2021-03-01, 10:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det där är samma tankefel som Esbjörns medhjälpare också gör. De hävdar att med ett fint hus på tomten så skulle fastigheten vara värd två miljoner mer. Det de inte har kapacitet att förstå är att det fina huset enligt Esbjörnligans egen värdering kostar 2.5-3 miljoner att skapa.

Det är flera skribenter i tråden som gör jämförelser med värdet på andra idylliska fastigheter i området, de förstår verkligen inte att man måste räkna bort kostnaden för skapandet av idyllen. De förstår av någon anledning inte ekvationen att Ebba kommer att ha betalat 3.9 miljoner + 3 miljoner den dagen hon har en bostad med rimlig standard på tomten. Det kommer att kosta henne nästan 7 miljoner.

Gör jag ett tankefel? Jag påstår ju att hon inte tjänar miljoner på den här affären...
2021-03-01, 10:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ebba gör en jättebra affär, hon kommer tjäna miljoner i slutändan om hon säljer, och hon tjänar 140 000 per månad, men hon vill ändå få avdrag för renoveringar....
Detta enligt hennes egen facebook och sedan avdrag för sanering som förmodligen var en muntlig "mellan-tummen-och-fingret-uppskattning" där Ebba tagit maximala änden av intervallet.
Men visst - det är så synd om Ebbas ekonomiska up-side av denna affär....

Varför skulle det se suspekt ut för Ebba? Kan inte Ebba anlita andra mäklare än hennes kompisar.
En mäklare skall vara på bådas sida.

Hur vet du att hon gör en jättebra affär? Har du någon form av kunskap i hur fastighetsmarknader kan drastiskt förändras?

Ponera att fastighetsköpet går igenom, hon får betala 3,9 miljoner för fastigheten. Till detta kommer hon att få betala någonstans mellan 2-5 miljoner ytterligare beroendes på vilken standard hon vill ha, för att göra huset beboligt för människor och att tomten går att använda som normalt.

Vi har sett fastighetspriser stiga under en mycket lång tid. Men denna stigning beror inte på någon naturlag. Fastighetspriser har fallit tidigare, det är bara att gå tillbaka till början av 90-talet. Händer en liknande fastighetskris igen, vilket många ekonomer pekar på inte bara är fullt möjlig utan även troligt så kommer Ebba stå där med ett objekt som hon lagt ned enorma summor på som hon inte kan komma att få tillbaka vid en försäljning under mycket lång tid.

Visst tjänar Ebba bra, 140 000 i månadslön är verkligen inte en dålig lön. Men du ska veta att hon inte får 140 000 i handen, utan mycket dras i skatt. Det är svårt att bli rik på lönearbete i Sverige. Hon vad jag vet, lever ensam och får då stå för kostnaderna själv.
2021-03-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Gör jag ett tankefel? Jag påstår ju att hon inte tjänar miljoner på den här affären...
Jag menade den du citerade. Det var mer en förstärkning av ditt korrekta resonemang.
2021-03-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det är alldeles uppenbart att det är krafter som vill skada Ebba Busch politiskt. Både i de stora medierna som i denna tråd på Flashback.

I denna tråd verkar det finnas debattörer som verkar brinna för Sveriges åldringar något så enormt, att de anser att äldre ska ha rätt att bryta ingångna avtal på vilken grund som helst fast de uppenbart har full rättshandlingsförmåga.

Så jag har ställt en öppen fråga i flera av mina inlägg till alla dessa vurmare för de äldres rättigheter, hur de ställts sig till Löfvens och regeringens hantering av Coronapandemin, som i Sverige har orsakat över 10 000 dödsfall hos äldre, medans i våra Nordiska grannländer kommit undan med en bråkdel av dessa dödstal.

Jag har inte fått svar från någon ännu, och jag förväntar mig nog inte det heller. Flera av dessa debattörer i denna tråd är här för att driva en politisk agenda, inte för att de har några djupare känslor för de äldre i samhället eller för Esbjörn som person. Dessutom vill de nog inte kritisera sin partiledare oavsett hur många gamlingars bortgång som han bär ansvar för.

Man ska kalla saker för de är. En spade är en spade, en hink är en hink och en smutskastningskampanj är en smutskastningskampanj.

Tack för detta.

Det är tacknämligt att det finns vettiga människor som tar till sig sakargument och ser till fakta också i denna tråd.

Jag tillhör den grupp "skyddsvärda" äldre som på grund av den makalöst usla pandemihanteringen i Sverige hållits i husarrest under ett års tid. Det ska alltså inte räcka med att jag inte ska få vistas ute i samhället utan nu ska jag alltså, tillsammans med andra som uppnått en viss ålder, oklart vilken, dessutom, enligt vissa i tråden, stämplas som dement och rättsinkapabel.

