2021-03-01, 23:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jaha, du säger det du. Varför har han då vid flera tillfällen bett att få kontonumret och betala tillbaka?

Dom har endast varit på banken och ringt sjönära enligt M-gårds block som skrev i och iom det så kunde dom ej göra detta då dessa två ej kunde få fram kontonr.
Bildbevis finns!
2021-03-01, 23:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vi länkar väl så alla får bilda sig sin egen uppfattning - de menar att detta kommer att dra ut på tiden - ett halvår till första instans
https://www.tv4play.se/program/nyheterna

Upp till ett år till och med såg jag någon som estimerade efter att ha kollat upp andra mål i Uppsala TR.

Därav min tidigare kommentar att om ingen uppgörelse nås imorgon och huvudförhandling dröjer, så kör nog Ebba igång renoveringarna av sin fastighet i all fall.
2021-03-01, 23:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Läs det jag kursiverat ovan.

Läs det jag fetat nedan

"
[K5]5 § Brott som avses i 1–3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser

förtal och grovt förtal,
förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning, eller
förolämpning med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
"

Brottet har angetts till åtal. En brottsanmälan kan inte dras tillbaka.
Det står ingenting här om att målsäganden kan dra tillbaka sin anmälan.

Jag vet att reglerna kring förtal är väldigt speciella, så jag är öppen för att det kan vara annorlunda. Men jag ser inga sådana undantag i ovan stycke.
2021-03-01, 23:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är inte bara där det är dåligt med info och fel i expressen står det att Binninge är dömd för ett 15 år gammalt brott det är ju tre brott

Jepp, tre brott är det, bara i det åtalet. Vilka andra ligger och pyr någonstans?
2021-03-01, 23:48
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Läs det jag fetat nedan

"
[K5]5 § Brott som avses i 1–3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser

förtal och grovt förtal,
förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning, eller
förolämpning med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
"

Brottet har angetts till åtal. En brottsanmälan kan inte dras tillbaka.
Det står ingenting här om att målsäganden kan dra tillbaka sin anmälan.

Jag vet att reglerna kring förtal är väldigt speciella, så jag är öppen för att det kan vara annorlunda. Men jag ser inga sådana undantag i ovan stycke.

Tro på sin amatörmässiga påhitt om du gärna vill. Men hela idén med att förtal skulle vara ett angivelsebott faller om man inte kan dra tillbaka en angivelse. Det finns ingen lagregel om detta men det finns ju inte heller ett förbud.
2021-03-01, 23:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Upp till ett år till och med såg jag någon som estimerade efter att ha kollat upp andra mål i Uppsala TR.

Därav min tidigare kommentar att om ingen uppgörelse nås imorgon och huvudförhandling dröjer, så kör nog Ebba igång renoveringarna av sin fastighet i all fall.
Esbjörn kan ju få det tipp topp då på sina sista dagar. Tror du hon vågar röja stranden också och muddra upp för större båt? Nej det måste väl ligga still tills ärendet är helt klart?
2021-03-01, 23:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Jag såg ett fotografi på familjen Bolins hus, d v s kåken det gäller, i en lokalhistorisk bok. Jag tror bilden var tagen 2015, d v s bara sex år sedan. I bildtexten står att tomten då var igenvuxen men att _huset_ var i gott skick – och det stämmer verkligen, att döma av fotografiet.
Jämför man bilden i boken med de bilder som publicerats i t ex Aftonbladet nu är det alltså stor skillnad. D v s huset underhölls väl tidigare, men de senaste sex åren har förfallet gått snabbt. Inte konstigt med tanke på att Esbjörn åldrats.
Huset och Marielunds historia gör att man hoppas att Ebba tänker renovera pietetsfullt och byggnadsvårdsmässigt korrekt när hon tagit över på riktigt (vilket jag utgår från blir fallet).
Vill hon vinna stilpoäng och cred hos sina framtida grannar och en del av allmänheten borde hon säga att hon ”vill återställa husets kulturhistoriska värden” (och även göra det, såklart).

Var det bla. denna bilden kanske:
https://imgur.com/a/NxnJI2u
2021-03-01, 23:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jepp, tre brott är det, bara i det åtalet. Vilka andra ligger och pyr någonstans?

Man kan ju undra om vilket av dom tre Expressen menar
2021-03-01, 23:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tro på sin amatörmässiga påhitt om du gärna vill. Men hela idén med att förtal skulle vara ett angivelsebott faller om man inte kan dra tillbaka en angivelse. Det finns ingen lagregel om detta men det finns ju inte heller ett förbud.

Ett proffs som du borde väl enkelt kunna ange en referens som styrker ditt uttalande?

Du gör många uttalanden har jag noterat men sällan med referenser, och de referenser du har angett styrker inte alls dina påståenden. Det om något är "amatörmässigt".
2021-03-01, 23:56
Medlem
Citat:

Jaså. Hon har ju bara fått nycklarna för att komma in och måla.
Inte direkt överlämnat.

Har han tömt huset på privata tillhörigheter?

Enkelt uttryckt de är i en tvist, att säkert påstå att hon kan göra som hon vill är lite naivt.
2021-03-01, 23:56
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Om "juristen" håller sitt skadeståndsanspråk under ett halvt basbelopp handläggs det som förenklat tvistemål (förr kallat småmål). Om man då förlorar behöver man inte betala mer än lite grand av motpartens kostnader. Det kan vara ett bra sätt att agera vid förtal, skippa åtal och gå direkt på skadestånd. Då slipper man också straffrättens hårda beviskrav.
Intressant att det finns den medelvägen. Råkar du känna till om det är så "näthatsgranskaren" gör när han plockar pensionärer på pengar?
2021-03-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Varför har han då, enl egen utsago, försökt sälja huset under 7 års tid?

Men det säget väl sig själv. Han visste ju inte vad han gjort i sju års tid. Lol....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in