2021-02-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Här en fantastiskt välgjord historik över topp 10 på ATP-touren mellan 1990 och 2019.

https://youtu.be/2BgMrm3yz58

Mina två favoriter är från 92 och 08:

Courier
Edberg
Sampras
Ivanisevic
Becker
Chang
Korda
Lendl
Stich
Agassi

Nadal
Federer
Djokovic
Murray
Ferrer
Nalbandian
Del Potro
Davydenko
Wawrinka
Roddick

Cool video.

Tycker Murray's bedrift från att skada sig och att ha ramlat ur topp-10 till att komma tillbaka och bli världsetta för första gången är sjukt imponerande faktiskt. Men sedan tog det slut för honom, han orkade inget mer. Vilket är lätt att förstå, helvete vad han kämpade sig tillbaka. Jag minns det där, han var riktigt låååååååååååååååååååååångt efter men spelade upp sig sakta men säkert. Det tog nog all mental energi han hade det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Han gjorde några ok resultat på grus och är nu tillbaka runt 100-träsket och harvar.

Rätt så synd att han inte hade vad som krävdes. Han instats i RG glömmer jag aldrig. Han spelar väldigt underhållande tennis. Jävligt synd att han inte kunde vara bättre och hålla sig i toppen. Hade varit roligt med en sådan spelare som alltid går långt i RG.
Senast redigerad av terribilis 2021-02-25 kl. 21:34.
Citera
2021-02-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Cool video.

Tycker Murray's bedrift från att skada sig och att ha ramlat ur topp-10 till att komma tillbaka och bli världsetta för första gången är sjukt imponerande faktiskt. Men sedan tog det slut för honom, han orkade inget mer. Vilket är lätt att förstå, helvete vad han kämpade sig tillbaka. Jag minns det där, han var riktigt låååååååååååååååååååååångt efter men spelade upp sig sakta men säkert. Det tog nog all mental energi han hade det där.

Rätt så synd att han inte hade vad som krävdes. Han instats i RG glömmer jag aldrig. Han spelar väldigt underhållande tennis. Jävligt synd att han inte kunde vara bättre och hålla sig i toppen. Hade varit roligt med en sådan spelare som alltid går långt i RG.

Jag gillar sådana spelare som kör en enhandsbackhand likt hans och Wawrinkas, men gillar nog Cuevas mest. Synd att han inte har gått längre.
Citera
2021-02-25, 22:28
Medlem
För att runka lite till över Murrays super-era... 9 titlar 2016, däribland Wimbledon, OS och ATP-slutspelet. Tre GS-finaler. Jodå, han förtjänar platsen som kronprins efter big 3, helt klart.
Citera
2021-02-25, 23:55
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Gerasimov som fick stryk av Karatsev 6-0,6-1,6-0 på 90 minuter i AO levererar i Frankrike med två raka segrar och ser hur stark ut som helst. Dålig motivation i Australien? Läggmatch? Karatsev var bra, men SÅ bra?

Jag såg lite av matchen, Karatsev var löjligt bra samtidigt som Gerasimov gav upp lite i slutet av varje set.
Citera
2021-02-26, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Mellan 88 och 06 slutade Agassi året topp 10 hela 16 gånger av 18, det är ändå imponerande jämnhet.

96/97 hade han hade missbruksproblem och låg som lägst 141a men redan 98 var han tillbaka på plats 4.

Ja, starkt att hänga i så länge och komma tillbaka gång på gång. När han var som bäst var han jäkligt kul att kolla på, helst matcherna mot Sampras. Vilka bataljer de hade ibland, herre i min låda!
Han var en frisk fläkt på touren, helt klart. En tennisspelare med rockstjärnestatus.
Citera
2021-02-26, 10:10
Medlem
Agassi saknade viljan att bli störst genom tiderna, den mest talangfulla spelare USA någonsinn har sett, men lyckades aldrig få ut mer än 65-70% av sin talang, han saknade inställning, träningvilja och fokus. Hade han haft Djokovic inställning hade vi snackat om Agassi som 1990-talets främsta spelare istället för Sampras, han hade vunnit 15 GS minst, så bra var han.

Agassi var så extremt bra att han kunde vända flera matcher i rad i turneringar när han väl hade inställningen. I Miami 1990 vände han tre matcher i rad där han fullständigt mosade motståndarna när han väl bestämt sig för att vinna.

I finalen mot framtida världsettan Stefan Edberg asfalterade han svensken i första set, släppte in honom i andra och gav bort tredje för att sen asfaltera Edberg i fjärde. när Agassi väl ville var ha så sjukt överlägsen att bara Djokovic och Federer har visat på samma förmåga att asfaltera motståndaren.
Citera
2021-02-26, 10:49
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Fick upp detta klipp i mitt flöde. Tennis från 1921, dvs precis 100 år gammalt. Lite kul hur allt är sig likt - bana, publik, domarstol, bollkallar, plats. Spelet och etiketten är ju dock ganska väsensskild. Fick man ens spela event som Wimbledon i kortbyxor på den tiden?

