2021-03-02, 21:41
Medlem
BorgeHs avatar
Att få rätt i en domstol som husköpare är förmodligen inte samma sak som att göra rätt sak som politiker.

Ja, Ebba kommer säkert under valåret att vinna en överklagad dom från tingsrätten. Hela tiden kommer denna affär att ligga och puttra i media. Hennes politiska motståndare kommer i ur och skur att dra fram och överdriva detaljer i affären. Naturligtvis kommer detta att påverka KD och hennes roll som politiker. En del kommer säkert att gilla hennes hårdhet och oförsonlighet. Men jag tror att många av KD:s väljare kommer att förskräckas av hennes agerande. Om KD inte tar sig in i Riksdagen kommer det förmodligen inte att bli ett högerblock med M+SD. Med KD hade detta varit möjligt. KD hade i kommande valet lockat en del värdekonservativa väljare (som mig?) som inte attraheras av M fokusering på skatter och nedmontering av välfärd och försvar eller SD:s bruna byk.

Det politiska priset är därför högt för att trumfa igenom denna fastighetsaffär. Är KD beredda att ta det?

Jag tycker att Ebbas agerande i denna affär är inte det agerande man förväntar sig av en politiker. De brukar vara mer lyhörda på vad som kan hända och hur folk uppfattar vissa handlingar. Att köra på som en elefant i en porslinsbutik i en fastighetsaffär är inte professionellt. Ebba skulle låtit någon anställd eller vän (mäklaren?) med vana från husköp med gamla agera i denna affär från början. Eller alternativt dra sig tillbaks direkt när det började osa bränd katt. Men att själv agera och lyfta fram sina barn i alla intervjuer är inte bra. Ingen tror väl att hon kommer bosätta sig i en oisolerad nedgången sommarstuga med småbarn mitt i vintern?

Men den största förloraren i denna affär är nog den gamla husägaren. Det måste vara mycket stressigt att tvingas vara med i två rättegångar inom en vecka och få sitt agerande, sina vänner och familj hårt granskade i media och på nätet. Gamla människor blir mycket lätt upprörda om något bryter deras invanda banor. När husaffären och rättsprocessen är avklarad så kommer förmodligen det heller inte bli mycket kvar av köpeskillingen till den gamle husägaren eller senare hans arvingar och eventuellt en pensionatsvärdinna.

Fast den gamla husägaren kommer under bortåt två år att vara i medias strålkastarljus. De finns en del yngre "influencer", kanske Ebbas väninna (?), som vore beredda att göra mycket för sådan uppmärksamhet! Den gamle mannen kanske skulle börja göra reklam för produkter i sina framträdanden? Till exempel säga: "Ät lite "blå piller" så får du kraft att driva processer?"
2021-03-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har du mer info så kan man jämföra yta, plats osv. Där jag bor kan det skilja 10 miljoner mellan två olika tomter i samma område. Dvs en tomt säljs för 2.5 och en annan för närmare 13 i somras. Att bara säga 8.5 mille säger inget om tomten ligger mycket bättre till eller är 5 ggr så stor
en byggbar sjötomt är alltid dyrare än en tomt utan sjötomt eller sjöutsikt i samma område, det kan vi nog vara överens om. det var en stor villatomt i Marielund med grannar runt om på båda sidor, inte alls så privat och utan insyn som denna tomt. visserligen lite större men återigen, varken så privat belägen, sjötomt eller sjöutsikt.
2021-03-02, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
och den tomten tycker du är en jämförbar fastighet?

återigen en fastighet såldes nyss för 8,5 miljoner, utan vare sig strandtomt eller sjöutsikt i centrala Marielund. fint hus absolut men det var också ett äldre hus, som givetvis var renoverat.
och Esbjörns hus är inger ruckel, det är ett fint renoveringsobjekt med stor potential. måhända att verandan är ett ruckel, men stommen må vara god och vad man kan se på bilderna med å eftersom Ebba planerade att flytta in bara ett par månader efter kontraktsskrivningen.

Tomten som jag länkade till ligger några km ifrån Esbjörns ruckel. Men lite närmare påfarten till E4:an utanför Knivsta.

"och Esbjörns hus är inger ruckel, det är ett fint renoveringsobjekt"
Det är fallfärdigt och det finns ett helt skrotupplag på tomten vilket innebär massiva saneringskostnader.

"Centrala Marielund"
Marielund är en skithåla ute i skogen några mil utanför Uppsala.
2021-03-02, 21:43
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Göran Persson (S) med sin senaste partner tog sig för att, som herrgårdsägare, försöka bli av med en familj som sen flera decennier arrenderade en mindre fastighet som sommarbostad. Göran och Anitra behövde just den marken som bete för sina köttkor.
Men då hade han redan avgått som statsminister, det här är en sittande partiledare som aspirerar på att bli minister.
När Reinfeldt vann valet hade han utsett två ministrar (minns inte vad de heter) den ena hade inte betalat tv-avgiften och den andra hade haft svart hemhjälp, detta var bakåt i tiden dvs långt före de ens var tilltänkta. Det blev ett jäkla rabalder och de fick avgå innan de ens hann tillträda om jag inte minns fel
2021-03-02, 21:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jaaaaaadu. Det är inte en! mänsklig rättighet att få bo intill en liten insjö, men Ebba har råd och därför kan genomföra det. Jag tror visst att den tråden lockat till sig hela den svenska avundsjukan. Är Jante ditt mellannamn?

