2021-02-28, 22:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Rent intellektuellt kan jag förstå att Lena var svartsjuk på HD. Men hata henne...nej.varför? Däremot kan jag förstå att hon hatade SD mot slutet och att HD förmodligen hatade LW. SD hade sårat LW å det grövsta, ljugit och bedragit henne. Vägrade släppa kontrollen över henne. Var dubbel i allt han sa och gjorde.

Fyfan vad dåligt hon måste ha mått.

Nej, du har nog rätt.

Jag tror nog inte heller att Lena alltigenom hatade SD, utan det handlar nog mer om vad han gör mot henne. Egentligen blir det kanske mer som en hatkärlek. Hon säger till vänner att hon älskar SD, även om hon ser att han inte är värd det.

Och Lena ogillar HD mer för att det har blivit en kamp dem emellan om samme man. Den man som har sett till att det har blivit starka spänningar, bråk mellan dom. Lena kom att hata allt deras (SDs och HDs) fasadbygge och allt vad det representerade. Släta över och låtsas som att Lena inte fanns, som att allt det som SD lovat inte fanns, och allt som Lena trott på, hoppats på var bara lögn. Precis lika mycket lögn som det varit för HD.

Ja, SD är dubbel i allt han sagt och gjort. Inte en person att lita på.
Glad, skojig på utsidan, svart på insidan.
Mr Jekyll och Dr Hyde.
Citera
2021-02-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Rent intellektuellt kan jag förstå att Lena var svartsjuk på HD. Men hata henne...nej.varför? Däremot kan jag förstå att hon hatade SD mot slutet och att HD förmodligen hatade LW. SD hade sårat LW å det grövsta, ljugit och bedragit henne. Vägrade släppa kontrollen över henne. Var dubbel i allt han sa och gjorde.

Fyfan vad dåligt hon måste ha mått.

Allt var ett resultat av divide et impera. Härska och Söndra. Regissör: SD.

Dick Harrisson säger "Betydelsen är, och har alltid varit, glasklar: genom att sprida gracerna effektivt och ge folk olika utgångspunkter för klagomål och initiativ lägger du hinder i vägen för uppror och andra gemensamma protestaktioner."

SD tog bort ljuset från sig själv genom att att "förmedla" vad HD sa till LW och vice versa, inte nödvändigtvis med någon som helst sanningshalt i något. Han skapade fritt. Huvudsaken var han själv undkom skärselden.

LW var en intelligent skicklig mystlösare så SDs "spel" hade ett utgångsdatum.
Citera
2021-02-28, 22:52
Medlem
letsdoits avatar
Om psykopati:
https://urplay.se/program/215068-ur-samtiden-hjarndagen-2019-psykopati-hjarnan-och-brott

Psykopati är ingen diagnos; det är snarare en uppsättning egenskaper och personlighetsdrag som avspeglas i vårt beteendemönster. Man talar om "Primär" och "Sekundär" psykopati, och syftar då på att psykopatin är ärftligt resp. socialt betingad. I den senare gruppen förekommer också personer med viss samsjuklighet, t.ex. ADHD.

Psykopati består av en rad delkomponenter och kan delas upp i olika "dimensioner", och först när alla undergrupperna faller på plats kan man tala om "Psykopatiskt syndrom":

(Det kan tilläggas att "Antisocialt personlighetssyndrom" mer kan hänföras till utvärderandet av en person som redan har begått ett brott eftersom benämningen företrädesvis beskriver ett brottsligt beteende.).

Checklista: PCL-R (kritik: Blandar egenskaper och beteenden): Se 14:28 resp. 14:56.
- Betr. "Empati"; se 17:38.

MK menar att "den äkta pykopaten" = "...en överlevare, verkligen: Det är en rationell och logisk person som liksom har lärt sig att klara sig på ett sätt i tillvaron; som vet vad han eller hon ska titta efter för att kunna klara sig. - Och om man verkligen ska greja sin överlevnad; vad bör man ha fokus på då, i första hand?"

