2021-02-28, 15:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns en annan konstig uppgift i TPs bok som inte stämmer. I SEktbibeln heter det i början av boken att SE kom tillbaka till Skandia under mordkvällen runt 21. Han har ingen referens till ursprungskällan, men jag anar att det är detta förhör som är relevant:

TP skriver "runt 21" när rätt tid ska vara 20.10-20.20. När vi vet hur oärligt TP handskas med sanningen begriper vi varför fotnot saknas.

På sid 219 har TP slagit fast på minuten när olika saker händer på mordkvällen. Det är bara en tid som TP är det minsta osäker på och det är: "Ca 21.05 SE kommer till Skandia efter att ha varit på Sveavägen. Insläpps av väktare som noterar att han luktar alkohol."

20.10-20.20 enligt förhör blir Ca 21.05 i TPs förljugna tidslinje. Dock markerar han den flagranta lögnen med "Ca" men det är ändå precis denna glidande ohederlighet med grundmaterialet som gör att han tappar all trovärdighet i mina ögon.

Varför ljuger TP? Jo det är centralt i hans grundlösa vapenlånarfantasier att SE ska ha sett LOP på Sveavägen före bion, men då duger inte 20.20 som senast tillbaka på Skandia för SE. Då får det bli "Ca 21.05" istället så att TPs fria fantasier kan gå ihop. Inte ens sanningen får stå i vägen då TP gräver med guldspaden.

Han säger att väktaren i samtal med honom eller någon annan säger att det kan ha varit klockan 21. Det är naturligtvis så osäkert det bara kan bli. Speciellt eftersom hon binder 20:10 till sin ankomst. Så den tidsuppgiften har ju uppbackning.
Citera
2021-02-28, 15:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man får väl ställa alternativen mot varandra här, och då tycker jag nog att det troligaste ändå är att SE går norrut först. Och att det är gärningsmannen (och inte Anders B) som NF möter där måste man väl nästan utgå ifrån. Vad menar du i så fall själv skulle vara ett mer sannolikt händelseförlopp än det jag beskrev?

Vad är ditt argument för att SE sannolikt gick norrut? Att du tror NF såg mördaren? Men då förstår jag inte din koppling mellan SE och mannen NF ser i blå tensonjacka?
Citera
2021-02-28, 15:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt. Jag menar OM både LJ och YN sett GM så har han ju samma kläder, huvudbonad, väska på alla positioner om han inte bytt efter vägen. Dom flesta säger fladdrig knälång mörk rock och det gör även YN som är sist i kedjan. Därför kan blå jacka förkastas då bara en av dom kan vara rätt. Om du vill ha blå jacka på GM måste du förklara vart mannen med mörk knälång rock tog vägen.

YN har bara sett en man springa ned för DBG. Det säger hon till LJ när de möts. YN kan inte se om mannen som springer kom upp för trappan då detta är skymt från DBG.

Mördaren kan ha tagit både vänster eller höger på Malmskillnadsgatan också. Några hävdar att tiden för mannen som springer på DBG är där för sent.
Citera
2021-02-28, 15:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han säger att väktaren i samtal med honom eller någon annan säger att det kan ha varit klockan 21. Det är naturligtvis så osäkert det bara kan bli. Speciellt eftersom hon binder 20:10 till sin ankomst. Så den tidsuppgiften har ju uppbackning.

TP dekonstruerar och vrider sånt som SE säger bara dagar efter mordet med argumentet att det gått för lång tid. Nu kan han själv genom manipulation få en väktare att vara mer svävande 30 år senare och då blir det en ny och bättre sanning för att passa i in i TPs svajiga teoribygge.

TP handskas väldigt frikostigt med sanningen om det passar honom.

Jag tycker det väger tungt att hon faktiskt noterade att SE kom tillbaka när hon kom till jobbet och inte 45 minuter senare som TP vill få det till.
Citera
2021-02-28, 15:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Ett gäng privatspanare har skrivit en debattartikel i DN idag, de vill att Palmeutredningen ska återupptas. Man frågar sig varför, fallet är ju löst. Åtminstone så långt det går att nå så här mer än 30 år för sent. Om det skulle visa sig att Engström faktiskt har alibi, vilket man felaktigt trott i drygt 30 år, ja då vore det självklart läge för det. Likaså om det skulle dyka upp något som starkt talar för att det var någon annan än SE. Men någon eller några sådana kandidater finns ju inte.

Bland undertecknarna finns även Inga-Britt Ahlenius som den 10 juni 2020 så så här:"– Det var ett institutionellt sammanbrott när utredningen togs hand om av Holmér och hans sätt att avskriva Skandiamannen var bara en del i hans auktoritära styrning av materialet. Petersson och Melander är mycket professionella och deras noggranna genomgång är ytterligare ett bevis för hans undermåliga polisutredning".

Så sant som det är sagt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/palmeutredningen-ett-institutionellt-sammanbrott/

Artikeln med Ahlenius har rubriken "Ytterligare ett avslöjande om det usla polisarbetet"
och då är det alltså inte KP-utredningen hon syftar på.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-28 kl. 15:35.
Citera
2021-02-28, 15:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Den här mannen som inte är SE försvinner ur berättelsen eller löser upp sig i tomma luften om han inte är GM. Då skjuter han OP och springer in i gränden.

Ingen har hört av sig till polisen och hävdat att han är den här mannen. Han borde varit ca 10 meter bakom LOP +-10 meter när skottet föll.

Det är GM eller AB. Jag har alltid lutat åt att det är AB dom NF möter trots att det strider mot hans vittnesmål. Mest för att jag alltid tänkt mördaren hade mörk rock. Men nu har jag ju börjat omvärdera.

