2021-02-26, 23:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Karln du jobbade åt då? Kan han svenska? Han borde veta vad ett arbetsgivarintyg är och kunna hjälpa dig åtminstone prata med konkursförvaltaren så du får ditt intyg?

För övrigt får jag känslan av att företaget har använt "kreativ bokföring" och betalat ut svarta löner eftersom de vägrar skriva ett papper på att TS har jobbat där.
Citera
2021-02-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Sluta säg dumma saker till mig. Jag bryr mig inte så mycket om pengar, jag har så det räcker. Hälsan är det viktigaste för mig. Det som suger är att jag har slösat pengar på att vara medlem under alla dessa år. Sen är jag varken kommunist eller blå av mig.

Är du medlem i facket så löser dom det åt dig.
Citera
2021-02-26, 23:49
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Karln du jobbade åt då? Kan han svenska? Han borde veta vad ett arbetsgivarintyg är och kunna hjälpa dig åtminstone prata med konkursförvaltaren så du får ditt intyg?

För övrigt får jag känslan av att företaget har använt "kreativ bokföring" och betalat ut svarta löner eftersom de vägrar skriva ett papper på att TS har jobbat där.
Han är 90 och vet inte ens om att företaget har lagts ned. Det blir besvärligt eftersom han inte riktigt förstår realiteten av situationen, men det är nog lättare att få honom att skriva på ett intyg än henne. Som jag skrev tidigare så vakar hon över honom som en hök så... Min enda chans hade varit om han var ensam hemma och hon var borta för tillfället, men jag är inte ens säker på om han bor kvar eller om han har lagts in på ett hem nu, han är ju ganska sjuk och undernärd fullproppad med mediciner. Det hade dock vart jävligt episkt om jag lyckades få honom att skriva på ett intyg utan hennes vetskap eller när hon inte var där. Jag känner på mig att hon har nåt emot det.

Det kan mycket väl vara så att företaget har använt kreativ bokföring men jag tror faktiskt att det handlar om okunniga människor som inte förstår sig på innebörden av ett arbetsgivarintyg och hur man får tag på ett. Jag frågade ju efter ett anställningsavtal/arbetsgivarintyg strax innan företaget kursade för jag behövde ett för att kunna söka jobb (då visste jag inte att jag behövde ett för att få A-kassa) Och dom sa att jag ska få ett men det blev aldrig av så... Dom är lata, arroganta och okunniga, bryr sig helt enkelt inte.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2021-02-26 kl. 23:53.
Citera
2021-02-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Felet var att jag inte hade ansökt om ersättning från A-kassan

Jag trodde bara att man sökte jobb, skickade in aktivitetsrapporten hos arbetsförmedlingen, och sedan fick pengar

Tufft läge. Hoppas det löser sig lite snabbt för dig. För mig är det minst en månads handläggningstid. Men jag har lite tur med en snäll kommun.
Citera
2021-02-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tufft läge. Hoppas det löser sig lite snabbt för dig. För mig är det minst en månads handläggningstid. Men jag har lite tur med en snäll kommun.

Ja, jag räknar inte med cash på ett bra tag.

Tur att päronen lever fortfarande. De hjälper till att pröjsa.

Jag har sökt jobb via arbetsförmedlingen hela Januari och Februari.

Vet du om jag får ersättning för dessa månader i efterhand?
Citera
2021-02-27, 00:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovehundberg
Kan försäkringskassan neka mig aktivitetsstöd trots att jag uppfyller alla krav? Jag är med i ett program hos arbetsförmedlingen. Jag ska söka för första gången nästa månad och är bara orolig att det ska krångla.

Kan dem neka pga sparade pengar eller på andra godtyckliga grunder?
Det fetstilta. Blanda inte ihop förutsättningarna för aktivitetsstöd och försörjningsstöd.
Citera
2021-02-27, 00:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja, jag räknar inte med cash på ett bra tag.

Tur att päronen lever fortfarande. De hjälper till att pröjsa.

Jag har sökt jobb via arbetsförmedlingen hela Januari och Februari.

Vet du om jag får ersättning för dessa månader i efterhand?
Har låst inlägget ovan och de tidigare som du postat...du skriver i ett av dem att du inte har ansökt. Menar du att du överhuvudtaget inte har skickat in arbetsgivarintyg m.m. och fått beslut om att du beviljas ersättning, eller bara inte skickat in några kassakort?

