2021-03-01, 11:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
haha, ni har inte bott och varit en del av bostadsmarknaden runt Uppsala/Stockholm.
Det har under många många år ansetts vara förenat med "vinst" att investera i sin egen bostad.
OM man säljer vilket jag skrev i första inlägget.

Ex - renoverar kök, investering på 200 000kr - omvärdering av huset när det är klart.
Och värdet har ökat + 300 000kr. Binder om lånen avseende den nya värderingen.
Mycket vanligt.

Visst det är en risk, och alla investeringar ger inte en stora värdeökningar.
Men det har varit en ganska stabil marknad rätt länge nu.

Ebba kan renovera i en smart ordning, omvärdera huset - få högre värde och kunna pantsätta det mer med lån. Göra om processen osv.
OM nu Ebba har behov av att låna med huset som säkerhet vill säga...

Så ja - 2 miljoner i investeringar kan mycket väl ge värdeökning på mer än 3 miljoner.

Exakt. I alla regioner förutom i myggskogen. Därför vill alla investera i bostäder och renoveringar.
2021-03-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
De som slåss för Esbjörns sak i denna tråd kanske ska böra att förespråka en ny lag - en Lex Ebba

En lag där alla som blir pensionärer helt förbjuds att avyttra sin egendom utan att uppfylla dessa två rekvisit:

1. Inneha ett aktuellt friskhetsintyg

2. Inneha en skriftligt godkännande av sina legala arvingar eller av personer som inte är legala arvingar men som ändå anser sig ha rätt till personens egendom.

Vissa undantag kan förstås göras, egendom som understiger 200 kronors värde kan vara ok för pensionären att sälja, byta eller ge bort utan giltiga tillstånd. Ett annat undantag kan vara att gåvor riktade till politiska partier eller organisationer med en ytterst god värdegrund också undantages från dessa rekvisit.

Jag vet inte om Esbjörn uppsåtligen velat uppträda bedrägligt. Efter att ha analyserat hans situation kan jag ha förståelse för att han hamnat i en svår situation. Han bor tydligen på en konferensanläggning och hans värdinna har också velat köpa denna fastighet och enligt uppgift erbjudit honom 2,5 miljoner för den. Denne kvinna ska också varit arvtagerska av förmögenheter som hennes tidigare avlidna gäster lämnat efter sig. Man kan på goda grunder spekulera i att hon fortfarande på något vis är intresserad av Esbjörns fastighet. Esbjörn befinner sig som kund hos henne i ett slags beroendeställning. Dessutom kan hon ha ansträngt sig för att odla en "vänskapsrelation" med Esbjörn vilket gör det ytterligare försvårande att stå fast vid sin försäljning till Ebba. Nu hävdar jag naturligtvis att det inte är klarlagt att saken är sådan, men mot bakgrund av de uppgifter som framkommit finns skäl att tro att Esbjörn sitter i en klämd situation.
Han bor visserligen på kursgården, men enligt Binninge kallar han sig Faktotum som betyder allt i allo eller gammal trotjänare. Så jag gissar att han har jobbat för kost och logi hos en gniden kärring som har tänkt att det är billigare än att anställa någon. Speciellt om man sen kan bli omnämnd i hans testamente på samma sätt som i hans föregångares.

Esbjörn har haft ett lätt liv med serverad mat och ett eget rum som lön för att han har sopat och klippt gräsmattor.

Man blir ju sjukt nyfiken på vad han lyckades prestera som ingenjör på ASEA. Finns det ingen fd kollega eller bekant som kan dela med sig lite information? För han var förmodligen ganska egen även där. Det måste man vara om man till exempel har en sambo i 40 år men ändå behåller sin egen lägenhet.

Jag tror inte att hela bilden av Esbjörn Bolin har kommit fram ännu.
2021-03-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Jo man har en annan möjlighet, och det är att avstå. Speciellt om man är partiledare och ens högsta önskan är att bli statsminister.

Är huset så viktigt för henne att hon avstår hennes högsta önskan i sin politiska gärning?

Otroligt klantigt hanterat av henne.

Vadå "avstå"!

Du menar alltså att en partiledare, som du känner så väl att du vet vilka hennes önskningar är, inte ska få köpa sig ett hus? Gäller det alla våra partiledare, eller är det enbart EB som lyder under dessa specialregler ?