Det är konstigt att de som tror det var SE inte tror det kan ha varit AB. Väska att gömma vapnet i, chockad så som SE-ivrarna tror att mördaren måste vara, speglar mördarens rörelser, alkoholpåverkad.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-28 kl. 15:37.
Citera
2021-02-28, 15:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är GM eller AB. Jag har alltid lutat åt att det är AB trots att det strider mot hans vittnesmål. Mest för att jag alltid tänkt mördaren hade mörk rock. Men nu har jag ju börjat omvärdera.

Det är konstigt att de som tror det var SE inte tror det kan ha varit AB. Väska att gömma vapnet i, chockad så som SE-ivrarna tror att mördaren måste vara, speglar mördarens rörelser, alkoholpåverkad.

Du glömde att AB kanske bara spelade full och att han jobbade på Bofors.

Jag tror vi kan stryka honom. Han har varit uppe på tapeten som GM redan. Då i maskopi med mördaren. AB skjuter och GM/SE springer från platsen. Lite som ett filmmanus.

Jag är grymt imponerad att du lyckas hålla sinnet öppet för nya teorier vilket som.
Citera
2021-02-28, 15:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ett gäng privatspanare har skrivit en debattartikel i DN idag, de vill att Palmeutredningen ska återupptas. Man frågar sig varför, fallet är ju löst. Åtminstone så långt det går att nå så här mer än 30 år för sent. Om det skulle visa sig att Engström faktiskt har alibi, vilket man felaktigt trott i drygt 30 år, ja då vore det självklart läge för det. Likaså om det skulle dyka något som starkt talar för att det var någon annan än SE. Men någon eller några sådana kandidater finns ju inte.

Bland undertecknarna finns även Inga-Britt Ahlenius som den 10 juni 2020 så så här:"– Det var ett institutionellt sammanbrott när utredningen togs hand om av Holmér och hans sätt att avskriva Skandiamannen var bara en del i hans auktoritära styrning av materialet. Petersson och Melander är mycket professionella och deras noggranna genomgång är ytterligare ett bevis för hans undermåliga polisutredning".

Så sant som det är sagt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/palmeutredningen-ett-institutionellt-sammanbrott/

Artikeln med Ahlenius har rubriken "Ytterligare ett avslöjande om det usla polisarbetet"

och då är det alltså inte KP-utredningen hon syftar på.

Men denna gång är det KP-utredningen hon syftar på.

Det är faktiskt möjligt att kritisera både HH och KP.

Eller tar du hennes kritik av HH som ett tecken på att KP har rätt? Konstig logik.

Självklart ska ett statsministermord fortsätta utredas tills det är löst, eller till alla är döda. KP stängde utredningen med ord om att det kan vara vem som helst som är mördaren. Det är inte ok.

Det är därför nästan alla intellektuella i det offentliga kritiserar SE. Finns det någon kunnig person utanför KP och GL som anser att utpekandet var korrekt?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-28 kl. 15:43.
Citera
2021-02-28, 15:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du glömde att AB kanske bara spelade full och att han jobbade på Bofors.

Jag tror vi kan stryka honom. Han har varit uppe på tapeten som GM redan. Då i maskopi med mördaren. AB skjuter och GM/SE springer från platsen. Lite som ett filmmanus.

Jag är grymt imponerad att du lyckas hålla sinnet öppet för nya teorier vilket som.

Bäst att förtydliga att jag aldrig trott AB är mördaren. Bara att det var AB som NF mötte.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-28 kl. 15:43.
Citera
2021-02-28, 15:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Bäst att förtydliga att jag aldrig trott AB är mördaren. Bara att det var han som NF mötte.
Det är nog sparsamt med personer som tror AB låg bakom. Nu serveras SE som gärningsman och ännu större tuggmotstånd.
Citera
2021-02-28, 15:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men denna gång är det KP-utredningen syftar på.

Det är faktiskt möjligt att kritisera både HH och KP.

Eller tar du hennes kritik av HH som ett tecken på att KP har rätt? Konstig logik.

Självklart ska ett statsministermord fortsätta utredas tills det är löst, eller till alla är döda. KP stängde utredningen med ord om att det kan vara vem som helst som är mördaren. Det är inte ok.
Nej man ska inte fortsätta utreda något som redan på goda grunder får anses som löst. Det är bara tugga i sig att någon "bättre" lösning än så har kommer vi inte att få. Bland annat på grund av att något vapen aldrig kommer att kunna knytas till mordet, enligt NFC. Man har utrett en jävla massa spår under 30 år men inte hittat något som håller. Det finns en enkel orsak till det, det rätta spåret var inte utrett, i stället var det avfört på lösa boliner och uppenbart felaktiga grunder.
Citera
2021-02-28, 15:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad är ditt argument för att SE sannolikt gick norrut? Att du tror NF såg mördaren? Men då förstår jag inte din koppling mellan SE och mannen NF ser i blå tensonjacka?
Jag driver ingen linje här så jag har inga "argument", jag försöker bara förstå hur det här gick till. Men som jag ser det finns det alltså skäl att anta att mannen som NF möter är gärningsmannen. Jag tycker också att det finns goda skäl att tro att det är just SE, och att han först gick norrut. Om jag har tolkat förhören rätt så bör man kunna utesluta att det är Anders B som NF möter. Jag har skrivit några inlägg och förklarat hur jag har kommit fram till det här, och du kan gå tillbaka i tråden och läsa om du är intresserad. Du verkar vara en sådan där faktaresistent jobbig typ som mest är ute för att käbbla, så jag har ingen lust att försöka förklara någonting för dig eller svara på dina frågor.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-28 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in