Citat:
Ursprungligen postat av
fr0g
Jag är 189cm, väger cirka 85kg. Är väl alltså normalvikt kan man säga, lite smal kanske. Skulle vilja bygga muskler och har kollat runt lite på nätet på träningsscheman och nästan alla pekar på att man ska träna 3ggr i veckan, 1timme per pass. T.ex överkropp måndag, ben onsdag, rygg fredag.
Det jag har svårt att fatta är hur så pass lite träning ska göra nytta. I militären så tränar man väl typ dygnet runt t.ex? Man är väl ute och joggar flera timmar och gör armhävningar säkert flera hundra per dag.
Så det jag undrar är om det är scam’s jag läser, att träna 3x i veckan. Tränar jag bicep curls på det viset som typ alla rekommenderar, det blir alltså 3x12 reps 1 gång i veckan. Hur fan kan det bli resultat av det? Då är det väl mer påfrestande att bära Ica kassar hem från att ha handlat mat?
Tre pass i veckan kan vara bra att börja med, själv tycker jag fyra st i början och 6 pass i veckan.
Sen bör man nog köra mer än en bicepsövning, finns många olika vinklar man kan köra ifrån för att belasta dom så kallade huvudena på muskeln.
Utöver det finns det också en del övningar som ser ut som bicepsövningar där man primärt tränar närliggande muskler men bicepsen får ändå viss träning där för att inte tala om diverse lats- och roddövningar som belastar ens biceps en inte obetydande del.
Själv föredrar jag att man kör 50% av allt man skall träna ena passet och nästa pass andra hälften. Detta är lite för att man sällan isolerar en muskel helt och hållet utan man belastar ändå ofta andra muskler indirekt så att säga, lite som jag skrev i förra stycket med just biceps.
Därför tycker jag att ett pass som innehåller knäböj också skall innehålla marklyft, och andra benövningar, men p.g.a. marklyft så skall det passet också innehållet ryggövningar och p.g.a. det skall fortfarande samma pass också innehålla biceps e.t.c.
Sen nästa pass kan innehålla bröst, axlar, triceps, traps o.s.v.
Sen kan man ha magövningar på ena passet, bägge passen, eller olika typer av magövningar på olika pass.
Så om man kör så här tre ggr i veckan blir det 1,2,1, för att sedan veckan efter köra 2,1,2.
Och en annan grej, kör man många övningar på en muskel så kan det vara bra att köra färre sets då det annars lätt blir en för stor belastning på muskler men framför allt leder, speciellt i början.