Det sägs att den bästa definitionen på människans intelligens är hennes förmåga till anpassning - eller hur väl hon behärskar konsten att överleva. Kanske skulle man också kunna hävda att endast en fullfjädrad psykopat har de överlevnadsinstinkter som i skarpt läge kan komma att behövas. - I förlängningen kan formuleras hypotesen att gräddan av psykopater är så skickliga; förslagna och instinktiva, att de undgår såväl lagens långa arm som omgivningens misstankar: De är kameleonterna som klarar sig i alla väder eftersom de alltid låter ändamålet helga medlen: Varken religion eller
grupptryck biter på dem: De är individualister som utan minsta samvetsbetänkligheter (vilket i sig utgör en väldig kraftkälla) går sin egen (gen)väg.

Betr. Asberger:
https://www.researchgate.net/publication/7437162_The_Adult_Asperger_Assessment_AAA_A_diagno stic_method
https://www.queensu.ca/rarc/sites/webpublish.queensu.ca.rarcwww/files/files/services/ASDAssessmentTemplate/AAA/AQ_Scoring_Key.pdf
https://psykiatristod.se/download/18.18a7cdc416d6d4515e261a80/1571210563371/AQ_Swedish.pdf
https://www.autismresearchcentre.com/tests/
Senast redigerad av letsdoit 2021-02-28 kl. 22:54.
Citera
2021-02-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Din fråga nummer ett:
Nej. Mord är inget att skoja om.

Din fråga nummer två:
Jag menar inte på allvar att SD är oskyldig. Jag anser mig inte kunna bedöma hans [ev] skuld. Om du bättre läste vad jag skriver kanske du skulle se att jag resonerar utifrån möjligheten att inte heller HR fäller honom för mordet på Lena. För du vet ju att TR landade i att åkl inte lyckats styrka den påstådda gärningen rörande mord?

Din fråga nummer tre:
Jag tolkar det som att du redan nu anser det uteslutet att SD skulle kunna väcka enskilt åtal mot personer i denna tråd. Har jag uppfattat dig rätt där?
Om han inte fälls i HR har han ju alla möjligheter att åtala de som förtalat honom här i tråden. Givetvis bygger det på antagandet att han vill göra sig det omaket.

Det fetade:
Så kan det säkert vara. Det kan ju också vara så att åkl inte förmår presentera sitt material på ett tillräckligt övertygande vis.
För en sak vet vi med säkerhet: Den här utredningen startade på ett katastrofalt uselt vis. Fyra förlorade viktiga dygn. Oavsett vem mördaren är, fick den ett formidabelt försprång, tack vare/pga Polisens slarv.

Min övertygelse att SD är skyldig stämmer överens med åklagarnas synsätt.
Citera
2021-03-01, 00:02
Medlem
letsdoits avatar
Cacheremsan hade FTF:ats 1 dec 2015. - Det finns minst tre alternativ till att L bytte ut en fortfarande torr och fungerande remsa; en remsa vars helt tomma baksida heller inte saknade skrivutrymme.

1. Hon passade på att i föreyggande syfte byta ut den när hon ändå hade vägarna förbi; hon hade ju fått påringning om att Fru Markurell behövde åtgärdas - och detta kommunicerades också till JJ som även mottog foton uppifrån trädet. - Till S skickade hon inga bilder från gömman.
2. I samband med att L får info om Fru Markurell kan hon pga cachernas närhet till varandra (+ vetskapen om att hon tid. fått klippa remsan då den varit något för bred för det gamla petröret) ha fått för sig att a) byta ut remsan enl. 1 ovan, alt. ha fått en idé om att använda den som ett påtryckningsmedel gentemot S.
3. Antaget 1 stämmer kan hon under kvällen ha blivit otålig och då fått för sig att skicka remsan till S. - S:s loggtext kan också tid. ha ventilerats dem emellan..

