som helst egentligen utifrån vittnesuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Björkman säger bara att han hörde LP skrika till nåt på ett "utländskt språk" då skotten avfyras. Hon var från överklass precis som OP så min gissning är att hon av nån chockad ryggmärgsreaktion skriker nåt på franska som hon lärt sig för länge sedan.

Nån 25-åring har det inte talats om mig veterligen, ej heller av utländsk bakgrund. Du blandar nog ihop saker tror jag.

Jan Nilsson uppger 25-30 år
Det är även han som säger utländsk, så ja Erik1974, det går med lite "cherry picking" att få ihop nästan vilken person som helst.
Citera
2021-03-03, 17:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hur vill du förklara SEs bedömning att han var i 20-års åldern då? Definitivt inget som LP sagt iaf.

Tilläggas kan ju att även LJ lutar mer åt jacka än rock, när det kommer till GMs klädsel.
Citera
2021-03-03, 17:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag tror inte på att han snappade upp det i rapports extrasändning. Rubriken för anmälan är iakttagelse av en person. Varför är det så konstigt om han såg LJ inne i gränden? Han pratar inte om någon GM i förhöret.
Stämmer, han pratar inte om någon GM. Han säger bara att Lisbet Palme hade sagt, när han kom fram till henne, att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Han hade innan dess sett en man stå inne i gränden, iklädd mörkblå täckjacka. Eftersom vi vet att LP inte pratat med SE så la alltså SE ut ett villospår här. Smart.

Det var alltså inte en förväxlingsstrategi från början, åtminstone inte enbart.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-03 kl. 18:07.
Citera
2021-03-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stämmer, han pratar inte om någon GM. Han säger bara att Lisbet Palme hade sagt, när han kom fram till henne, att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Han hade innan dess sett en man stå inne i gränden, iklädd mörkblå täckjacka. Eftersom vi vet att LP inte pratat med SE så la alltså SE ut ett villospår här. Smart.

Nu gällde det ju att SE uppgav redan 1/3 att han såg en man i 20-årsåldern i blå täckjacka vilket Draifos tror att han snappat upp i rapports extrasändning. De säger väl ingenting om man i 20-årsåldern där?
Citera
2021-03-03, 18:22
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Nu gällde det ju att SE uppgav redan 1/3 att han såg en man i 20-årsåldern i blå täckjacka vilket Draifos tror att han snappat upp i rapports extrasändning. De säger väl ingenting om man i 20-årsåldern där?

"Man i trettiofemårsåldern sköt två skott i bröstet på Olof Palme..."

Det var kaos efter mordet.

Det var ett optimalt valt tillfälle, sportlovet började på måndagen, många var lediga och hade redan åkt iväg på fredagskvällen.
Som HH.

Inget om 20-åring i blå täckjacka.
Citera
2021-03-03, 18:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej det gör de inte, den observationen gjorde han nog själv från trappkrönet.
Citera
2021-03-03, 18:25
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Jag har alltså två olika hypoteser: Att det gick till som SE säger, resp. åklagarens teori om händelseförloppet.

Men utveckla gärna din helhetssyn på MOP med SE som GM.
Citera
2021-03-03, 18:27
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Det kan man inte vara helt säker på, troligt alternativ är annars att LP sagt blå längre täckjacka men kanske inte direkt till SE men att han snappat upp det.
Citera
2021-03-03, 18:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Men utveckla gärna din helhetssyn på MOP med SE som GM.
Just det där med "i 20-årsåldern" kan jag inte förklara, men det är säkert inget hokus-pokus. Jag tror för övrigt inte att det finns någon teori som har kunnat förklara exakt alla observationer, och själv tycker jag att den svåraste utmaningen har varit att försöka förstå varför Anders B säger att gärningsmannen hade en upprullad stickad mössa. Det går ju inte alls ihop med SE-hypotesen, som jag personligen tycker är den teori som har det absolut bästa förklaringsvärdet.

Här kan man jämföra med hur författaren Lars Borgnäs har löst det här i sin alternativa teori. I stället för att t.ex. tänka att Anders B helt enkelt kan ha sett fel, så väljer Lars Borgnäs att i stället utgå ifrån just Anders B:s vittnesmål om en upprullad stickad mössa. Problemet är bara att då kommer inte Borgnäs längre än så här, och så tvingas han väl i vanlig ordning dra till med typ SÄPO om resten av händelseförloppet:
"Olof Palmes mördare bar sannolikt en upprullad stickad mössa."
https://gunnarwall.wordpress.com/2018/11/25/lars-borgnas-om-skandiamannen-han-var-inte-mordaren-men-kan-ha-varit-mannen-pa-asen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in