Ytterligare en fråga - har du varit anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen ända sedan du blev arbetslös?
Citera
2021-02-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har låst inlägget ovan och de tidigare som du postat...du skriver i ett av dem att du inte har ansökt. Menar du att du överhuvudtaget inte har skickat in arbetsgivarintyg m.m. och fått beslut om att du beviljas ersättning, eller bara inte skickat in några kassakort?

Ytterligare en fråga - har du varit anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen ända sedan du blev arbetslös?

Ja precis så. Har inte skickat in arbetsgivarintyg eller något. Ansökte idag, och väntar nu på arbetsgivarintyget. Kommer skicka det till A-Kassan så fort jag får det.

Nej, jag var oskyldigt häktad i en månad. Så jag har inte varit anmäld som arbetssökande direkt hos arbetsförmedlingen. Utan cirka 1.5 månad efter. Så jag har runt 1.5 ''tom'' månad.

Jag har varit inskriven sedan 21 december hos Arbetsförmedlingen, men först idag fick jag reda på att jag ska ansöka om ersättning hos A-kassan
Citera
2021-02-27, 01:17
Medlem
Citat:
Det fetstilta. Blanda inte ihop förutsättningarna för aktivitetsstöd och försörjningsstöd.
Jag uppfyller som sagt alla krav för aktivitetsstöd men litar inte på myndigheter och förväntar mig på att de tar varenda chans de kan för att slippa betala mig.
Citera
2021-02-27, 01:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja precis så. Har inte skickat in arbetsgivarintyg eller något. Ansökte idag, och väntar nu på arbetsgivarintyget. Kommer skicka det till A-Kassan så fort jag får det.

Nej, jag var oskyldigt häktad i en månad. Så jag har inte varit anmäld som arbetssökande direkt hos arbetsförmedlingen. Utan cirka 1.5 månad efter. Så jag har runt 1.5 ''tom'' månad.

Jag har varit inskriven sedan 21 december hos Arbetsförmedlingen, men först idag fick jag reda på att jag ska ansöka om ersättning hos A-kassan
Aj då, om du inte har varit inskriven hos Af så blir det svårt att få ersättning för den tiden, eftersom de är ett av de krav som a-kassorna ställer.

Vad gäller tiden som frihetsberövad så blir det ju svårt att påstå att du stod till arbetsmarknadens förfogande, vilket a-kassornas regelverk också kräver.

A-kassan kommer för övrigt att fråga vad du har gjort från det att du blev arbetslös till det att du skrev in dig på Af, så du kommer nog behöva skicka in någon form av styrkande dokumentation till dem (fråga a-kassan om vad de specifikt vill ha in från dig).
Citera
2021-02-27, 01:23
Medlem
Citat:
Aj då, om du inte har varit inskriven hos Af så blir det svårt att få ersättning för den tiden, eftersom de är ett av de krav som a-kassorna ställer.

Vad gäller tiden som frihetsberövad så blir det ju svårt att påstå att du stod till arbetsmarknadens förfogande, vilket a-kassornas regelverk också kräver.

A-kassan kommer för övrigt att fråga vad du har gjort från det att du blev arbetslös till det att du skrev in dig på Af, så du kommer nog behöva skicka in någon form av styrkande dokumentation till dem (fråga a-kassan om vad de specifikt vill ha in från dig).

Äsch skiter faktiskt i de två månaderna, alltså månaderna innan jag skrev in mig hos AF. Orkar inte bry mig

Jag har inget att säga mer än att det var en jobbig tid efter att jag blev frisläppt, och att jag inte tänkte på att skriva in mig eller söka arbete direkt.

Tack så mycket för dina svar förresten. Uppskattas verkligen!
Senast redigerad av DonTrump 2021-02-27 kl. 01:26.
Citera
2021-02-27, 10:04
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Var lite smart nu, enklast sättet att lösa dina problem att skriva ett arbetsgivar intyg själv och skriv under med konkursförvaltarens namn.
Jag tror dom kollar det. Ringer upp förvaltaren och hon nekar. Eftersom IF-metall har haft med företaget att göra tidigare så fattar dom, inte så smart idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in