Själv har jag har ingått mängder av avtal under året som gått. Både på nätet och vid ett par tillfällen IRL under säkra förhållanden.

Det är självklart för mig att hålla avtal. Ålder är inget tillåtet skäl för att att bete sig skurkaktigt.

Ett tankeexperiment: Tänk om det hade varit jag som köpt fastigheten av Esb. Två gamlingar som gjort en fastighetsaffär där säljaren ångrat sig. Hur skulle det sett ut?

Det är intressant att fundera över om det av media (och vissa moralister i tråden) hade bedömts vara tillåtet för Esb att bete sig bedrägligt mot en kvinna som är nästan lika gammal som han själv. Eller om jag hade ansetts vara en dement gammal häxa, dock välutbildad, med status, talets gåva och erfarenhet av affärer, som hade kört över honom.
2021-03-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hur vet du att hon gör en jättebra affär? Har du någon form av kunskap i hur fastighetsmarknader kan drastiskt förändras?

Ponera att fastighetsköpet går igenom, hon får betala 3,9 miljoner för fastigheten. Till detta kommer hon att få betala någonstans mellan 2-5 miljoner ytterligare beroendes på vilken standard hon vill ha, för att göra huset beboligt för människor och att tomten går att använda som normalt.

Vi har sett fastighetspriser stiga under en mycket lång tid. Men denna stigning beror inte på någon naturlag. Fastighetspriser har fallit tidigare, det är bara att gå tillbaka till början av 90-talet. Händer en liknande fastighetskris igen, vilket många ekonomer pekar på inte bara är fullt möjlig utan även troligt så kommer Ebba stå där med ett objekt som hon lagt ned enorma summor på som hon inte kan komma att få tillbaka vid en försäljning under mycket lång tid.

Visst tjänar Ebba bra, 140 000 i månadslön är verkligen inte en dålig lön. Men du ska veta att hon inte får 140 000 i handen, utan mycket dras i skatt. Det är svårt att bli rik på lönearbete i Sverige. Hon vad jag vet, lever ensam och får då stå för kostnaderna själv.
Helt rätt, hennes investering kan i slutändan bli lika bra som för dem som köpte aktier i gruvbolaget Northland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Northland_Resources

För dessa hade det varit en bättre investering att köpa öl i stället för aktier, då hade de i alla fall fått igen panten på burkarna.

Vid nästa kraftigare lågkonjunktur så kommer det att klarna vilket värde en strandtomt har för många. För utsikten går inte att äta. Då får saker och ting sitt reella värde.
2021-03-01, 10:38
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Om du känner någon äldre person typ 80+ så tror jag du vet att de inte alltid har dagar de är helt hundra i sitt tänkande och i sitt kom-ihåg
Om du inte känner någon eller förstår hur människan fungerar när de är äldre så förstår jag varför du skriver som du gör.
Det händer en hel del i våra hjärnor när vi blir äldre vilket även du kommer upptäcka.
Att vara en partiledare som värnar om äldre och äldrefrågorna . KD har många äldre väljare för att hon pratat sig varm i dessa. Hon vet mycket väl vad hon gjort och att uppsöka en 80+ för att han ska sälja till henne är som uppgjort för att gamlingen ska ändra sig och ångra sig.
Jag är inte förvånad och det borde inte hon heller vara. Man ska inte göra affärer med gamlingar i den åldern och det borde hon ha koll på.

Finns inget i lagstiftningen som förbjuder dig göra affärer med 80+
Om hon agerat samvetslöst kan bara hon veta. Kanske sitter hon och skrattar i smyg eller inte.
2021-03-01, 10:45
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Finns inget i lagstiftningen som förbjuder dig göra affärer med 80+
Om hon agerat samvetslöst kan bara hon veta. Kanske sitter hon och skrattar i smyg eller inte.

Ebbas problem är inte om hon har gjort rätt eller fel i sak. Hennes problem är att bland väljarna så framstår hon som kall och utnyttjande.

Klantigt gjort helt enkelt. Jag tror att hon är rökt, hon skulle bara dragit sig ur tidigt när hon märkte att det inte stod riktigt rätt till med gubben.
2021-03-01, 10:46
Medlem
Citat:
Det skulle även kunna vara det i Garre74:as övre regioner. För där verkar det vara korsdrag. Det är märkligt hur man kan få en investering på 2.5-3 miljoner att bli en vinst om man säljer efteråt. Det är fullständigt obegåvat och ett stort underbetyg till svenska skolans matematikundervisning.

haha, ni har inte bott och varit en del av bostadsmarknaden runt Uppsala/Stockholm.
Det har under många många år ansetts vara förenat med "vinst" att investera i sin egen bostad.
OM man säljer vilket jag skrev i första inlägget.