Vi vet att L under senkvällen 12 maj (på väg till sitt källarförråd för att hämta två gasolkök) höll i gång ett samtal med JJ och då nämnde att HD nog inte var hemma (A158, s. 221):
Citat:
Syster H*x lär vara borta det är kolmörkt i hennes lägenhet. Kanske i E*köping.
Eftersom L fotograferar remsan innan hon mottog S:s "måsten" bör hon hur som helst ha tänkt att skicka den till S. - Varför?

Ville hon visa S vad hon sysselsatt sig med under gårdagen, eller påminna S om hur duktig han och P84 varit när de lyckats FTF:a hennes cache? - Knappast. - Sett till L:s tid. agerande fyllde remsan funktionen av påminnelse eller regelrätt hot. Med ledning av hennes göranden och låtanden under helgen har hon inte kunnat släppa tankarna på H och S.

Vidare: Är det rimligt att hon hoppades det skulle ta nära en timme att slå in ett par paket till A..? - Kan hon inte i stället ha menat att hon förväntade sig att S skulle behaga dyka upp senast midnatt? - Hon byter rad, innan hon skriver: "Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?" Det tar henne sedan 5 min att arrangera och fotografera remsan: 23:00:55. - I samma sekund mottar hon från S: "kom precis. Svarar på jobbmail.", åtföljt 7 sek senare, 23:01:02, av: "Har lite måsten".

11 sek efter S:s förhatliga ”måsten” trycker L 23:01:13 i väg loggremsan - utan kommentarer: "Bara så".

L lämnar sin bostad c:a 23:23:43. Ungefär vid samma tid väcks en sovande kvinna av en upprörd mansröst (A151, s. 180): ”/.../ Det var en röst som var stark som väckte henne. Den starka rösten var en mans röst. Den var ganska mörk [Vittnet hörde att det inte var en kvinnas röst.]. Han pratade väldigt snabbt. /.../ Den rösten U hörde pratade med någon men hon vet inte om personen fanns på platsen eller om han pratade i mobil. U var sömndrucken. Hon tror att hon kan ha hört något mummel också.
/.../
Med stark röst menar U att hon kunde höra den från gatan, genom springan vid det öppnade fönstret. Den var så stark, inte (var) en vanlig samtalston [som] om någon bara passerar, att hon väcktes av den. U har ingen aning om vad (det) rösten pratade om [vad samtalet] handlade om. Men rösten lät uppjagad och intensiv.”

Mer om georemsan:
5 febr 2016 (JC-F och LW) - A168, s. 1702ff):
LW 23:28 Det är den här cachen:
https://coord.info/GLKHF2B9 =ce15-ord-sombeskriver-varlden
LW: 23:28 Jag vill lägga till en English summary
/.../
LW 23:33 Ingen loggar ju, för svår uppenbarligen.
LW 23:33 S klarade den med alldeles för mycket hjälp från mig. Herregud, jag kan inte säga nej

Slutsats: LW vet att HD inte har bidragit till mystens lösande, och ej heller slagit följe med de två FTF:arna.
Senast redigerad av letsdoit 2021-03-01 kl. 00:46.
Citera
2021-03-01, 00:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag undrar vem som ser och tror enbart det man vill tro på. Vad som än kommer fram om Lena under de här åren, hävdar du att det är på det vis som du ser det. Om det skulle visa sig att Lena säger så, då är det en lögn, men säger hon si, där ser ni; t om Lena själv säger det.

Var kommer kopplingen till mordet in?
Varför har Lena blivit mördad? Och av vem?

Nu har du vänt in och ut på Lenas alla fel i tre långa år, alltid med samma påståenden. Om vi nu ska prata om älta.

Bara att söka på förkortningen BS i tråden, så kommer exakt samma smutskastning om Lena fram.

Lena gjorde klart för killen som var med i fjällen när Lena vurpade i slalombacken, att hon inte var intresserad.

