2021-03-01, 12:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han bor visserligen på kursgården, men enligt Binninge kallar han sig Faktotum som betyder allt i allo eller gammal trotjänare. Så jag gissar att han har jobbat för kost och logi hos en gniden kärring som har tänkt att det är billigare än att anställa någon. Speciellt om man sen kan bli omnämnd i hans testamente på samma sätt som i hans föregångares.

Esbjörn har haft ett lätt liv med serverad mat och ett eget rum som lön för att han har sopat och klippt gräsmattor.

Man blir ju sjukt nyfiken på vad han lyckades prestera som ingenjör på ASEA. Finns det ingen fd kollega eller bekant som kan dela med sig lite information? För han var förmodligen ganska egen även där. Det måste man vara om man till exempel har en sambo i 40 år men ändå behåller sin egen lägenhet.

Jag tror inte att hela bilden av Esbjörn Bolin har kommit fram ännu.

Jo man är lite nyfiken, jobbade själv på ASEA några år för 40 år sedan, men nån skrev att han jobbade på Metallverken det levererade tex koppar till ASEA, jobbade på ASEA när ASEA fyllde 100 år 1983 minns jag
2021-03-01, 12:34
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Hon försökte och erbjöd men Esb kom inte till mötet och har heller inte betalat tillbaka handpenningen (har han ens kvar pengarna?)
Ska Ebba då bara för att hon är partiledare då lägga sig ned och erkänna att hon förlorat flera hundra tusen?
Det skullle väl signalera än mera at hon inte duger.

Det håller jag verkligen med om. Klart att hon ska ha sina pengar. Sen är det bara att dra sig ur och be om ursäkt för den skada som hon åsamkat gubben och hennes parti.
2021-03-01, 12:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det spelar fortfarande ingen roll om hon har rätt i sak. Som partiledare får man inte "hamna " I ett drev. Hon skulle dragit sig ur för länge sedan.

Om hon klarar sig undan den här gången så får hon åtminstone skaffa sig en PR konsult och lära sig lyssna.

Jag håller med om att som partiledare bör man undvika saker som kan orsaka ett drev mot sig själva och det parti som de representerar.

I början av denna tråden var jag mycket kritiskt till Ebbas agerande. Att hon var oförsiktig och att hon kanske till och med hade ett bedrägligt agerande mot Esbjörn. Nu när jag tagit del av mera fakta om denna affär och själv hört Esbjörn berätta om den med sina egna ord, ja då tycker jag nog att Ebba definitivt inte har gjort några juridiska fel, knappast heller några moraliska.

Att Esbjörn skulle ändra sig efter ingånget avtal med motiveringen att hon kapade sly på den igenvuxna tomten var nog inte något som Ebba hade förväntat sig skulle ske. Ska hon då ha låtit köpet gå tillbaka?

Hade hon låtit köpet gå tillbaka hade säkert det med stor sannolikhet att hennes politiska motståndare ändå utmålat henne som en bedragare som försökt lura av en gamling en fastighet. Hon hade fått en svår möjlighet att rentvå sig offentligt.

Står hon fast vid vad som har avtalats kommer hon självklart att kritiseras och målas ut som girig, empatilös och hänsynslös etc. av sina motståndare. Men nu får hon åtminstone chansen att alla kort läggs fram på bordet i rätten och att hon kan bli rentvådd då.
2021-03-01, 12:38
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller med om att som partiledare bör man undvika saker som kan orsaka ett drev mot sig själva och det parti som de representerar.

I början av denna tråden var jag mycket kritiskt till Ebbas agerande. Att hon var oförsiktig och att hon kanske till och med hade ett bedrägligt agerande mot Esbjörn. Nu när jag tagit del av mera fakta om denna affär och själv hört Esbjörn berätta om den med sina egna ord, ja då tycker jag nog att Ebba definitivt inte har gjort några juridiska fel, knappast heller några moraliska.

Att Esbjörn skulle ändra sig efter ingånget avtal med motiveringen att hon kapade sly på den igenvuxna tomten var nog inte något som Ebba hade förväntat sig skulle ske. Ska hon då ha låtit köpet gå tillbaka?

Hade hon låtit köpet gå tillbaka hade säkert det med stor sannolikhet att hennes politiska motståndare ändå utmålat henne som en bedragare som försökt lura av en gamling en fastighet. Hon hade fått en svår möjlighet att rentvå sig offentligt.

Står hon fast vid vad som har avtalats kommer hon självklart att kritiseras och målas ut som girig, empatilös och hänsynslös etc. av sina motståndare. Men nu får hon åtminstone chansen att alla kort läggs fram på bordet i rätten och att hon kan bli rentvådd då.

Jag håller med att hon sitter i en rävsax nu. Tyvärr kommer detta troligen dra ut rejält på tiden också...vilken soppa!
2021-03-01, 12:38
Medlem
Citat:
Det håller jag verkligen med om. Klart att hon ska ha sina pengar. Sen är det bara att dra sig ur och be om ursäkt för den skada som hon åsamkat gubben och hennes parti.

