2021-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Läser förhör igen, aktbilaga 149, HD arbetskollega Cecili@

Våren -19 har Hanna varit mycket sjukskriven och mått dåligt. hon har haft migrän och depressioner. Det har varit jobbigt med barnen som fått nya diagnoser, iallafall den ena, och nya mediciner. Cecili@ vet inte riktigt vilken diagnos men det är en reumatisk sjukdom. Under våren har det även varit mycket tjafs mellan Stefan och den ena dottern.

I samma aktbilaga framkommer att någon ringt till Hannas avdelning och frågat hur det var med stölderna av stesolid, tramadol, kanyler, oro för barnen mm

Någon som vet om det förekom sådana stölder?

Att "någon" ringer till HDs jobb och påstår nåt som vederbörande inte kan veta, såvida denna inte arbetar där själv - och har sett något - kan vara elakt skvaller. Utan substans. Det vet vi inte.

Men oro för barnen i detta läge är inte konstigt om omgivningen har. Ändå. Har nämnt det förr och gör det igen. Döttrarna är dessutom i tonåren nu och det är som bekant en tämligen påfrestande ålder för alla parter.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-26 kl. 21:45.
Citera
2021-02-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hej Notknapparen.

jag har en vän som har aspberger och är det något som inte är speciellt lämpligt, så är det att kritisera den personen ,ej heller hota med saker ,för då blir den urförbannad ....

Personen har inte som "vanligt folk" en så kallad rustning/sköld mot andra människors påpekanden, utan reagerar instinktivt med sorg och ilska när den blir ifrågasatt ,medans många andra skulle ha den där lite nedlåtande attityden när vi blir kränkta utav någon ,med ett svar som tex.;
-Snacka går ju ,men vad rör det mig ,vad du säger eller tycker ....

Har man Aspberger-diagnos så verkar allt som sägs bli DIREKT ,med ingen som helst möjlighet att hitta ut ur problemet ,därav ofta riktigt ilskna beteendemönster ,som att det som sägs är en direkt kritik mot personen ifråga....

Det måste vara jättejobbigt att behöva tampas med alla "påhopp" som det liksom blir för personen, och att inte kunna "låta det rinna av som på en gås ":

-Typ struntar väl jag i vad du hittat på eller säger ,du är inte den som bestämmer vem jag är eller vad jag skall göra ,så det så ! Hej då ! ....

Det kan ju vara så att LW med sin otroligt envisa attityd ,att få igenom det HON ville ,kan ha triggat personen så pass så att den inte stod ut med henne och eftersom hon inte verkade ge upp så blev problemlösningen att få slippa henne ,som den blev ...

Tror att HD har en annan personlighet än LW ?Behövs nog bl a Tålamod för att "fatta galoppen"...

Hon kan se genom fingrarna med saker och inte tvinga på en person hela sitt ego utan låta saker ha sin gilla gång och hoppas på det bästa !?

LW däremot var nog mera otålig och ville ha saker fixade när HON ville och det är nog inte någon bra lösning i en sådan här situation med en person som behövde egen tid och eget tänk...Kanske "ångvältskänslan" blev för mycket för den andre personen ?

LW hade nog varit tvungen att vara mer ödmjuk och Nöjd ,och inte varit som många blir: att ;
"Mycket vill ha mer" !!!!'

Hon typ "band ris åt sin egen rygg" genom att inte lyssna in vad den andre personen kände och ville ...och det är inte bra .
Att vägra inse och förstå, är nog det som hon borde ha förstått- var det sämsta hon kunde göra = lyssnat på det som inte passade henne ,men ändå ta det vid ro, och backa .....

Så är ju livet .....inte alltid som man själv vill ....

(spekulation)

Vad tror Ni om det ?

Det var inte snällt utav LW att kalla UW för tråkig ....så Karma its a Bitch ......ödmjukhet är bra....
Det spelar ju ingen roll om gräset är grönare på andra sidan staketet om man har oturen att hamna under jord .........

UW var för tråkig,BehxxxxrX hade för trist skägg ,SD var tvungen att se till att komma nyputsad överallt,HD hade en vårta på näsan etc.etc.
Förstår inte varför hon ansåg sig ha rätt att kritisera så mycket ?

