2021-02-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
.....
Om Ebba Busch hade frågat mig om råd hade jag talat om för henne att det viktigaste är att genomföra affären korrekt genom att se till att en större oberoende mäklare på orten anlitades av säljaren. Jag hade sagt till henne att använda sin övertalningsförmåga till att övertyga Esbjörn om att det är det enda rätta, och att hon sockrar erbjudandet med att hon står för den utgiften ....
.

Ja, och det är ju också så att direkt när säljaren ångrar sig så borde hon backat, även om hon tycker att hon har lagen på sin sida. Anledningarna är flera, och det är tydligt att hon inte förstår dem. Men väljarna förstår instinktivt, att om hon tycker att hon har rätt enligt lag att få rätt mot en äldre man som ångrat en fastighetsförsäljning, så är hon kanske inte rätt person att bli statsminister. Lagen är inte alltid rätt, det är mycket man kan göra enligt lag, som ändå är fel. Och att sälja en fastighet man ägt länge är svårt, särskilt känslomässigt, och när man gjort det kan det inte ångras. Men just därför bör man ha medkänsla med säljaren, och om man inte köpt på öppna marknaden så måste man dessutom ta extra hänsyn. Det är synd, för hon är en politisk begåvning, men hon saknar vissa bitar. Ödmjukhet, böcker i väskan, historia. Sedan blir det bra, hon är ung. Hon tillhör ju en hel generation unga kvinnor som är vana att ha rätt, eller få rätt. Kosta vad det kosta vill.
Senast redigerad av Hebdo 2021-02-28 kl. 12:24.
2021-02-28, 12:15
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Som jag tror kommer domstolen att komma fram till att Ebba har rätt till fastigheterna det rör sig om. Så rent strikt juridiskt har hon rätt. Sen är ju nästa fråga om det kommer att kännas rätt för henne. Och om det kommer att kännas rätt för andra.

Det är ju viktigt att bakgrunden kommer fram, att folk får reda på vilken den här Margaretha Majkgård är och hur hon jobbar samt varför ombudet agerar som han gör. Och att Polisen nu börjar kontrollera Margaretha Majkgård och vilka som bor på hennes gård nu och vilka av dessa som hon förmått få ärva.

Det är ju inte Ebba som är brottslingen i det här gänget, hon vill ju ge ägaren betalt för sin egendom. Är hon lite smart så begär hon in flera värderingar och betalar lite extra i linje med dem så visar hon god ton så ingenting kan missförstås som att hon försökt lura den gamle mannen. Sedan får Polisen ta tag i den här kvinnan och folk får reda på sanningen om Binninges motiv.
2021-02-28, 12:20
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
varför skulle det inte kännas rätt för henne?
Om du blir utsatt för ett brott - och får rätt i domstol, varför skulle det inte kännas rätt för dig?
Vad är det för moraliska betänkligheter du har kring att få upprättelse?
Är det fult att få upprättelse - är du en sådan där snöflinga som baserar hela ditt liv på att ständigt vara kränkt och tycker att upprättelse är det farligaste som finns, för då kan man inte längre vara det - känt alltså? Jösses vilka sjuka resonemang som dyker upp här.
Vilket brott har hon utsatts för?
2021-02-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och så avslutade Aftonbladet chatten med att hävda att pingstvänner inte är kristna och att KD därför inte heller representerar kristna
Kristdemokrater är rätt stora inom EU, utan religiösa övertoner. Merkel m fl, jag måste ha missat alla 'Hallelluleja'-momenten på nyheterna.
2021-02-28, 12:31
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kyrkan i fordom dagar var ju tvungna att säkra upp alla gåvor dom fick i utbyte mot en enkelresa till himmelriket.

Vi vet inte hur världen hade klarat sig utan kristendomen. Min egen åsikt är att det var ett misstag att sätta Constantin på tronen. Innan dess såg makthavarna till att inkorporera samtliga gudar i samhället. Engudspolitiken handlar bra om att samla makt i mitt tycke. Men det är OT.

