2021-02-27, 21:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Som jag förstår det gick det ut på att LW arbetade med sin ”självbild” eller hur det kan uttryckas. Att hon skulle må bättre i sig själv, så att säga, och inte behöva få bekräftelse utifrån.

Det var också bitar av beroende/missbruk och medberoende.
Hon ansåg sig själv vara fast i ett beroende där SD var knarket, som hon uttryckte det. Ändå tog hon tag i situationen och bad om hjälp. De verktyg hon eftersökte kunde hon bara hitta inom sig själv, det var uppenbart. Men den ångest som kom över henne då hon inledde operation avvänjning bedövades med olika medel, bl a sexuella relationer och geocaching. Vad hon behövde var att sakta ner och stanna kvar i sin känslomässiga turbulens. Och då tillsammans med en trygg väninna istället för pilska män som inte drog sig för att dra nytta av hennes sårbarhet.

Ett självbedrägeri var det, att fortsätta umgås med SD under tiden hon gick i terapi. Hon var visserligen klok som insåg allvaret i situationen. Samtidigt undvek hon konstant att konfrontera sin smärta och uthärda abstinensen.
Någonstans viskade också en röst inom henne att hon var utsatt för livsfara. Att tiden var utmätt. På ett intellektuellt plan kunde hon också räkna ut det. Och ana rovdjurets blodtörst.

Om insikten hade landat i henne med full kraft, då hade överlevnadsinstinkten tagit över och hon hade sett till att rädda sig själv och sina barn. Ibland är enda utvägen att gå under jord, få skydd och ny identitet.
I det här fallet hade det kunnat räcka med att avsluta affären. Kanske. Eller så inte.
För det är omöjligt att veta ifall han hade försökt göra allvar av sina hot om hon hade brutit ett långvarigt destruktivt mönster och plötsligt gjort sig otillgänglig och oanträffbar.

En gång i tiden har han ändå haft lust att eliminera sin egen familj. - En inre värld invaderad av tvångstankar om att få döda? Inte bara slemmiga grodor, möss och fåglar.

Alla dessa fantasier om att hon borde dö, hur hon riskerar bli ihågkommen efter sin död, hur hon ska dö, var hon ska dö, längden på lidandet. Och blodbilden då förstås. Själv hävdar han rädsla för blod. Fast pratar tvärtom här, precis som han gjorde med LW.
Citat:
NB att jag är total lekman i dessa frågor och jag kan således heller inte terminologin.

Enligt RS mådde hon bättre och hade dessutom träffat en ny man.

Inte vet jag, men om man arbetar med sitt mående och sitt beteende genom att gå till en terapeut, så känns det för mej som ett seriöst och ärligt försök att göra förändringar. Jag antar att man inte går där för att terapeuten ska sprida till omgivningen hur bra man är. Det är väl tystnadsplikt osv.

Kanske LW tänkte att hon ville göra ett ordentligt och samtidigt vänskapligt avslut med SD? Därefter skulle hon till Norge med JH, och SD till USA med HD.
Var BX en äkta förälskelse skulle hon ha agerat som de flesta kvinnor gör; avsluta och ta känslomässigt avstånd från den tidigare partnern.
En nakenbild från badrummet dagen innan mordet förmedlar: "du har mig i en liten ask, om du vill."

LW gjorde allt som hon bara förmådde just där och just då, för att komma ifrån SD. Hoppet fanns ändå kvar, in i det sista. Hjärtkakan som symbol för kärlek.

Ända in i döden för hennes del.
Citera
2021-02-27, 23:34
Medlem
Citat:
Jag funderar över undersökning av de kläder LW bar när hon mördades. Hur pass mycket är egentligen undersökt av de blodfläckar och andra besudlingar som fanns? Har jag missuppfattat om jag fått för mej att bara vissa fläckar är undersökta?

Precis. Det är inte svårt att få känslan av att ett och annat av vikt har förbisetts.
Citera
2021-02-28, 00:00
Medlem
Citat:
Har åter lyssnat till förhör med HDs granne och vän TB.
Hon är, i motsats till HD, väldigt tydlig och klar när hon berättar.

Ett par saker slår mej:
TB säger att HD berättar att ”de har ingenting på SD”. (Det naturliga, tycker jag alltså, vore väl att säga att ”det finns ingenting på SD”. Om det skulle vara så.)