Var hon så mycket bättre själv ?

Inte alla som vill slätraka sig överallt även om hon ansåg att så skulle det vara !!?
Ville hon va en liten flicksnärta ?
Kvinnan LW ?

Kliver in här objuden:

"Behöver egen tid och tänk", skriver du bl.a. SD hade tänkt i 6 år! Han tyckte säkert att Lena var påfrestande, vilket jag inte betvivlar att hon kunde vara ibland.

Men han ljög för henne att han och hon skulle gå en fantastisk framtid till mötes. Det var emellertid aldrig hans avsikt. Annat än kanske alldeles i början. Han ville ha henne bara för sex. Hon ville ha honom på alla plan. Till slutet då hon insåg vilken lögnare han var och ville avsluta.
Men det gillade inte han.
Hur det gick sen vet vi ju.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-26 kl. 22:14.
Citera
2021-02-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det där är väldigt intressant. Vet själv inte så mycket om autismspektrat men tillräckligt för att ta till mig det du (och andra som kan det där) skriver och förstå det.

Att pilla och undersöka saker, plocka isär och sätta ihop. Att plåga levande varelser och tycka det är kul att se hur grodan sprattlar när man drar av den ena benet. Hur en fluga försöker undkomma när man dragit av den en vinge. Inte bry sig det minsta om lidandet man utsätter djuret för. Reaktionen vill tillsägelse av ven annan person biter inte. Annat än intellektuellt och att det renderar någon form av straff: t.ex att man inte får gå ut resten av dagen. Känslomässigt är reaktionen noll.

Vissa går så långt att de provar på människor. En pojke som slår en sten i huvudet på ett syskon för att "jag ville bara se om det skulle komma blod".

En flicka i England jag läste om för flera år sen, Mary, som hade asperger försökte dränka en skolkamrat under en utflykt. Tack och lov kunde en lärare förhindra katastrofen. Mary reagerade inte alls på tiillsägelsen. Hon var helt blank.

Efter några år på institution kom hon ut, hittade märkligt nog en man som hon gifte sig med och fick två små barn tätt. Äktenskapet blev oroligt. En dag när mannen var på jobbet dränkte hon sin dotter i badkaret. Därav författade någon den morbida dikten till hennes "ära" :

Mary held ger little daughter
Twenty minuters under water
Not to save her from the troubles,
just to see the funny bubbles

Nej stopp och belägg lite här. Nu kommer du in på vanliga fördomar och generaliseringar kring autism. Det finns personer med autism med väldigt låg empatisk förmåga. Men det finns även personer med autism med väldigt hög empatisk förmåga. Dessa har dock ofta i varierande grad svårigheter att förstå det sociala spelet och de sociala koderna.

En person med autism kan exempelvis vara vegan av empati med djuren men inte förstå att man inte ska sprida saker som någon sagt i förtroende, problem att tolka vad som ens är sagt i förtroende, skratta på fel ställen så de upplevs som socialt awkward, pinsamma och plumpa.
Citera
2021-02-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nej stopp och belägg lite här. Nu kommer du in på vanliga fördomar och generaliseringar kring autism. Det finns personer med autism med väldigt låg empatisk förmåga. Men det finns även personer med autism med väldigt hög empatisk förmåga. Dessa har dock ofta i varierande grad svårigheter att förstå det sociala spelet och de sociala koderna.

En person med autism kan exempelvis vara vegan av empati med djuren men inte förstå att man inte ska sprida saker som någon sagt i förtroende, problem att tolka vad som ens är sagt i förtroende, skratta på fel ställen så de upplevs som socialt awkward, pinsamma och plumpa.

Du har helt rätt.
Det var slarvigt av mig att inte nämna att jag givetvis syftade på de som dessutom har låg empatisk förmåga. Vuxna autister med tillägget psykopati av olika grad. T.ex Peter Mangs. De är inte flera än de med narc/aps/borderline med tillägget psykopati som begår våldsbrott. Kanske t.om färre? Det vet jag inte.

Menar INTE såna autister som du beskriver.

