2021-03-02, 22:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag undrar om han någonsin velat sälja eller om det mer var att han tyckte det var trevligt när någon intresserade sig för huset och honom. Han har väl inte så mycket att fylla ut sina dagar med där på Majkgården

Hur detta än går så tror jag att reportern Marmorstein har helt rätt att Ebba kan aldrig vinna över en 81 åring (82 i maj).

Det är möjligt att det är så. Jag vet inte, man kan spekulera om det. Han är säkert ensam och kanske uppskattar lite sällskap och få samtala med någon. Men vi ska komma ihåg att han avböjt tidigare lägre bud.

När det gäller huset förstår jag inte varför han skulle vilja behålla det till varje pris. Han är som du skriver 82 år, vistas han där ens regelbundet? Det verkar inte som han har brytt sig om fastigheten på mycket länge. Vore jag i hans ställe skulle det bara bli skönt att bli av med det och sälja, eller skulle jag skänka bort det till arvinge/ar.

Visst känslomässigt har Ebba svårt att vinna över Esb pga dennes ålder. Hade han inte den åldern till sitt skydd skulle nog de flesta tycka att han agerade ohederligt.

Rent faktamässigt så verkar Ebba inte gjort något fel (såvida inte nya uppgifter framkommer), priset är inom rimlighetens ramar, hon har inte stressat fram affären, Esb har full rättshandlingsförmåga.

Men känslor slår tyvärr ibland fakta. Visst är det så.
2021-03-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zl3P8/kds-attack-pa-s-har-egna-trollfabriker

Precis det jag trott hela tiden. Inga superhöga odds på att några av dessa sitter här i tråden.

Lille junior. Tro inte på allt du läser i tidningen. Om du misstänker troll i diskussionen kan du bli en trolljägare genom att kolla posthistorik för att hitta alla sossar. Jag har diskuterat politik många gånger innan denna härva och det finns inget som skulle kunna utpeka mig som en sosse.

I övrigt tycker jag att det vore mer produktivt att bedriva den politik väljarna vill ha, hålla vallöften, och inte bilda oheliga allianser, i stället för att bli lätta byten för troll. Sen finns det en skala från vad som är granskning av politiker, till trollfabriker.

När man påtalar trollfabriker, har man förlorat hela debatten. Det finns många bra och hederliga politiker som några troll inte kommer åt. Trollen får vittring på rötäggen. Sköter man sig och ger fan i andra människors egendom kommer trollen inte kunna ha något att trolla om. Just saying.

I övrigt kommer man långt med en god uppfostran. Det finns etikett regler för hur man tar kontakt med folk man inte känner. Med god fostran avses att inte använda de invektiv du har använt mot mig. Just sayng.
2021-03-02, 23:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Det måste vara skönt att vara kristen, gud förlåter ju allt. Enligt Ebba så verkar han även förlåta att man lurar en gammal farbror.
2021-03-02, 23:03
Medlem
En titt i kristallkulan:

När tvisten avgjorts till EBs fördel kommer det bara bli helt tyst i media. Möjligtvis en pliktskyldig notis undanskuffad långt ner på sämsta möjliga klick-ratio, men i övrigt helt tyst. Inga uppföljande, klargörande reportage, eller fler avslöjanden kring ’nätverket’ bakom Esbjörn. Ingen upprättelse.

Bara helt tyst och bortglömt.. svensk medias modus operandi när verkligheten är ’’fel’’.
Senast redigerad av Pomeline 2021-03-02 kl. 23:09.
2021-03-02, 23:04
Medlem
Drozds avatar
Hyresgästföreningen har donerat 270k till Esbjörn Bolin (via Erik Pelling) som stöd för att han inte ska ge upp. Målet är att skada EBT och KD och därigenom hindra en högerregering (=marknadshyror).
2021-03-02, 23:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Mmm, fast inte riktigt, vi talar om ett område där societeten haft sina sommarstugor sen väldigt lång tid tillbaka. Och om du missat det så är själva syftet med en sommarstuga att den ligger i bushen. Jag vet inte heller Almunge-trakten riktig räknas som skogen.
Du visar på ett exempel med ca 7000 kvadrat meter mindre kvadratmeter tomt och din tomt är heller inte en strandtomt.
Jag bor i riktiga skogen, och strandtomtens här går för en 4-5 miljoner. Vi har 30 mil till Stockholm. Så tillåt mig att småle när du tänker att de går för under miljonen, hitom Uppsala, sett från Stockholm.

"vi talar om ett område där societeten haft sina sommarstugor sen väldigt lång tid tillbaka."
Nej. Societeten har sommarhus på franska rivieran. Möjligen i Båstad. Inte i Marielund.

