2021-02-27, 20:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
-Jag såg det ungefär som ett litet äldre par nånting, att gå i armkrok eller nånting

-en man och en kvinna möjligtvis ?
-ja

ungefär, någonting och möjligtvis i ett vittnesutlåtande från ett vittne som har uppmärksamheten åt ett helt annat håll, nej det är inte alls säkert att det är en man och en kvinna då

Se tidigare inlägg. Men också:

"Men du fick en första känsla av att det var ett par..."
"Ja"
Citera
2021-02-27, 21:33
Medlem
ursprungligens avatar
Hur beskriver NF den person som går efter LOP på Sveavägen strax före mordet på sid 15 i SEktbibeln?

"Mannen rörde sig klumpigt, närmast haltande, och verkade för gammal för att vara livvakt".
TP hänvisar till förhör med NF. Jag har inte någonstans hittat att NF uttrycker sig "klumpigt, närmast haltande" i något av sina förhör utan det har TP hittat på alldeles själv för att det passar hans dunkla syften. Dåligt av TP att inte vara ärlig.

Sedan fortsätter TP helt ogenerad på samma sida i SEktbibeln och fabulerar nu vidare helt utan källhänvisning:
"Bortsett från NF, som traskade vidare och nu befann sig på trottoaren norr om Skandiahuset, var ingen ens medveten om att landets statsminister befann sig i kvarteret." Även detta påhittade och kanske grovt felaktiga påstående är TPs eget påfund för att vifta bort alla möjligheter att LOP skulle vara bevakade.

Typiskt TP att glida på källorna, citera fel och komma med tomma ej underbyggda påståenden. Läsare som inte är observanta kan dras med och tro att sånt TP själv fabricerar är sant.

(Jag hänvisar till sidnummer i första versionen av SEktbibeln och ingen nyare reviderad upplaga där TP ändrar sin historia.)
Citera
2021-02-27, 22:51
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Otroligt bra inlägg.

Sagan om den osannolika mördaren är just så osannolik att den inte kan lura en halvsmart tioåring.

Men med tvärtomlogik är allt som SE gör eller säger en indikation på hans skuld.

Du vet kanske att SE var på väg till Tunnelgatan och gick på trottoaren fram till mordplatsen där han stannade till vid OP innan han sprang efter mördaren in i gränden.

Då har SE "speglat mördaren". följt trottoaren stannat vid OP och sprungit in i gränden.

Det finns till och med ett vittne som sett en man springa in i gränden långt efter mördaren. Han sitter i en bil och kontaktar polisen senare. Första patrull på plats har fått uppgift att två personer följt efter mördaren i gränden. Förutom LJ så bör det finnas en till person som springer i gränden efter mordet.

Det spelar ingen roll vad SE gör eller säger. Han är skyldig ändå liksom. Dumheter helt utan substans.

Tack för feedback.

Vet du vilket vittne/vittnen som såg dem springa in på Tunnelgatan?
Citera
2021-02-27, 23:03
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Hur beskriver NF den person som går efter LOP på Sveavägen strax före mordet på sid 15 i SEktbibeln?

"Mannen rörde sig klumpigt, närmast haltande, och verkade för gammal för att vara livvakt".
TP hänvisar till förhör med NF. Jag har inte någonstans hittat att NF uttrycker sig "klumpigt, närmast haltande" i något av sina förhör utan det har TP hittat på alldeles själv för att det passar hans dunkla syften. Dåligt av TP att inte vara ärlig.

Sedan fortsätter TP helt ogenerad på samma sida i SEktbibeln och fabulerar nu vidare helt utan källhänvisning:
"Bortsett från NF, som traskade vidare och nu befann sig på trottoaren norr om Skandiahuset, var ingen ens medveten om att landets statsminister befann sig i kvarteret." Även detta påhittade och kanske grovt felaktiga påstående är TPs eget påfund för att vifta bort alla möjligheter att LOP skulle vara bevakade.

Typiskt TP att glida på källorna, citera fel och komma med tomma ej underbyggda påståenden. Läsare som inte är observanta kan dras med och tro att sånt TP själv fabricerar är sant.

(Jag hänvisar till sidnummer i första versionen av SEktbibeln och ingen nyare reviderad upplaga där TP ändrar sin historia.)

Jag ska erkänna att jag sögs in i TPs fabler och tänjande på fakta första läsningen.Det var mot slutet av boken jag började tycka att precis allt i hela bokens alla fakta alltid visade mot SE, inget var tvetydigt i boken.

Det fanns inget resonemang eller antydan till tvekan.

Sedan läste jag om den och började söka efter bevis och strök alla spekulationer och gissningar och vilda fantasier.

Då fanns det inget kvar.
Ingenting alls.
Som pekade på SE.