OT det handlar om att samla makt med engudspolitiken.
Varför skulle annars den svenske kungen utropa sig som kyrkans överhuvud, vara guds högst välsignade och överta det ekonomiska, genom att tionde avskaffas och skatten till kronan är det enda.
ReedMe du kanske också är ateist?
2021-02-28, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Lite kul att Aftonbladet gör samma analogi.
Med två exempel från antikens Grekland.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Lnjy8x/ebba-busch-blir-nog-aldrig-socialminister
Jag är inte förvånad att copycat Aftonbladet "vi läser aldrig Flashback" landar där. Anders L har inte så många egna unika idéer och då är det bra att han har nånstans att hämta uppslag från.

Förresten, peripeti i dramat kom för ett par dar sen med Marcus Oscarssons avslöjande och publiceringen av Facebook-gruppens planer. Det här är verkligen ett grekiskt drama i varje tum.
2021-02-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Ja, och det är ju också så att direkt när säljaren ångrar sig så borde hon backat, även om hon tycker att hon har lagen på sin sida. Anledningarna är flera, och det är tydligt att hon inte förstår dem. Men väljarna förstår instinktivt, att om hon tycker att hon har rätt enligt lag att få rätt mot en äldre man som ångrat en fastighetsförsäljning, så är hon kanske inte rätt person att bli statsminister. Lagen är inte alltid rätt, det är mycket man kan göra enligt lag, som ändå är fel. Och att sälja en fastighet man ägt länge är svårt, särskilt känslomässigt, och när man gjort det kan det inte ångras. Men just därför bör man ha medkänsla med säljaren, och om man inte köpt på öppna marknaden så måste man dessutom ta extra hänsyn.

En instinktiv känsla om rätt och fel är en del av den normala människans natur. Det vet alla som har barn. Från mycket tidig ålder blir barn upprörda om man inte håller det man lovar. Det blir spektakel om man inte köper glass och andra saker som man löst pratat om, och glömt bort. Jag tycker det är intressant att iaktta hur barn ser på sin spade och hur de delar med sig. Eller om ett barn ger tillbaka det som de lånar och tackar för det de får.

Från tidig ålder kan man mer eller mindre se rättspatos och empati hos en del barn och sen finns det barn som bara tar för sig. Människans natur ska inte underskattas. När lagarna strider mot vad folk flest uppfattar som rätt, är det fel på lagarna eller så har en domstol dömt fel, och därför ska det finnas möjlighet att överklaga en dom. När ett rättsväsende kör över det allmänna rättsmedvetandet är det fara för civilisationen, och ger näring åt politiker som Ebba Busch.

Denna sak är chockerande på många plan där Ebba Busch megafon på sociala medel ger mig otäcka vibbar, om manipulation där gränserna för yttrandefrihet töjs till förtal av motpartens ombud i en privat tvist, på samma sätt som politiska motståndare anklagas för att låta folk dö med berått mod. Dessa grova uttalanden kommer från en person som inte beaktar smittspridning, och skörheten hos en 80+ herre när hon ska göra en sunkig fastighetsaffär.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-02-28 kl. 12:44.
2021-02-28, 12:38
Medlem
Jefla skit alltså.
Hur fan kan det här ha blivit ett sådant jäkla mediadrev?

http://omni.se/a/kRmJGL

Med vänlig hälsning

Vit, kränkt medelålders man
2021-02-28, 12:43
Avslutad
Citat:
Jag trodde du var bättre än så. Lagstiftningen ska gälla alla. Vad vi än tycker om folk, har de samma skydd i lagar. Om Ebba Busch kommer undan med detta grova förtal är hon ett gris mer värd än alla andra grisar. NÖFF.NÖFF.

Just I detta fall är förtalet allvarligare än de flesta fall, med tanke på den enorma spridningen.

Men det västa är att Ebba Busch inledde rättsliga åtgärder, mot Esbjörn då han var olydig. Ebba Busch hade en advokat beredd, som ingav en talan om bättre rätt i domstol. Trots pågående domstolstvist, använder nu Ebba Busch Facebook för att påverka opinionen inför en sak som ska avhandlas i domstol.

