Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Nu går du in i Ebba Buschs honungsfälla. Med ett primitivt tänk. Man behöver inte göra enkla saker komplicerade.
Om Ebba Busch hade frågat mig om råd hade jag talat om för henne att det viktigaste är att genomföra affären korrekt genom att se till att en större oberoende mäklare på orten anlitades av säljaren. Jag hade sagt till henne att använda sin övertalningsförmåga till att övertyga Esbjörn om att det är det enda rätta, och att hon sockrar erbjudandet med att hon står för den utgiften om han är så snål som hon påstår.
Som politiker hade jag påmint henne om vikten av transparens, och gett henne en läxa i konsekvenstänk.
Politiker, jurister, mäklare och andra personer inom yrket med vett ser alltid till att köpa på öppna marknaden. Ett alternativ är att ta skydd bakom en advokat med det ansvar denne har om god advokatsed.
Om fastighetsaffären rör en grannfastighet, eller där man bor, är det grundläggande att man skiter inte där man äter. Enkla råd som skulle gjort Ebba Busch till lycklig ägare av Esbjörns fastighet i det fall han verkligen ville sälja. Med risk att köpeskillingen hade blivit avsevärt högre.
Du har faktiskt helt rätt i detta ”blomman” dina råd är både riktiga, korrekta och klarsynta, så borde försäljningen av fastigheten egentligen ha gått till och man kakkar inte i eget bo.
Vem som hade honungsfälla låter jag vara osagt, då även fastigheten verkat locka som fälla.
Tyvärr litade Ebba på Esbjörn och på sig själv för mycket, med resultat att Esbjörn med försäljningen kakkade i eget bo och orsakade då att även Ebba kakkade i eget bo, vilket inte alla förstått.