Du menar att hon alltså redan har sina flyttlådor parkerade i Sagerska huset och därför inte behöver ha något annat hem?
2021-03-01, 11:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ebbas problem är inte om hon har gjort rätt eller fel i sak. Hennes problem är att bland väljarna så framstår hon som kall och utnyttjande.

Klantigt gjort helt enkelt. Jag tror att hon är rökt, hon skulle bara dragit sig ur tidigt när hon märkte att det inte stod riktigt rätt till med gubben.

Jag tror inte någon förnekar att det hade varit bra om Ebba aldrig köpt huset.

Samtidigt gäller det att "gilla läget" när situationen väl inträffat, dvs acceptera fakta och hantera problemen ändamålsenligt. I Ebbas fall handlar det i så fall om att "nollställa" affären, dvs att få kostnadstäckning för alla utgifter och återbetalning av handpenningen. Något annat är inte rimligt.

Om det i så fall är meningsfullt för Esbjörn (med entourage) att låta affären återgå är ju mer oklart. I vilken omfattning medel finns för denna "nollställning" är osäkert, och i Ebbas fall tror jag inte hon accepterar att Esbjörn skall få tillbaka huset och i fortsättningen vara skyldig henne pengar för utgifter och handpenning.

I de flesta fall där KÖPARE vill ångra sig (det är betydligt vanligare) brukar alla yrkesmässiga råd landa i att det är vettigare att genomföra affären och sedan sälja igen. Hur rådgivningen bör läggas upp då SÄLJAREN ångrar sig och nekar genomföra försäljningen (som i Esbjörns fall) har jag mindre koll på.
2021-03-01, 11:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nu vet jag inte om vi läser samma väljarbarometer. Sifo 2021-02-21: KD 4,3%

Vilken raketresa 🤣

https://docdro.id/O3ZAzzI

Väljarbarometer Februari 2021: KD +0,6% --> 6.5%

https://demoskop.se/valjarbarometern-februari-2021-2/
2021-03-01, 11:24
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ebbas problem är inte om hon har gjort rätt eller fel i sak. Hennes problem är att bland väljarna så framstår hon som kall och utnyttjande.

Klantigt gjort helt enkelt. Jag tror att hon är rökt, hon skulle bara dragit sig ur tidigt när hon märkte att det inte stod riktigt rätt till med gubben.
Ebbas problem, är att hon i ett osakligt mediadrev, framställs som kall och utnyttjande.
2021-03-01, 11:25
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Att Ebba köpte huset är det inget fel eller obra med.

Det som inte är bra är att Esbjörn tror att man kan ångra sig och sedan bära sig åt som han har gjort.
2021-03-01, 11:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du måste ha bättre koll på bevisbördan. Det är Ebba som har bevisbördan för att Esbjörn är så kristallklar i knoppen som hon framhärdar. Det är kärande som ska styrka sin talan, och den svarande som bemöter talan, med motbevisning. Det är Esbjörn som svarar med ett läkarintyg.

När Ebba ifrågasätter Esbjörns intyg med experter som inte undersökt Esbjörn personligen, är de samma syn på enskilda individens människovärde som att generalisera på boenden och sjukhem om om vilka äldre människor som ska lämnas att dö med berått mod, och vilka människor som ska få individuell vård med en droppe syrgas. KD ansvarar för vården på en del platser i Sverige där det finns människor som lämnats att dö med berått mod, så käringen skulle ha vett att hålla käft.

Ebba har en människosyn som är förskräcklig. All godhet om äldre och svaga är som ramsor hon babblar om i tungor, men i skarpt läge är hon en liten elak och girig människa, där hennes behov har företräde framför Esbjörns äganderätt som kan härledas långt bak i tiden.

Jag förstår att du inte gillar Ebba. Det framgår.

Det jag har problem med är dina märkliga och ofta felaktiga juridiska analyser. I det här fallet är det käranden önskar mycket enkelt: att svaranden fullföljer avtalet och utger ett korrekt köpebrev.

Om svaranden kommer med invändningar ("svaranden är koko och avtalet gäller därför inte", "käranden har lurat svaranden" och "priset för fastigheten är alldeles för lågt") åligger det inte käranden att motbevisa detta, det åliger svaranden att styrka invändningarna.