Ingen har hört talas om att en partiledare som har en rättslig tvist mot en åldrig, en privatperson om egendom, och som med berått mod kör ett parallellt race på sociala medier för att påverka opinionen. Extra allvarligt då hon anlitat ombud, som nu begränsas i sin yrkesutövning av Ebbas skitsnack och olika utsagor om de sanna sakomständigheterna. Det är en processförning utanför rättsväsendet, och utomrättsliga åtgärder en offentlig maktfilur inte ska ägna sig åt i en rättsstat. Ebbas retorik, med vårdslöshet i val av ord, och begrepp utanför sitt sammanhang är ett hot mot demokratin och ett undergrävande av rättsväsendet, eftersom hon efterfrågar mer makt än den hon har.

Ebba Busch har med framgång planterat sakomständigheter i Aftonbladet om ett ruckel, och om Esbjörns nära och kära som nu påverkar honom att inte sälja fastigheten till henne. Detta gör Ebba Busch för att undkomma en annan utfästelse på Facebook om att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill.

Ebbas följare på Facebook, är lättledda idioter som accepterar vad som helst för ett regimskifte. Arma Sverige och oss medborgare som ska bli gamla och beroende av detta pack.
Trevligt att se att nu har landat i att likhet inför lagen ska gälla. Jag kan bara instämma, men har inte sett att du förfäktat den meningen förut. Då har du tyckt att Ebba, i sin ställning som ledande politiker, ska ha en annan ställning än gemene man. Men lagen gäller och i förtalsfallet finns en specialreglering runt politiker. Och yes, den omfattar Ebba. Så ja, absolut ska den tillämpas precis som för alla andra politiker. Jag är 100% för att lagen ska gälla. Däremot omfattas inte du, jag, esb och Binninge av den specialregleringen och det är helt i sin ordning. Jag litar på att Sveriges rättsväsende ska komma fram till rätt slutsatser i samtliga avseenden och att alla parter respekterar utslagen.
2021-02-28, 12:45
Medlem
Med ökad ålder avtar våra kognitiva förmågor och därför är gamla lätta byten.
Polisen varnar ju gamla att inte släppa in folk hur som helst för dem är lätta att manipulera och övertala.
Man har också bett anhöriga att se efter sina gamla pga detta.
Åldringsrån är vanliga också när det gäller att övertala ingå på ett avtal som man inte egentligen vill.
2021-02-28, 12:47
Avslutad
Citat:
Ebba Busch borde ha vett att inte knacka på folks dörrar. Inte ens för ett glas vatten.
Att du ogillar henne är helt ok. Knackar hon på är du fri att slänga igen dörren i ansiktet på henne. Lämnar hon inte tomten ser jag fram emot att du polisanmäler henne för hemfridsbrott, olaga intrång och egenmäktigt förfarande.

Gilla eller ogilla har ingen betydelse i det här fallet. Lagstiftning kan inte utformas och tillämpas utifrån att random person gillar eller ogillar någon.
2021-02-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vilket brott har hon utsatts för?
Avtalsbrott är ett brott... Därav namnet. Hon har blivit blåst på en fastighet och kräver upprättelse.
Frågan var varför det är fel att kräva upprättelse och varför man ska ha samvetskval ifall man får det.
Men du har ju klart inget svar på det - för det finns ingen logik i det sättet att tänka. För dig är det personliga känslor som är viktiga - vem du tycker om och inte tycker om. regler är till för de du väljer, men inte för andra.

Rättsstaten uppstod ju av en anledning - just för att man skulle slippa det som du håller på med. Godtycke, känslosvall och annat trams. Vitsen var att var och en - oavsett bakgrund, social status eller släktskap - skulle kunna få upprättelse. Vi kan inte ha ett samhälle där vi baserar rätten till upprättelse på vem man är (även om det på senare tid faktist hänt att folk i domstolar tagit hänsyn till just det).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in