Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Jag är dock ett stort fan av Occam, och panspermia flyttar bara bort samma problem ett kvarter eller tre.
Det är en väldigt bra poäng och jag håller med till fullo. Panspermia är inte en hypotes för abiogenes, det är en hypotes för spridning. Den kan inte förklara livets uppkomst, men skulle kunna förklara det ännu icke-observerade fenomenet med relaterat liv på andra ställen.
Att panspermia var någon form av naket DNA är det nog ingen som tror på. Det är fel nivå, precis mitt emellan två möjliga nivåer. Antingen panspermia av mer grundläggande delar av liv, från det allra enklaste och rentav troliga som aminosyror, till det mer för liv avgörande som nukleotider, proteiner, ribozymer, miceller, etc. Den andra nivån är färdigt liv som är "hållbart". Det måste inte betyda "primitivt" liv, men liv som klarar strålning, kryptobios, förödande kyla såväl som hetta, osv.
Detta är varför liv på nära håll som på Mars eller Europa är så viktigt. För helt oavsett vilken typ av liv det rör sig om, så kommer det kunna besvara på en grupp frågor. Är det besläktat med oss, besvarar det massor av frågor kring panspermia inom ett solsystem, det ger en indikation på miljön och platsen för abiogenes (som inte måste vara Jorden). Är det
inte släkt med oss, besvarar det en annan rad frågor som är lika intressanta, nämligen hur vanligt det är med liv, hur olika liv kan se ut osv.
Båda scenarierna har alltså väldigt djupgående implikationer och det måste till en riktig dumstrut som en viss "prefixmeter" här för att inte förstå det och samtidigt se det som "självklart" att andra ställen har "bakterier".
Hur livet uppstod är förstås ännu en gåta, men det är viktigt att förstå
vilken typ av gåta det är. Det är inte frågan om en stooor kunskapslucka och någon tanke på något fundamentalt nytt begrepp eller mekanism vi inte känner till. Nej, det är tristare än så. Vi "vet" nästan hur livet uppstod. Vi kan tänka oss en rad processer och mekanismer. Bekymret är
facit. Vi har inget sätt att veta vilken av våra idéer som är rätt och vilka som är fel. Eller vilka som är rätt, men fel i fallet med Jorden, osv. Det är alltså ingen oupptäckt fantastisk vetenskap vi missar, utan helt enkelt verifikation. I populärkultur framstår livets gryning som detta förunderliga, totala, mysterium och den totala frånvaron av susning. Riktigt så fantastiskt är det inte. Någon av våra idéer är förmodligen riktig och det handlar sannolikt om att flera idéer är riktiga, men att de ska fogas samman i en utveckling. "RNA World" som jag nämnde förut är t.ex. troligtvis riktig och har hänt, men denna värld tog vid när andra fundamentala steg redan skett och "RNA World" är slutet av abiogenes-eran. Om man ska dra någon sorts liknelse med kosmologi när vi ändå är i den forumdelen, så är "RNA World" när nukleosyntesen av tyngre grundämnen redan börjat, pop 3-stjärnorna har gått nova, de första stabila stjärnsystemen finns redan och det är långt efter rekombinationen, inflationen och Big Bang. Kvar finns bara formationen av de första stenplaneterna med tunga grundämnen ombord. Ungefär.