2021-03-01, 23:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det spelar ingen roll vad han var eller vad han är. Han vill inte sälja. Jag tar för givet att Ebba har förstått det nu och kommer att låta köpet gå tillbaka, kanske med något mindre skadestånd.

Men då ville han ju det. Därför han skrev under avtalet.
2021-03-01, 23:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ebba Busch lär bli den svenska versionen av Margareth Thatcher, järnladyn.

En vattendelare för kolumnister, skribenter, tyckare och vanligt folk.

Men kontentan blir nog att rätt skall vara rätt, och inga eftergifter görs till gnällmånsar som ömkar över rättshaverister.

Mjäkiga politiker har vi nog av, Ebba Busch kommer få en ny publik som verkligen kommer lyssna på hennes budskap.

Det hon säger kommer både ha bäring och politisk riktning.

Ja, jag tror exakt likadant. Hon kommer att komma starkare ut efter den här sorgliga episoden. Som en ledare vilken agerar utifrån rättsstatens principer. Några förtappade individer kan förstås ha snöat in på Ung Vänsters hatkampanj, men de väljarna är förmodligen inga att förlita sig på eftersom de ändå skulle kunna byta läger på andra oberäkneliga grunder.
2021-03-01, 23:11
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När man använder förklenande ord om Esbjörn som att kalla honom för snubbe, blir det enklare att motivera avhändande av hans egendom. Psykologin är banal med vibbar från förra seklets mörkaste tid.

Jag frågar dig om det var lämpligt att partiledaren för KD, gör hembesök hos en äldre man 80+ under pågående Pandemi, i syfte att skriva under avtal om så stora värden i skenet av en kandelaber och inga vittnen närvarande? Tror du de hade sexytime?

Är det inte dags för dig att svara på de frågor andra ställt till dig innan du har mage att ställa frågor till andra? Nolla.
2021-03-01, 23:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det spelar ingen roll vad han var eller vad han är. Han vill inte sälja. Jag tar för givet att Ebba har förstått det nu och kommer att låta köpet gå tillbaka, kanske med något mindre skadestånd.

Han tror att han har brutit det och pengarna som hon har betalt är hans.
Jäkligt dåligt av Binninge att ej informera honon om vad et bryt kostar eller så kan han ju läsa avtalet
2021-03-01, 23:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ett ess är ju Ebba Buschs förtal mot Binninge, den blundern kommer hon att få äta upp på något vis. Jag har skrivit det tidigare men om Binninge går med på att dra tillbaka den som del i en förlikning så kanske Esbjörn kan få behålla sin fastighet. Dvs Esbjörns förslag + att Binninge drar tillbaka anklagelserna samt att Esbjörn får ersätta henne rätt frikostigt, typ ett par hundra tusen kanske gör Ebba Busch glad.

Dock har jag svårt att något av hennes alternativ till förlikning skulle innebära att hon inte får lagfarten.

Skulle Binninge gör det skulle han nog åka dit för en massa saker.

För övrigt kan han inte det. Han har gjort en polisanmälan och det är nu åklagaren som avgör saken, inte Binninge. Det har tagits upp Assangefallet i tråden ett antal gånger och där hände exakt detta. Tjejerna som gjorde anmälan ville dra tillbaka, men efter som det gäller brott som faller under allmänt åtal så har målsägaren ingen möjlighet att stoppa processen.
Binninge har satt stenen i rullning, nu kan han inte stoppa den. Det tänkte han förmodligen inte heller på. Han kanske råkar ut för en liknande hatstorm som stackars Anna gjorde. Rätt åt honom.

Ebba riskerar förlora allt, inte en chans att hon då också tänker släppa huset. Esbjörn och Binninge har med sin smutskastningskampanj trängt in henne i ett hörn och lämnat henne i ett läge där hon inte längre har någonting alls att förlora på att göra allt för att få behålla huset. Det tänkte aldrig Esbjörn på och Binninge bryr sig inte för fem öre. Det är en del i Ebbas kommentarer om att Binninge inte ser till sin klients intressen.
2021-03-01, 23:13
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hon har då åtminstone ett hus att sitta i istället för att sitta i skogen och gråta.

Hus å hus? Jag skulle kalla det ett ruckel. Det blir kallt att sitta där inne. Å ensamt.

Mycket ensamt.

Jag är 100% övertygad om att hon kommer försöka dra sig ur köpet. Allt annat är politiskt självmord.
2021-03-01, 23:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men då ville han ju det. Därför han skrev under avtalet.

Ja och han ångrade sig först 18 dagar efter enligt brevet som han säger sig ha skickat
2021-03-01, 23:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Avtalet är ogiltigt eftersom personen i fråga led av schizofreni och ska enligt 1924 års lag om avtal som slutits under psykisk störning ogiltigförklaras eftersom personen saknar därmed rättshandlingsförmåga.

