2021-02-28, 14:07
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Ja, och det är ju också så att direkt när säljaren ångrar sig så borde hon backat, även om hon tycker att hon har lagen på sin sida. Anledningarna är flera, och det är tydligt att hon inte förstår dem. Men väljarna förstår instinktivt, att om hon tycker att hon har rätt enligt lag att få rätt mot en äldre man som ångrat en fastighetsförsäljning, så är hon kanske inte rätt person att bli statsminister. Lagen är inte alltid rätt, det är mycket man kan göra enligt lag, som ändå är fel. Och att sälja en fastighet man ägt länge är svårt, särskilt känslomässigt, och när man gjort det kan det inte ångras. Men just därför bör man ha medkänsla med säljaren, och om man inte köpt på öppna marknaden så måste man dessutom ta extra hänsyn. Det är synd, för hon är en politisk begåvning, men hon saknar vissa bitar. Ödmjukhet, böcker i väskan, historia. Sedan blir det bra, hon är ung. Hon tillhör ju en hel generation unga kvinnor som är vana att ha rätt, eller få rätt. Kosta vad det kosta vill.

Snälla vän visst lät hon säljaren ångra sig!
Till sist gick han med på ett möte, han skulle säga att han ångrade sig, nytt avtal skrivas under att det gamla inte gäller, att han ångrat sig, återbetalar handpenning & håller köpare skadeslös.
Han vände i dörröppningen och försvann som en vårvind.
Vet du varför?
Jo, ledsagaren förstod först nu att Esbjörn vid mötet skulle skriva under på att han ångra sig.
Det var aldrig på Esbjörn och vänners agenda att HAN skulle ångra sig, Ebba skulle ju backa och dom därmed behålla handpenningen.
2021-02-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att hon är för dum för att inte sköta allt diplomatiskt, Bush är den absolut bästa reklampelaren som Socialdemokraterna kunde hoppas på, hon rusar likt en blind och blodtörstig oxe rakt in i en porslinsbutik med sitt agerande.

Oavsett om hon döms eller inte så kommer detta att skada KD för en väldigt lång tid framöver då folk kommer att minnas hur deras partiordförande ger sig på äldre människor samt sysslar med förtal likt en liten småflicka.

Agerandet må gå hem i USA men det lär inte fungera i Sverige, inte ens SD är villiga att dra saker så här långt som hon har lyckats med.
Jag tror mycket väl att EB har rätten på sin sida och att den gamle gubbens släktingar jävlas.
Däremot vad folk ser är ju mycket riltogt det du skriver. Som offentlig person kan man ju inre göra vad som helst. Hade jag eller du gjort såhär hade ju alla struntat i vilket liksom..
2021-02-28, 14:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hon verkar iskall i mina ögon. Beredd att kliva över lik. Hon kommer att fira med champagne när/om hon vunnit i rätten.

Framgångsteologin tar hand om de sina. Det är människor som är nära att bli lik och inte kan motstå hennes manipulationer som Ebba gillar att kliva över.

Att hon kommer att fira Esbjörns nederlag tvivlar jag inte en sekund på. Ebba är inte normal.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Den stora frågan som ingen enda människa tycks kunna svara på är

- Varför är det synd om Esbjörn?

Han har fått 200 000 kronor för lite i affären, motsvarandes ungefär samma summa som han hade fått betala till en mäklare om han sålt via ombud.... Detta måste ha orsakta ett outhärdligt lidande hos Esbjörn.

På ett sätt och vis är det synd om Esbjörn. Om man lyssnar till TV 4 intervjun så verkar han inte ha haft några som helst invändningar om att sälja till Ebba, inte heller några invändningar emot köpeskillingen. Så långt verkar Esbjörns och Ebbas versioner vara samstämmiga.

Anledningen till Esbjörns kontraktsbrott ska vara att hon har röjt upp lite sly för att kunna få tillgång till huset. Denna del av Esbjörns versioner ställer jag mig lite frågandes till. Varför ska han med tanke på sin ålder bry sig om lite sly på den tomten. Faktum är att han inte ens verkar har brytt sig särskilt mycket om fastigheten ens när han var i 50 års åldern.

Alltså finns det något annat som fick Esbjörn att vilja bryta kontraktet. Jag är övertygad om att han är snärjd av vissa personer, personer som han står i något slags beroendeförhållande till och som vill åt hans tillgångar för egen del. När de fick reda på att de inte kommer att kunna komma över fastigheten på det viset som de önskat så har de börjat att konspirera för att häva köpet. På så vis är det synd om Esbjörn om detta skulle stämma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du är bra bränd som inte inser att alla sådana rykten NU är uppförstorade xx antal gånger.
I efterhand passar det självklart bra att sprida sådana påståenden - att det var ju inte alls Ebba som initierade detta.... Det passar Ebba bättre att Esbjörn ville sälja, så självklart säger hon det NU.