Tror dessutom att SD har mer av narcissism än av autism. Troligen mer men förmodligen en mix av båda. Samt då psykopati på åtskilliga punkter på psykopatichecklistan. (DSM5)
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-26 kl. 22:21.
Citera
2021-02-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det bara ca 6 veckor kvar, och däremellan ligger påsk.

Jag hade hoppats på någon slags respons från NA denna vecka, om aldrig så liten artikel. Helt begripligt att det är mycket IT-tekniskt för utredningen att kolla igenom och allt kanske inte är aktuellt längre (vissa saker kan vara för sent att åtgärda).

För NA kunde det vara intressant att få en liten kortare intervju med åklagaren om de fått in nya tips som kan leda utredningen vidare.

Så väldigt mycket nytt händer det inte Örebro så att man inte kan göra något av det här!
Mycket Corona och sedan deras älskade sport hockey. Visst händer det lite rubrikgörande händelser, men nog kan NA fånga människors intresse för ett av Örebros mest omskrivna mord (över hundra artiklar i bara NA), och en "vanlig" familjefar som den misstänkte på fri fot ännu efter tre år.

Om NA inte nappar kanske man ska tipsa någon av de större tidningarna, eller i varje fall sätta press på båden NA och åklagare om inget händer att det är något som kan hända.

Kan inte tänka mig att de har varit overksamma, åtminstone inte det senaste halvåret. Som små ekorrar som flitigt samlar nötter ;-) har de i det tysta skaffat en massa ny information och kanske även omvärderat en del gammal.
Både åklagare och NA.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-26 kl. 22:24.
Citera
2021-02-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aha, tack.
Väldigt intressant!

Det är något jag inte har läst om tidigare, men något liknande.
Att det ofta blir bråk runt/utanför en kontrollerande person, då den kontrollerande ofta skyller på andra för egna tillkortakommanden, eller varför de måste göra som de gör. Inte sällan offret, men att de själva skulle ha/göra fel är sällan aktuellt.

Det är kanske lite av sammatyp beteende?

Det som VE beskriver som att den som är utsatt ofta tillsammans med förövaren hittar på gemensamma förklaringar till varför han beter sig som han gör, kan ingå lite här. Man tycker inte att det är konstigt eller avvikande att bli styrd eller kontrollerad, utan låter "allt passera" lite genom ett filter. Det kan gälla både att utplåna familjen eller att en otrohet är Lenas fel:

A 151/46

"[...]Generellt kan man utgå ifrån att de relationer som personer frivilligt inleder, alltså inte genom
tvångsäktenskap, men som sedan slutar med våld, inleds med kärlek. Delar som svartsjuka
och kontroll inom en relation tenderar att komma smygande
, utan att för den delen direkt bli
det dominerande i relationen. Då dessa delar till en början generellt bara utgör en liten del av
relationen tenderar kvinnan hitta förklaring till beteende och behålla de positiva delarna i
relationen som "den riktiga" relationen. Förövare är generellt, i den delen av processen,
behjälplig med att hitta förklaringar och orsaker till uttrycken av våld/kontroll. Man kan säga
att mannen och kvinnan hittar gemensamma förklaringar till tidiga tecken på kontroll
och
våld. Generellt sker det gradvis, vilket leder till att den våldsutsatte anpassar sig därefter. Den
som utsätts uppmärksammar generellt inte processen förrän de delarna blivit en del av
relationen och det är "för sent".
"

Jag har hört ordet "internalisering" i den här processen, dvs att offret tar in den kontrollerande partnerns världsbild och så småningom gör den till sin.

Jag ska googla på triangulering om du inte råkar ha någon källa som jag kan läsa om det på. För mig faller allt lite på plats om hur alla de här personerna runt SD agerar.

Det är ju intressant ur den synvinkel att vi ser hur både JG och HD förlägger skulden helt utanför SD. Jag har aldrig tvivlat på varför det sker. Jag har hela tiden tänkt att SD svartmålat Lena väldigt i den här historien. Det dels för att han inte vill erkänna otroheten (det är Lena som stalkar och skickar bilder) och dels för att han vill visa att han inte gillar Lena (tar parti för HD, allt för att det på ytan ska se ut som att han är hjälte och beskyddar henne).

