2021-02-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag förstår att du inte förstår så därför tar jag det på lätt svenska:

Att vara part i ett civilrättsligt mål är oerhört pressande och stressande för de flesta personer. Tror inte många i tråden har varit med om det.Speciellt stressande då det ofta är stora ekonomiska värden som står på spel. Här får man ju betala både sina egna och motpartens kostnader om man förlorar.

Ebba har tagit sig fram i livet genom att vara slängd i käften. Hon saknar utbildning men klarat sig bra i alla fall. Hon har gått in för att lansera sig som de gamla och sköras vän och drömmer nog om att bli socialminister i framtiden. För henne kommer rättssalen inte vara så prövande eftersom hon i sitt dagliga arbete debatterar.

Esbjörn däremot har inte denna vana, det är ju rätt tydligt när man ser tv-inslag. Själv har han låtit sig undersökas för sitt minne under 10 års tid, säger ju en del för den som är lyhörd. Han glömmer att betala sina räkningar fast det inte fattas kapital och hamnar hos kronofogdemyndigheten gång på gång. Han har också förorsakat en trafikolycka i närtid. En normalt funtad människa förstår att allt inte står rätt till. Ebba har ju själv uppfattat honom som "egen" vad nu hon menar med det.

Esbjörn är 82 år. Medellivslängden för en man i Sverige är 81 år. Givetvis är alla olika i kropp och själ vi denna ålder, men gemensamt är att kroppen är rätt sliten. På en del även knoppen. Man kan inte utgå från att alla människor är som Dagny 108 år och tro att alla 80 åringar är nya 40
Han överlevde förra veckans rättegång där han fick stå till svars för att nästan ha kört ihjäl en ung tjej. Så han har helt på egen hand börjat skaffa sig vana att sitta inför skranket. Lite härdad har han nog också blivit av sina kontakter med kronofogden. Hade han skaffat sig ett vettigt ombud så hade han i alla fall sluppit tisdagens MUF. Men han tog in en klåpare, då får man det jobbigt. Det är nämligen aldrig den som blivit utsatt för kriminalitet, i det här fallet Ebba Busch, som orsakar rättegången.
2021-02-28, 18:31
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, enligt Majkgård, så har Esbjörn fått in flera anbud/förfrågningar de senaste åren.
Om så, ja då visar det med all tydlighet på att gubben inte haft för avsikt att sälja. Han har tidigare haft förmåga att stå emot och säga nej men då han blev starstrucked av den charmant förtrollande Ebba med sitt förföriskt kristna leende, ja då gick det inte längre utan han lät sig bortkollras.

Beklämmande om det ska låtas göras på så sätt. Det är ju så ofta omvittnat hur oskyddade äldre människor är gentemot såna som Ebba. Kanske fallet kan vara en ögonöppnare för lagstiftare att låta införa obligatorisk ångerrätt för pensionärer när det gäller fastighetsaffärer och även att affärer av sådan karaktär ska genomgå nån slags myndighetskontroll för godkännande.
2021-02-28, 18:33
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Faktum kvarstår: Esbjörn och & visste inte att en Gam (professionell att prata omkull folk och förklädd till en av dom som lurar i folk att dom värnar gamla människor ) smög i buskarna och högg sina giriga klor i honom så fort hon blev ensam med den gamla mannen.

Uppifrån ryggen på sitt offer sitter gamen fortfarande och hackar den gråtande och vädjande mannen, kraxande "varför ska jag sluta hacka när jag gjort allting rätt" hack, hack.

Om "sitter och ljuger":
????

Titta på den här
https://www.tv4.se/klipp/va/13324015/marcus-ny-hapnadsvackande-information-om-ebba-busch-husaffar
2021-02-28, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Imponerande, du var läkare och advokat i eftermiddag och mäklare redan nu! Med bättre koll på marknadspriser än två etablerade företag. Sjukt imponerande som sagt!

Jag har ingen stenkoll på marknadspriser, men det tror jag alla är eniga om att Ebbas uppfattning är helt i det blå.
2021-02-28, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har ingen stenkoll på marknadspriser, men det tror jag alla är eniga om att Ebbas uppfattning är helt i det blå.

Din hypotes är alltså att Esbjörn valt att sälja till den spekulant som bjöd lägst?
2021-02-28, 18:37
Medlem
Citat:

Nej, det är verkligen inte "alla" eniga om. Rucklet är väl knapp renoverbart? Eller skulle iaf lättast "renoveras" med hjälp av en dynamitgubbe...
2021-02-28, 18:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och du menar att man företräder äldre och tar tillvara deras sak genom att demensförklara dem vid 55 - institutionaliserar dem och förstatligar deras egendom...?
Återkom när dina far- och morföräldrar passerat 70 - då kanske du kan börja bilda dig en uppfattning om vad "äldre" människor är för något. De är just människor - inte grönsaker.