A168/3304

Läs nerifrån o upp:

"Lena Wesström
Det var honom jag var i Sälen med när jag kraschade. Han har jordens ångest för att han åkte så
fort. Han lovade sig själv att jag skulle få komma till Tomasboda i vinter. Och det fick jag
22 feb 2018 13:21

Lena Wesström
vi ses då och då, han VET att jag inte vill, jag är rätt tveksam, men han säger bestämt att han är
vuxen, att han fattar, vi kan väl i alla fall umgås som vänner och ha trevligt och jag orkar inte avstå,
jag gillar honom och så har vi väldigt trevligt

22 feb 2018 13:20

Lena Wesström
jag var rätt förtjust och han föll totalpladask. men jag gjorde inte det sen när allra första ruset lagt
sig, vi sågs ett par gånger, sen visste Jag att jag inte ville. Han vill fortfarande ...

22 feb 2018 13:19
Lena Wesström
Han som jag lärde känna för precis ett år sen, åkare i klubben
22 feb 2018 13:19

Lena Wesström
Ja, det var A*nders
22 feb 2018 13:18

Lena Wesström
22 feb 2018 13:17

SJ
Eller .... du ser ju till att han får rejäl träning oxå.

SJ
Åh, du får åka pulka!
Det är riktiga vänner det.
"

PS:
"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen…
Eftersom du är så mån om att påpeka att Lena ljuger hela tiden, kan du börja med att själv vara ärlig.
Innan du fortsätter att kasta stenar.

Glöm inte att många, många stenar som du kastar träffar A, E och N.
Om det nu skulle bekomma dig.

Citat:
Lena Wesström
jag var rätt förtjust och han föll totalpladask. men jag gjorde inte det sen när allra första ruset lagt
sig, vi sågs ett par gånger, sen visste Jag att jag inte ville. Han vill fortfarande ...

Så här såg det väl ut med alla LWs män, utom med SD. Hon var tvungen att "provköra" varje ny modell några gånger innan hon visste. Var det det hon fick lära sig hemma i församlingen hon växte upp i eller på Teologiska högskolan i Stockholm? Det här skapar många frågor om vad som gäller i fd Baptistkyrkan.

Citat:
"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen…

Det många utelämnar är fortsättningen
på den versen - "Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer".
Det sistnämnda gör ju kvinnan ansvarig för att undvika att hamna i samma situation en gång till.

Citat:
Glöm inte att många, många stenar som du kastar träffar A, E och N.

Ett försök till känslomässig påverkan när du inte har något annat att komma med? Det är inte mitt fel att de stackars barnen hade en porrpastor till mamma. Det ansvaret ligger på LW. Att E kom hem och hittade mamman i Es säng med en främmande man med getskägg. Stackars barn. Den synen glömmer hon väl aldrig.
Det är inte barnens fel eller ansvar hur deras mamma bar sig åt. Det måste vara väldigt jobbigt för dem med blandade känslor. De saknar sin mamma som de älskade. Samtidigt får de skämmas för hur hon bar sig åt. Ingen lätt sits med motstridiga känslor.

"Man väljer själv vad man vill bli ihågkommen för." HÅ
Citera
2021-03-01, 00:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag börjar tro att holken som satt i det träd som Lena eventuellt hade satt upp den i följde med trädet när det blev helt nedsågat. Hon hann inte färdigställa allt. Blixten Mc Queen bilen saknades, men också gjorde hon om texten efter blixtnedslaget. Det kan hon ha gjort redan när hon upptäckte blixtnedlaget, men kanske så sent som dagen innan mordet?

Jag slås av hennes finurlighet, att använda blixtnedlaget på det sätt hon gör.

Hennes förhoppning var att en del av trädet skulle förbli kvar, men hon tänkte förmodligen att om det blev nedsågat fick hon fixa det efter Norgeresan. Jag uppfattar det som (genom att kolla på bilderna) att den stora häggen är den som står i terrängen, medan den smalare häggen är den som fälldes ner över cykelbanan.

Men kanske hann hon inte sätta upp holken alls.? Var är den i så fall?

