Citat:
Hon ansåg sig själv vara fast i ett beroende där SD var knarket, som hon uttryckte det. Ändå tog hon tag i situationen och bad om hjälp. De verktyg hon eftersökte kunde hon bara hitta inom sig själv, det var uppenbart. Men den ångest som kom över henne då hon inledde operation avvänjning bedövades med olika medel, bl a sexuella relationer och geocaching. Vad hon behövde var att sakta ner och stanna kvar i sin känslomässiga turbulens. Och då tillsammans med en trygg väninna istället för pilska män som inte drog sig för att dra nytta av hennes sårbarhet. Ett självbedrägeri var det, att fortsätta umgås med SD under tiden hon gick i terapi. Hon var visserligen klok som insåg allvaret i situationen. Samtidigt undvek hon konstant att konfrontera sin smärta och uthärda abstinensen.
Någonstans viskade också en röst inom henne att hon var utsatt för livsfara. Att tiden var utmätt. På ett intellektuellt plan kunde hon också räkna ut det. Och ana rovdjurets blodtörst.
Om insikten hade landat i henne med full kraft, då hade överlevnadsinstinkten tagit över och hon hade sett till att rädda sig själv och sina barn. Ibland är enda utvägen att gå under jord, få skydd och ny identitet.
I det här fallet hade det kunnat räcka med att avsluta affären. Kanske. Eller så inte.
För det är omöjligt att veta ifall han hade försökt göra allvar av sina hot om hon hade brutit ett långvarigt destruktivt mönster och plötsligt gjort sig otillgänglig och oanträffbar.
En gång i tiden har han ändå haft lust att eliminera sin egen familj. - En inre värld invaderad av tvångstankar om att få döda? Inte bara slemmiga grodor, möss och fåglar.
Alla dessa fantasier om att hon borde dö, hur hon riskerar bli ihågkommen efter sin död, hur hon ska dö, var hon ska dö, längden på lidandet. Och blodbilden då förstås. Själv hävdar han rädsla för blod. Fast pratar tvärtom här, precis som han gjorde med LW.
Citat:
Var BX en äkta förälskelse skulle hon ha agerat som de flesta kvinnor gör; avsluta och ta känslomässigt avstånd från den tidigare partnern.
NB att jag är total lekman i dessa frågor och jag kan således heller inte terminologin.
Enligt RS mådde hon bättre och hade dessutom träffat en ny man.
Inte vet jag, men om man arbetar med sitt mående och sitt beteende genom att gå till en terapeut, så känns det för mej som ett seriöst och ärligt försök att göra förändringar. Jag antar att man inte går där för att terapeuten ska sprida till omgivningen hur bra man är. Det är väl tystnadsplikt osv.
Kanske LW tänkte att hon ville göra ett ordentligt och samtidigt vänskapligt avslut med SD? Därefter skulle hon till Norge med JH, och SD till USA med HD.
Enligt RS mådde hon bättre och hade dessutom träffat en ny man.
Inte vet jag, men om man arbetar med sitt mående och sitt beteende genom att gå till en terapeut, så känns det för mej som ett seriöst och ärligt försök att göra förändringar. Jag antar att man inte går där för att terapeuten ska sprida till omgivningen hur bra man är. Det är väl tystnadsplikt osv.
Kanske LW tänkte att hon ville göra ett ordentligt och samtidigt vänskapligt avslut med SD? Därefter skulle hon till Norge med JH, och SD till USA med HD.
En nakenbild från badrummet dagen innan mordet förmedlar: "du har mig i en liten ask, om du vill."
LW gjorde allt som hon bara förmådde just där och just då, för att komma ifrån SD. Hoppet fanns ändå kvar, in i det sista. Hjärtkakan som symbol för kärlek.
Ända in i döden för hennes del.