2021-02-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Har börjat titta på att investera i guld. Enbart 999.9 (Krugerrand håller väl inte detta?) renhet är intressant för mig då det är själva guldpriset jag fokuserar på för enkelhetens skull då jag är nybörjare.

När jag jämför priser på detta blir jag inte klok, jag förstår nog inte vad som styr priset då jag endast tittar på nyproducerat, så antikt är inte i fokus.

Frågan har nog ställts 100-tals gånger innan men jag vill veta mer om nuläget.

Genom att jämföra de mindre vikterna, 1/4 OZ och neråt har jag kommit fram till följande
- Priset är allt från 13%-60% mer än dagspriset
- Tackor är generellt billigare än mynt
- Självklart är mindre vikt dyrare än högre per gram

Men varför är mynt dyrare, vad är det som styr samlarvärdet där?
Är det skillnad på olika tillverkare av tackor?

Kan någon enkelt förklara marknadsreglerna här? Vilka tillverkare skall man satsa på?
Har jag rätt i att det spannet jag befinner mig i, där är 5g tackor lämpligast att investera i?

Mynt, t.ex kruggerrand eller American eagles har en specifik och exakt vikt (likaså utseende) som gör det svårare att förfalska och "igenkänningsfaktorn" är hög, vilket gör det populärt.

https://www.adelmetallforum.se/ Här finns det massa goa nördar och information. Mycket läsvärt.
Citera
2021-02-27, 12:34
Medlem
krakkels avatar
Skulle någon här kunna förklara för mig, eller har någon tips på hur jag lär mig hur man kalkylerar möjlig vinst på warranter? Jag har googlat och googlat, läst guider på avanza och nordnet men jag känner mig inte klokare.

Jag har köpt en TSLA-warrant för nyfikenhetens skull, pariteten är 100 så jag köpte 100 för totalt ~500 kr. Strike price är $625 och warranten löper ut 28:e juni. Hur mycket pengar tjänar jag om aktien ligger på eller under $625 när warranten löper ut?
Citera
2021-02-28, 15:07
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Skulle någon här kunna förklara för mig, eller har någon tips på hur jag lär mig hur man kalkylerar möjlig vinst på warranter? Jag har googlat och googlat, läst guider på avanza och nordnet men jag känner mig inte klokare.

Jag har köpt en TSLA-warrant för nyfikenhetens skull, pariteten är 100 så jag köpte 100 för totalt ~500 kr. Strike price är $625 och warranten löper ut 28:e juni. Hur mycket pengar tjänar jag om aktien ligger på eller under $625 när warranten löper ut?
Du har alltså köpt någonting som du inte förstår dig på? Våghalsigt mannen...

Är det en warrant som du har köpt eller är det en turbowarrant?
Jag misstänker en turbowarrant.

Paritet 100 betyder att du måste köpa 100 turbowarranter för att äga en enda underliggande aktie.
Säg att tesla ökar just nu till 700 dollar från 675 dollar, då tjänar du 25 dollar (= 211 kronor) eftersom du har exponering till en aktie Tesla. På din insats på 500 kr så motsvarar det ca 42.2% vinst.
Citera
2021-02-28, 22:38
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Du har alltså köpt någonting som du inte förstår dig på? Våghalsigt mannen...

Är det en warrant som du har köpt eller är det en turbowarrant?
Jag misstänker en turbowarrant.

Paritet 100 betyder att du måste köpa 100 turbowarranter för att äga en enda underliggande aktie.
Säg att tesla ökar just nu till 700 dollar från 675 dollar, då tjänar du 25 dollar (= 211 kronor) eftersom du har exponering till en aktie Tesla. På din insats på 500 kr så motsvarar det ca 42.2% vinst.

Äh, 500 kr på något utan hävstång kan man väl häva ur sig (med tanke på att jag inte kan bli av med mer än insatsen). Tack för förklaringen, känns riktigt skevt att jag inte förstod innan. Ytterligare en fråga då, är det så att warranten upphör och blir värdelös vid slutdatum eller måste jag sälja den innan eller kassar den in sig själv?
Senast redigerad av krakkel 2021-02-28 kl. 22:58.
Citera
2021-03-01, 13:08
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Äh, 500 kr på något utan hävstång kan man väl häva ur sig (med tanke på att jag inte kan bli av med mer än insatsen). Tack för förklaringen, känns riktigt skevt att jag inte förstod innan. Ytterligare en fråga då, är det så att warranten upphör och blir värdelös vid slutdatum eller måste jag sälja den innan eller kassar den in sig själv?
Din turbowarrant bygger på en option och en option förlorar konstant i tidsvärde ju närmare vi kommer slutdag (läs avsnittet om Theta decay i ISKBets optionsguiden). På slutdag så måste Tesla befinna sig över 635 dollar för att ha något värde kvar övh.
Citera
2021-03-04, 21:57
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Då Avanzas kundservice är under hög belastning ställer jag frågan här istället.

Har aldrig handlat med aktier, enbart fonder. Men leker med tanken på att gå "all-in" när börsen eventuellt kommer störtdyka.

Tanken är väl då att köpa in sig i ett stort stabilt bolag och ha det som min kassako.

Men hur fungerar det i realiteten. Ponera att jag vill lägga en köporder för en miljon, och en aktie kostar sek 10,-. Hur stor är sannolikheten att hela köpordern på 100 000 aktier skulle gå igenom? Borde man isf lägga en "fill or kill" order om man vill att hela ordern kommer gå till avslut?