"Sommartid är här tätt med hallonsnår och brännässlor, men det gick att placera ut cachen i
shorts i mitten av maj.

Här finns plats for TB·n och bytessaker.
lnnehåll från början.
Penna, men ingen pennvässare
Några enkla bytessaker
TB Bob a Bobek travelers - Bobek
TA MED PENNA! "
"

Den 13:e maj placerar hon ut cachen, iklädd shorts. TB Bob a Bobek är seriefigurer; kaniner som reser runt i geocachevärlden? Oklart om hon som cacheägare skulle placera ut miniatyrkaniner eller besökarna, förmodar det senare.
A 17, s 16: se bilden på det kluvna trädet och förstora; mitt i bilden syns ett föremål - en cache eller bytessaker som hon har lagt ut?
En holk kan se ut på olika sätt och hur hennes cache var utformad ges inga hintar om vad jag kan se.

14:e maj:

21:32 L går ut från bostaden. Ingen position.
21:40 L: sådärja, då var jag ifatt.
22:00 L tillbaka i bostaden.

Vad kan hon ha pysslat med ute under en halvtimme? - Syftade hon på loggningen när hon skrev att hon var ifatt, eller besökte hon närmsta planerade cacheplats och lade ut något? Vad som talar emot är att ingen position ses. Om det inte var så att hon stängde av platsdata för att slå på när hon närmade sig bostaden.
Citat:
Jag har inte sett den i FUP vid husrannsakan, å andra sidan verkar inte allt dokumenterat men text eller bild. Kanske finns något i slasken, men det hade varit intressant att vet, det eftersom vi vet att Lena blev mördad p den plats som hon hade en ny cache i åtanke och hon arbetade för fullt ända in i det sista med cacherna. Hon visste också att SD/HD inte skulle hinna hem för att ta FTF, vilket kan ha gjort att hon avslöjade (bad om hjälp, erbjuden hjälp) för att fixa med dessa. Möjlig att hon inte skulle ta sig så långt som till andra sidan motorvägen med sonen ensam i sängen.
Det saknas många bitar här för att kunna sammanställa en helhetsbild över de nya cacherna.
400 m var alldeles för långt bort, ja. Förmodligen hade hon bara lagt igen dörren för att inte väcka A. Hon räknade med en kortis.
Citera
2021-03-01, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Cacheremsan hade FTF:ats 1 dec 2015. - Det finns minst tre alternativ till att L bytte ut en fortfarande torr och fungerande remsa; en remsa vars helt tomma baksida heller inte saknade skrivutrymme.

1. Hon passade på att i föreyggande syfte byta ut den när hon ändå hade vägarna förbi; hon hade ju fått påringning om att Fru Markurell behövde åtgärdas - och detta kommunicerades också till JJ som även mottog foton uppifrån trädet. - Till S skickade hon inga bilder från gömman.
2. I samband med att L får info om Fru Markurell kan hon pga cachernas närhet till varandra (+ vetskapen om att hon tid. fått klippa remsan då den varit något för bred för det gamla petröret) ha fått för sig att a) byta ut remsan enl. 1 ovan, alt. ha fått en idé om att använda den som ett påtryckningsmedel gentemot S.
3. Antaget 1 stämmer kan hon under kvällen ha blivit otålig och då fått för sig att skicka remsan till S. - S:s loggtext kan också tid. ha ventilerats dem emellan..

Vi vet att L under senkvällen (på väg till sitt källarförråd för att hämta två gasolkök) höll i gång ett samtal med JJ och då nämnde att HD nog inte var hemma (A158, s. 221):
Eftersom L fotograferar remsan innan hon mottog S:s "måsten" bör hon hur som helst ha tänkt att skicka den till S. - Varför?

Ville hon visa S vad hon sysselsatt sig med under gårdagen, eller påminna S om hur duktig han och P84 varit när de lyckats FTF:a hennes cache? - Knappast. - Sett till L:s tid. agerande fyllde remsan funktionen av påminnelse eller regelrätt hot. Med ledning av hennes göranden och låtanden under helgen har hon inte kunnat släppa tankarna på H och S.

