Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja det är alldeles uppenbart att det är krafter som vill skada Ebba Busch politiskt. Både i de stora medierna som i denna tråd på Flashback.
I denna tråd verkar det finnas debattörer som verkar brinna för Sveriges åldringar något så enormt, att de anser att äldre ska ha rätt att bryta ingångna avtal på vilken grund som helst fast de uppenbart har full rättshandlingsförmåga.
Så jag har ställt en öppen fråga i flera av mina inlägg till alla dessa vurmare för de äldres rättigheter, hur de ställts sig till Löfvens och regeringens hantering av Coronapandemin, som i Sverige har orsakat över 10 000 dödsfall hos äldre, medans i våra Nordiska grannländer kommit undan med en bråkdel av dessa dödstal.
Jag har inte fått svar från någon ännu, och jag förväntar mig nog inte det heller. Flera av dessa debattörer i denna tråd är här för att driva en politisk agenda, inte för att de har några djupare känslor för de äldre i samhället eller för Esbjörn som person. Dessutom vill de nog inte kritisera sin partiledare oavsett hur många gamlingars bortgång som han bär ansvar för.
Man ska kalla saker för de är. En spade är en spade, en hink är en hink och en smutskastningskampanj är en smutskastningskampanj.
Tack för detta.
Det är tacknämligt att det finns vettiga människor som tar till sig sakargument och ser till fakta också i denna tråd.
Jag tillhör den grupp "skyddsvärda" äldre som på grund av den makalöst usla pandemihanteringen i Sverige hållits i husarrest under ett års tid. Det ska alltså inte räcka med att jag inte ska få vistas ute i samhället utan nu ska jag alltså, tillsammans med andra som uppnått en viss ålder, oklart vilken, dessutom, enligt vissa i tråden, stämplas som dement och rättsinkapabel.
Själv har jag har ingått mängder av avtal under året som gått. Både på nätet och vid ett par tillfällen IRL under säkra förhållanden.
Det är självklart för mig att hålla avtal. Ålder är inget tillåtet skäl för att att bete sig skurkaktigt.
Ett tankeexperiment: Tänk om det hade varit jag som köpt fastigheten av Esb. Två gamlingar som gjort en fastighetsaffär där säljaren ångrat sig. Hur skulle det sett ut?
Det är intressant att fundera över om det av media (och vissa moralister i tråden) hade bedömts vara tillåtet för Esb att bete sig bedrägligt mot en kvinna som är nästan lika gammal som han själv. Eller om jag hade ansetts vara en
dement gammal häxa, dock välutbildad, med status, talets gåva och erfarenhet av affärer, som hade kört över honom.