2021-03-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Du skriver insinuerande men vad mer exakt har hon gjort fel? Har inte säljaren och köparen kommit överens om ett pris, ett avtal, en tillträdesdag och en process? Har inte den nu s k "smutskastade" dömts för brott?

Ebba har uttryckt att det finns "mörka krafter" i Esbjörns familj som agerar bakom kulisserna, svartmålningen började långt innan det hon sen blev anmäld för.
2021-03-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Esbjörn föddes 1939 och jag har läst att han kom dit som 15 åring.
Esbjörns egna ord i någon tidningsartikel att han kom dit som 15 åring.

Född 1939, lägg på 15 år,,1954.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn var 15 år när han kom till huset första gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Esbs far köpte fastigheten när han jobbade under en tid i området. Esb var då 15 år då fastigheten köptes.

Ja jag räknade fel ursäkta mig. Många som kommenterade det!
2021-03-02, 19:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Skönt att höra att Ebba gömmer sig istället för att göra rätt för sig.

Finns det något crowdfundingkonto jag kan skicka pengar till. Detta borde avgöras i oberoende domstol.
Har du inte snackat med Lamotte ännu? Hur mycket hade du tänkt dig att donera?
2021-03-02, 19:56
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I denna intervju så klargör Ebba att hon lagt ett bud till den andra parten och att de fått 14 dagars betänketid att fundera hur de ska ställa sig till det. Hon ville inte gå in på vad budet går ut på. Höjt köpesumman eller nån slags skadestånd för att hon backar - något tredje finns väl inte?

https://www.gp.se/nyheter/ebba-busch-husk%C3%B6p-skakar-kd-i-grunden-1.42297371

Olämpligare intervjuplats finns knappast - svårt höra frågorna från journalisterna.

Backa kommer hon inte att göra så höjd köpesumma alternativt att hon är beredd att själv stå för de kostnader som Esbjörn orsakat henne genom att motsätta sig köpet. Ev båda.
2021-03-02, 19:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du ett eget domstolsväsende att tillgå? Trollens egen häradsrätt möjligen?

Jag tror många med mig vill hjälpa Esbjörn fatta ett beslut utan ekonomisk press från maktmänniskan Ebba.

Att betala pengar till Esbjörn så att han kan få en oberoende prövning, visar att man som den maktmänniska Ebba är inte alltid kan skicka sina anmälningar till JK och hota svagare parter med ekonomiska konsekvenser.

Låt oss ta bort faktorn att Esbjörn är ekonomiskt hotad och låta dem ha en oberoende rättegång i oktober.

Det är vad vårt rättssystem handlar om. Det är jag villig att betala Esbjörn för. Låt överskottet gå till Rädda barnen så slipper någon tro att jag drivs av annat än patos.

Jag driver inga rättegågar, med mobbare som Ebba tycker jag borde komma ned lite på jorden och det är jag villig att betala Esbjörn för.
2021-03-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tråkigt att så många kvinnor avundas hennes skönhet och framgång, de borde glädjas med henne.
Avund är inte vackert.

Håller med om att man ska vara nöjd med det man själv har och inte försöka roffa åt sig andras saker med moraliskt tveksamma metoder, i synnerhet om man är en av Sveriges bäst betalda politiker.
2021-03-02, 20:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Marken är fin natur- och strandtomt med byggrätt för en stor byggnad. Taxeringsvärdet är 3,5 mille. Hon bjuder 3,9.

Finns det inte andra hus för de pengarna i så fall? Det verkar ju inte vara extremt unikt på något sätt, om det skulle vara det så skulle jag förstå, tex om det var värt 40 miljoner eller liknande men då blir det uppenbart.

Varför riskera att smutsa ner sig som partiledare för (KD) för de pengarna? Kan inte komma på någon annan förklaring än att hon har en personlighet som uppvisar någon typ av maktfullkomlighet. Hon har ju enligt mig det juridiska på sin sida men samtidigt mycket att förlora på den negativa uppmärksamhet som detta ger.

Är natur- och strandtomt på just denna fastighet så viktig?

Edit: Taxeringsvärdet motsvara sällan det pris man får på en budgivning, snarare det dubbla för attraktiva fastigheter.
Senast redigerad av calmsolution 2021-03-02 kl. 20:07.
2021-03-02, 20:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vadå? Litar du inte på stjärnjuristen Binninge?