Vidare: Är det rimligt att hon hoppades det skulle ta nära en timme att slå in ett par paket till A..? - Kan hon inte i stället ha menat att hon förväntade sig att S skulle behaga dyka upp senast midnatt? - Hon byter rad, innan hon skriver: "Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?" Det tar henne sedan 5 min att arrangera och fotografera remsan: 23:00:55. - I samma sekund mottar hon från S: "kom precis. Svarar på jobbmail.", åtföljt 7 sek senare, 23:01:02, av: "Har lite måsten".

11 sek efter S:s förhatliga ”måsten” trycker L 23:01:13 i väg loggremsan - utan kommentarer: "Bara så".

L lämnar sin bostad c:a 23:23:43. Ungefär vid samma tid väcks en sovande kvinna av en upprörd mansröst (A151, s. 180): ”/.../ Det var en röst som var stark som väckte henne. Den starka rösten var en mans röst. Den var ganska mörk [Vittnet hörde att det inte var en kvinnas röst.]. Han pratade väldigt snabbt. /.../ Den rösten U hörde pratade med någon men hon vet inte om personen fanns på platsen eller om han pratade i mobil. U var sömndrucken. Hon tror att hon kan ha hört något mummel också.
/.../
Med stark röst menar U att hon kunde höra den från gatan, genom springan vid det öppnade fönstret. Den var så stark, inte (var) en vanlig samtalston [som] om någon bara passerar, att hon väcktes av den. U har ingen aning om vad (det) rösten pratade om [vad samtalet] handlade om. Men rösten lät uppjagad och intensiv.”

Mer om georemsan:
5 febr 2016 (JC-F och LW) - A168, s. 1702ff):
LW 23:28 Det är den här cachen:
https://coord.info/GLKHF2B9 =ce15-ord-sombeskriver-varlden
LW: 23:28 Jag vill lägga till en English summary
/.../
LW 23:33 Ingen loggar ju, för svår uppenbarligen.
LW 23:33 S klarade den med alldeles för mycket hjälp från mig. Herregud, jag kan inte säga nej

Slutsats: LW vet att HD inte har bidragit till mystens lösande, och ej heller slagit följe med de två FTF:arna.

Mitt fetade...
Hur stämmer det med HDs uppgifter? Dottern badade väl senare än så? Då borde det kanske inte varit kolmörkt om någon var vaken?
Jag kan ha fel med minnet om tiderna men var HD isf verkligen hemma, vilket hon uppgav?
Citera
2021-03-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om psykopati:
https://urplay.se/program/215068-ur-samtiden-hjarndagen-2019-psykopati-hjarnan-och-brott

Psykopati är ingen diagnos; det är snarare en uppsättning egenskaper och personlighetsdrag som avspeglas i vårt beteendemönster. Man talar om "Primär" och "Sekundär" psykopati, och syftar då på att psykopatin är ärftligt resp. socialt betingad. I den senare gruppen förekommer också personer med viss samsjuklighet, t.ex. ADHD.

Psykopati består av en rad delkomponenter och kan delas upp i olika "dimensioner", och först när alla undergrupperna faller på plats kan man tala om "Psykopatiskt syndrom":

(Det kan tilläggas att "Antisocialt personlighetssyndrom" mer kan hänföras till utvärderandet av en person som redan har begått ett brott eftersom benämningen företrädesvis beskriver ett brottsligt beteende.).

Checklista: PCL-R (kritik: Blandar egenskaper och beteenden): Se 14:28 resp. 14:56.
- Betr. "Empati"; se 17:38.

MK menar att "den äkta pykopaten" = "...en överlevare, verkligen: Det är en rationell och logisk person som liksom har lärt sig att klara sig på ett sätt i tillvaron; som vet vad han eller hon ska titta efter för att kunna klara sig. - Och om man verkligen ska greja sin överlevnad; vad bör man ha fokus på då, i första hand?"