Jag tror du missuppfattar vad jag syftar på, det spelar ingen roll hur klar i huvudet karln är, hon drar hela partiets image längs botten av Mälaren genom att göra så som hon gör när nyhetsmedierna tittar hungrigt på henne så som de gör nu.

Förlorar hon ärendet så är inte bara hon själv körd politiskt nu utan hon kommer att skada partiet för flera, flera år framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Men för böfvelen. Hade hon backat, hade alla pengar hon lagt ut, inklusive handpenningen brunnit inne. Hon hade varit den som satt i den anklagades stol, istället för Esbjörn.

För att kunna backa, måste man träffas och diskutera fram en lösning både parter kan acceptera. De har inte lyckats med det hittills. Men faktum är att Esbjörn och Ebba pratades vid dagen innan tillträdesdagen och först då var han svajig på om han ville genomföra det hela. "Det måste bli så här", har jag för mig att han sa. På tillträdesdagen uteblev han och då blev det väl konkret för Ebba.

Innan dess gick det ju inte att "släppa". Efter det, gick det ju inte heller att släppa, då Esbjörn de facto höll sig undan. Man kan inte backa om man inte reder ut det pågående strulet.

Och återigen, jag säger det att hon skulle ha försökt gå diplomatiska vägar så långt det går, ibland måste man acceptera att det svider ekonomiskt men hon har satt sig i en urusel knipa vid det här laget och riskerar så mycket mer än vad hon har lagt monetärt vid det här laget.
2021-02-28, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Nej, det är verkligen inte "alla" eniga om. Rucklet är väl knapp renoverbart? Eller skulle iaf lättast "renoveras" med hjälp av en dynamitgubbe...

Det kan finnas dolda fel eller skit på tomten som är ännu värre än vad som framkommit med höga saneringskostnader som följd.

Det kan vara därför Esbjörn inte ville anlita mäklare. En mäklare är skyldig att upplysa om sånt.
2021-02-28, 18:42
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jo, det finns en koppling med dessa tre då hennes påstådda engagemang är för de gamla och svaga.
Hon gick med i politiken eftersom:

* Hon gillade inte hur hennes mormor blev behandlad av hemtjänsten

* Hon gillade inte hur hennes mamma blev behandlad av försäkringskassan (stress)

Med detta ömmande för gamla och svaga, borde hon hafts så mycket empati att hon backat ur affären då hon måste varit medveten om att hon utsatte Esbjörn för enorm stress när hon tog honom till domstol.
Ni som försvarar allt Ebba gör verkar inte förstå detta med Esbjörns ålder. För att förtydliga detta medellivslängden för män i Sverige är 81 år. Esbjörn är 82 år. Vore just en grann historia om Ebba får död på honom genom sitt handlande

I förlängningen betyder alltså det det du skriver följande:

+81 år = en person du ALDRIG kan göra en affär med som involverar kontrakt, varken privat eller i butik. Bredband, tv, mobiltelefoni, bilköp, husköp/lägenhetsköp eller försäljning sker på motpartens risk då åldringen inte har några skyldigheter att följa underskrivet kontrakt om personen i fråga ångrar sig.

Ser du hur dumt det låter?
2021-02-28, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror du missuppfattar vad jag syftar på, det spelar ingen roll hur klar i huvudet karln är, hon drar hela partiets image längs botten av Mälaren genom att göra så som hon gör när nyhetsmedierna tittar hungrigt på henne så som de gör nu.

Förlorar hon ärendet så är inte bara hon själv körd politiskt nu utan hon kommer att skada partiet för flera, flera år framöver.

Och återigen, jag säger det att hon skulle ha försökt gå diplomatiska vägar så långt det går, ibland måste man acceptera att det svider ekonomiskt men hon har satt sig i en urusel knipa vid det här laget och riskerar så mycket mer än vad hon har lagt monetärt vid det här laget.

Hon har agerat korrekt i affären och gör rätt som står på sig. Ingen gillar syltryggar.
2021-02-28, 18:47
Medlem
Citat:
Värderingsinstituten har fel alltså? Jag undrar vem som är i det blå?
2021-02-28, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp

Marknadspris och renoveringsbehov går inte hand i hand som du kanske vet.

Rivningskåkar med bra läge säljs dyrt när det blir budgivning.

Men utan budgivning kan man då klart snacka ner värdet. Speciellt om säljaren är äldre, och ens eget yrke är att övertyga folk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in