2023-11-17, 02:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Vilken tycke du ör bäst som komplement till spiltan räntefond.

Den du nämnde amf eller evli statdsobligationer b

Få se om jag köper en till eller om jag ska satsa allt på spiltan räntefond och sen köra på framförallt avanza global.
Citera
2023-11-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
80% aktiefonder och 20% räntefonder är en fullt rimlig portfölj. Du kan köra 100% aktier om du vill men det kräver väldigt hög risktolerans. Din portfölj kan gå ner under väldigt många år om du kör 100% aktier / aktiefonder. Detta är psykologiskt jobbigt för de allra allra flesta. Räntor ger en jämnare utveckling. Dock, kräver en ränteallokering att du inte blir sur och flyttar alla pengar till akiter om aktierna skulle visa sig gå bättre under en period.

Det är inte så viktigt hur du bygger din portfölj i fråga om aktier / räntor. Det viktigaste är att du följer din plan vad som än händer och inte börjar flytta om pengarna efter hur det går. Du kan inte heller tröttna på aktier och sluta spara om din allokering går dåligt utan du måste välja en allokering och sen fortsätta investera i den vad som än händer. Detta är det bästa sättet att lyckas på börsen.

Vad folk gör är att de flyttar pengarna till det som gått bäst och jagar historisk avkastning. Man får inte göra detta. En annan grej folk gör är att de köper mycket när det går upp (typ 2021) och slutar köpa när det går ner. Eller så säljer man när det går ner och tror att man ska köpa tillbaka senare. Man får inte göra så här heller. Det här beteendet är otroligt vanligt och förstör fruktansvärt mycket avkastning för folk.
Bra tips!

Önskar jag läst det här för 10 år sedan.
Citera
2023-11-17, 14:23
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vilken tycke du ör bäst som komplement till spiltan räntefond.

Den du nämnde amf eller evli statdsobligationer b

Få se om jag köper en till eller om jag ska satsa allt på spiltan räntefond och sen köra på framförallt avanza global.

AMF långräntefond därför att den har statspapper. Spiltan räntefond har bara företagsobligationer vilket är hyfsat korrelerat med aktiemarknaden. AMF korträntefond har också statspapper men har lägre risk än långräntefonden. AMF räntefond mix är också bra. Du kan välja vad som helst beroende på hur långa löptider du vill ha men det är bra att ha något som inte är företagsobligationer.
Senast redigerad av KJosef 2023-11-17 kl. 14:53.
Citera
2023-11-17, 15:08
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
AMF långräntefond därför att den har statspapper. Spiltan räntefond har bara företagsobligationer vilket är hyfsat korrelerat med aktiemarknaden. AMF korträntefond har också statspapper men har lägre risk än långräntefonden. AMF räntefond mix är också bra. Du kan välja vad som helst beroende på hur långa löptider du vill ha men det är bra att ha något som inte är företagsobligationer.

Ok men spiltan har jag redan köpt, tänkte på AMF vs evli? Evli är statspapper mot Europa
Citera
2023-11-17, 15:14
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ok men spiltan har jag redan köpt, tänkte på AMF vs evli? Evli är statspapper mot Europa

Jag föredrar AMFs fonder därför att de har mycket lägre avgifter. En viktig skillnad är dock att AMFs räntefonder är valutasäkrade i SEK det betyder att växelkurser inte påverkar prestationen. Jag ser detta som en fördel eftersom jag har utgifter i SEK men det är en smaksak. Det är inget fel på Evlis fond. Köp den om du vill.

Det ska dock sägas att valutasäkringen inte är gratis och jag har faktiskt ingen aning om vad den egentligen kostar men jag tror inte att det är så dyrt därför att de flesta vill nog gardera sig mot att SEK går ner snarare än att SEK går upp.
Citera
2023-11-17, 16:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jag föredrar AMFs fonder därför att de har mycket lägre avgifter. En viktig skillnad är dock att AMFs räntefonder är valutasäkrade i SEK det betyder att växelkurser inte påverkar prestationen. Jag ser detta som en fördel eftersom jag har utgifter i SEK men det är en smaksak. Det är inget fel på Evlis fond. Köp den om du vill.

Det ska dock sägas att valutasäkringen inte är gratis och jag har faktiskt ingen aning om vad den egentligen kostar men jag tror inte att det är så dyrt därför att de flesta vill nog gardera sig mot att SEK går ner snarare än att SEK går upp.

Ok bra poäng. Jag funderar på om jag ska satsa på att få ihop en lite större summa i en räntefond innan jag börjar säkra upp med flera.
Citera
2023-11-19, 02:21
Medlem
Tänkte börja investera i aktier. Vad är bästa medlen för att hålla sig uppdaterad och observant på börsutvecklingen? Att läsa nyheter och kolla på grafer förstår jag men finns det några andra "tips o trix" som ni erfarna använder er av?
Citera
2023-11-19, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baochikabaowaow
Tänkte börja investera i aktier. Vad är bästa medlen för att hålla sig uppdaterad och observant på börsutvecklingen? Att läsa nyheter och kolla på grafer förstår jag men finns det några andra "tips o trix" som ni erfarna använder er av?
Du får börja hänga med styrelsefolk. Kanske joina Frimurarna eller Odd Fellow. Eller varför inte ha sex med höjdarna?
Citera
2023-11-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du får börja hänga med styrelsefolk. Kanske joina Frimurarna eller Odd Fellow. Eller varför inte ha sex med höjdarna?

Ska definitivt kika närmare på detta. Tack!
Citera
2023-11-20, 12:33
Medlem
Aktie Podd/ljudbok för att lära sig mer

Jag jndrar om det finns podd eller ljudbok där man kan lära sig mer om vad man ska kolla i bolag/rapporter innan man köper sktier.

Idag lyssnar jag på en del poddar som Börspodden och Market Makers, men där pratar dom om bolag och dom själva har gjort analyser.

Jag skulle själv vilja göra analys och lära mig att läsa en rapport och förstå den bättre och vad som är viktigt i en bolagsrapport.
Tips tack! 👍
Citera
2023-11-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaban11
Jag jndrar om det finns podd eller ljudbok där man kan lära sig mer om vad man ska kolla i bolag/rapporter innan man köper sktier.

Idag lyssnar jag på en del poddar som Börspodden och Market Makers, men där pratar dom om bolag och dom själva har gjort analyser.

Jag skulle själv vilja göra analys och lära mig att läsa en rapport och förstå den bättre och vad som är viktigt i en bolagsrapport.
Tips tack! 👍

I boken Tradingguiden av Jonas Bernhardsson så går han igenom bl.a Teknisk Analys och Fundamental analys.
Tror att det har kommit en nyare version av boken efter det, men där har du någon slags grund iallafall.

Sen hade jag försökt hitta en bok som enbart handlar om fundamental analys.
Tror inte att du får ut lika mkt ur en bok om du lyssnar på det i podd/ljudboksform.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-11-20 kl. 12:43.
Citera
2023-11-20, 12:51
Medlem
Tack för ditt svar, jag ska kolla in den boken. Ljudbok passar bäst för mig då jag kan lyssna medans jag jobbar.

Hade man kunnat gå en kurs i någon skola hade jag gjort det men har ej hittat någon där det inte kostar skjortan att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in