TB berättar om när HD berättar för henne om eventuell förekomst av LWs blod i SDs hus. Hon, TB, reagerar på att HD får ”annat tonfall” och liksom ”planterar” uppgiften om att och varför LWs blod skulle kunna finnas där.

Vid detta tillfälle hinner TB knappt lämna HDs bostad (45 sekunder?) förrän SD sms:ar henne, TB, och säger att HD uppskattat besöket. Typ.

Mina funderingar (och kanske TBs?):
Har HD slängt sej på luren och meddelat SD att uppdraget är utfört?
Eller har SD befunnit sej på övervåningen och avlyssnat väninnornas samtal?

Det är saker jag också har reagerat starkt på. "De har ingenting på SD".... Ett sånt språkbruk använder sig kriminella av.
(Eller när SD i ett mycket tidigt skede säger:"De kommer aldrig lösa mordet". HUR kan han veta något om det?)
Det är självklart att SD måste ha hört samtalet mellan väninnorna irl för att vara så snabb med sitt sms. TB har nog känt sig väldigt illa till mods, för det var inte det enda hon reagerade över. Märker man när man läser hennes vittnesmål.
Grannen Judit är också en pärla med sin klarsynthet.
Citera
2021-02-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, en individ med autismdiagnos utan psykopatiska drag eller annan störning som påverkar den affektiva empatin, är oftast långt känsligare än den neurotypiske individen. Även om det också här så klart förekommer individuella variationer.

På sätt och vis kan, som du är inne och berör här, psykopati och autism ses som varandras motsatser där den kognitiva empatin är intakt och ibland till och med högre än genomsnittet hos den med psykopatiska drag, medan det i större eller mindre utsträckning, brister i mentaliseringsförmåga eller Theory of Mind hos den med autism.

Reflektioner: fortfarande lever och frodas felaktiga föreställningar och därmed fördomar om autism som en störning i empatifunktionen. Vad som ofta feltolkas som oförmåga att känna empati är istället bristande automatiserad funktion i kognitionen - en medfödd svårighet som leder till nedsatt förmåga till naturligt socialt samspel. Variationen är förstås stor och som ordet automatisering antyder så kan den kognitiva funktionen tränas upp till att bli mera intuitiv. Det händer till och med att en autismdiagnos kan avskrivas med tiden om färdigheter har uppnåtts i så pass hög grad att vederbörande inte längre är i behov av en registrerad diagnos.

Jag har under en stor del av mitt liv kommit i kontakt med AST på olika sätt. Arbetsrelaterade möten och nära relationer av mångahanda slag har inneburit att jag för egen del aldrig benämner den med autismdiagnos som "autist". Först och främst känns det onaturligt; Kalle och Lisa är unika individer och inga "autister", eller "aspisar" för den delen - de har autism. Jag vet att det finns de som själva kallar sig för aspisar, något som jag tolkar som ett försvar i grunden; skämtet som ett skydd för att motverka att bli utsatt för fördomar, ungefär som när människor med mörk hudfärg kallar varandra för n-ordet.

För det andra riskerar användandet av ordet autist till ökad stigma i och med att diagnosen är förknippad med ett annorlunda sätt att uppfatta och tolka omvärlden, det är då lätt hänt att individen kommer i skymundan. För diagnosen ska aldrig vara det som definierar en person.
Så till värdeladdningen - vilka signaler ger ordet autist?

För det tredje anser jag att alla som har kunskap och medvetenhet kring AST bör göra sitt yttersta för att medverka till att motverka både okunskap och fördomar kring en historiskt sett, fruktansvärt utsatt grupp med sorgliga människoöden vars eko fortfarande kan förnimmas.

Gällande SD så ser jag liksom du ett påfallande flackt känsloliv. Och där passar hans beteenden och (frånvaro av) reaktioner in på en psykopatisk personlighetstyp (om vi nu ändå ska ägna oss åt fjärrdiagnoser). På djupet ett smalt känslospektra, samvetslös och kallsinnig med en sadistisk ådra.

En trolig autism lär tillsammans med en personlighetsstörning, bidra till en än mer komplex natur.
Både gener och uppväxtmiljö verkar också ha format honom till en "sabbare ända in i själen" som han insiktsfullt säger om sig själv. Samtidigt jobbar han dag och natt för att vara kvarterets hjälte och vita riddare. För att över en natt förvandlas till nattens svarta riddare - sabbaren.

Det existerar en motstridighet över hela hans väsen.