Det som återstod var:

- Utstämplingen 23:20-23:21
- SEs förhör
- Att SE kom tillbaka till Skandia, tidpunkt mycket osäker eftersom väktarna förhördes tre månader senare
- Att en grafiker jobbade över och var på väg hem och precis utanför snubblar in i efterspelet till MOP.
- SEs vittnesmål i åtalet mot CP

-Inget vapen eller ammunition
- Ingen koppling till Stay behind, EAP, extremister
- Inga vittnen pekar ut honom
- Inget bekännelsebrev
- Inget erkännande till anhörig

TP har en ettårig journalistutbildning.
Aldrig arbetat med brottsutredningar.
Ändå har han mage att hävda att HAN har funnit GM.
Måste vara unikt att klara det inte världens mest omfattande mordutredning inte klarade av själva utan hans hjälp.
Senast redigerad av Herakleios 2021-02-27 kl. 23:21.
Citera
2021-02-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag är inte för att svartmåla Lars Larsson pga spekulationer, jag tycker han verkar vara en hedervärd man.

Hade han hittat något entydigt som säger SE är oskyldig så tror ju jag att han påpekat detta.

Många - de flesta - inkl TP är nog hedervärda, även Larsson.
Det som är något frustrerande är att man riskerar att göra sig till ovän med människor som man på ett personligt plan förmodligen gillar.

Det kan inte hjälpas: argumenten för att Engström skulle vara gm är för fluffiga och för lätta att slå hål på.
Det finns helt enkelt ingenting förutom en massa lösa trådar som slutar i ingenting.
Bara det borde vara ett tydligt tecken på att det inte finns - eller aldrig funnits - något att hämta här oavsett hur mycket energi man lägger på de uppslag som ligger allra längst ute i periferin.
Citera
2021-02-27, 23:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Tack för feedback.

Vet du vilket vittne/vittnen som såg dem springa in på Tunnelgatan?

Jag vet bara om en taxichaufför som svänger till höger mot serges torg på Sveavägen strax efter mordet som sett det, Jan N. Sedan att det står i sammanfattningen att patrull på plats får den uppgiften.

Det är lite inlägg om spring på mordplatsen i stora tråden nu, tydligen kan ett annat vittne också sprungit på mordplatsen. Bara i TPs fantasibok springs det ingenting.

Edit: Hittade taxichaffisens förnamn.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-02-27 kl. 23:44.
Citera
2021-02-27, 23:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Jag ska erkänna att jag sögs in i TPs fabler och tänjande på fakta första läsningen.Det var mot slutet av boken jag började tycka att precis allt i hela bokenz all fakta alltid visade mot SE. Det fanns inget resonemang eller antydan till tvekan. Sedan läste jag om den och började söka efter bevis och strök alla spekulationer och gissningar och vilda fantasier.

Då fanns det inget kvar.
Ingenting alls.

Det som återstod var:
- Utstämplingen 23:20-23:21
- SEs förhör
- Att SE kom tillbaka till Skandia, tidpunkt mycket osäker eftersom väktarna förhördes tre månader senare
- Att en grafiker jobbade över och var på väg hem och precis utanför snubblar in i efterspelet till MOP.
- SEs vittnesmål i åtalet mot CP

Inget vapen eller annunition
Ingen koppling till Stay behind, EAP, extremister
Inga vittnen pekar ut honom
Inget bekännelsebrev
Inget erkännande till anhörig

Mycket bra sammanfattning. Att SE råkar säga fel minut i ett förhör dvs 60 sekunder fel är med språkbruket i SEktbiblen "SE ljuger som en häst travar!"

Då ljuger AK på Skandia som flera stuterier då hon inte ens har ordning på en kvart hit eller dit enligt samma logik.

Boken är lömskt skriven och väldigt oärligt upplagd och svår att värja sig mot om man inte är lite uppmärksam.

Det finns absolut ingenting som pekar mot SE som gärningsman precis som du säger.
Citera
2021-02-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast nu säger ju Mårten att mannen han ser inte går innan LOP.

Men du verkar tycka att det är en dubbelgångare till SE. Det öppnar ju upp för att det fanns män med liknande signalement i närheten av mordet. Rimligt tvivel.
Jag säger att det med stor sannolikhet inte var SE trots det liknade signalementet.
OM det ändå var han så måste han ha gått före makarna Palme men visst borde Mårten ha koll på den detaljen,
Ett alternativ också mindre troligt är att SE agerade nån sorts medhjälparen vilket är rätt osannolikt-
Utan konkreta avgörande bevis finns ett rimligt tvivel givetvis även om jag är rätt säker på att det var SE.
Det betyder inte att jag anser att han skulle dömas för mordet i domstol om han hade varit i livet och det som Kp presenterade i somras var det man hade att ta ställning till,
Citera
2021-02-27, 23:42
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Trots att du Herakleios håller dig till fakta så påstår TP tvärtom motsatsen i sin fantasifulla bok:

"Här var det äntligen dokumentet jag själv efterlyst i tio år... Det tog mig bara några timmar att upptäcka alla misstag: felaktigheterna kring fotokonfrontationen med YN, att BMW-ägaren JÅS förväxlats med Engström samt den bakvända slutsatsen att Engström kunnat identifiera LJ och AB vid fotovisningen på Polishuset." (Sid 198 första versionen innan TP börjar ändra sin historia.)