Grejjen är att tänk om Esb vill sälja men hamnat i rävsax med Majkgård?
Han kanske inte ens fattta att hon bearbetade för att ärva honom?

Hoppas TR kan reda ut med Esb och att han ges utrymme att säga vad han vill utan at Majkgård kört honom dit och stirrar på honom medans han pratar.

***hette filmen Free Willy? Ska vi starta Free Esbjörn?
2021-03-01, 12:41
Medlem
trngws avatar
Intressant, då har vi nu fått bekräftat den spekulation jag gjorde redan i förra veckan om att det finns något mer i anmälan än enbart sociala-medier biten.

Det lär vara bättre för Ebba om ärendet hanteras som ett tryckfrihets- och yttrandefrihetsärende. Så ur det perspektivet är det antagligen en klantighet av anmälaren att ha tagit upp de delarna som förorsakade JK's inblandning. Skall bli intressant att få se vad det var, men jag har mina misstankar.

https://www.tv4.se/artikel/4jUuw9mXLjITYIbuqsR22I/just-nu-beslut-i-ebba-bush-utredningen-aklagaren-laemnar-vidare-aerendet
Senast redigerad av trngw 2021-03-01 kl. 12:58.
2021-03-01, 12:42
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Maten och husrummet är ju ersättning för det arbete han utför, och därtill bör han få en rimlig lön. Slavarbete har vi inte i sverige

Att hon skall få ärva honom för att hon utnyttjat honom för slavarbete i decennier är helt orimligt.
Ty, även slavar får någonstans att sova och mat att äta.

Om det stämmer med att Esbjörn har utfört arbete och han har fått ersättning för detta i form av mat och husrum.

Jag undrar då hur värdinnan och Esbjörn har tagit upp detta i sina självdeklarationer. Skulle vara intressant och få veta hur det rent redovisningsmässigt skattetekniskt har sett ut. Bara nyfiken på det. Jag utgår självklart ifrån att värdinnan och Esbjörn har fullgjort sina skatteplikter om detta förfarande är belagt med skatteskyldigt.
2021-03-01, 13:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det är du som "vänder bort den enda rimliga bilden texten vi har ger", den refererar till en okänd person som skulle vara med och det var bara "han" som gick därifrån för att han ville ha denna person med, som då rimligen inte fanns på plats eftersom han gick därifrån.

Hade personen i fråga varit närvarande hade denne omtalats som att "han" eller "hon" skulle identifiera sig. Och det hade hetat att "de" hade gått därifrån, inte "han".

SKillnaden på dig och mig är att du är tvärsäker då din sak och med bestämdhet hävdar att jag har fel.
Medan jag ifrågasätter "trådsanningen" att ledsagaren var på plats och påpekar att texten såvl som kända sakförhållanden faktiskt antyder motsatsen. Det finns inga säkra belägg för något, och givet allt som framkommit tyder det på att ledsagaren inte var på plats. Det som också stärker detta är att Esbjörn lämnade platsen just av den anledningen att han ville ha en ledsagare. Hade ledsagaren funnits på plats hade Esbjörn inte behövt lämna. Men nu vill han ha en, det fanns ingen, alltså gick han.

Det är du som är tjurskallig som vägrar inse att jag kan ha rätt.
Vad som inte håller ihop i ditt resonemang är att hade Esbjörn kommit utan ledsagare och sagt att ville ha en ledsagare med sig så hade inte första frågeställningen blivit vem som var ledsagare utan var är ledsagaren du vill ha med dig. Mötet hade blivit inställt på grund av att Esbjörns ledsagare inte fanns på plats och den sekundära frågan vem ledsagaren var hade aldrig kommit upp och ej heller lämnats som förklaring till att mötet blev inställt.

Det är den rimliga slutsatsen man kan dra av de få raderna i Expressen, sedan om de är riktiga är en annan sak så jag är helt med dig på att vi behöver inte göra någon trådsanning åt endera hållet. Var och en kan bli salig på sin tro.
2021-03-01, 13:07
Medlem
Citat:
Intressant, då har vi nu fått bekräftat den spekulation jag gjorde redan i förra veckan om att det finns något mer i anmälan än enbart sociala-medier biten.

Det lär vara bättre för Ebba om ärendet hanteras som ett tryckfrihets- och yttrandefrihetsärende. Så ur det perspektivet är det antagligen en klantighet av anmälaren att ha tagit upp de delarna som förorsakade JK's inblandning. Skall bli intressant att få se vad det var, men jag har mina misstankar.

https://www.tv4.se/artikel/4jUuw9mXLjITYIbuqsR22I/just-nu-beslut-i-ebba-bush-utredningen-aklagaren-laemnar-vidare-aerendet
Finns anmälan tillgänglig att ta del av?
2021-03-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag tror inte att hon köpt för att spekulera. Men trots det tror jag säkert att hon har förmodligen gjort en bra affär.
Vad är problemet att erkänna det?