Mycket klokt och insiktsfullt resonemang med stor inlevelse och ovärderlig kunskap. Värdefullt för tråden. Tack.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-28 kl. 00:17.
Citera
2021-02-28, 00:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Som jag förstår det gick det ut på att LW arbetade med sin ”självbild” eller hur det kan uttryckas. Att hon skulle må bättre i sig själv, så att säga, och inte behöva få bekräftelse utifrån.

NB att jag är total lekman i dessa frågor och jag kan således heller inte terminologin.

Inte vet jag, men om man arbetar med sitt mående och sitt beteende genom att gå till en terapeut, så känns det för mej som ett seriöst och ärligt försök att göra förändringar. Jag antar att man inte går där för att terapeuten ska sprida till omgivningen hur bra man är. Det är väl tystnadsplikt osv.

Kanske LW tänkte att hon ville göra ett ordentligt och samtidigt vänskapligt avslut med SD? Därefter skulle hon till Norge med JH, och SD till USA med HD.

Citat:
Att hon skulle må bättre i sig själv, så att säga, och inte behöva få bekräftelse utifrån.

I så fall verkar terapin inte ha lyckats. Hon jagade väl mer bekräftelse utifrån än någonsin? Jagade massor burkar och skrev lååånga noveller om dem. Höll på med flera egna nya burkar. Chattade med olika män 24/7. Lade upp massor med foton på sig själv tillsammans med olika män som hon var ute och cachade ensam med. Män som vi från FUP fått veta att hon hade sexuella förhållanden med. Män som ville mer men inte dög till annat än KKs åt LW.

Citat:

En ny man? Tre män den sista veckan. Om det menas att det var Beholder så var han inte intresserad av något seriöst.

Hon verkar inte ha varit ärlig mot sin terapeut och då kunde han inte hjälpa henne.
Citera
2021-02-28, 00:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jepp. Ska läsa Attwoods bok. Hans egen son är också aspie.
SDs chef kanske hörde fel.

" Enligt Stefan D är han diagnosticerad med ADD eller något liknande."

Det kanske var PDD slog det mig. Som utgått ur sortimentet 2013 iom DSM-5.

Kan även heta PDD-NOS varav bakänden är engelska motsvarigheten för UNS.
Senast redigerad av develi 2021-02-28 kl. 00:25.
Citera
2021-02-28, 00:47
Medlem
Citat:

Jag tror också att Lena ville göra ett bra avslut, men kanske inte i vänskaplig ton. Snarare förklara och få ur sig sin bitterhet, men att hon nu bestämt sig för att gå vidare i livet. Starten på det nya livet skulle bli norgeresan.

Hon måste ha övertygat SD ganska bra att det var slut en gång för alla - och han förstod att hon var på väg bort för alltid. Tror ändå att SD nånstans gillade allt tjafs kvinnorna emellan, det fick honom att växa. Hans ego smordes. Han var åtrådd!

Detta gjorde honom rasande att hon ville göra slut för gott, för det fick inte ske. Han ville fortsätta att ha det som tidigare!
Så han dödade henne för han kunde inte ta det .
Plus en massa geotjafs, för Lena hade avslöjat SDs (och HDs) fuskande. Kanske mer än så? Det förekom också oegentligheter med en oförklarlig ebb i klubbkassan, som SD åtminstone under en period var ansvarig för. .. och det skulle betyda att paret D blev avklädda på bara skinnet, om det kom ut.

Kanske någon annnan här i tråden vet mer om den saken? Det är inte helt oviktigt i sammanhanget.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-28 kl. 01:09.
Citera
2021-02-28, 01:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror också att Lena ville göra ett bra avslut, men kanske inte i vänskaplig ton. Snarare förklara och få ur sig sin bitterhet, men att hon nu bestämt sig för att gå vidare i livet. Starten på det nya livet skulle bli norgeresan.

Hon måste ha övertygat SD ganska bra att det var slut en gång för alla - och han förstod att hon var på väg bort för alltid. Tror ändå att SD nånstans gillade allt tjafs kvinnorna emellan, det fick honom att växa. Hans ego smordes. Han var åtrådd!

Detta gjorde honom rasande att hon ville göra slut för gott, för det fick inte ske. Han ville fortsätta att ha det som tidigare!
Så han dödade henne för han kunde inte ta det .
Plus en massa geotjafs, för Lena hade avslöjat SDs (och HDs) fuskande. Kanske mer än så? Det förekom också oegentligheter med en oförklarlig ebb i klubbkassan, som SD åtminstone under en period var ansvarig för. .. och det skulle betyda att paret D blev avklädda på bara skinnet, om det kom ut.

