Citat:
Ursprungligen postat av
SvenBergman
Ebbas problem är inte om hon har gjort rätt eller fel i sak. Hennes problem är att bland väljarna så framstår hon som kall och utnyttjande.
Klantigt gjort helt enkelt. Jag tror att hon är rökt, hon skulle bara dragit sig ur tidigt när hon märkte att det inte stod riktigt rätt till med gubben.
Jag tror inte någon förnekar att det hade varit bra om Ebba aldrig köpt huset.
Samtidigt gäller det att "gilla läget" när situationen väl inträffat, dvs acceptera fakta och hantera problemen ändamålsenligt. I Ebbas fall handlar det i så fall om att "nollställa" affären, dvs att få kostnadstäckning för alla utgifter och återbetalning av handpenningen. Något annat är inte rimligt.
Om det i så fall är meningsfullt för Esbjörn (med entourage) att låta affären återgå är ju mer oklart. I vilken omfattning medel finns för denna "nollställning" är osäkert, och i Ebbas fall tror jag inte hon accepterar att Esbjörn skall få tillbaka huset och i fortsättningen vara skyldig henne pengar för utgifter och handpenning.
I de flesta fall där KÖPARE vill ångra sig (det är betydligt vanligare) brukar alla yrkesmässiga råd landa i att det är vettigare att genomföra affären och sedan sälja igen. Hur rådgivningen bör läggas upp då SÄLJAREN ångrar sig och nekar genomföra försäljningen (som i Esbjörns fall) har jag mindre koll på.