Citat:
Ursprungligen postat av
Lova33
SD skrev ju något i stil med att "LW nog inte skulle vilja att människor skulle minnas henne som den elakaste människan på jorden".
Jag upplever att vissa trådskribenter försöker manipulera tråden att tänka precis så och vill därför klargöra att jag inte är mottaglig. Ologiska resonemang har nämligen exakt noll trovärdighet.
LW var brutalt ärlig om sina egna fel och brister såväl som kring SD:s fel och brister. Här finns logik, här finns trovärdighet. Därför tror jag på hennes övriga ord också.
Jag kan inte annat än hålla med dig.
Jag litar också på Lena.
Jag har också "hört" att det inte fanns något ont i Lena.
Lena stack aldrig under stol med sina dåliga sidor, vilka hon skämdes mycket för.
Hon var tvärtom väldigt tydlig med till många t ex om hur hon kämpade på med sitt hat mot SD (och HD) som hon inte var stolt över. Hon kämpade också med tankar om att berätta allt, och visste att det handlade om en hämnd, vilken hon försökte få styr på. Hon berättad om alla killar hon träffade och kände nog själv att det blev galet, att hon inte lyckades få till det. SD spökade alltid där i bakhåll.
Hon säger ju till några som hon chattar med att hon hoppas på att den känslan av behovet att hämnas kan försvinna om hon får prata av sig.
Jag har stor förståelse för hennes hämndbehov, kanske bättre nu också när jag har fått klart för mig att det finns något som heter triangulering, vilket ingår i manipuleringen av offret. Att ha blivit utnyttjad, misshandlad i flera år sätter sina spår djupt i själen. Det är smärtsamt att tänka på hur mycket lidande den här mannen har utsatt både henne och andra för.
Om jag ska inrikta mig på Lena så har hon ju också orkat mindre med sina barn, vilket hon led av. Då ska vi tänka på hur det kunde ha varit utan SD. Han har inte bara snuvat barnen sin mor, han har snuvat dom på en välmående mamma som kunde ha mått så mycket bättre de år som föregick mordet. Så det är inte bara Lenas mående som har blivit påverkat.
Som jag ser det, så blev Lena svårt psykiskt misshandlad av förhållandet och hon blev mycket förändrad av det. Hennes moralkompass försköts och hon mådde dåligt av det. Det vittnar vänner om. Hon var otroligt klarsynt över vad hon råkat ut för, även bundenheten som hon vill bli fri från. Hon sökte med ljus och lykta efter hjälp, och började kravla sig upp och fick näsan just över vattenytan.
Det enda jag kan känna att hon inte är tillräckligt ärlig med (inte ljuger, men undanhåller) till personer hon pratar med, det är att hon och barnet har blivit dödshotat. Även om hon till flera erkänner detta om dödshoten, känns det som att hon "skippar" det kapitlet något. Kanske beror det på att hon vet svaret om hon tar upp det på nytt. Att hon måste lämna. Och det har hon inte varit mogen för ännu.
Jag tror att hennes nya styrka är det som blev hennes död. SD klarade inte av henne längre, hon blev bångstyrig och hotfull. Han förlorad kontrollen över henne.