Kanske någon annnan här i tråden vet mer om den saken? Det är inte helt oviktigt i sammanhanget.

Var det därför hon skickade duschbilder dagen innan?
Citera
2021-02-28, 06:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
I så fall verkar terapin inte ha lyckats. Hon jagade väl mer bekräftelse utifrån än någonsin? Jagade massor burkar och skrev lååånga noveller om dem. Höll på med flera egna nya burkar. Chattade med olika män 24/7. Lade upp massor med foton på sig själv tillsammans med olika män som hon var ute och cachade ensam med. Män som vi från FUP fått veta att hon hade sexuella förhållanden med. Män som ville mer men inte dög till annat än KKs åt LW.

En ny man? Tre män den sista veckan. Om det menas att det var Beholder så var han inte intresserad av något seriöst.

Hon verkar inte ha varit ärlig mot sin terapeut och då kunde han inte hjälpa henne.

Terapin var ännu inte avslutad.
Hon hade till exempel en tid 15/5 men då var hon ihjälslagen.

Har du lyssnat på förhör med JH?

Varför tror du hon gick till terapeuten?
Citera
2021-02-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ang din spoiler. Spanade in på An St fejja o kollade Ratsit. Hon är skriven hos föräldrarna. 44 år , verkar ensamstående m en son. S nya bonusbarn? Ironi, men tror absolut att S spelat upp sitt charmregister för henne. Bor man hos päronen i den åldern kan det ligga trauman bakåt som gör henne till ett perfekt offer att manipulera för jägare S?

Lundby (bland villorna) är det, som jag tror, många som bor kvar länge. Någon som kan lista ut hur länge resp familj haft sina hus (SOA och An St:s föräldrar)?

Kanske har HD och denna kvinna An St varit skolkamrater (kanske tom klasskompisar)? Lundbyskolan har årskurs 1-6).
Citera
2021-02-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var det därför hon skickade duschbilder dagen innan?

Jo men de här två "tonåringarna" skickade bilder mellan varandra på allt de gjorde, som en mani men jag tror också att de hade ett bildspråk sinsemellan. Bara de båda visste betydelsen.
Citera
2021-02-28, 10:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen Blixten-bil hade ännu ordnats fram sista kvällen. Men övrigt material borde varit utlagt på platsen i och med att det endast var bilen som saknades. Och inget som kunde liknas vid en cache återfanns heller i lägenheten. - Förvarades cacherna hos SD?
En orangea tråd och en röd fibertuss kan ha blivit kvar på BP och då är frågan var materialet hörde hemma, till vilken av cacherna. - Hennes baneman tog med sig en cache som var avsedd att avslöja något?

- Och vart tog skisserna eller prototyperna vägen?

Citat:
JöJo berättar i förhör att hon inte skulle hinna fixa den innan resan utan att det fick vänta tills hon kom hem igen. Hon kanske inte la dit nåt överhuvudtaget?

Citat:
A. 17, 13 maj:

"Lena går över motorvägen till platsen där blixten slagit ned i ett träd ("Blixten McQueen"). Hon uppehåller sig på platsen och fotograferar i omgivningen. Lena promenerar sedan åter till bostaden. Då hon är åter i bostadsområdet fotograferar hon hur grannar förbereder inför loppis i bostadsområdet. Från att Lena lämnar bostaden och påbörjar motionsrundan fram till att hon är åter vid bostaden tar hon ca 90 foton."

Inga överförda telegrambilder till SD på trädet (j-klar vad hon hinner trycka av). Grannarna förbereder loppis, däribland SD. Funderar på ifall han kan ha köpt kläder och skor av någon loppisgranne i området.

Jag börjar tro att holken som satt i det träd som Lena eventuellt hade satt upp den i följde med trädet när det blev helt nedsågat. Hon hann inte färdigställa allt. Blixten Mc Queen bilen saknades, men också gjorde hon om texten efter blixtnedslaget. Det kan hon ha gjort redan när hon upptäckte blixtnedlaget, men kanske så sent som dagen innan mordet?

Jag slås av hennes finurlighet, att använda blixtnedlaget på det sätt hon gör.

