2021-02-28, 15:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej man ska inte fortsätta utreda något som redan på goda grunder får anses som löst. Det är bara tugga i sig att någon "bättre" lösning än så har kommer vi inte att få. Bland annat på grund av att något vapen aldrig kommer att kunna knytas till mordet, enligt NFC. Man har utrett en jävla massa spår under 30 år men inte hittat något som håller. Det finns en enkel orsak till det, det rätta spåret var inte utrett, i stället var det avfört på lösa boliner och uppenbart felaktiga grunder.

På vilket sätt håller SE-spåret mer än de andra misstänkta gärningsmännen de inte kommit runt?

Jag vill minnas att det KAN vara så att man inte kan matcha kulorna till ett vapen. Men det är inte sagt att det inte går matcha kulorna till ett vapen.

Sen när är något löst när det inte ens finns något åtalbart?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-28 kl. 16:08.
Citera
2021-02-28, 15:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag driver ingen linje här så jag har inga "argument", jag försöker bara förstå hur det här gick till. Men som jag ser det finns det alltså skäl att anta att mannen som NF möter är gärningsmannen, och jag tycker också att det finns goda skäl att tro att det är just SE och att han först gick norrut. Om jag har tolkat förhören rätt så bör man kunna utesluta att det är Anders B som NF möter. Jag har skrivit några inlägg och förklarat hur jag har kommit fram till det här, och du kan gå tillbaka i tråden och läsa om du är intresserad. Du verkar vara en sådan där faktaresistent jobbig typ som mest är ute för att käbbla, så jag har ingen lust att försöka förklara någonting för dig eller svara på dina frågor.
Jag ville bara förstå hur tankarna gick. Säger man utan förklaring att det är sannolikt SE först gått norr ut så vill man ju veta vad det är baserat på.

Ditt argument för att SE gick norrut är att du tror han är GM. Det var allt jag ville veta. Tack
Citera
2021-02-28, 16:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej man ska inte fortsätta utreda något som redan på goda grunder får anses som löst. Det är bara tugga i sig att någon "bättre" lösning än så har kommer vi inte att få. Bland annat på grund av att något vapen aldrig kommer att kunna knytas till mordet, enligt NFC. Man har utrett en jävla massa spår under 30 år men inte hittat något som håller. Det finns en enkel orsak till det, det rätta spåret var inte utrett, i stället var det avfört på lösa boliner och uppenbart felaktiga grunder.

Jag tyckte det var dåligt att KP lät sig förledas av sagofarbrorn TP som vänder på sanningen och manipulerar fakta så att det passar hans vinklingar.

Att KP bara högläste ur den slarvigt skrivna boken var direkt pinsamt.

Du kan väl knappast tycka att det finns något som pekar mot SE som GM? Allt blev ju bara en sufflé som all luft pös ur på pressträffen.

Det finns bättre lösningar listade i Granskningskommissionen redan om man bara var ute efter att peka ut en ensam galning.

Utpekandet av SE är ju ett episkt magplask från polisens sida.
Citera
2021-02-28, 16:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag driver ingen linje här så jag har inga "argument", jag försöker bara förstå hur det här gick till. Men som jag ser det finns det alltså skäl att anta att mannen som NF möter är gärningsmannen. Jag tycker också att det finns goda skäl att tro att det är just SE, och att han först gick norrut. Om jag har tolkat förhören rätt så bör man kunna utesluta att det är Anders B som NF möter. Jag har skrivit några inlägg och förklarat hur jag har kommit fram till det här, och du kan gå tillbaka i tråden och läsa om du är intresserad. Du verkar vara en sådan där faktaresistent jobbig typ som mest är ute för att käbbla, så jag har ingen lust att försöka förklara någonting för dig eller svara på dina frågor.

Citera gärna någon gång där jag varit faktaresistent. Att kritisera åsikter är inte att vara faktaresistent.

Även om tiderna är såna så att definitionen i ordboken snart måste göras om, fakta kommer snart få en andra definition: åsikt. Precis som att "bokstavlig" nyligen fick en andra definition som lyder "bildlig". Mänsklig dumhet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-28 kl. 16:04.
Citera
2021-02-28, 16:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag ville bara förstå hur tankarna gick. Säger man utan förklaring att det är sannolikt SE först gått norr ut så vill man ju veta vad det är baserat på.

Ditt argument för att SE gick norrut är att du tror han är GM. Det var allt jag ville veta. Tack
Nej, där har du fel igen. Det har redan tidigare pekats på flera goda skäl att tro att SE gick just norrut när han kom ut från jobbet, så det här är alltså inte fråga om någon efterhandskonstruktion som du verkar vilja få det till. Läs gärna andras inlägg nu och fundera lite själv, i stället för att bara fortsätta käbbla.
Citera
2021-02-28, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, där har du fel igen. Det har redan tidigare pekats på flera goda skäl att tro att SE gick just norrut när han kom ut från jobbet, så det här är alltså inte fråga om någon efterhandskonstruktion som du verkar vilja få det till. Läs gärna andras inlägg nu och fundera lite själv, i stället för att bara fortsätta käbbla.

Ok. Vad är skälen då. Att det fanns kollektivtrafik norrut också?

Jag vill ju veta vad du grundar din sannolikhet på.

Jag förstår inte varför diskussioner är käbbel för dig?
Citera
2021-02-28, 16:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Vad är skälen då. Att det fanns kollektivtrafik norrut också?

Jag vill ju veta vad du grundar din sannolikhet på.

Jag förstår inte varför diskussioner är käbbel för dig?