Googla "what is narcissistic triangulation?" eller liknande så finns en del bra förklaringar av begreppet triangulering. Jag hittade inga empiriska källor på svenska. Instagramkontot hur_tanker_en_narcissist förklarar fenomenet på ett enkelt sätt, men är ju ingen empiriskkälla det heller.

Jag läste en högskolekurs om mäns våld mot kvinnor för nåt decennium sedan och den smygande process du beskriver kallas (ganska lämpligt) för normaliseringsprocessen.

Tillslut uppfattar offret (vare sig det är en man eller en kvinna) de mest absurda livssituationer och beteenden som normala, eftersom det negativa beteendet kommer så stegvis. Att varva värme och kyla gör att partnerns ljusa stunder upplevs som helt fantastiska i jämförelse med de mörka. Relationer där fysiskt våld förekommer inleds i regel av en lång normaliseringsprocess där den första tiden består av sk love bombing

Nån studie som jag inte minns namnet på visade även att banden mellan mödrar som varvar kyla eller våld med värme och deras barn är starkare än mellan varma mödrar och deras barn.

En slags stegvis pågående hjärntvätt helt enkelt där traumabindning skapar osunda men väldigt starka band mellan parterna.
Den utsatte får ett slags beroende av de ljusa stunder som erbjuds mellan de mörka stunderna.
Citera
2021-02-27, 00:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Kliver in här objuden:

"Behöver egen tid och tänk", skriver du bl.a. SD hade tänkt i 6 år! Han tyckte säkert att Lena var påfrestande, vilket jag inte betvivlar att hon kunde vara ibland.

Men han ljög för henne att han och hon skulle gå en fantastisk framtid till mötes. Det var emellertid aldrig hans avsikt. Annat än kanske alldeles i början. Han ville ha henne bara för sex. Hon ville ha honom på alla plan. Till slutet då hon insåg vilken lögnare han var och ville avsluta.
Men det gillade inte han.

Citat:
Till slutet då hon insåg vilken lögnare han var och ville avsluta. Men det gillade inte han.

Ville avsluta? Genom att tjata en hel kväll om att han skulle komma på hjärtformad kladdkaka? Är du trög? Det viktiga är inte vad man säger utan vad man gör. Hon gjorde inget för att avsluta. Norgeresan och Beholder var bara för att göra SD svartsjuk.
Citera
2021-02-27, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ville avsluta? Genom att tjata en hel kväll om att han skulle komma på hjärtformad kladdkaka? Är du trög? Det viktiga är inte vad man säger utan vad man gör. Hon gjorde inget för att avsluta. Norgeresan och Beholder var bara för att göra SD svartsjuk.
Det förefaller snarare som alla står vid en vägkorsning.

... Med skitstöveln i mitten som nått vägs ände med sitt dubbelspel och det blev tyvärr Dead End Road.

LW verkar anse att han inte har några mer undanflykter iom skilsmässa. Oavsett hjärtformade kladdkakor.

18 feb 2018
SD: Vi KAN få det bra"
LW: "du vet vad jag begär"
......

9 mars 2018
LW till FR:

"jag har ett hänglås på cachen, hoppas den ska få vara i fred. Man behöver inte lösa nån uppgift för att få koden, det står som hint.

Koden är 0219"

Ingen kommer tänka på siffrorna. Men det är dagen hon meddelade att hon vill skiljas och langade fram papper som de skrev under.

En brytpunkt."

....

6 maj 2018.
LW till SD:

"Ha så kul i USA när ni börjar om"

"Åker förresten till Norge samtidigt tror jag. Vi kan skicka bilder till varandra när du är ute om kvällarna och hon hänger på rummet"

"Bestämt igår"

"Vet du, det känns helt odramatiskt om allt skulle avslutas nu"

"Jag är inte rädd, du har inget grepp om mig längre"
Senast redigerad av develi 2021-02-27 kl. 00:59.
Citera
2021-02-27, 01:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det förefaller snarare som alla står vid en vägkorsning.

... Med skitstöveln i mitten som nått vägs ände med sitt dubbelspel och det blev tyvärr Dead End Road.

LW verkar anse att han inte har några mer undanflykter iom skilsmässa. Oavsett hjärtformade kladdkakor.

18 feb 2018
SD: Vi KAN få det bra"
LW: "du vet vad jag begär"
......