Den personen du försvarar menade att det inte går att stämma någon för att få tillbaka handpenningen. Rättsfallet visar på att rätten inte såg några problem med det, även om det inte var själva rättsfrågan i målet.

Du tror av någon anledning att det här rättsfallet ger stöd åt ditt påstående om att man MÅSTE ta det till rätten för att få handpenningen tillbaka. Innan saker och ting går upp till rätten prövas om förlikningsförutsättningar finns. Det finns möjlighet att få saken avgjord utan rättens faktiska inblandning mer än att leda förlikningsförfarandet. Du förstår nog inte rättens roll i dispostiva mål, som fastighetstvist ju är.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rlikning_(civilr%C3%A4tt)

Du verkar ha allvarliga problem med läsförståelsen. Vad jag tror vet du bevisligen ingenting om, och det du tror att jag tror, har jag aldrig ens antytt.

Rätten dömde som den gjorde därför att den konstaterat att avtalet var ogiltigt. Ingen domstol skulle döma Esbjörn att återbetala handpenningen utan att det först, i domstol, konstaterats att avtalet var ogiltigt. Det vore rättsvidrigt.
2021-03-01, 23:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Hus å hus? Jag skulle kalla det ett ruckel. Det blir kallt att sitta där inne. Å ensamt.

Mycket ensamt.

Jag är 100% övertygad om att hon kommer försöka dra sig ur köpet. Allt annat är politiskt självmord.

Blir nog fint när Ebba har renoverat rucklet. Hon känner sig nog inte så ensam när hon bor där med sina barn. Värre för den demente gubben som får gråta ensam i skogen. Eller kanske på något boende.
2021-03-01, 23:19
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det påstods i någon artikel som citerats i tråden såg jag att parterna inte behöver komma till förberedelsen imorgon.

Enligt rättens egna dokument har såväl parterna som ombuden kallats, och då var jag av uppfattningen att de inte får utebli.

Är de någon som har någon faktareferens som anger att så inte är fallet?

Så länge parterna och ombuden kallas räcker det om ombuden infinner sig. Innehåller kallelsen att parterna personligen ska infinna sig måste Esbjörn och Ebba vara med i egen person. Som det står på dagboksbladet tolkar jag det som att det inte gjorts en kallelse med tvång på personlig inställelse eftersom sådan är det onormala och skull fått ett tydligt uttryck i dagboksbladet.

Men den som har tillgång till akten, någon här verkar ju ha det, kan väl titt på vad det står på kallelserna, om där står att parterna ska infinna sig personligen.

Visst är det bra med repetition? Så här skrev jag till dig den 27/2 på kvällen:
Det normala i tvistemål är att det räcker med att man inställer sig genom att ens ombud finns på plats. Så det att Esbjörn är kallad betyder att han måste infinna sig själv eller att ombudet infinner sig och representerar honom. (Givetvis kan båda infinna sig.) Domstolen kan kräva personlig inställelse.

"Vid ett sammanträde för förberedelse och vid annan förhandling är en part skyldig att infinna sig personligen, om hans närvaro kan antas främja syftet med sammanträdet."

Citatet är från rättegångsbalken.
2021-03-01, 23:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Skrämmande dålig information i TV4 Nyheterna just nu. Där de påstår att en värdering visar att Esbjörn har fått för lite betalt, vilket inte är sant.

Det är inte bara där det är dåligt med info och fel i expressen står det att Binninge är dömd för ett 15 år gammalt brott det är ju tre brott
2021-03-01, 23:20
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ett ess är ju Ebba Buschs förtal mot Binninge, den blundern kommer hon att få äta upp på något vis. Jag har skrivit det tidigare men om Binninge går med på att dra tillbaka den som del i en förlikning så kanske Esbjörn kan få behålla sin fastighet. Dvs Esbjörns förslag + att Binninge drar tillbaka anklagelserna samt att Esbjörn får ersätta henne rätt frikostigt, typ ett par hundra tusen kanske gör Ebba Busch glad.

Dock har jag svårt att något av hennes alternativ till förlikning skulle innebära att hon inte får lagfarten.
Om Binninges förtalsanmälan inte leder till åtal så kan han ju stämma Ebba i ett civilrättsligt mål. Vad har han att förlora? Han kan föra sin egen talan och skulle han mot förmodan förlora så vad gör det honom? Det han kan förlora är ju att åka på Ebbas rättegångskostnader men eftersom han redan har skulder hos kronofogden och 0 tillgångar spelar det ingen större roll.
Detta skulle drabba oerhört om han drar fram det i lagom tid till valförberedelserna. Då skulle Ebba hamna i rutan igen av mindre trevlig art + att han skulle få sin hämnd mot partiet som kastade ut honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in