2021-02-26, 18:50
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kontakta den som tidigare var arbetsgivare och begär intyg på den tiden.
Han är 90 år och lite senil, förstår sig inte på datorer och intyg, isåfall får väl jag försöka få tag på en intygsblankett först och ta mig in i hans hus på nåt sett. Den nuvarande arbetsgivaren är hans assistent/hemhjälp kan man säga, så hon tar hand om honom. Om den nuvarande arbetsgivaren får reda på att jag befinner mig i den tidigare arbetsgivarens hus så blir det drag i luckan, hon kommer troligtvis prata för honom och säga att han inte kan skriva på ett intyg, lönlöst.
Citera
2021-02-26, 18:53
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Har du förklarat situationen för A-kassan? Om du visar utbetalningsbeslutet avseende lönegarantin för dem så ser de i alla fall att du varit anställd på företaget. Men anställningstiden framgår kanske inte?
Man tycker ju att det borde räcka med alla konkursblanketter jag har fått som intyg på att jag har arbetat där som jag sedan kan visa till IF-metall. Enligt advokaten/förvaltaren är så inte fallet.
Citera
2021-02-26, 18:53
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Han är 90 år och lite senil, förstår sig inte på datorer och intyg, isåfall får väl jag försöka få tag på en intygsblankett först och ta mig in i hans hus på nåt sett. Den nuvarande arbetsgivaren är hans assistent/hemhjälp kan man säga, så hon tar hand om honom. Om den nuvarande arbetsgivaren får reda på att jag befinner mig i den tidigare arbetsgivarens hus så blir det drag i luckan, hon kommer troligtvis prata för honom och säga att han inte kan skriva på ett intyg, lönlöst.
Då får du be facket om hjälp med att få ut intyget.
Arbetsgivaren är skyldig att lämna ut arbetsgivarintyg, tyvärr saknas sanktioner mot den som inte gör det.
Citera
2021-02-26, 18:54
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Då får du be facket om hjälp med att få ut intyget.
Arbetsgivaren är skyldig att lämna ut arbetsgivarintyg, tyvärr saknas sanktioner mot den som inte gör det.
Jag är inte medlem i facket, kan dom hjälpa mig ändå?
Citera
2021-02-26, 18:55
Medlem
yz44s avatar
Lönespecifikationer kan vara till hjälp för att övertyga facket.
Citera
2021-02-26, 18:57
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Jag är inte medlem i facket, kan dom hjälpa mig ändå?
Har du gått ur facket sedan du skrev trådstarten?

Jag har varit inskriven i IF-metalls A-kassa i 6 år, så det blir ganska mycket pengar kastade i sjön om jag inte får A-kassa. Jag har gått med i onödan helt enkelt.
Citera
2021-02-26, 18:58
Medlem
Man ska kunna skicka in sina lönespecidikationer och få det foskönt på det viset.
Citera
2021-02-26, 18:58
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Har du gått ur facket sedan du skrev trådstarten?

Jag har varit inskriven i IF-metalls A-kassa i 6 år, så det blir ganska mycket pengar kastade i sjön om jag inte får A-kassa. Jag har gått med i onödan helt enkelt.
Jag blev bara medlem i IF-metalls A-kassa och valde att inte gå med i deras fackförbund.
Citera
2021-02-26, 19:04
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Man ska kunna skicka in sina lönespecidikationer och få det foskönt på det viset.
Jag är osäker på om jag har nån specifikation liggandes kvar någonstans. Jag får väl leta lite, slängde ju dom flesta som jag fick utdelade till mig.

EDIT: Om det skulle vara så att man blir helt ersättningslös, kan man då vända sig till soc?
Senast redigerad av Sommarvikingen 2021-02-26 kl. 19:29.
Citera
2021-02-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80

Det är ett arbetsgivarintyg som krävs.
Citera
2021-02-26, 19:39
Medlem
Citat:
Jag är osäker på om jag har nån specifikation liggandes kvar någonstans. Jag får väl leta lite, slängde ju dom flesta som jag fick utdelade till mig.

EDIT: Om det skulle vara så att man blir helt ersättningslös, kan man då vända sig till soc?

Soc kräver i första hand att du ska få A-kassa.
Därför är det viktigt att ha sina papper i ordning och veta vad som gäller.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-02-26 kl. 19:41. Anledning: Tillägg
Citera
2021-02-26, 19:41
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Soc kräver i första hand att du ska få A-kassa.
Men om jag inte kan få A-kassa? Pga brist på arbetsgivarintyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in