2021-03-02, 20:16
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Skulle absolut kunna vara så, men om sandraso varit mäklare så vet vi att Esbjörn mest troligt haft en godman/ledsagare, att han själv sökt upp mäklaren för att sälja fastigheten, att han varit behjälplig med allt fram till försäljning. Efter det skulle det absolut kunna hända, speciellt om den äldre är sjuk.

Idag vet vi att Ebba Busch sökte upp Esbjörn.
Ebba Busch övertalade han att sälja.
Ebba Busch tog fram alla värderingar som priset skulle grundas på.
Ebba Busch beställde och genomförde besiktning av fastigheten.
Ebba Busch tog ensamt fram avtalet för försäljningen.
Ebba Busch fick Esbjörn att skriva på avtalet i ett öde hus.

Det ser inte fräscht ut när man ser på det så!
Hade man haft en mäklare som säljaren själv sökt upp hade affären inte sett ut så.

Rättens ordförande slog fast redan idag att avtal slutits och inte ens Esbs eget ombud har ju ifrågasatt det.

Det slogs även fast att tyngdpunkten nu ligger på om den är ogiltigt av något skäl och där har Esbs egna ombud snarare skickat in inlagor som förstärker att avtalet är giltigt (ingen demens, rimlig köpesumma mm).

Det finns inga lagkrav på att en mäklare måste vara med för att ett avtal om en fastighet ska slutas. Även om t.ex Sandraso hypotetiskt, hade varit mäklare i denna affär så hade den hamnat i ting pga av de saker Esb gjort och inte gjort när han inte fullgjort sina skyldigheter.
2021-03-02, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Finns det inte andra hus för de pengarna i så fall? Det verkar ju inte vara extremt unikt på något sätt, om det skulle vara det så skulle jag förstå, tex om det var värt 40 miljoner eller liknande men då blir det uppenbart.

Varför riskera att smutsa ner sig som partiledare för (KD) för de pengarna? Kan inte komma på någon annan förklaring än att hon har en personlighet som uppvisar någon typ av maktfullkomlighet. Hon har ju enligt mig det juridiska på sin sida men samtidigt mycket att förlora på den negativa uppmärksamhet som detta ger.

Är natur- och strandtomt på just denna fastighet så viktig?

Hon gör det inte för pengarna. Hon vill att barnen ska bo i en fastighet nära sin far. Det är inte lätt att ha hennes yrke och samtidigt vara frånskild småbarnsförälder. Esbjörn agerar också för sin familj/släkt. Förhoppningsvis kan de hitta en lösning som hjälper/fungerar för båda familjer.
2021-03-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du menar att man som partiledare ska vara expert på att hantera rättshaverister?

Det är en fördel att vara förutseende i den rollen och ej agera naivt.

Ebba welcome to adulthood where life is full of dissapointments and negotiations.
2021-03-02, 20:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
När jag kollade för några dagar sedan, så fanns det 27 strandtomter till salu på Hemnet, mestadels i norra delen av landet. Om man sen letar efter fina strandtomter, så är dom ännu mer sällsynta. Det finns nog köpare som är beredda att betala mer än Ebba för tomten.

Tror jag läste i tråden att kåkarna runt sjön ligger i snitt på ca 10 mille.

Maktmänniskan Ebba utan etik och moral vill ju blåsa den gamle och förvirrade Esbjörn på dessa pengar.
2021-03-02, 20:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om bara detta får en oberoende prövning i en domstol, spelar det ingen roll för mig.
ÄR det inte det som pågår nu?
Citat:
Jag tycker rätt ska vara rätt.
Tycker jag också.
Citat:
Jag tycker nog Ebba är en betydligt mer klandervärd människa i mina ögon i alla fall. Men det är min ensak.
Din åsikt och din ensak.
Citat:
Finns det ett kontonummer?
Inte vad jag vet.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag tycker att du använder ordet oberoende på ett märkligt sätt. Rätten är oberoende, d.v.s opartisk. Det är (möjligen) ombudet som är kasst.

