2021-02-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Om det är att vara ”godhetssignalerare” att försöka rädda livet på två stackare som råkat gå igenom isen så hoppas jag världen är full av godhetssignalerare. Hjältar är kanske en vanligare beteckning. Hellre 1000 sånna än en enda tragisk själ som sitter hemma bakom sin mobilskärm och förtalar avlidna. ”Fritidsfiskare brukar inte spotta i glaset”, fyfan för sån helt ogrundad smörja som du baktalar fyra tragiskt omkomna med. Mår illa.
Jag har inte påstått att så var fallet, utan jag skrev att jag inte kan utesluta det. Kan du det? Berätta gärna hur och varför i så fall, det viktiga är väl att det blir korrekta uppgifter.
Läs också gärna på vad som är förtal av avliden, och vad jag faktiskt skrev, för den delen. Men du verkar vara i affekt, då är det inte så enkelt.
Att du blir sårad för att bli kallad godhetssignalerare kan jag stå ut med. Du bekräftar det jag skrev, att det viktiga inte är att rädda liv, utan att signalera att man är beredd att offra livet för att rädda liv. Det är nämligen enbart det du gör.
Eller, för att tala klarspråk, du är stor i käften och slår dig för bröstet.
Citera
2021-02-26, 20:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Jag hade inte gått ut på isen efter en vecka med tio plusgrader på dagarna för att försöka rädda någon om det inte var en anhörig till mig.
Bara titta på känns ju jobbigt. Vet inte vad man skulle gjort. Larmat först såklart.
Citera
2021-02-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Flytoverall tar alltid in vatten, hade de inte dragit ner dragkedjan hade de nog överlevt 30-60 min i vattnet. Med neddragen dragkedja lyfts de i benen och överkroopen trycks ned.
Otäckt situation att hamna i...
Citera
2021-02-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schutzstaffeln
Tragiskt, att beträda en is när det är +10 grader ute är att leka med döden och tyvärr fick dem betala för det.

Ja, det var min första tanke också. Deras samlade IQ kan inte ha varit mycket mer än +10 det heller.

Gamla gubbar utan förstånd som tror att de är odödliga.
Citera
2021-02-26, 20:20
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag håller med dig till hundra procent
Dessa personer (ett fåtal hoppas jag) som säger att de INTE skulle försöka rädda andra som håller på att drunkna, undrar just om de själva skulle vilja få hjälp i en liknande situation. Det är klart att vet man med facit i hand att även de som försökte rädda de nödsatta omkom, är det ju lätt att säga att räddningsaktionen tyvärr endast tog ännu två liv. Jag hoppas att jag hade gjort likadant.
Hade du gjort lika dant hade du också varit död. Om man ska rädda någon bör man självklart överväga risken och förmågan. Att inte folk förstår hur farligt iskallt vatten i en vak är fan skrämmande. Facit fanns innan dom började.
.
Citera
2021-02-26, 20:30
Medlem
Rassesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schutzstaffeln
Tragiskt, att beträda en is när det är +10 grader ute är att leka med döden och tyvärr fick dem betala för det.
Ja, det är jävligt konstigt hur kortsiktigt folk tänker.

Jag bodde tidigare i närheten av en sjö, och det var folk där hela dagarna - även i plusgrader. Till och med barnfamiljer var ute och åkte skridskor. Jag kunde se riktigt små barn åka 30-40 meter bort från sina föräldrar.

Jag tror att många svenskar lider av någon form av hybris.
Citera
2021-02-26, 20:32
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Om det är att vara ”godhetssignalerare” att försöka rädda livet på två stackare som råkat gå igenom isen så hoppas jag världen är full av godhetssignalerare. Hjältar är kanske en vanligare beteckning. Hellre 1000 sånna än en enda tragisk själ som sitter hemma bakom sin mobilskärm och förtalar avlidna. ”Fritidsfiskare brukar inte spotta i glaset”, fyfan för sån helt ogrundad smörja som du baktalar fyra tragiskt omkomna med. Mår illa.
Hade do0jm inte varit såna idioter har alla 4 levt. Varför kan inte folk bara lära sig respekt för is och vatten. Som gammal simlärare blir jag mörkrädd och mår illa.
Citera
2021-02-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakakokaka
Bor du på Nordpolen eller? Det är slutet av februari i södra Sverige, klart det kan vara 10 plusgrader🤣 Det har vi haft typ hela vintern förutom början av februari då det var några veckor på uppemot 20 minus.
Jag bor i södra Sverige och här var det över 10 grader under en dag, absolut inte en hel vecka.
Har det varit 10 grader nästan hela vintern? Ge mig gärna exempel på vilka städer det är över 10 grader i varje dag.
Citera
2021-02-26, 20:42
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Dom var nära att bli fiskmat men ödet ville annat..när sådant här händer olyckligt men tur i oturen att dom levt ett långt liv...vart värre om dom var 20 så känner jag..men igentligen bryr jag mig inte nämvärt då ja inte ens vet vilka dom va. Kanske låter hemskt men så e d,,,,,,

Jag tänkte precis lika där faktiskt. "Jaha, jobbig död." ...och känner sig lite dålig tills man faktiskt inser att skulle det skulle vara falskt om man utrycker "sorg" för det funkar ju inte så för någon. Bara något folk säger. (Om det inte är en anhörig förstås.)
Citera
2021-02-26, 20:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Hade du gjort lika dant hade du också varit död. Om man ska rädda någon bör man självklart överväga risken och förmågan. Att inte folk förstår hur farligt iskallt vatten i en vak är fan skrämmande. Facit fanns innan dom började.
.

Men det verkar varit två erfarna som stryk med när de försökt hjälpa. Tror nog detta med risk slängs all världens väg när man befinner sig i en sådan här sits. Sonen till en säger ju att skulle ha använt en stege. Ja det skulle nog kanske varit det bästa om man får tid på sig att sitta ner och fundera över alternativ när personer skriker att dom dör.
Citera
2021-02-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja, det var min första tanke också. Deras samlade IQ kan inte ha varit mycket mer än +10 det heller.

Gamla gubbar utan förstånd som tror att de är odödliga.
Säkert alkohol inblandat också.
Citera
2021-02-26, 20:57
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Hade do0jm inte varit såna idioter har alla 4 levt. Varför kan inte folk bara lära sig respekt för is och vatten. Som gammal simlärare blir jag mörkrädd och mår illa.

Onödigt att kalla dem 'idioter'. De var erfarna is-fiskare och vad det verkar även utrustade med boj, isdubbar och eventuellt även flytdräkt. Vilket är betydligt mer än jag själv kan säga när jag gett mig ut på +20 cm is efter en veckas töväder och med vatten upp till stövelskaften.

De provborrade säkert innan de gav sig ut på djupare vatten och kände sig trygga med den informationen.
Shit happens. Strömmar och drag kan skapa osynliga dödsfällor. Det kan t.o.m varit fråga om en vak.

Tragiskt oavsett. Det har definitivt varit en dödskamp med osjälviska och osjungna hjältar inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in