Att du skulle inse att din juridiska analys är totalt j-a felaktig är kanske inte möjligt, men det vore ju trist om åsikten får fäste och ligger till grund för någon annans beslut i något liknande ärende.
2021-03-01, 11:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Samtidigt gäller det att "gilla läget" när situationen väl inträffat, dvs acceptera fakta och hantera problemen ändamålsenligt. I Ebbas fall handlar det i så fall om att "nollställa" affären, dvs att få kostnadstäckning för alla utgifter och återbetalning av handpenningen. Något annat är inte rimligt.

Om det i så fall är meningsfullt för Esbjörn (med entourage) att låta affären återgå är ju mer oklart. I vilken omfattning medel finns för denna "nollställning" är osäkert, och i Ebbas fall tror jag inte hon accepterar att Esbjörn skall få tillbaka huset och i fortsättningen vara skyldig henne pengar för utgifter och handpenning.

I de flesta fall där KÖPARE vill ångra sig (det är betydligt vanligare) brukar alla yrkesmässiga råd landa i att det är vettigare att genomföra affären och sedan sälja igen. Hur rådgivningen bör läggas upp då SÄLJAREN ångrar sig och nekar genomföra försäljningen (som i Esbjörns fall) har jag mindre koll på.

Hur menar du nu? Det finns ju fortfarande personer som förnekar att hon har köpt huset.

Schizofren debatt.
2021-03-01, 11:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han bor visserligen på kursgården, men enligt Binninge kallar han sig Faktotum som betyder allt i allo eller gammal trotjänare. Så jag gissar att han har jobbat för kost och logi hos en gniden kärring som har tänkt att det är billigare än att anställa någon. Speciellt om man sen kan bli omnämnd i hans testamente på samma sätt som i hans föregångares.

Esbjörn har haft ett lätt liv med serverad mat och ett eget rum som lön för att han har sopat och klippt gräsmattor.
.

Jag har egentligen i sak inga invändningar mot ett sådant upplägg. Esbjörn har inga bröstarvingar som kan ta hand om honom. På kursgården får han husrum och mat. Kanske utför han sysslor av enklare slag som delbetalning. Jag vet inte hur mycket som han betalar för dessa tjänster. Men låt säga att hans pension inte är så stor att han gör en överenskommelse med sin värdinna att hon får del av hans tillgångar efter att han har gått bort. Då kan man se maten och boendet som form av lån som kommer att betalas tillbaka senare.

Men ett sådant förfarande bör strikt regleras i ett testamente. Exakt hur mycket som värdinnan ska få del av dödsboet. För det kan knappast vara rimligt att hon får hela dödsboet testamenterat till sig för ett värde på flera miljoner kronor som betalning för maten och husrummet.
2021-03-01, 11:34
Medlem
trngws avatar
Haha, ja det hade ju varit för tragikomiskt om de kommer överens om en förlikning likt det Binninge föreslår, att affären återgår och Ebba kompenseras för sina utgifter.

Då har Esbjörn inte ett korvöre. Och fastigheten kommer att säljas fortare än ögat, sannolikt till Maggan.

Då kommer alla att se ännu en gång att Ebba haft rätt hela tiden i allt hon sagt ända från början.

Sedan återstår bara frågan om Matz kommer anmäla Binninge för de brott som begåtts mot Esbjörn, för att försöka återvinna pengarna från det bedrägeriet. Det torde ju vara ganska utsiktsfullt att lyckas med.

Risken är ju då att fogden redan tagit pengarna och att Binninge får ett nytt krav hos fogden fast från Esbjörn istället för staten. Ja jösses vilken röra.
2021-03-01, 11:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Att Ebba köpte huset är det inget fel eller obra med.

Det som inte är bra är att Esbjörn tror att man kan ångra sig och sedan bära sig åt som han har gjort.

Det verkar som du tycker det är bra att Ebba springer gatlopp i media och skändas för allt tänkbart åldringsrånsorienterat?

Naturligtvis önskar Ebba, liksom alla andra vettiga människor, att hon sluppit hamna i en sådan här sits. Att behöva lägga tid och kraft på rättshaverister och försvar mot politiska fiender är kontraproduktivt, oavsett vem som har bättre rätt (det vet jag redan) i detta.

En (numera teoretisk) möjlighet hade varit att Esbjörns problematiska relation till sina "goda vänner" hade varit känd på bygden och kommit Ebba till del. Men nu blev det inte så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in