Det spelar ingen roll hur dåligt ombud du väljer. Binninge verkar helkass. Det som spelar roll är att vi alla borde hjälpa till att låta Esbjörn få en oberoende bedömning i rätten som han har rätt till utan att känna sig pressad av maktmänniskan Ebba.

Om det sätts upp en Crowdfundkonto där Esbjörn garanteras att inte förlora några pengar och resten går till Rädda Barnan, så kan ju också Ebbas vanskötta barn gynnas av insamlingen?

En insamling skulle också göra att Esbjörn inte satt lika hårt fast i "dåliga rådgivare" som Expressen beskrev dem.

Win win.
2021-03-02, 20:02
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
tror jag knappast, jag hade inte genomfört en överlåtelse utan att ha haft kontakt med minst en anhörig till Esbjörn. Där är stora skillnaden. Eftersom jag har plikt på mig att säkerställa att han har full kapacitet att ta egna beslut. Så nej du har fel.

Anser du att du själv har rätt att förklara en person som rättsoförmögen?

För att ett avtal skall förklaras ogiltigt på grund av att en part är rättsoförmögen vid tvist krävs det väldigt, väldigt mycket.

Jag ställer mig högst tvekande till att mäklare ska kunna få förklara vem som ska kunna genomföra en fastighetsaffär som du verkar göra och det kan leda till konsekvenser som du blir ansvarig för.
2021-03-02, 20:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Hon försökte kontakta Esbjörn, men han höll sig undan.
Om du inte fattar vad Ebba sysslade med när du läser det här, så är du ohjälplig:
Citat:
Esbjörn Bolin säger att han ångrar försäljningen redan dagen efter kontraktsskrivningen. Han skickar ett rekommenderat brev till Ebba Busch den 3 september med budskapet. Han skriver att ska betala tillbaka handpenningen på 390 000 kronor, men säger sig få problem att hitta Buschs konto. Handpenningen är ännu inte återbetald.

Bolin försöker utan framgång få telefonkontakt med Busch för att häva köpet före den 16 september, den formella tillträdesdagen enligt kontraktet. När Bolin inte dyker upp den 16 september för att slutföra affären på Swedbanks kontor i Uppsala uppmanar Busch honom i ett privat brev att höra av sig, ”annars blir det en rättslig process”.

Två dagar senare får Bolin ett brev från Buschs advokat Katrin Björklund med uppmaning att fullgöra köpet med varningen att saken kan hamna i domstol.
https://www.expressen.se/nyheter/fastighetsaffaren--som-gav-opinionsras--kan-sluta-i-fortal/
2021-03-02, 20:05
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Hon försökte kontakta Esbjörn, men han höll sig undan.
Inte undra på att förtroendesiffrorna för Ebba rasar. Än den ena än den andra fadäsen har man på relativt kort tid fått läsa om och nu denna husaffär. Vem av oss här inne har hamnat i samma situation eller tror de kommer att göra det i framtiden. Jag tror jag har svaret på det nämligen ingen.

Sen att hon inte ens klarar av att få tag i Esbjörn är ju bara för mycket. Jag kan slå vad med vem som helst att jag klarar det på bara någon dag. Hur ska röstare kunna ha tillit till en så pass inkapabel människa till att vara med å styra landet? Ja det är med fog en fråga för KD att ta på högsta allvar och ju förr ju bättre för dem.
2021-03-02, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det spelar ingen roll hur dåligt ombud du väljer. Binninge verkar helkass. Det som spelar roll är att vi alla borde hjälpa till att låta Esbjörn få en oberoende bedömning i rätten som han har rätt till utan att känna sig pressad av maktmänniskan Ebba.

Om det sätts upp en Crowdfundkonto där Esbjörn garanteras att inte förlora några pengar och resten går till Rädda Barnan, så kan ju också Ebbas vanskötta barn gynnas av insamlingen?

En insamling skulle också göra att Esbjörn inte satt lika hårt fast i "dåliga rådgivare" som Expressen beskrev dem.

Win win.

Jag tycker att du använder ordet oberoende på ett märkligt sätt. Rätten är oberoende, d.v.s opartisk. Det är (möjligen) ombudet som är kasst.

Fast i det här fallet spelar det ingen roll. Rent juridiskt vinner Ebba solklart, om hon inte väljer att förlika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in