Tror inte du får se några "skäl" av den enkla anledningen att det inte finns några uppgifter alls om detta.
Annat än att det är så man får ihop teorin...att SE hamnar bakom paret Palme.
Citera
2021-02-28, 16:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror inte du får se några "skäl" av den enkla anledningen att det inte finns några uppgifter alls om detta.
Annat än att det är så man får ihop teorin...att SE hamnar bakom paret Palme.
Jag förstår inte varför några ser det som sin huvuduppgift att dissa teorin om att det var SE som sköt Palme. Och vore det inte bättre då om ni själva kunde försöka visa på ett alternativt händelseförlopp, med en alternativ gärningsman? Som ni håller på blir ni ju i själva verket åklagarens assistenter. För det enda ni lyckas åstadkomma med det här är väl just att visa att det inte verkar finns något rimligt (eller ens möjligt) alternativ till det händelseförlopp som beskrevs på pressträffen i juni 2020.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-28 kl. 17:07.
Citera
2021-02-28, 17:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag förstår inte hur några av er kan se det som er huvuduppgift att dissa teorin om att det var SE som sköt Palme. Vore det inte bättre då att ni själva försöker visa på ett alternativt händelseförlopp, med en alternativ gärningsman? Som ni håller på och gnäller här blir ni ju bara lydiga medhjälpare åt åklagaren. För det enda ni lyckas med här är väl just att visa att det inte verkar finns några rimliga (eller ens möjliga) alternativ till det händelseförlopp som beskrevs på pressträffen i juni 2020.

Jag ser ingen mening eller ens chans att beskriva ett händelseförlopp, annat en möjligen några korta episoder.

Ser vi till förhör och annan dokumentation så ser man att det är full med luckor. Det finns självfallet inte så mycket information att man kan utläsa ett händelseförlopp.
Det TP gjort är just att spekulera och fylla dessa luckor.... annars skulle det ju inte blivit någon bra story i boken.
På det sätt dessa luckor fylls handlar om cherry picking...

Händelseförlopp eller gärningsbeskrivning är något som kommer efteråt och kan beskrivas då.

En författare som lyckats skapa en statsministermördare utan tillstymmelse till bevis.
Jag vill lyfta det tvivel som finns i flertalet av dessa uppgifter.
Dock är kunskapsnivån lite väl låg här samt att viktiga uppgifter bemöts med trams och allehanda retoriska manövrar...du sällar dig till den skaran också!

Händelseförloppet från presskonferensen sa du?
Vet inte om du har koll på den, men den är allt annat än tydlig. Beskriv den gärna.
Man passade sig för att just fylla i för många luckor på det sätt som TP gjort.
Grand är inte ens med...etc.

Ska du strunta i "enough-is-enough" fråga om skälen nu? ("Avdelningen trams och allehanda retoriska manövrar")
Citera
2021-02-28, 17:21
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför några ser det som sin huvuduppgift att dissa teorin om att det var SE som sköt Palme. Och vore det inte bättre då om ni själva kunde försöka visa på ett alternativt händelseförlopp, med en alternativ gärningsman? Som ni håller på blir ni ju i själva verket åklagarens assistenter. För det enda ni lyckas åstadkomma med det här är väl just att visa att det inte verkar finns något rimligt (eller ens möjligt) alternativ till det händelseförlopp som beskrevs på pressträffen i juni 2020.

Bra att du kallar det för ”teori”
Men frågan är varför utredningen ska avslutas med en ”teori” som är så tunn att inte många tror på den.
Varför är det så hemskt att dissa just den teorin?
Det är fortfarande mycket som är outrett, och personligen hade jag gått lika hårt mot KP om han kastat fram CA som en huvudhypotes om han inte haft bättre på fötterna, även om jag tror att CA är betydligt mer tänkbar.

Men varför inte gå till botten med vad som fick Olof Palme att under flygresan från Indien bekänna för Gro Harlem Bruntland att han kände sig hotad till livet.
Bara för att ta ett exempel.

Varför inte leta i Palmes då dagsaktuella politiska situation?
Varför inte undersöka eventuella hotbilder på djupet?
Vad de nu kan tänkas bestå i?

Vi som inte bara gapar och sväljer är helt enkelt inte nöjda med denna framhastade teori som har alla uppenbara tecken på att huvudsyftet enbart är att lägga ner utredningen.
På ett förbannat fult sätt dessutom.
Det ankommer inte heller på oss att presentera andra lösningar som är bättre, men ta mig tusan är teorin om kränkta ostkustfiskare mer trovärdig.
Citera
2021-02-28, 17:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Intressant taktik du har. Är det inte bättre bara ge anledningarna till att du tror SE gått norrut?

Vill du ha alternativ? En okänd man sköt Palme. Där har du. Lika bevisat som att det var SE.
Citera
2021-02-28, 17:47
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Det påstås ju att motiv är mindre viktigt då det gäller mord på mycket kända personer. I dessa fall är väl oftast GM en riktig knäppgök och/eller psykisk sjuk. SE kan väl på sin höjd beskrivas som lite originell.

Om nu SE skulle vara den osannolike GM så tycker jag m.fl att teorin att han av slump söter på LOP strax efter uttåg från Skandia, möjligen på väg mot Odenplan är minst osannolik. En lätt påstruken SE vill byta några ord med OP men OP är trött o inte alls sugen på nattligt samtal med SE. OP sablar ner o förödmjukar SE med någon dräpande replik o.s.v ....pang o pang.

Problemet ( ett av flera)här är ju att LP inte med ett ord nämner något om ett möte o/lr något samtal överhuvudtaget. Samma gäller givetvis om det hela utspelade sig typ 20.50 i närheten av Grand, här ges ju SE även möjlighet att lugna ner sig besinna sig innan mötet ca 23.20 utanför Skandia. Att SE utan vidare av blotta åsynen av LOP drar fram en 357a, som ingen vet att han har, o skjuter ner OP o försöker detsamma med LP är ju minst sagt svårsmält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in