9 mars 2018
LW till FR:

"jag har ett hänglås på cachen, hoppas den ska få vara i fred. Man behöver inte lösa nån uppgift för att få koden, det står som hint.

Koden är 0219"

Ingen kommer tänka på siffrorna. Men det är dagen hon meddelade att hon vill skiljas och langade fram papper som de skrev under.

En brytpunkt."

....

6 maj 2018.
LW till SD:

"Ha så kul i USA när ni börjar om"

"Åker förresten till Norge samtidigt tror jag. Vi kan skicka bilder till varandra när du är ute om kvällarna och hon hänger på rummet"

"Bestämt igår"

Citat:

Det har citerats massor med gånger i tråden. Bara för att LW skrev så en gång så betyder det inte att det var sant. Vi vet att hennes handlingar tyder på det motsatta. Hon fortsatte ha sex med honom och bakade och tjatade om kladdkaka. Jag tror att hon försökte "göra en HD". Låtsas att hon tänkte avsluta så att han skulle bli knäckt och vilja ha henne. Det funkade inte så då fortsatte hon som förut med att bjuda på sex och kladdkaka. Och att hota när han inte gjorde som hon befallde.
Citera
2021-02-27, 01:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det har citerats massor med gånger i tråden. Bara för att LW skrev så en gång så betyder det inte att det var sant. Vi vet att hennes handlingar tyder på det motsatta. Hon fortsatte ha sex med honom och bakade och tjatade om kladdkaka. Jag tror att hon försökte "göra en HD". Låtsas att hon tänkte avsluta så att han skulle bli knäckt och vilja ha henne. Det funkade inte så då fortsatte hon som förut med att bjuda på sex och kladdkaka. Och att hota när han inte gjorde som hon befallde.
Du vet vad en brytpunkt är va?
Du vet vad krav är?

"du vet vad jag begär"

Det innebär att hon fortfarande har dörren öppen. Likaväl som att den är på väg att stängas.

De har sex bara dagar innan USA och hon invitererar innan avfärd.

Men som jag skrev blev det dead end road, för den patetiska SD är så korkad att han tror döden är en bra lösning på problem.
Citera
2021-02-27, 02:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

Det var inte snällt utav LW att kalla UW för tråkig ....så Karma its a Bitch ......ödmjukhet är bra....
Det spelar ju ingen roll om gräset är grönare på andra sidan staketet om man har oturen att hamna under jord .........

UW var för tråkig,BehxxxxrX hade för trist skägg ,SD var tvungen att se till att komma nyputsad överallt,HD hade en vårta på näsan etc.etc.
Förstår inte varför hon ansåg sig ha rätt att kritisera så mycket ?

Inte alla som vill slätraka sig överallt även om hon ansåg att så skulle det vara !!?
Ville hon va en liten flicksnärta ?
Kvinnan LW ?

Det är intressant att se hur mycket du, som kände LW IRL, har ändrat uppfattning om henne sedan början av tråden. Jag antar att det fanns väldigt mycket som du inte visste om henne?

Citat:
Jag tror faktiskt att hon ansåg det. Jag tror att det var därför hon hade så svårt att hitta någon ny partner efter UW. Ingen dög åt henne. Hon trodde alltid att hon kunde få någon bättre.
Citera
2021-02-27, 02:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har helt rätt.
Det var slarvigt av mig att inte nämna att jag givetvis syftade på de som dessutom har låg empatisk förmåga. Vuxna autister med tillägget psykopati av olika grad. T.ex Peter Mangs. De är inte flera än de med narc/aps/borderline med tillägget psykopati som begår våldsbrott. Kanske t.om färre? Det vet jag inte.

Menar INTE såna autister som du beskriver.

Tror dessutom att SD har mer av narcissism än av autism. Troligen mer men förmodligen en mix av båda. Samt då psykopati på åtskilliga punkter på psykopatichecklistan. (DSM5)
En kort korrigering. Psykopatichecklistan är PCL-r och inte DSM 5.

Psykopati är inte med ens utan skrivs in under
Antisocialt personlighetssyndrom (APS) med psykopatiska drag. Varav APS inte är samma som psykopati för att krångla till det lite extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in