Men grejen är ju, att hon i rätten försöker få det att låta som att hon är på väg att hamna på gatan med sina två små barn, och att hon kommer att bli uteliggare och barnen placeras av socialen, på grund av den onde, ONDE Esbjörn och hans kriminella rådgivare... och så är det en STRANDTOMT det handlar om...

Det här går inte, rättsprocessen drar ut för nära valet. Det är lika bra att partiet sparkar henne nu, så att en ny partiledare hinner bli varm i kläderna tills valrörelsen börjar.

Det är även respektlöst mot de barn - och mammor - som det faktiskt kan gå så illa för på riktigt, om de förlorar en bostad av någon anledning, att kräva förtur. När alla vet att Ebba - och hennes barn - inte sitter i sjön precis.
Senast redigerad av Merwinna 2021-03-02 kl. 22:40.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Där har vi delade åsikter.

Min åsikt är vi bemöter politiker för deras politik med argument.

Att gräva efter skit som vi kan vända mot dem, anser jag leder till att vi till slut inte kan föra en politik.

Så fegt att hela tiden leta efter smuts.

Men när argumenten tryter så...
Problemet är inte att murvlarna gör sitt jobb utan att det finns smutsiga makthavare. Eb har gått in i detta med berått mod så offerkoftan passar henne rysligt illa.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänkt du att hon inte skulle känna till det vid det här laget?

Borde hon inte ha märkt det senaste valet när Lööf köpte lagändringar av Löfven utan att Ebba fattade vad som hände.

Här handlade det väl mer om att vara hänsynsfull mot Esbjörn. Han ville inte slösa pengar på mäklare. Och så ordnade hon allt som Esbjörn ville.

Misstaget var väl att ta dit några gubbs som röjde sly. För det hördes. Och då fick fel personer reda på saken.
Nu fick rövarna på sig någon vecka att försöka stoppa affären. Och ökade sedan på insatsen rejält.

Esbjörn kommer tvingas sälja huset för att betala alla inblandades arvoden och skadestånd till Ebba.

Det var ju tråkigt att Ebba ej förstod vad som hände förra valet!

Vet inte vilka lagar som Löfven och Lööf ändrat på,men normalt så ändrar partiledare inte på lagar så jag förstår att Ebba måste känt sig vilsen.

Rart av Ebba att vara så hänsynsfull, verkligen kristet.

Är av uppfattningen att Esbjörn nog blir tvungen att sälja sitt hus skadestånd eller ej.

Vad vill du förmedla?
Senast redigerad av Pibesill 2021-03-02 kl. 21:53.
2021-03-02, 21:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ebba Buschs framgång i rätten efter beska beskedet

Esbjörn Bolin borde acceptera budet – om han inte påverkas av dåliga rådgivare

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/ebba-buschs-framgang-i-ratten--efter-beska-beskedet/
2021-03-02, 21:48
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpliticas
Problemet är inte att murvlarna gör sitt jobb utan att det finns smutsiga makthavare. Eb har gått in i detta med berått mod så offerkoftan passar henne rysligt illa.

Media försöker framställa henne som smutsig ja. Men det är mer och mer uppenbart att de går bet på detta.

Nej, murvlarna gör inte sitt jobb överhuvudtaget med sina trams-drev mot offentliga personer.
Det är tröttsamt och genomskinligt. Den sunda delen av befolkningen har tröttnat på dessa drev.
2021-03-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tomten som jag länkade till ligger några km ifrån Esbjörns ruckel. Men lite närmare påfarten till E4:an utanför Knivsta.

"och Esbjörns hus är inger ruckel, det är ett fint renoveringsobjekt"
Det är fallfärdigt och det finns ett helt skrotupplag på tomten vilket innebär massiva saneringskostnader.

"Centrala Marielund"
Marielund är en skithåla ute i skogen några mil utanför Uppsala.
om det hade varit fallfärdigt ruckel varför säger då Ebba upp boendet för sina små pyttesmå jättepyttesmå barn så att de nu är hemlösa? hon räknade med att det bara skulle ta ett par månader att renovera för att sedan kunna bo där, det kallar jag inte ett fallfärdigt ruckel. dessutom ser man att stommen är okej, fasaden är okej osv på huset på bilderna. verandan håller jag med om är fallfärdigt ruckel.
det är två helt olika objekt och kan ej jämföras.
2021-03-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Media försöker framställa henne som smutsig ja. Men det är mer och mer uppenbart att de går bet på detta.

Nej, murvlarna gör inte sitt jobb överhuvudtaget med sina trams-drev mot offentliga personer.
Det är tröttsamt och genomskinligt. Den sunda delen av befolkningen har tröttnat på dessa drev.
Dom sunda KD-trollen? Tror du underskattar vad svenska folket tycker om att hon är så dum att hon inte släpper detta.
Senast redigerad av Simpliticas 2021-03-02 kl. 22:02.
2021-03-02, 21:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ebba Buschs framgång i rätten efter beska beskedet

Esbjörn Bolin borde acceptera budet – om han inte påverkas av dåliga rådgivare

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/ebba-buschs-framgang-i-ratten--efter-beska-beskedet/

Får inte Bränn(vin)ström skriva fler partsinlagor åt Binninge längre? Har ungdomen tagit över på Expressen? Vad har hänt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in