Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Ledsen, men så enkelt kommer inte Ebba undan.
Riksdagsledamöt Thoralf Alfsson dömdes 2012 för förtal av Malmö tingsrätt när han skrivit om en politisk meningsmotståndare på sin blogg.
https://sverigesradio.se/artikel/5136849
Edit: den person som förtalades var Fredrik Jönsson, Sveriges Kommunistiska Ungdomsförbund, Malmö.
Tack för ett seriöst inlägg. I ovanstående fall så var det Jönsson som väckte enskild talan mot Alfsson, beskyllningen om att Jönsson skulle ha blivit gripen av polisen för kravaller var dessutom osann. Men jag håller med om att det inte är solklart vad som kommer att hända med Binninges anmälan i fortsättningen.
Men jag skulle gissa att åklagaren och JK lägger ner ärendet och överlåter till Binninge att väcka enskild talan i ärendet, sedan får väl Ebba Busch hävda att den aktuella paragrafen i Regeringsformen är tillämplig, vilket Alfsson uppenbarligen inte gjorde, eller så får hon framföra annat som kan motivera hennes inlägg.
Ett möjligt motiv kan vara att hon gick i svaromål mot den medvetet igångsatta förtalskampanjen mot henne, beviset för den finns på Pernroth Lüllmaas Facebook, även om hon nu har raderat dessa inlägg så finns de sparade i form av skärmdumpar. Där föreslår Binninge strategin att man ska utmåla Ebba Busch som en ockrare som lurat en lättsinning äldre man på hans fastighet till ett oförsvarligt lågt pris. Den förtalskampanjen inleddes genom att Binninge via journalisten Brännström planterade nyheten i den formen till riksmedia. Den fick tack vare Expressens bistånd stor spridning och skapade en medvetet felaktig bild av händelseförloppet. Det är uppenbart en förtalskampanj mot en partiledare och riksdagsledamot, understödd av Expressen.
Det är mot detta man kommer att ställa frågan om det kan anses motiverat av Ebba Busch att gå i svaromål mot organisatören av förtalskampanjen mot henne och om organisatören, Binninge, är en offentlig person eller inte.
Som du kanske förstår så är detta ett unikt fall som kommer att få stort intresse och diskuteras på djupet inom rättsväsendet och bland människor verksamma inom detta. Jag hoppas att Binninge väcker enskilt åtal mot Ebba Busch så att domstolsväsendet kan få dyka ner på djupet i detta och se till helhet och sammanhang för att sedan utdöma straff för eventuella lagbrott.
Då kommer jag att bunkra upp med ett lager popcorn för det kan uppstå brist i hyllorna.