Man gör om lånet för att få bättre ränta, eller binda om lånet avseendet ett byggkreditiv osv.
Att kunna belåna huset, vid behov, är ju en slags vinst man har efter en investering/renovering/utbyggnad. Så i det avseendet finns det en relation.

Visst är det Ebba som leker fastighetshaj likt alla de duktiga personer i TV program om vi översvämmas av. Med Theo som kompis var researchen en no brainer.

Det handlar om stora ekonomiska värden när kommunen släpper på byggrätter efter att vatten och avloppslösningar är färidiga för området. Man kan då tillåta tätare bebyggelse med avstyckningar av stora tomter som Esbjörns.

Redan nu, gäller inte strandskyddet på redan i anspråktagen tomtmark där det redan finns byggnad och egen brygga. Med en äldre strandskyddsdispens är det ett värde som Ebba direkt kan ha nytta av för att göra en fasighetsreglering, och få till en större tomt av lilla tomten i ett ägobyte, och sälja en nybildad fastighet direkt, utan att invänta kommunens beslut om ny plan för området. Det blir ett köp där fastigheten i sig själv finansierar köpet med enkla medel.

Där Ebba och familjerna Busch och Thor bor ser man avstyckningar i området. Det är de fastigheter som är runt 2500 m2 som är av intresse och som talar om vilka oändliga möjligheter som hägrar denna bostadslösa morsa och hennes arma baaarn.

Jag var Ebba på spåren den dagen hon påstod till en tingsrätt, att hon skulle flytta in i ett obeboeligt ruckel innan jul med två små barn. Det går inte ihop. En story som lät bra men den var inte sann. Det var en för envis Ebba Busch, för att bara köpa en bostad. Det rör sig om större belopp än vad parterna tvistar om, och är det som är Ebbas hemlighet och anledningen till att Theo på Sjönära Mäklarbyrå skyddade sig själv, genom att friskriva sig från ansvar och befattning med saken.

https://marielund.wordpress.com/2020/11/27/nu-kommer-nya-planer-pa-att-bebygga-marielund-mer-information-fran-marielunds-vanner-3-dec/

https://unt.se/nyheter/uppsala/stora-byggplaner-for-marielund-305273.aspx

https://bygg.uppsala.se/contentassets/ff822fe23eba40d9899293673cde294e/marielund_kulturhistorisk_bebyggelseinventering_se ptember_2009.pdf

https://www.uppsala.se/contentassets/ba6158af7f444b4f884152f09ff6cbc0/14.-programarbete-for-marielund.pdf
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-01 kl. 13:19.
2021-03-01, 13:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vad som inte håller ihop i ditt resonemang är att hade Esbjörn kommit utan ledsagare och sagt att ville ha en ledsagare med sig så hade inte första frågeställningen blivit vem som var ledsagare utan var är ledsagaren du vill ha med dig. Mötet hade blivit inställt på grund av att Esbjörns ledsagare inte fanns på plats och den sekundära frågan vem ledsagaren var hade aldrig kommit upp och ej heller lämnats som förklaring till att mötet blev inställt.

Det är den rimliga slutsatsen man kan dra av de få raderna i Expressen, sedan om de är riktiga är en annan sak så jag är helt med dig på att vi behöver inte göra någon trådsanning åt endera hållet. Var och en kan bli salig på sin tro.

Som jag redan påtalat så kan frågan om vem det var lika gärna ha uppkommit för att övriga inte var informerade om att ytterligare en person skulle närvara och man undrar då vem denna är, samt för att man skulle kunna eftersöka vederbörande. Var hen är är ointressant, eftersom hen skulle vara där.

Om någon kommer till mig för att vara med på ett möte, och vederbörande säger - Jag skall ha med mig en person till på mötet, utan att jag blivit informerad om det innan, så är definitivt inte min första fråga var den personen är, det intresserar mig inte det minsta. Istället vill jag veta vem den personen är och syftet med att den skall vara med. Här är syftet klart och fullt förståeligt, ledsagare, men inte vem personen är. Nästa steg vore att invänta eller eftersöka personen.

Oavsett vad du sen anser om saken, så förtar det inte möjligheten och det kan man mycket väl vara som jag säger. Motsatsen är inget annat än en trådsanning. Vi vet inte med säkerhet. Även om jag vill minnas att jag läst en uppgift som bekräftar saken. Tyvärr var flera av förra veckans artiklar där det förmodligen framkom redan bakom betalvägg, när jag försökte efterforska saken.
2021-03-01, 13:18
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Menar du att hon hade "otur " helt enkelt? Ja så kan det såklart vara. Men skyll inte på media, det är deras jobb att granska makthavare och så otroligt dåligt det här är hanterat så gör dom helt rätt.
Riktigt!
Man behöver inte ha särkilt livlig fantasi för att förstå hur skrupelfria makthavare som Ebba Busch hade betett sig utan medias gransking. Ryser vid bara tanken. Brrrr. 🤐
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in