Män servade överarm medan kvinnor servade underarm. Och alla hade "80tals-rack" ala Borg

https://m.youtube.com/watch?v=ruTTO9hU_6E
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-02-26 kl. 10:56.
Citera
2021-02-26, 21:39
Medlem
Djokovic kommer att vinna en Grand Slam i år, det vill säga alla 4 titlar under kalenderåret. Hans mål är att slå alla rekord, det framgår mellan raderna på intervjuerna. Jag tror att året för Djokovic kommer medföra;

Grand Slam
Mest veckor som #1
Leder Grand Slam race; dvs. 20 - 20 - 21
WTF

Längre fram i karriären kommer han att slå 13GS på Australiska, för att övervinna Nadals "hype" i Paris.

Den mest kompletta, mest dominerande och mest prestigefyllda tennispelaren som någonsin kommer att existera, det är hans mål och så som det ser ut idag är allt detta möjligt.
Citera
2021-02-27, 05:07
Medlem
Geographicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Djokovic kommer att vinna en Grand Slam i år, det vill säga alla 4 titlar under kalenderåret. Hans mål är att slå alla rekord, det framgår mellan raderna på intervjuerna. Jag tror att året för Djokovic kommer medföra;

Grand Slam
Mest veckor som #1
Leder Grand Slam race; dvs. 20 - 20 - 21
WTF

Längre fram i karriären kommer han att slå 13GS på Australiska, för att övervinna Nadals "hype" i Paris.

Den mest kompletta, mest dominerande och mest prestigefyllda tennispelaren som någonsin kommer att existera, det är hans mål och så som det ser ut idag är allt detta möjligt.

Om det är någon som ska lyckas med det så är det Djokovic men jag tror knappast att han vinner alla fyra slams i år. Nadal är fortfarande favorit i RG och även Thiem kan bli tuff för jokern om spelet stämmer för österrikaren. 2016 var det ju en del som trodde detsamma+ OS guld men då tog det stopp redan i Wimbledon mot Querrey.

Att han slutar även denna säsong som världsetta och att han går om fedal i GS titlar framöver är ganska troligt dock.
Citera
2021-02-27, 10:07
Medlem
Har ni någon gång sett Cilic flippa? Har tidigare tyckt att han verkar trist och visar lite asshole-tendenser, men när jag ser honom nu fattar jag inte hur jag kan tycka det. Visst, det är inget drömspel han visar upp, men alltid lugn och tystlåten känns det som. Jag gillar Cilic.

Vidare i gilla-frågan:
Vem bland topp 50 hade ni helst haft som
1) polare
2) farsa?

Jag säger Medvedev eller Monfils som polare, och bryter mot min egen regel och väljer Murray som farsa. Han känns som snubben som sitter i bilen på väg till landet och drar pappaskämt om allt morsan säger, men samtidigt har han känsla för när det passar och inte, vilket typ Paire garanterat inte har.

Edit: underförstått är såklart att ni ska tänka er in i rollen som spelarens kids i 5-10-årsåldern, inte er nuvarande ålder.
Citera
2021-02-27, 10:07
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Fick upp detta klipp i mitt flöde. Tennis från 1921, dvs precis 100 år gammalt. Lite kul hur allt är sig likt - bana, publik, domarstol, bollkallar, plats. Spelet och etiketten är ju dock ganska väsensskild. Fick man ens spela event som Wimbledon i kortbyxor på den tiden?

Män servade överarm medan kvinnor servade underarm. Och alla hade "80tals-rack" ala Borg

https://m.youtube.com/watch?v=ruTTO9hU_6E

Fascinerande att tennis blev så populärt så snabbt och att formatet förblivit i princip detsamma. Jag har sett bilder på ngn DC-match före första världskriget och det var över 10000 åskådare på vissa matcher.

Långbyxorna försvann under 30-talet och efter 1945 var det bara enstaka spelare som fortfarande använde dem. Jag fryser lätt och behåller ofta långbyxorna på om det är kallt ute eller om hallen är dåligt uppvärmd. Mina vänner tycker jag ser ut som en relik från 1930.
Citera
2021-02-27, 10:15
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Vidare i gilla-frågan:
Vem bland topp 50 hade ni helst haft som
1) polare
2) farsa?

1. Stan. Lite äldre och rutinerad vilket passar mig och verkar ha både integritet och humor. Minus för att han dumpade sin fru för att bli ihop med en 18-åring men å andra sidan är perfekta människor tråkiga.

2. Roger. Respekterad av alla, ändå ganska avslappnad attityd. Beprövad fyrabarnspappa som verkar ha en mycket sund inställning till föräldrarskap av det jag läst. Förmodligen rätt bra tennisgener också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in