Citat:
Helt fel. Och detta kommer från en man som har tränat i 8 år.
Ju tyngre vikt du lyfter desto mer tränar du benen. En snubbe som knäböjer 150kg 5x5 (utan hjälpmedel) har mer tränade ben en en snubbe som knäböjer 60kg 20gånger 5 sets. Tung vikt pressar din kropp på ett helt annat sätt.
Stelhet löses med stretching. Stretcha mer om du vill bli mer rörlig.
Ju tyngre vikt du lyfter desto mer tränar du benen. En snubbe som knäböjer 150kg 5x5 (utan hjälpmedel) har mer tränade ben en en snubbe som knäböjer 60kg 20gånger 5 sets. Tung vikt pressar din kropp på ett helt annat sätt.
Stelhet löses med stretching. Stretcha mer om du vill bli mer rörlig.
Lång erfarenhet behöver inte säga så mycket alls. Isf ligger du i lä där 😄.
Forskning och egen erfarenhet håller inte med dig. Snarare så att intensiteten styr vad du får ut av träningen. Är 20reps på 60kg inte tillräckligt för att ta ut sig så måste du göra det intensivare med mer vikt eller med hjälp av andra metoder.
Däremot är det antagligen lättare att hålla en hög intensitet med tyngre vikter än vad det är med lättare. Oftare jag ser folk som tar ut sig mycket mer med få reps och tunga vikter än vad jag ser folk som går till riktig failure på lättare.
Men det finns dock andra fördelar och nackdelar med 5x5 och det är att nervsystemet vänjer sig vid en tung vikt på ryggen och kan vara fördelaktigt för vissa. Nackdelen är bara att risken för att skada sig blir så pass hög att det inte är värt det för gemene man.
Med enkel och liten manipulering av denne persons utförande i övningen så kan man få ner vikten avsevärt med samma nivå av intensitet och utan den medförda risken, så att enbart
En sådan tung vikt pressar helt klart ihop en på ett annat sätt men jag kan endast komma på ett par scenarion där det skulle vara fördelaktigt.
Stretching av fotleden enbart för att komma ner i en 3:e världen-squat kan man ju försöka sig på, med risken att man kanske blir besviken. Tillsvidare så kan man använda sig av klackar eller ramp
har tränat i 8 år ungefär och är själv ganska stor och stark och snabb. Jag är 1.95 och väger 193kg och ligger enligt egen beräkning på ungefär 20% kroppsfett.
jag lyfter EXTREMT tungt, på elitnivå (även fast jag inte tävlar professionellt) och jag vet vad jag pratar om.