Fast i det här fallet spelar det ingen roll. Rent juridiskt vinner Ebba solklart, om hon inte väljer att förlika.
Ja, hon vinner väl. Hon har ju sin väninna som vittne på att Esbjörn minsann läste igenom kontraktet där i månskenet av stearinljusen. Esbjörn hade dessvärre inget vittne med sig...
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Du menar att man som partiledare ska vara expert på att hantera rättshaverister?
Jag menar att man aldrig ska försätta sig i en sådan belägenhet så det blir ödesdigert för sig själv och partiet man företräder. Fingertoppskänsla är det något du tycker hon visat sig ha i och med detta debacle? Nej, långt ifrån så och det förskräcker.
2021-03-02, 20:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Fanskapet dök inte ens upp på kontraktskrivningen.
Han ville inte skriva på kontraktet. Vad skulle han då där o göra?
2021-03-02, 20:20
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu håller ju Ebba på att pressa Esbjörn ekonomiskt och hota honom med kostnader.

Hjälps vi åt att donera kan detta fall få en korrekt juridisk bedömning.

Crowdfunding tror jag det heter.
Vi får avvakta tills vi får veta Ebbas förlikningserbjudande. Tror att hennes "erbjudande" kommer vara en del av hennes kostnader som hon har skörtat upp.
Det lät bra att säga till media att hon kommit med ett förlikningserbjudande, ungefär som att hon i skrift på sin facebook skrivit att hon inte kommer att genomföra affären om Esbjörn verkligen inte vill. Trovärdighet 0
2021-03-02, 20:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hur mycket har du swishat till Esbjörn?

Jag vill ha crowdfunding som garanterar att Esbjörn inte förlorar något på att låta domstolen avgöra detta i oktober.

När pengarna för Esbjörns eventuella omkostnader är dragna ska överskottet gå till Rädda Barnen på grund av det vidriga sätt Ebba använder sina barn som slagträ i rättsfallet.

Jag skänker mina pengar när detta finns på plats så har jag bara betalat för opartisk rättvisa utan att någon tjänat på det. Vare sig den arroganta maktmänniskan Ebba utan moralisk kompass vill eller inte.
2021-03-02, 20:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han ville inte skriva på kontraktet. Vad skulle han då där o göra?
Berätta att han inte vill skriva på kontraktet kanske?
Efter det hade de kunnat börja diskutera detaljer kring hur köpet skulle återgå.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-02 kl. 20:25.
2021-03-02, 20:24
Medlem
Från början var mina sympatier helt hos den äldre mannen E. Stygga kd-ledaren EB lurar av en äldre man hans hus och tar strid mot honom, ev har han en ”kognitiv nedsättning”, skamligt av EB. Får erkänna att jag blev påverkad av media.
MEN, som alltid har myntet två sidor.
Har läst och följt med i vad som har hänt och såhär ser jag det efter allt jag läst och hört:
EB tar via ombud kontakt med ägaren till huset då han tidigare varit öppen för att sälja. De båda träffas några gånger och kommer överens om affär. Priset 4,2 mkr är vad två mäklare värderat huset till. De kommer överens om en köpeskilling om 3.9 mkr då EB ska röja tomten. ( Det tycker jag är oskäligt lågt pris då man köper en fastighet i befintligt skick. Om värdet är 4.2 mkr för fastigheten och tomt bör det beloppet betalas även om tomten ser ut som f-n)
Dagen efter dvs 21/8 säger sig E ha ångrat sig,men det tar ända till 3/9 innan han meddelar EB det. Varför inte ringa henne på en gång dagen efter?
Sen har det varit anklagelser och ifrågasättanden från båda sidor, tidigare brott, förtal,EB kontakt med mäklaren som är bror med god vän med EB. Frågetecknen börjar dyka upp hos mig varför E som sades så säker, glad och nöjd över försäljningen nu ångrat sig?
Att E har en kognitiv nedsättning känns som en efterkonstruktion då han veckan innan husförsäljningen kunde vittna i ett trafikärende och detaljerat beskriva händelser 1 år tillbaka.
Nej, jag tror att när släktingar och andra som hoppats få ärva huset gick i taket då de fick höra att huset sålts.
Jag tror verkligen inte att EB hade för avsikt att lura E. Hon ville bo nära sitt ex, sina föräldrar och sina ex- svärföräldrar.

Nu har detta tagit till tings, ny värdering på huset är gjort av en annan mäklarfirma, 4.6 mkr. Efter den förberedande förhandlingen funderar E på ett bud från EB. Tycker det är bra om hon får betala mer för huset om det är värt mer än tidigare värdering. Men att ta heder och ära av EB då jag bedömer att hon hade ärliga intentioner är bara vidrigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in