Det sägs att den bästa definitionen på människans intelligens är hennes förmåga till anpassning - eller hur väl hon behärskar konsten att överleva. Kanske skulle man också kunna hävda att endast en fullfjädrad psykopat har de överlevnadsinstinkter som i skarpt läge kan komma att behövas. - I förlängningen kan formuleras hypotesen att gräddan av psykopater är så skickliga; förslagna och instinktiva, att de undgår såväl lagens långa arm som omgivningens misstankar: De är kameleonterna som klarar sig i alla väder eftersom de alltid låter ändamålet helga medlen: Varken religion eller
grupptryck biter på dem: De är individualister som utan minsta samvetsbetänkligheter (vilket i sig utgör en väldig kraftkälla) går sin egen (gen)väg.

Betr. Asberger:
https://www.researchgate.net/publication/7437162_The_Adult_Asperger_Assessment_AAA_A_diagno stic_method
https://www.queensu.ca/rarc/sites/webpublish.queensu.ca.rarcwww/files/files/services/ASDAssessmentTemplate/AAA/AQ_Scoring_Key.pdf
https://psykiatristod.se/download/18.18a7cdc416d6d4515e261a80/1571210563371/AQ_Swedish.pdf
https://www.autismresearchcentre.com/tests/

M. K är lika trevlig som hon låter.
Finns väl ingen psykiater som kan förklara lika bra som hon. Som både låter och ÄR trevlig. Varit på ett par av hennes föreläsningar och efteråt svarar hon gärna på frågor och ingen fråga är dum nog för henne.
Jättebra att du la ut länkarna.

Många människor kanske tror att psykopater är såna som smyger i buskarna för att sen kasta sig över sina offer. Men det är långt ifrån hela sanningen.
Citera
2021-03-01, 00:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är ingen som hatar i tråden.
Att däremot vara kritisk mot HD är en normal reaktion.
De flesta normala människor skulle vara mycket kritiska till en person som skyddar en mördare.
Det behövs ingen Einstein för att förstå det.

JG har ju visat hur en riktigt borttappad person reagerar.
Först mobbar han LW mycket grovt och använder mycket elaka benämningar på henne.
Efter mordet skickar han ett inställsamt meddelande till hennes son.
Tycker du att det är ok att vara precis hur falsk som helst utan att man ska reagera på det?

Dina fantasier och vad du kan tänka dig har inte mycket med verkligeheten att göra.
De existerar bara i ditt huvud och där borde de stanna.

Det verkar som om hon var ovanligt attraktiv.
Det är inte konstigt att många ville dejta henne.

Citat:
Först mobbar han LW mycket grovt och använder mycket elaka benämningar på henne.

Han mobbade henne inte alls. Han valde att inte vilja ha något med henne att göra. LW hade dolt för honom i 5 år att hon hade en affär med SD och hade använt JG som förkläde. Det är väl inte konstigt om han inte ville umgås med henne? Om hans benämningar var sanna så var det väl befogat? LW var vuxen. Om hon blev ledsen för vad JG sa så skulle hon väl sett till att leva så hon slapp sådana benämningar. När man är vuxen så får man ta konsekvenserna av sina handlingar.

Citat:
Det verkar som om hon var ovanligt attraktiv.
Det är inte konstigt att många ville dejta henne

Har du sett korten på henne? Enda anledningen till att någon ville dejta henne måste ha varit att hon var lätt att få i säng.
Citera
2021-03-01, 00:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Mitt fetade...
Hur stämmer det med HDs uppgifter? Dottern badade väl senare än så? Då borde det kanske inte varit kolmörkt om någon var vaken?
Jag kan ha fel med minnet om tiderna men var HD isf verkligen hemma, vilket hon uppgav?
Var tyvärr lite oklar här; det var den 12 maj L noterade att H ej var hemma. - Tanken var här bara att visa hur H ständigt var närvarande i L:s tankar. - Bra att du reagerade så jag hann förtydliga!
Citera
2021-03-01, 02:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag kan inte annat än hålla med dig.
Jag litar också på Lena.