DÅ... när det inte hade exploderat så pass mycket sa hon inte ett ord det - för det var inte med hennes tankar alls.
Det hon skrev då var nog betydligt mer nära sanningen.
HON kontaktade Esbjörn.

Sedan "varit till försäljning" är också luddigt.
För vad - att han nån gång över kopp sagt, "jomenvisst sörru, nog kan jag sälja om priset är det rätta".

Verkar isf inget som Ebba tänkte på, visste om ens - isf skulle hon nog skrivit det.

Så du har också insett att huset var till försäljning, skönt att det är utrett!
2021-02-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
För att det är alldeles uppenbart att dessa gökar inte har Esbjörns bästa för sina ögon.

1. Varför ger sig Binninge in denna process? Han saknar kompetens att föra sin klients talan. Han är inte advokat, den erfarenhet som han av rättsprocesser är den åtalades. Självklart kan vem som helst kalla sig för juridiskt ombud, detta är ingen skyddad titel. Rent lagtekniskt kan väl Esbjörn ta med sig en svart sopsäck full med skräp in på förhandlingen och hävda att detta är hans ombud. Den stora skillnaden mellan sopsäcken och Binninge är att säcken med säkerhet inte kommer att lyfta ett fett arvode samt att inte ge Esbjörn några galna juridiska råd.

2. Spelar inte Majkgårds förflutna in? Hon har fått ärva förmögenhet av sina tidigare kunder. Hon har kommit med ett erbjudande att köpa fastigheten långt under marknadsvärdet och den köpeskilling som Ebba gav honom. Är det inte uppenbart för dig att hon har ett egenintresse i denna affär. Lägg därtill att Esbjörn sitter i ett slags beroendeförhållande till henne då han är kund i hennes näringsverksamhet.
Men handlar inte denna process om huruvida Esb hade rätt att häva köpet? Om det visar sig att att han hade rätt till det så spelar ingen viken roll Binninge osv har. Om det visar sig att han inte hade rätt till det så får Ebba sin efterlängtade fastighet.
2021-02-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är svårt att förstå varför detta parti kallar sig för kristdemokrater. Men eftersom denna tråd handlar om Ebbas affär så har jag ett antal frågor för Ebbas anhängare på Flashback.
1. Varför är det synd om Ebba? Hon är inte hemlös, hennes barn är inte hemlösa. Det är inte en mänsklig rättighet att få bo en fastighet med sjöutsikt, även om ens ex har ett sommarställe i närheten. Ebba har gott om pengar. Hon och hennes ex separerade snart för två sedan. Barnen trivs bra hos exet i Luthagen. Det bombas inte där så Ebba kan vara trygg med att köpa eller hyra en lägenhet där.
2 . Varför tror man i denna tråd att Binniges, Matzs, Majkgårds eller Monikas förflutna spelar någon roll i tvistemålet? Domstolen kommer inte ta någon hänsyn till deras förflutna, lika lite som de kommer att ta hänsyn till Ebbas påstådda hemlöshet.

Jag tycker dina frågeställningar är relevanta när du poängterar dessa självklarheter som dessa Ebba anhängare diskuterar i absurdum. De följer sin ledares demagogik på Facebook, trots att det som ledaren framför är förtal och smutskastning, som saknar annan relevans än att man ser hur utsatt Esbjörn är, där han inte kan vara trygg i det nya Sverige på ålderns höst.

Denna sak har gjort att jag ifrågasatt var jag själv står politiskt och vilket pris jag vill betala som en borgerlig väljare som har medlemskap i Moderaterna. Att du och jag skulle ha samma syn i en tråd på detta forum, är en annan sak som jag funderar över. Jag blir chockerad över att jag plötsligt har samma värdegrund som Anders Lindberg på Aftonbladet, en skribent jag förr avskytt.

Ebba Busch har verkligen rört om i grytan och det är intressant och se hur övriga politiker ligger lågt och inväntar hur detta ska sluta. Jag gillade verkligen KD som en motvikt till SD i framtida regering, men nu har vi Åkesson som styr över pack, och pack som styr över KD.
2021-02-28, 14:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men handlar inte denna process om huruvida Esb hade rätt att häva köpet? Om det visar sig att att han hade rätt till det så spelar ingen viken roll Binninge osv har. Om det visar sig att han inte hade rätt till det så får Ebba sin efterlängtade fastighet.

Binningen är Esb juridiska ombud. Som juridisk ombud har du skyldighet att se till din klients bästa. Jag är högst tveksam till att Binninge har sin klients bäste för sina ögon. Om Binninge har åtagit sig uppdrag volontärt, utan att kräva någon ersättning annat en resekostnader så är det väl helt ok, men kommer Binninge att vilja ha fullt arvode så har jag svårt att se att han skulle bidra med något positivt till Esbjörn. Binninge är inte advokat. Ingen här på forumet vad jag har sett har påvisat att Binninge har några sakkunskaper i att driva denna typ av processer. Alltså kan han genom sin medverkar åsamka Esbjörn stora kostnader ifall han ger direkt felaktiga råd.

I en TV 4 intervju redogör Esbjörn lugnt att anledningen till att han vill häva köpet är att Ebba röjde sly på fastigheten. Att detta skulle kunna vara grund för ett hävande av ett ingånget avtal har jag faktiskt mycket svårt att se, men vi får se vilken slutsats rätten kommer till.
Senast redigerad av DeValera 2021-02-28 kl. 14:29.
2021-02-28, 14:25
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tror att det säkert fanns andra som både har försökt men gett för lite och de som kanske skulle ha bjudit nu då grannar är trötta på hur det ser ut och pratar om huset.
Annars så tror jag att Esb dött ägandes huset och hans pensionatstant hade gått upp i limningen över att hon inte ärvt det och det istället gått till brorsonen.
Eller så hade pensionatstanten ärvt det och brorsonen hade fått totalt sammanbrott över det.
Den som fått ärva hade nog helst set huset stå och förfalla mera och sen kunna sälja och få hela beloppet utan att Esb skulle ha satt sprätt på allt eller delar av det.
Oavsett så blir det tvist.
Och nu har ju arvsintressenterna mer eller mindre garanterat att denna tråden kommer följa varje steg av deras fortsatta aktiviteter som har någon koppling till denna affär och efterspelet. Det kommer förfölja dem i åratal framåt. För det hela tar ju inte slut bara för att domstolen avgör själva fastighetsaffären. Esbjörn kommer ju fortfarande efterlämna ett arv utan bröstarvingar. Då kanske de andra syskonbarnen träder in på arenan också, om inte annat för att förhindra att Esbjörn plockas ren medan han lever.
2021-02-28, 14:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att hon är för dum för att inte sköta allt diplomatiskt, Bush är den absolut bästa reklampelaren som Socialdemokraterna kunde hoppas på, hon rusar likt en blind och blodtörstig oxe rakt in i en porslinsbutik med sitt agerande.

Oavsett om hon döms eller inte så kommer detta att skada KD för en väldigt lång tid framöver då folk kommer att minnas hur deras partiordförande ger sig på äldre människor samt sysslar med förtal likt en liten småflicka.

Agerandet må gå hem i USA men det lär inte fungera i Sverige, inte ens SD är villiga att dra saker så här långt som hon har lyckats med.
Borgerliga väljare bryr sig inte eller sympatiserar med EBT.
Att KD sjunker i opinionen har med KD’s oförmåga att hamna rätt politiskt.
2021-02-28, 14:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, han blev tydligen chockad över att hon började fälla träd mm. En fullt fungerande person fattar att det är ett normalt förfarande från en köpares sida. Esbjörn är tydligen egen av sig, eller hur. Eljest.
Nja, det finns en tänkbar förklaring:

* Esbjörn ville sälja fastigheten utan offentlig uppmärksamhet.
Därför ville han inte blanda in mäklare. Annars hade det varit det givna sättet att sälja.

* När det röjdes sly på tomten så fick Mk reda på det. Det hördes och någon berättade det för henne.
Och då startade hela pressen på Esb att backa ur affären.

För Esb blir det då så att han skyller på Ebba. Hade hon bara låtit bli att ta dit folk som körde motorsåg så det hördes runt hela sjön hade allt gått i lås.
Således skyller han på henne.

Att han själv gick med på det och var närvarande och på gott humör tyder på att det inte var ett problem när det hända.

Någon kan här mena att Esb inte gärna kan skylla på Ebba. Men tyvärr är det så här många fungerar. De måste hitta någon annan att skylla på.
2021-02-28, 14:27
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man bryter benet, eller fått ett benbrott, har man då blivit utsatt för ett brott?

Ett ord kan betyda olika i olika sammanhang. Du är lika vårdslös i ditt språkbruk som Ebba Busch.

Ebba Busch har blivit varse om att säljaren sagt upp avtalet, alltså hävt avtalet. Det kan man göra civilrättsligt med eventuella konsekvenser som skadeståndsskyldighet.

Esbjörn har också blivit utsatt för avtalsbrott, när Ebba backar från sin utfästelse om att han behöver inte sälja om han verkligen inte vill.

Om Ebba efterfrågar upprättelse kan hon börja uppföra sig som en dam.

Nej nej nej!
Det går inte att ensidigt säga upp och häva ett köpeavtal som gäller fastigheter enligt JB.
JBs avtal kan endast hävas i samråd med motparten då ett nytt avtal skrivs om hävningen, samt vilka ekonomiska krav parterna ska tillmötesgå såsom återbetalning av handpenning och ersättning till den part som lider skada av att den ena ångrat sig.
Vid bindande avtal enligt JB måste hävande göras så, inte på något annat vis det går inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in