Hej Notknapparen.
jag har en vän som har aspberger och är det något som inte är speciellt lämpligt, så är det att kritisera den personen ,ej heller hota med saker ,för då blir den urförbannad ....
Personen har inte som "vanligt folk" en så kallad rustning/sköld mot andra människors påpekanden, utan reagerar instinktivt med sorg och ilska när den blir ifrågasatt ,medans många andra skulle ha den där lite nedlåtande attityden när vi blir kränkta utav någon ,med ett svar som tex.;
-Snacka går ju ,men vad rör det mig ,vad du säger eller tycker ....
Har man Aspberger-diagnos så verkar allt som sägs bli DIREKT ,med ingen som helst möjlighet att hitta ut ur problemet ,därav ofta riktigt ilskna beteendemönster ,som att det som sägs är en direkt kritik mot personen ifråga....
Det måste vara jättejobbigt att behöva tampas med alla "påhopp" som det liksom blir för personen, och att inte kunna "låta det rinna av som på en gås ":
-Typ struntar väl jag i vad du hittat på eller säger ,du är inte den som bestämmer vem jag är eller vad jag skall göra ,så det så ! Hej då ! ....
Det kan ju vara så att LW med sin otroligt envisa attityd ,att få igenom det HON ville ,kan ha triggat personen så pass så att den inte stod ut med henne och eftersom hon inte verkade ge upp så blev problemlösningen att få slippa henne ,som den blev ...
Tror att HD har en annan personlighet än LW ?Behövs nog bl a Tålamod för att "fatta galoppen"...
Hon kan se genom fingrarna med saker och inte tvinga på en person hela sitt ego utan låta saker ha sin gilla gång och hoppas på det bästa !?
LW däremot var nog mera otålig och ville ha saker fixade när HON ville och det är nog inte någon bra lösning i en sådan här situation med en person som behövde egen tid och eget tänk...Kanske "ångvältskänslan" blev för mycket för den andre personen ?
LW hade nog varit tvungen att vara mer ödmjuk och Nöjd ,och inte varit som många blir: att ;
"Mycket vill ha mer" !!!!'
Hon typ "band ris åt sin egen rygg" genom att inte lyssna in vad den andre personen kände och ville ...och det är inte bra .
Att vägra inse och förstå, är nog det som hon borde ha förstått- var det sämsta hon kunde göra = lyssnat på det som inte passade henne ,men ändå ta det vid ro, och backa .....
Så är ju livet .....inte alltid som man själv vill ....
(spekulation)
Vad tror Ni om det ?
Det var inte snällt utav LW att kalla UW för tråkig ....så Karma its a Bitch ......ödmjukhet är bra....
Det spelar ju ingen roll om gräset är grönare på andra sidan staketet om man har oturen att hamna under jord .........
UW var för tråkig,BehxxxxrX hade för trist skägg ,SD var tvungen att se till att komma nyputsad överallt,HD hade en vårta på näsan etc.etc.
Förstår inte varför hon ansåg sig ha rätt att kritisera så mycket ?
Var hon så mycket bättre själv ?
Inte alla som vill slätraka sig överallt även om hon ansåg att så skulle det vara !!?
Ville hon va en liten flicksnärta ?
Kvinnan LW ?