Jag har också "hört" att det inte fanns något ont i Lena.

Lena stack aldrig under stol med sina dåliga sidor, vilka hon skämdes mycket för.
Hon var tvärtom väldigt tydlig med till många t ex om hur hon kämpade på med sitt hat mot SD (och HD) som hon inte var stolt över. Hon kämpade också med tankar om att berätta allt, och visste att det handlade om en hämnd, vilken hon försökte få styr på. Hon berättad om alla killar hon träffade och kände nog själv att det blev galet, att hon inte lyckades få till det. SD spökade alltid där i bakhåll.

Hon säger ju till några som hon chattar med att hon hoppas på att den känslan av behovet att hämnas kan försvinna om hon får prata av sig.

Jag har stor förståelse för hennes hämndbehov, kanske bättre nu också när jag har fått klart för mig att det finns något som heter triangulering, vilket ingår i manipuleringen av offret. Att ha blivit utnyttjad, misshandlad i flera år sätter sina spår djupt i själen. Det är smärtsamt att tänka på hur mycket lidande den här mannen har utsatt både henne och andra för.

Om jag ska inrikta mig på Lena så har hon ju också orkat mindre med sina barn, vilket hon led av. Då ska vi tänka på hur det kunde ha varit utan SD. Han har inte bara snuvat barnen sin mor, han har snuvat dom på en välmående mamma som kunde ha mått så mycket bättre de år som föregick mordet. Så det är inte bara Lenas mående som har blivit påverkat.

Som jag ser det, så blev Lena svårt psykiskt misshandlad av förhållandet och hon blev mycket förändrad av det. Hennes moralkompass försköts och hon mådde dåligt av det. Det vittnar vänner om. Hon var otroligt klarsynt över vad hon råkat ut för, även bundenheten som hon vill bli fri från. Hon sökte med ljus och lykta efter hjälp, och började kravla sig upp och fick näsan just över vattenytan.

Det enda jag kan känna att hon inte är tillräckligt ärlig med (inte ljuger, men undanhåller) till personer hon pratar med, det är att hon och barnet har blivit dödshotat. Även om hon till flera erkänner detta om dödshoten, känns det som att hon "skippar" det kapitlet något. Kanske beror det på att hon vet svaret om hon tar upp det på nytt. Att hon måste lämna. Och det har hon inte varit mogen för ännu.

Jag tror att hennes nya styrka är det som blev hennes död. SD klarade inte av henne längre, hon blev bångstyrig och hotfull. Han förlorad kontrollen över henne.

Citat:
Att ha blivit utnyttjad, misshandlad i flera år sätter sina spår djupt i själen.

Så går det när man väljer att bli någons älskarinna. Det ingår ju i dealen att man blir utnyttjad. Hennes eget val.

Citat:
Om jag ska inrikta mig på Lena så har hon ju också orkat mindre med sina barn, vilket hon led av. Då ska vi tänka på hur det kunde ha varit utan SD. Han har inte bara snuvat barnen sin mor, han har snuvat dom på en välmående mamma som kunde ha mått så mycket bättre de år som föregick mordet. Så det är inte bara Lenas mående som har blivit påverkat.

Så det är SDs fel att LW struntade i sina barn och valde att vara ute och ränna i skogen med SD istället? Det är förnedrande för alla kvinnor att du försöker göra henne till ett menlöst offer utan egen vilja eller möjlighet att påverka sitt liv.

Citat:
Att hon måste lämna. Och det har hon inte varit mogen för ännu.

Vadå inte mogen? Det är bara en dålig ursäkt för att hon inte ville lämna. Om någon dödshotar ens barn så lämnar man. Vad väntade hon på? Det är bara att blocka och ändra kodlåset. Hur svårt kan det ha varit? Att använda hjärnan och strunta i känslorna?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-03-01 kl. 02:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in