Ex - renoverar kök, investering på 200 000kr - omvärdering av huset när det är klart.
Och värdet har ökat + 300 000kr. Binder om lånen avseende den nya värderingen.
Mycket vanligt.

Visst det är en risk, och alla investeringar ger inte en stora värdeökningar.
Men det har varit en ganska stabil marknad rätt länge nu.

Ebba kan renovera i en smart ordning, omvärdera huset - få högre värde och kunna pantsätta det mer med lån. Göra om processen osv.
OM nu Ebba har behov av att låna med huset som säkerhet vill säga...

Så ja - 2 miljoner i investeringar kan mycket väl ge värdeökning på mer än 3 miljoner.
2021-03-01, 10:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det extra komiska är att det finns folk som tror att rätten ska bevisa något.

Ja, det är faktiskt makalöst komiskt, åsså försöker samma figurer göra gällande att de kan nåt om rättsprocessen

Någon påstådde till och med att domstolen skulle yrka att parterna skulle vidta vissa åtgärder

Dumheten och bristen på självinsikt är fullständig hos vissa.
2021-03-01, 10:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Ebbas problem är inte om hon har gjort rätt eller fel i sak. Hennes problem är att bland väljarna så framstår hon som kall och utnyttjande.

Klantigt gjort helt enkelt. Jag tror att hon är rökt, hon skulle bara dragit sig ur tidigt när hon märkte att det inte stod riktigt rätt till med gubben.

Precis tvärtom, KD har gått upp i förtroende hos väljarna sista månaderna och ligger som vanligt med Ebba stadigt högre i opinionen än innan hon tillträdde. De har enligt väljarna så sent som denna månad den bästa politiken inom äldreomsorgen såväl som vårdsektorn. Och Ebba har ett riktigt högt förtroende hos väljarna, Dubbelt mot Dadgostar, trippelt mot Sabuni och fyrdubbelt så högt som Stenevi.

Och nu när sanningen kommer fram kommer det bara bli ännu bättre. De kommer nå över 15% innan valet med en liknande resa som 2019 då de nådde 12% men denna gång med en bevisat stark och orädd kvinna i ryggen som visat att hon inte går av för hackor, smutskastning, lögner och hot.
2021-03-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja det där är den ursprungliga artikeln.

Observera att det står att "han lämnade lokalen", inte "dom lämnade lokalen".

Esbjörn var där själv. Frågan är om han trodde att Binninge skulle vara på plats. Binninge hade kanske inte berättat för Esbjörn att han skulle vara med via telefon.
Kanske borde dom då har skrivit att den andra personen (ledsagaren) inte dök upp så då lämnade Esbjörn lokalen.

Sen kan man fråga sig varför det var så bråttom att ha det här mötet att man inte kunde komma överens om en tid som alla kunde närvara på. Esbjörn är i underläge redan mot Ebba Busch, förstå då hur ila Esbjörn hade leget till mot både Ebba Busch och advokaten.

"Det bestämdes väldigt fort och jag hade inte möjlighet att infinna mig utan Esbjörn tyckte det gick bra om jag var med på telefon."

Dessutom så tror jag att alla samtal om att komma överens från Ebba Buschs sida innebär att hon ska ha lagfarten till fastigheten. Jag tror inte att hon ser ett scenario där Esbjörn har kvar besittningsrätten. Blir sjukt spännande imorgon!

Uppenbarligen var Esbjörn tidigare okej med att Binninge var med på telefon, men minnet kanske svek han.
2021-03-01, 10:56
Medlem
Citat:
Helt rätt, hennes investering kan i slutändan bli lika bra som för dem som köpte aktier i gruvbolaget Northland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Northland_Resources

För dessa hade det varit en bättre investering att köpa öl i stället för aktier, då hade de i alla fall fått igen panten på burkarna.

Vid nästa kraftigare lågkonjunktur så kommer det att klarna vilket värde en strandtomt har för många. För utsikten går inte att äta. Då får saker och ting sitt reella värde.

men liksom, du måste inte vända och vrida på allt .... just nu är det i realitet värdeökningar.

Så vad... detta är så roligt - när vi pratar om Esbjörns nätverk och hur de vill ha saker - DÅ talar vi om hur de är så säkra på att tjäna pengar i framtiden på att renovera och sälja dyrt.
Men när vi pratar om Ebba... då är det viktigt att fokusera på att marknaden kan gå ned.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in