Hade YN fått se "rätt bild" hade hon kanske kunnat ge en vag identifiering av några klädpersedlar och möjligen en kroppsstorlek. Ingen identifiering av någon utpekad individ dock då hon är tydlig med att hon inte såg ansiktet på den springande mannen.

Att TP "fuskar bort" eller inte klarar av att läsa JAs vittnesmål förvånar inte då boken är full av fel och glidningar.

Hur det kan vara "bakvänt" att SE sett AB och LJ från sin position vid mordplatsen som ett vittne varande på mordplatsen är så klart bara rent trams från TPs sida.

Så TP har börjat inse att han lagt till och dragit ifrån lite som han själv vill och börjat korrigera det?

Du har helt rätt om att SE kan se både AB och LJ.

Måste vara jobbigt att det finns de som lusläst boken och faktiskt tagit sig tid att granska den objektivt.

Bra gjort.
Citera
2021-02-27, 23:47
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag säger att det med stor sannolikhet inte var SE trots det liknade signalementet.
OM det ändå var han så måste han ha gått före makarna Palme men visst borde Mårten ha koll på den detaljen,
Ett alternativ också mindre troligt är att SE agerade nån sorts medhjälparen vilket är rätt osannolikt-
Utan konkreta avgörande bevis finns ett rimligt tvivel givetvis även om jag är rätt säker på att det var SE.
Det betyder inte att jag anser att han skulle dömas för mordet i domstol om han hade varit i livet och det som Kp presenterade i somras var det man hade att ta ställning till,

Ett steg i rätt riktning.

Du ska ha beröm för det sista du skriver om att det rekvisit som KP lade fram inte räcker till för åtal och att det i nuläget inte finns på fötterna att peka ut SE som GM men att man ändå kan ha en känsla av att han är GM.

Du har rätt till den känslan.

Även utan bevisning.
Citera
2021-02-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag förstår att man kan vara tveksam till LPs vittnesmål ang GMs utseende främst beroende på den extrema situationen o den förmodade chocken. Hur detta påverkar vågar jag inte som lekman komma med gissningar om. (Sedan att utpekandet av CP förstördes av polis/åklagare är en annan sak.)

Däremot tycker jag det finns dåligt stöd för påståendet att LPs första vittnesmål stämmer dåligt på CP, de är måhända inte klockrena beskrivningar av CP men de skulle faktiskt kunna stämma på CP. Däremot svårligen på SE.

Igen LPs vittnesmål.: https://fbportnoy.webs.com/lisbetpalmesuppgifter.htm
Några saker stämmer onekligen bra på SE nämligen kompakt kropp kort hals ca 180 cm.
Smala tunna läppar kan nog sägas stämma hyfsat.
Notera också att hon efter fantombildens publicering påpekar att den man hon såg hade ett rundare ansikte än på bilden,
Också det stämmer väl rätt bra med SE?
Vit överläpp?Ja kanske.
Mörkhårig men inte på ett sydländskt sätt nej det stämmer bättre med CP liksom stirrande blick.
Sedan finns ju teorin om att han inte såg mördarens ansikte utan istället vittnet AB.
Jag vet inte vad man ska tro om det faktiskt,
Citera
2021-02-27, 23:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Trots att du Herakleios håller dig till fakta så påstår TP tvärtom motsatsen i sin fantasifulla bok:

"Här var det äntligen dokumentet jag själv efterlyst i tio år... Det tog mig bara några timmar att upptäcka alla misstag: felaktigheterna kring fotokonfrontationen med YN, att BMW-ägaren JÅS förväxlats med Engström samt den bakvända slutsatsen att Engström kunnat identifiera LJ och AB vid fotovisningen på Polishuset." (Sid 198 första versionen innan TP börjar ändra sin historia.)

Hade YN fått se "rätt bild" hade hon kanske kunnat ge en vag identifiering av några klädpersedlar och möjligen en kroppsstorlek. Ingen identifiering av någon utpekad individ dock då hon är tydlig med att hon inte såg ansiktet på den springande mannen.

Att TP "fuskar bort" eller inte klarar av att läsa JAs vittnesmål förvånar inte då boken är full av fel och glidningar.

Hur det kan vara "bakvänt" att SE sett AB och LJ från sin position vid mordplatsen som ett vittne varande på mordplatsen är så klart bara rent trams från TPs sida.
Så du tror att även senaste PU har fuskat bort JA-vittnesmålet? KP ansåg ju att slutsatserna man drog utifrån den var häpnadsväckande och begrep inte hur man kunnat dra dessa slutsatser.

Ni verkar vara besatta av TP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in