Borde man ringa till Avanza när man vill lägga en sådan stor order så att dem kanske kan sätta ihop dig med en säljare?

Tack på förhand.
Citera
2021-03-04, 22:07
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA

Har aldrig handlat med aktier, enbart fonder. Men leker med tanken på att gå "all-in" när börsen eventuellt kommer störtdyka.

Tanken är väl då att köpa in sig i ett stort stabilt bolag och ha det som min kassako.

Men hur fungerar det i realiteten. Ponera att jag vill lägga en köporder för en miljon, och en aktie kostar sek 10,-. Hur stor är sannolikheten att hela köpordern på 100 000 aktier skulle gå igenom? Borde man isf lägga en "fill or kill" order om man vill att hela ordern kommer gå till avslut?

Borde man ringa till Avanza när man vill lägga en sådan stor order så att dem kanske kan sätta ihop dig med en säljare?

Tack på förhand.

När du ska placera en så stor summa pengar tycker jag det kan vara värt att prata med en professionell ekonomisk rådgivare först. Om det är börsen generellt du vill investera i så är det oerhört riskabelt och onödigt att lägga alla dina pengar i ett bolag.
Senast redigerad av pok? 2021-03-04 kl. 22:12.
Citera
2021-03-04, 22:21
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
När du ska placera en så stor summa pengar tycker jag det kan vara värt att prata med en professionell ekonomisk rådgivare först. Om det är börsen generellt du vill investera i så är det oerhört riskabelt och onödigt att lägga alla dina pengar i ett bolag.
Inga små förhoppningsbolag jag pratar om här nu. Ponera om Swedbank skulle dippa enda ner till t,ex 10,-/aktie så kan man väl ändå säga att det skulle vara hyfsat bra läge att kliva in. Stort stabilt bolag.
Citera
2021-03-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA

Tack på förhand.

Den prisnivå du har lagt måste ju ha ett gäng motparter med motsvarande volym som du vill stänga. Det är absolut inte omöjligt i vissa aktier.
Visst kan du lägga en fill or kill, om du måste ha igenom allt på en gång. Men om så inte sker cancelleras den ju.

Vidare är du givetvis fri att hitta säljare utanför börs, men om det bara gäller en miljon låter det oerhört omständigt. En miljon omsätts förbannat fort på börsen.

Om du däremot handlar i en väldigt illikvid aktie, där en miljon istället är flera dagsomsättningar, då hamnar vi i ett helt annat läge. Så frågan mynnar ut i vad du ska handla.
Citera
2021-03-05, 22:29
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Den prisnivå du har lagt måste ju ha ett gäng motparter med motsvarande volym som du vill stänga. Det är absolut inte omöjligt i vissa aktier.
Visst kan du lägga en fill or kill, om du måste ha igenom allt på en gång. Men om så inte sker cancelleras den ju.

Vidare är du givetvis fri att hitta säljare utanför börs, men om det bara gäller en miljon låter det oerhört omständigt. En miljon omsätts förbannat fort på börsen.

Om du däremot handlar i en väldigt illikvid aktie, där en miljon istället är flera dagsomsättningar, då hamnar vi i ett helt annat läge. Så frågan mynnar ut i vad du ska handla.
Tack. Fick förklarat för mig att ett köp motsvarande SEK 1M eller 100 000 aktier som genomförs på Stockholms börsen inte lär påverka kursen överhuvudtaget.

Men mer svar än så fick jag tyvärr inte. Tänkte mest hur stor sannolikheten är om man lägger en sådan stor order på OMXS30 att den faktiskt kommer till avslut.
Citera
2021-03-06, 10:25
Att köpa en fond tar ju ett par dagar, så till vilket pris köper jag den till?

Om jag lägger en köporder när kursen är 100, sen ett par dagar senare så är kursen 130 kanske, samma dag som min köporder går igenom och jag får fonden på mitt konto.

Köps min fond till kursen jag la köporder på 100, eller till nuvarande kurs 130 då?

Känns ju till den kursen jag la ordern på, men vil väl mer ha ett bekräftande att det är så och inte till nuvarande pris.

Men andra ord, så kan man lika enkelt köpa dippar på fonder också?

Känns som en dum fråga men ibland måste man
Senast redigerad av Dr.Splintergraft 2021-03-06 kl. 10:29.
Citera
2021-03-06, 13:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Att köpa en fond tar ju ett par dagar, så till vilket pris köper jag den till?

Om jag lägger en köporder när kursen är 100, sen ett par dagar senare så är kursen 130 kanske, samma dag som min köporder går igenom och jag får fonden på mitt konto.

Köps min fond till kursen jag la köporder på 100, eller till nuvarande kurs 130 då?

Känns ju till den kursen jag la ordern på, men vil väl mer ha ett bekräftande att det är så och inte till nuvarande pris.

Men andra ord, så kan man lika enkelt köpa dippar på fonder också?

Känns som en dum fråga men ibland måste man
Det står angivet för varje fond, tex på Avanza Zero:

Stopptid 13:00
Affärsdag köp Samma dag
Affärsdag sälj Samma dag
Syns på kontot köp Samma dag
Syns på kontot sälj Samma dag

Så köper du innan 13 får du dagens slutkurs.

Ex för Avanza Global:

Stopptid 10:00
Affärsdag köp Nästa dag
Affärsdag sälj Nästa dag
Syns på kontot köp 2 dagar
Syns på kontot sälj 2 dagar

Köper du innan 10 får du morgondagens slutkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in