Hennes förhoppning var att en del av trädet skulle förbli kvar, men hon tänkte förmodligen att om det blev nedsågat fick hon fixa det efter Norgeresan. Jag uppfattar det som (genom att kolla på bilderna) att den stora häggen är den som står i terrängen, medan den smalare häggen är den som fälldes ner över cykelbanan.

Men kanske hann hon inte sätta upp holken alls.? Var är den i så fall?
Jag har inte sett den i FUP vid husrannsakan, å andra sidan verkar inte allt dokumenterat men text eller bild. Kanske finns något i slasken, men det hade varit intressant att vet, det eftersom vi vet att Lena blev mördad p den plats som hon hade en ny cache i åtanke och hon arbetade för fullt ända in i det sista med cacherna. Hon visste också att SD/HD inte skulle hinna hem för att ta FTF, vilket kan ha gjort att hon avslöjade (bad om hjälp, erbjuden hjälp) för att fixa med dessa. Möjlig att hon inte skulle ta sig så långt som till andra sidan motorvägen med sonen ensam i sängen.

A 162/42 ff

"Dokumentation inlämnat av reviewer LÅ i samband med att cachplatserna
kontrollerades.
Kontroll vid aktuella koordinater till cachen "Katt åt racerbil", 18-10-09, tillsammans med
Åström konstaterades att det träd som var aktuellt, att placera cachen i, var nedsågat och
bortforslat.

Lena Wesström, geocaching-alias Softpocahontas, planerade cach "Katt åt racerbil",
dokumentation för att få cachen godkänd samt dokumentation över den cach som Lena bokat
och som skulle ligga på den plats som hon tidigare haft cachen "My real six string" och som
hon namngett till "Home, Soft Home" vilken är tillika som fyndplatsen.
"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --

Cachebeskrivning
"Katt åt racerbil" . "Blev blixtsnabb"

"Stora häggen, slagen av blixten"

Texten ovan beskriver bilden av den stora häggen som inleder beskrivningen av cachen.

"En hyllning till vår fina, stora katt Grå som förgyllde vår tillvaro i många år med sin mäktiga,
mjuka, varma närvaro. Och till ordvitsarna.

En ljus majkväll (11 maj 2018) när häggen blommar som vackrast blir det plötsligt mörkt
och regnet slår som en högtrycksspruta mot köksfönstret. På himlen dansar ett skådespel värdigt säsongens åskdebut! Blixt och dunder brakar över himlen och får marken att skaka.
Synnerligen mäktiga krafter! Lite senare andasnaturen ut och luften är fuktig och ren efter
urladdningen. Vid en promenad samma kväll blir jag varse att en hägg 400 m hemifrån träffats av
blixten och nu står kluven och vikt rakt över cykelbanan! Nästa dag, i dagsljus, ser jag att en
grannhägg i ännu högre grad fått vika sig inför den respektingivande naturkraften. Kanhända var det en och samma gaffelblixt som tog dem?
"

Under en bild på den stora häggen, nu kluven, står det:

"Hade varit spännande att se hur det gick till!"

Cachebeskrivningen fortsätter:

"Det är inte konstigt att askan gett upphov till spekulationer och mytiska berättelser för att förklara
fenomenet - med förhoppningar om att också betvinga den, eller åtminstone skydda sig från skador från den. Även i modem kultur används blixten som symbol för snabbhet och styrka.

Blixten McQueen är den kaxiga, busiga, godhjärtade hjälten i Disneyfilmen Bilar från 2006. Mitt äldsta barn var fem år när den kom. Gissa om Blixten var populär ...

I genomsnitt siar blixten ned minst 100 000 gånger per år i Sverige. Detta var nog det närmaste nedslag jag varit.

Nu är du välkommen till den större av de två häggarna för att leta efter denna kattlåda. Trädet som
står mitt i terrängen får kanske vara orört ett tag
, då ser du de två stora brott som blixtnedslaget
orsakade. Trädet som står alldeles vid cykelbanan lär tas om hand hyfsat omgående, men kanske
lämnas den delen av trädet som ännu står kvar.

Sommartid är här tätt med hallonsnår och brännässlor, men det gick att placera ut cachen i
shorts i mitten av maj.
Här finns plats for TB·n och bytessaker.
lnnehåll från början.
Penna, men ingen pennvässare
Några enkla bytessaker
TB Bob a Bobek travelers - Bobek
TA MED PENNA!
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem