Citat:
Trevligt att se att nu har landat i att likhet inför lagen ska gälla. Jag kan bara instämma, men har inte sett att du förfäktat den meningen förut. Då har du tyckt att Ebba, i sin ställning som ledande politiker, ska ha en annan ställning än gemene man. Men lagen gäller och i förtalsfallet finns en specialreglering runt politiker. Och yes, den omfattar Ebba. Så ja, absolut ska den tillämpas precis som för alla andra politiker. Jag är 100% för att lagen ska gälla. Däremot omfattas inte du, jag, esb och Binninge av den specialregleringen och det är helt i sin ordning. Jag litar på att Sveriges rättsväsende ska komma fram till rätt slutsatser i samtliga avseenden och att alla parter respekterar utslagen.
Det ska vara likhet inför lagen. Det är demokratins grundbult.
Sen har vi lagarna som ska tillämpas lika med utrymme för olika konsekvenser eller påföljder. Det anges i lagarna att det finns olika utrymmen för domstolarna att tillämpa lagen.
En domstol har nu att hantera en politiker som borde ha bättre vetande än en äldre herre 80+, när det handlar om att ingå olika avtal som det nu tvistas om. Det blir resonemang kring obalansen i kunskaper och förberedelser med sakkunniga, där den ena parten var mycket förberedd, medan en annan part som var i underläge och hängde upp sig på dyra arvoden till mäklare utan att ha koll på det rätta värdet på den fastighet han skulle avhändas. En part som är ung med oändlig energi, och en annan part som har kognitiva svårigheter och drabbats av åldrandet som gör oss alla långsammare och tröttare än förr om åren.
Det domstolen ska beakta är gärningarna hos varje part och döma i saken som om någon annan i grannskapet gjort den slags överlåtelse av fast egendom som Ebba Busch gjorde, vid köp av denna fastighet, men hetat Bengt eller Lena, och inte haft denna trovärdighet som Ebba Busch har som partiledare för KD.
Detta var ett confidence trick, ett begrepp vi inte har på svenska, trots att gärningen förekommer. Där man blir utsatt för en person som anses vara pålitlig och höjd över varje misstanke, så att man inte är på sin vakt. Ebba Busch och KD har högt förtroende hos äldre och sköra, och i Marielund torde hon ha haft status av en rockstjärna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Confidence_trick