Här har du en gård på 19 ha utanför Uppsala:
https://www.hemnet.se/bostad/gard-tensta-uppsala-kommun-gard-ca-19-ha-17285715
2,5 miljoner riksdaler.
2021-03-02, 23:06
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, hon vinner väl. Hon har ju sin väninna som vittne på att Esbjörn minsann läste igenom kontraktet där i månskenet av stearinljusen. Esbjörn hade dessvärre inget vittne med sig...
Finns det någon uppgift om vem väninnan är? Vad heter hon?
2021-03-02, 23:06
Medlem
Tycker nog att de som försöker plocka politiska poäng på det här borde tänka om. Den här typen av okynnesmål där den juridiska bilden egentligen är rätt given men där man istället försöker sig på politisk utpressning kan drabba vilken politiker och vilket parti som helst.

Vad blir nästa grej? en MUF:are/SSU:are som slänger sig framför bilen som körs av det andra partiets ledare?

Naturligtvis hyr man in ett juridiskt ombud som absolut inte är jurist men som däremot brukar supa med någon kvällstidningsjournalist. Sen stämmer man motparten på sisådär 400 mille.

För jodå Nisse som nästan gjorde mål i korpen för två år sedan hade ju ett kontraktsförslag från Barcelona inför nästa säsong! Och nu har Nisse iofs inga skador enligt läkaren, men enligt siten voodoonline.com så har händelsen skapat en förbannelse över Nisses högerfot!

Sen skriver pressen spaltmeter om hur illa det är med politiker som sabbar unga människors framtidsplaner.

Känns som det är dags att hårdgranska folket runt Esb så det här får ett avslut. Gissar på att ESB redan nu kommer få betala mycket dyrt för den tid ombudet lagt ned på det här självmålet....
2021-03-02, 23:12
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tresits gynnar Esbjörn mer än Ebba. Detta mål är prejudicerande med mycket svåra frågeställningar om en högt uppsatt politikers agerande mot en äldre herre 80+.

Det var inte vad som sas i dag taggisen.
Vad som sas var att rättens tyngdpunkten ligger på själva avtalet och frågade de berörda parterna, är vi överens om att bevisbördan ligger på den som vill häva avtalet: ja blev det samstämmiga svaret.
Rätten har anmodat Binninge att inkomma med bevisning för en hävning enligt 31§ Avtl inom 4v.
Det har nämligen inte lyckats bevisas av det matarial som hitintills inkommit från ombudet.
Prejudicerande är det inte bara inte så vanligt och det gynnar Ebba mer, att 3 domare med erfarenhet och kunskaper inom JB är de som bedömer ombudets bevisning för en hävning enligt 31§ Avtl.
För bevisbördan om en hävning ska ske grundat på 31§ den åligger Binninge och Esbjörn, för Ebba har ett av tingsrätten konstaterat korrekt köpeavtal enligt JB som är helt riktigt.
2021-03-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Mmm, fast inte riktigt, vi talar om ett område där societeten haft sina sommarstugor sen väldigt lång tid tillbaka. Och om du missat det så är själva syftet med en sommarstuga att den ligger avsides. Jag vet inte heller Almunge-trakten riktig räknas som skogen.
Du visar på ett exempel med ca 7000 kvadratmeter mindre tomt och din tomt är heller inte en strandtomt.
Jag bor i riktiga skogen, och strandtomtens här går för en 4-5 miljoner. Vi har 30 mil till Stockholm. Så tillåt mig att småle när du tänker att de går för under miljonen, hitom Uppsala, sett från Stockholm.

Alltså suck, nej det är knappast societeten som har sommarstugor där, försök framstå som aningen realistisk åtminstone.

Men ok, låt säga att så vore fallet. Det betyder ju då att Esbjörn skulle tillhöra societeten? En frånskild 2 barnsmor mot en societetsgubbe, alltså?

Så urbota dumt. Ni sossar har återigen målat in er i ett hörn.
2021-03-02, 23:17
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prippsbla96
Gubben är väldigt trevlig och inte alls senil. Sonen är väldigt kontroversiell av sig och enligt farsan var han tydligen det även i sina yngre dagar.

Jag är socialdemokrat och har inte mycket för EBT, men ni som känner till Bolins släkten förstår säkert också att det finns en annan agenda,det här är fel och orättvist mot Ebba.

Esbjörn har väl inga egna barn? Kan du berätta mer om släkten Bolin?
2021-03-02, 23:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Hyresgästföreningen har donerat 270k till Esbjörn Bolin (via Erik Pelling) som stöd för att han inte ska ge upp. Målet är att skada EBT och KD och därigenom hindra en högerregering (=marknadshyror).

Länk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in