2021-03-02, 20:05
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Märkligt, om han nu inte hade telefon med sig(?), hur kan klockan då ha synkat rutten?

Livetrackingen för 645 går väl via en smartphone?
Den klarar en del saker utan mobil, och så kan man synka den när man kommer hem. Men det känns konstigt om en så pass utbildad person skulle ge sig ut utan mobil edyl om han tänkt avvika från ett banalt motionsspår.
Citera
2021-03-02, 20:07
  #410
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Inte riktigt väl? Där dog väl en snubbe i typ Alaskas vildmark. Här är det någon som dött mellan två stenar i park på Södermalm eller nått om jag har fattat de sista inläggen korrekt.
Edit:
Det var tydligen inte Södermalm, som Notmygyro skrev utan en annan stadsdel inom tullarna: Tyresö.

Det är ett naturområde på Södertörn. Totalt 5000 hektar även med urskog.
Citera
2021-03-02, 20:07
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svedjo88
En nationalpark är ingen "park", en nationalpark är ett större fridlyst område av just vildmark.

Allt är relativt. Visst är den en "vildmark" jämfört med Humlegården. Men vid sidan av Padjelanta eller Sarek är detta ett mindre rekreationsområde med hundratusentals besökare. Sen är en nationalpark inte "fridlyst", specifika arter är fridlysta.

OnT: Media påstår att flera personer försvunnit i detta område över tid. Någon som vet någon mer konkret om försvunna personer här förutom elitsoldaten?
Citera
2021-03-02, 20:10
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Märkligt att ingen upptäckte denna kropp under den stora sökinsatsen?

” 300 personer söker efter försvunne Deniz i Tyresta nationalpark”
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/300-personer-soker-efter-forsvunne-deniz-i-tyresta-nationalpark

I urskog som Tyresta är det inte så lätt att gå iväg från promenadstråken. När skog inte gallras så blir den väldigt tät och svårgenomtränglig (sly) och när den blir ännu äldre än området det nu gäller så ligger det ruttnande mosstäckta stockar osv överallt.

Jag har själv varit där flera gånger och jag har ofta tänkt just hur svårt det måste varit att vandra i skog förr i tiden. Lite som tätbeväxt djungel... ¨
Citera
2021-03-02, 20:11
  #413
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag tror du överskattar mängden rovdjur helt enkelt. Eftersom det finns något att hitta har ju inget större än räv varit på kroppen ens..

Det finns nog en hel del rovdjur och asätare där; rovfåglar, kråkor, korpar. Jag tror även vildsvin äter as i brist på annan mat.
Citera
2021-03-02, 20:13
  #414
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Den klarar en del saker utan mobil, och så kan man synka den när man kommer hem. Men det känns konstigt om en så pass utbildad person skulle ge sig ut utan mobil edyl om han tänkt avvika från ett banalt motionsspår.
Det indikerar att han (om det nu är DA) att han haft telefonen med, då Forerunner 645 inte har LTE (https://www.dcrainmaker.com/2019/05/garmin-live-event-sharing-review-everything.html) som krävs för Livetrack.

Om man spekulerar utifrån att DA har haft telefon med sig så har han råkat ut för abrupt olycka eller sjukdomsfall från vilken han inte varit i stånd att tillkalla hjälp (eller att mobilbatteriet tagit slut och därmed inte kunnat söka hjälp) eller att han tagit sig själv av daga.

Hade livetrack varit på hela vägen hade det varit en smal sak att hitta honom, så deduktion ger att batteriet tog slut innan olyckan.
Citera
2021-03-02, 20:14
  #415
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackmove
Allt är relativt. Visst är den en "vildmark" jämfört med Humlegården. Men vid sidan av Padjelanta eller Sarek är detta ett mindre rekreationsområde med hundratusentals besökare. Sen är en nationalpark inte "fridlyst", specifika arter är fridlysta.

OnT: Media påstår att flera personer försvunnit i detta område över tid. Någon som vet någon mer konkret om försvunna personer här förutom elitsoldaten?

Det finns urskog där; skog som aldrig avverkats eller brukats på något sätt. Då blir det väldigt svårframkomligt.
Citera
2021-03-02, 20:14
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Vad tänker du dig då, att nån som dör i vildmarken bara ligger där orörd?

Nej men detta talar emot ett snabbt förlopp: kallt väder som gör att kemiska och biologiska processer går långsammare eller uteblir, färre flugor, färre rovdjur då en del går i ide, grotta där fåglar kan ha mindre vilja att komma åt, kanske kan rävar ha svårare att komma dit beroende på hur det ser ut, mindre vind som sprider odören, kläder som initialt avskräcker. Ej nedgrävd.

Med senaste bilderna på DA tror jag man kunde sett om det är han vid det här laget helt enkelt.

Hade vi pratat maj till augusti, hade det nästan bara varit hud och ben kvar..
__________________
Senast redigerad av gniknus2 2021-03-02 kl. 20:19.
Citera
2021-03-02, 20:15
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det stod i AB (tror jag) att bombgruppen var på plats iaf, så det kan ju tyda på att polisen funnit tecken på spränganordningar eller liknande. Bara en tanke.

Självmord genom sprängningar förekommer ju lite då och då, så det är nog inte alltför långsökt. Det skulle dessutom kunna förklara varför personen valt ett avlägset område. Vem vet?
Ja så kan det ju vara. Svenskar spränger sig i enskildhet medan muslimer gör det i gemenskap med andra.
Citera
2021-03-02, 20:19
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nej men detta talar emot ett snabbt förlopp: kallt väder som gör att kemiska och biologiska processer går långsammare eller uteblir, färre flugor, färre rovdjur då en del går i ide, grotta där fåglar kan ha mindre vilja att komma åt, kanske kan rävar ha svårare att komma dit beroende på hur det ser ut, mindre vind som sprider odören, kläder som initialt avskräcker. Ej nedgrävd.

Hade vi pratat maj till augusti, hade det bara varit hud och ben kvar..

Jag är ingen expert men jag gissar att en räv som hittat honom återvänder varje gång denne är hungrig. Rävar är asätare och intelligenta.

Efter ett par månader har räven varit där många gånger.
Citera
2021-03-02, 20:21
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackmove
Allt är relativt. Visst är den en "vildmark" jämfört med Humlegården. Men vid sidan av Padjelanta eller Sarek är detta ett mindre rekreationsområde med hundratusentals besökare. Sen är en nationalpark inte "fridlyst", specifika arter är fridlysta.

OnT: Media påstår att flera personer försvunnit i detta område över tid. Någon som vet någon mer konkret om försvunna personer här förutom elitsoldaten?

Jo givetvis, menade just fridlysta arter och förbjudet att skadegöra osv. En vild natur så att säga

Jag funderade också på det, men då man söker på det så är det enbart elitsoldaten som kommer upp angående det området.
Citera
2021-03-02, 20:22
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns nog en hel del rovdjur och asätare där; rovfåglar, kråkor, korpar. Jag tror även vildsvin äter as i brist på annan mat.

Vildsvin är stora asätare. Det behöver inte ens vara brist på annan mat.
Grävlingar också (även om de oftast ligger i gryt under vintern kan de komma ut och leta mat om det blir plusgrader). Rävar äter också gärna på kadaver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in